Dato og tid er 23.11.2017 21:22:26

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel: Københavns symptomatologi (det betyder summen af symptomer)
Brugeravatar

Geografisk sted: concrete desert
Oooookay folkens.

Vi har angiveligt ikke kapitalismens kvaler i Danmark. Men sig mig lige hvorfor Atheneum Boghandel ved Vor Frue Plads er blevet til en kostume-butik?

Og Fona 2000's legendariske førstesal er blevet en blanding af hårde hvidevarer og iPhone-butik. Har vi ikke nationalkonservative partier til at forhindre den slags fordærv?

Kulturarvens død og begravelse på IT-mastodonternes servere kan kun ses gennem forsvindelsernes instrument.

Jeg indvier denne lidt obskure indie-tråd med en smiley og håber at I har en fremragende dag derude. :cry: "cryie".

Café Retro drejede nøglen om tidligere i år. Hvor skal man nu møde Venezuelanske gæste-studerende der synes at danskere er søde og spændende?

PS: det har sikkert intet med kapitalisme at gøre. Suk, troede lige jeg havde fundet noget at skyde efter.

LOL @ me

Profil Hjemmeside 

Titel: Re: Københavns symptomatologi (det betyder summen af symptom
Brugeravatar

Spotify: 113192036
men DF har lige mistet sin kulturborgmesterpost.... det er da altid noget.

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Geografisk sted: Institut Benjamenta
La Mouche skrev:
men DF har lige mistet sin kulturborgmesterpost.... det er da altid noget.

Ebbesen har givet penge til Mayhem og reddet Pumpehuset, da det kom i problemer. Jeg har indtryk af, at han har været ret lydhør over for kulturlivet og vist også sørget for penge til drift og for at der er kommet nogle sportsanlæg (uden de store dyre prestigeprojekter).

Med en fra Alternativet frygter jeg, at driften af kulturinstitutioner ikke bliver tilgodeset, og at det i stedet går til eventmageri og åndssvage projekter og masser af arbejdsgrupper og konsulenter med fokus på branding og bæredygtig touch rugby og windsurfing med hacky sack. Antallet af skandaler med misbrug af offentlige midler på det område kommer sgu næppe til at falde.

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Spotify: 113192036
øv, nu var jeg lige så glad.

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Geografisk sted: på bunden af øresund
Fisker Thomas skrev:
La Mouche skrev:

Med en fra Alternativet frygter jeg, at driften af kulturinstitutioner ikke bliver tilgodeset, og at det i stedet går til eventmageri og åndssvage projekter og masser af arbejdsgrupper og konsulenter med fokus på branding og bæredygtig touch rugby og windsurfing med hacky sack. Antallet af skandaler med misbrug af offentlige midler på det område kommer sgu næppe til at falde.

Prææcis. Og det er mig en kæmpe gåde at store del af min vennekreds stemmer på det her parti. Vi er enige om at der bag maskeraden af velmenende visioner ikke er andet end en amerikaniseret (læs identitetspolitisk) og nyliberalistisk iværksætterideologi med en opportunistisk og føjelige miljø- og naturpolitik + en socialpolitik som er helt blottet for en solidarisk fordelings- og velfærdspolitik?

Geografisk sted: Dodge City
leapfrog skrev:
enige?

E9!

Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh
Fisker Thomas skrev:
Jeg forstår ikke helt, hvor denne frygt kommer fra. Et af Alternativets mest udtalte princippunkter er da netop kulturområdet og med deres kærlighed til civilsamfundet, den tredje sektor, frivillig arbejde, etc., ligger det da lige for, at frivilligt drevne kulturprojekter, der er forankret i lokalmiljøet, kan leve i bedste velgående.

Hvilke af delmålene her er det, du er uenig i? Opprioritering af bibliotekerne? Mere støtte til uafhængige kunstnere?

Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh
leapfrog skrev:
Prææcis. Og det er mig en kæmpe gåde at store del af min vennekreds stemmer på det her parti. Vi er enige om at der bag maskeraden af velmenende visioner ikke er andet end en amerikaniseret (læs identitetspolitisk) og nyliberalistisk iværksætterideologi med en opportunistisk og føjelige miljø- og naturpolitik + en socialpolitik som er helt blottet for en solidarisk fordelings- og velfærdspolitik?
Uenig. Jeg synes da at borgerløn som erstatning for overførselsindkomster (og den medfølgende kontrol) er en både progressiv, fornuftig og solidarisk fordelingspolitik. Og hvis miljø- og naturpolitiken er opportunistisk fordi, det er det vigtigste problem vi står overfor lige nu, så har jeg ikke noget problem med opportunisme.

Dermed ikke sagt, at der ikke er masser af problematiske ting forbundet med Alternativet, forstås.

Brugeravatar

Distortion og Priden kommer ihvertfald til at gå helt bananas næste år. Jeg ser at kulturområdet faktisk har rykket sig mere og mere til højre de sidste tyve år ellers, med konservativ i sluthalvfems, videre til venstre og så over i DF, for så nu at vende skuden 180.

