Dato og tid er 12.12.2017 11:25:39

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel: Suzanne Menzel: Goodbyes And Beginnings
Brugeravatar

Ja, tillad mig at synge en lille strofe om dette oversete mesterværk! Måske er det bare mig der er blevet gammel, men da jeg for over 20 år siden fandt denne LP i HMV på Strøget til 20 kr. havde jeg ingen ide om hvordan denne plade ville følge mig gennem mit liv.
Der findes ingen coverscans af pladen, den er sikkert temmelig limited, udgivet på DANSK SAM (og meget optimistisk med pladenummeret SM1)

Hvorfor nu en tråd om denne plade?
Jeg finder det ærgeligt at ingen tilsyneladende kender den udover mig... måske er der en sjæl herinde? (så den faktisk til 30 kr. i en second-hand shop på Frederiksundsvej for et par år siden).

Hvor er vi henne? Da jeg hørte Marissa Nadler's nye plade, var der især på skæringen Mexican Summer et øjeblik, hvor jeg tænkte på Suzanne Menzel, men jo mere jeg hører pladen, jo mere kan jeg referere til. Jeg hører også Linda Perhacs (på "Under The Surface") - Vintage Fairport på "Farewell, Nancy" - pladens eneste Trad. fortolkning.

Det er en mærkelig plade. Nogle vil helt sikkert finde lyden outdated på grund af Klaus Schønnings instrumentering - oftest med overdreven brug af synthesizers, men på de fleste numre holder han gudskelov igen, og lader Suzannes umådeligt smukke stemme få plads til sparsom ledsagelse af blot guitar og orgel.
Hvad der er fantastisk, er at Menzel selv selv har skrevet 10 af pladens 12 sange.
Pladens højdepunkter - i mine øjne er der mange, men den umådeligt smukke "On The Corner Of July" er min personlige favorit, "Summer Rain" er "instrumental" blot med nynnen fra SM - men også en perle. Den blev spillet i en Hej P3 af Erik Kramshøj i 1984, og måske var det derfor jeg købte pladen. Linda Perhacs fans vil nok falde mest for "Under The Surface"... der er selvfølgelig produktionen til forskel, men netop her er endnu en af de skræringer hvor Klaus Schønning tillader Suzanne Menzel at fremstå som den guddommelige sangerinde hun er - uden at pakke det ind.
Uanset hvordan man vælger at gå ind til denne plade, vil jeg blive overrasket hvis ikke man finder den charmerende og meget, meget smuk. Skulle du en dag, i en brugtpladebiks, falde over denne plade, så KØB, KØB!

Jeg skrev for et par år siden til produceren, new-age musikeren Klaus Schønning... han huskede kun svagt pladen og lød ikke videre interesseret i at fortælle nogen historie. Hvis man googler, får man - udover en amerikansk EDB professor - kun et hint til, at en Suzanne Menzel har medvirket i Erik Clausen filmen "Manden I Månen"... måske er det virkelig hende?

Overset og mystisk dansk overset LP udgivelse fra 1981 er det ihvertfald: Suzanne Menzel ~ Goodbyes And Beginnings.

Titel: Re: Suzanne Menzel: Goodbyes And Beginnings

Jeg kender godt pladen.
Efter at have lyttet meget til Schønnings tidlige plader fandt jeg denne i Second Hand.
Kan kun tilslutte mig din beskrivelse ( bortset fra at jeg er vild med de analoge synths ) og jeg har de samme favoritnumre som dig ! Læg dertil titelnummeret. Denne stemme lader mig ingen ro. Hvem var hun ? Hvilken baggrund havde hun ? Hvordan kunne hun udgive en egen plade i en tid, da det ikke var almindeligt ? Hendes engelske tekster og udtale er præget af en del danismer, men alligevel tror man hvert ord hun synger. Min søgen efter flere oplysninger har også været forgæves.
Noget tid efter jeg havde anskaffet pladen læste jeg en morgen i avisen :

Suzanne Menzel 23.5 1950 - 23.9 2001

Om det var hende, ved jeg ikke.

