Dato og tid er 17.11.2017 18:09:25

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1230 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 118, 119, 120, 121, 122, 123  Næste
Forfatter besked
 Titel: Re: Din yndlingssvinger
Brugeravatar

Spotify: 113192036
Måske, skal lige finde noget lidt mere substantielt at bidrage med end, "ja, jeg synes også den nye War on Drugs single er ret god". :)

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Geografisk sted: Stanford University
PeterEllermann

Brugeravatar

Geografisk sted: on a mountain
krea skrev:
En af mine venner havde fået et gavekort til Magasin dér i '94 og forsøgte så at købe Mellow Gold i deres musikafdeling da de havde én, og der rent faktisk lå en Magasin i Aalborg, men ekspedienterne kendte den ikke. Det var komplet uforståeligt for os når nu ”Loser” kørte i tung rotation på MTV. Det MTV, der som enhver anden blodsugende kultur/mode-institution tog b-siden(?) til singlen hvor han synger ”MTV makes me wanna smoke crack”, og brugte i en af deres breakers som altid var lavet af sådan nogle videokunstner-wannabes. De cuttede selvfølgelig af lige inden ”smoke crack” og samplede noget andet ind. Hvad kan jeg ikke huske.

Det er i øvrigt stadig et utrolig fedt nummer, ”Loser”, med sin ironiske ”so why don't you kill me” over et ellers funky slideguitarsample. Vel nærmest en antitese til Radioheads ”Creep” der vendte taber-positionen og selvhadet indad. Dem der mobbede Thom kan rende Beck, han vender bare ryggen til, ryger en potjoint, stjæler en indkøbsvogn og kører galt.

Jeg synes faktisk at hele albummet stadig lyder forrygende i dag undtaget ”Sweet Sunshine” og ”Mutherf...er” som er sådan nogle underlige stiløvelser med aggressiv distortet vokal som på en måde står i kontrast til lydsiden. De kværner bare. På den anden side er de også en del af pakken. ”Hey, jeg havde lyst til at tage en papkasse på hovedet og stå og råbe så smid nu bare det nummer på pladen”. Der er en ligegyldighed overfor det perfekte som går igen i næsten alle numrene, og det er derfor de alle er så vellykkede (på nær de her to).

Den sniksnakkende vokal, akustisk guitar og en afbalanceret brug af samples. Det fungerer bare. Nogle gange snøvler han også og spiller med ustemt guitar. Det rammer ret perfekt den der gen x-føling a la Clerks og Slacker som Morten også kom til at tænke på. Hey, ting sker bare, jeg gør bare, vi snakker bare. ”And I ain't gonna work for no soul sucking jerk”. Han er fuldstændig bekymringsløs fordi han har sat sig ud over samfundets krav. Noget af det er jo en slags conscious rap, han forsøger vel at sige, ja, vi er en flok skæve eksistenser hernede på bunden af samfundet, men vi er ikke bare en sørgelig statistik, vi lever også, har det sjovt og er i bund og grund ligeglade med jeres lorteværdier i toppen af samfundet. ”Don't be kind, don't be rude, just shake your boots and let it all get loose” (Beercan). Noget af det minder mig faktisk om MC Einars historier om det vilde liv på bissen. De der historier hvor den ene handling tager den anden.

På mange måder er sådan et nummer som ”Steal My Body Home” symptomatisk for den der tilgang fordi det er et meget smukt og poetisk nummer der viser at Beck også er en type der kigger ind i mørket med mellemrum:
”I took a leap into the fog
Sleeping on a hollow log
Now I'm coughing with no mouth”
Men så kommer der et skifte til sidst med tungt beat, skæve guitartoner, glaspercussion og kazoo, som per definition er et hyggeligt instrument. Så letter stemningen, ingen grund til at sidde der og være en hængerøv.

Og så rammer han bare plet med nogle af sine vers. Altså sådan noget som det lidet flaterende billede af en alternativ kunstnertøs, ”She's a witness to her own glory/she's a neverending story”, i ”Nitemare Hippy Girl” rammer ret præcist sådan nogle idioter som alle vel er rendt ind i og vil rende ind i igen. Måske har nogen af os endda været sådan. Jeg tror i hvert fald jeg har. Jeg håber ikke jeg er mere. De der trælse selvforelskede typer der associerer alt til deres eget liv.

Der er ingen tvivl om at Radiohead talte mest til mit selvmedlidende teenage-jeg i 90'erne, men jeg burde da klart have hængt mere ud med Beck. Så havde den tid nok været endnu sjovere.

Vi spassede ud i Becks ånd når vi stjal brandslukkere i Aalborgs parkeringskældre og skød efter hinanden, eller når vi spillede Røvhul om straffe i øveren – sådan noget med at kravle under et støvet gulvtæppe mens de andre sparkede på én – men vi hørte sjældent Beck.
<3 det her indlæg fra beck-tråden. 90erne var s'gu' en dejlig tid.

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Geografisk sted: Kødbyen, 1978
Spotify: https://open.spotify.com/user/118065643
Tak! Ja, den gik desværre lidt i stå den Beck-tråd...

Brugeravatar

Geografisk sted: Din mor
Gregor XIII.

Brugeravatar

Geografisk sted: Vesterbro
Lad mig endnu engang fremhæve Kasper Kål! <3

Brugeravatar

Geografisk sted: Jerusalem
Jacob Pertou.

:o :shock:

Brugeravatar

Geografisk sted: Working class hero.
Spotify: 114022072
Ja, det siger jeg også.
Det er fandme fedt at se at JP endelig har fundet vej herhen, når nu han ikke kommer til FFFF og har det for fedt længere.
Havde også helt glemt din kærlighed til progrock og kvindebåren intelli-pop.

Norge, Norge, Norge
(Screaming)

Brugeravatar

Som nu er ved at slette alle sine indlæg. Altså, we've all been there, men 'hvorfor?' spøger stadig.

That's my daily fare

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1230 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 118, 119, 120, 121, 122, 123  Næste

Alle tider er UTC + 1 time