Brugeravatar

Geografisk sted: Institut Benjamenta
wonderfulspam skrev:
Fisker Thomas skrev:
Jeg forstår ikke helt, hvor denne frygt kommer fra. Et af Alternativets mest udtalte princippunkter er da netop kulturområdet og med deres kærlighed til civilsamfundet, den tredje sektor, frivillig arbejde, etc., ligger det da lige for, at frivilligt drevne kulturprojekter, der er forankret i lokalmiljøet, kan leve i bedste velgående.

Hvilke af delmålene her er det, du er uenig i? Opprioritering af bibliotekerne? Mere støtte til uafhængige kunstnere?

Der er fornuftige tanker i nedenstående, og man kan spørge, om nye kulturpaladser er så god en idé. Der går nemlig mange penge til drift af fondenes prestigeprojekter. Men drift af eksisterende kulturinstitutioner er faktisk ret vigtig i mine øjne: biblioteker, museer, teatre osv.

Det, jeg frygter, er, at man vil tage penge fra drift og kanalisere det over i midlertidige, ikke-blivende projekter på skiftende lokaliteter. Det kan lyde besnærende, men jeg mener, at kulturpolitikken har brug for solide institutioner, der ikke konstant skal beskæres, men kan få lov at hvile i sig selv. Institutioner er i mine øjne en del mere vigtige, end de får credit for: At der er fungerende spillesteder og fungerende teatre osv. Det midlertidige offentlige rum kan generelt ikke bruges til en skid; så får vi bare Carlsberg Byen om igen, hvor kultur er noget, der allernådigst kan få lov at være der et par år, men så skal "forny" sig og rykke ud, mens andre scorer kassen på det.

At undgå de dyre kulturpaladser (Operaen), der sluger hele budgettet, handler snarere om at kunne sige nej til fonde og at kunne forhandle sig frem til bedre aftaler, hvor de ikke bygger deres crap og så skrider fra det igen.

Citat:
7.1 VISION | MERE KUNST, FÆRRE MURSTEN OG FLERE FRIZONER

Det er helt afgørende for kunst og kulturlivet, at der er gode muligheder for at blive og være udøvende, skabende kunstner. Kunst og kultur skabes ikke af mursten men af mennesker.

Derfor vil vi have en kulturpolitik, som bringer fokus tilbage på de mennesker, der skaber, udøver og formidler kunsten og kulturen, hvad enten det er på professionelt niveau eller som lovende kunstnerisk talent.

7.1.1 Forslag | Flere kreative frizoner
Der skal være nemmere adgang til gode fysiske rammer for kunstnerisk udfoldelse og bedre muligheder for at blive og være udøvende kunstner. Der findes allerede flere private og offentlige initiativer, som arbejder for at skabe bedre rammer, og dem vil Alternativet øge støtten til.

I mange byer i Danmark bliver der lige nu eksperimenteret med at inddrage midlertidige offentlige rum til kulturelle ”legepladser”. Inspirerende initiativer som GivRum.NU i København og Detours i Århus har allerede vist vejen herhjemme, og i Canada har projektet Artscape på fornemste vis vist, hvordan man skaber gode rammer for kreativ og kunstnerisk udfoldelse gennem en ambitiøs byudviklingspolitik.

Alternativet mener, at vi skal øge støtten til denne udvikling gennem skabelsen af flere kreative frizoner med plads og rum til kunst- og kulturproduktion.

Vi vil støtte frizonetanken ved at skabe bedre muligheder for, at kunstnere kan anvende tomme bygninger til projektarbejde og kunstnerisk udfoldelse. Desuden vil Alternativet arbejde for, at kunst og kultur i langt højere grad end det er tilfældet i dag bliver tænkt ind i planlægningen af nybyggeri.

7.1.2 Forslag | Omfordeling af midler fra mursten til kunstnerisk produktion
Alt for meget af det statslige, regionale og kommunale kulturbudget er bundet til bygninger og drift. Selvom flere af de store byggeprojekter indenfor kulturlivet ofte er delvist finansieret af private fonde, er driftsomkostningerne alene til de nye bygninger så markante, at mange af de penge, der kunne gå til kunstnerisk produktion, i stedet ender i mursten og administration.

Det vil vi ændre på. Derfor foreslår Alternativet en omfordeling af midler, så en større del af statens kulturbudget går til egentlig kunstnerisk produktion og kulturelt udviklingsarbejde. Dette kan dels ske gennem et generelt loft for, hvor meget af det statslige kulturbudget, der må bruges på drift i forhold til produktion, og dels gennem en kritisk vurdering af den nuværende institutionsstruktur på kulturområdet. Både i forhold til fordelingen af midler mellem hovedstaden og resten af landet, men også i forhold til antallet af statsligt støttede teatre, museer, orkestre osv.

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Profil Hjemmeside 

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time