Det er synd at sådanne danske plader forsvinder ud i historien. Der er vel desværre ingen interesse for en genudgivelse ?

"I want to live forever - in the glow of the rising sun"

Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
Alt det ovenstående er rigtigt; urimeligt overset plade. Og lidt trist med den dødsannonce.

Jeg fandt selv pladen til en 10'er, i et marskandiser baglokale for et par år siden, men har ikke fået den hørt før nu.

Sådan ser den ud:

Billede

Billede

Gad vide hvad der er blevet af Klaus Schönnings 'rhythm-computer' ???

Profil Hjemmeside 

Tror det var en Roland CR-78.

er der ikke en lykkelig ejer af pladen der kan smække den op på nettet et sted ? [Læs venligst retningslinierne. Red.]

kim

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
antenne skrev:
er der ikke en lykkelig ejer af pladen der kan smække den op på nettet et sted ?

kim

Ja, jeg har den jo, men lever teknologisk set i 1897.
Jeg aner ikke hvordan den digitaliseres og ender et eller andet sted på nettet.
Ikke at jeg har moralske problemer, med at det sker!

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Når vi kommer til 1981 i Morten's glimrende listemani-koncept, kommer den ihvertfald på min liste. Glad for at andre kender den. Af en eller anden grund vender jeg altid tilbage til denne plade, uanset om jeg har været på kraut, acidfolk eller punk-trip etc. Det er som at hvile i tidens køje - en hypnotisk tidsrejse til en næsten glemt sommermorgen for alt for længe siden... Klaus Schønnings senere plader er generelt kedelig newage, men skal snart have genhørt de to første LP'er - "Lydglimt" og "Cyclus" ... så vidt jeg husker langt mere minimalistiske end hans senere plader. Men jeg bliver sikkert skuffet...

Nope, tror ikke du bliver skuffet. Netop "Lydglimt", "Cyclus" og også "Nasavu" holder stadig. Sålænge han holdt sig til analoge keyboards var lyden helt hans egen, der gik noget tabt ved overgangen til digitale keyboards. Og de plader var også, som du skriver, mere minimalistiske. Nu får jeg s'gi' selv lyst til at genhøre dem.

Brugeravatar

Genhørte Lydglimt i aftes, og det er altså både kitsch, lidt svulmende og til tider virkelig godt - indenfor samme plade... på en eller anden finurlig måde lægger han sig mellem Ole Erling og Cluster...- dog med en langt mere melankolsk tone - det er ikke så tosset endda, bare man vælger den rette indgangsvinkel! Giver dig til dels ret med Nasavu, som jeg dog mener peger i retning mod senere poppet new-age, f.eks. Karunesh - ofte lidt for meget, men til tider smukt. Men jeg skal ikke lægge skjul på at Schønning er en lille "guilty pleasure" her hos mig. Menzel-pladen er også typisk tidlig-Schønning i sin lyd, men der er bare så uendeligt meget mere...

Du har så fuldstændig ret. Mellem Ole Erling og Cluster - det er jo sådan det er !
Skal jeg hårdt presset vælge en favorit-Schønning bliver det, udover Menzel, "Cyclus". Her har han udviklet stilen fra "Lydglimt" og er endnu ikke nået over i den mere traditionelle new-age.

Bortset fra det, har vi kendskab til nogle andre danskere fra dengang, der lavede noget tilsvarende "eurorock" eller hvad det kaldtes dengang ? Jeg har en LP af en fyr kaldet "Cyclus" ( no relation ), rigtigt navn Steen Gjerulff, fra 1981. Det ligger et eller andet sted mellem technopop og TV-serietemaer og han synger sågar lidt på dansk ind i mellem. Ikke nogen særlig god plade, men dejlige analoge synthesizere, understøttet af en trommeslager.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time