Dato og tid er 24.11.2017 23:10:12

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 79 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Næste
Forfatter besked
 Titel: Gode journalister-tråden
Brugeravatar

Geografisk sted: Jerusalem
Det her portræt af/interview med Lars Hedegaard florerede rundt omkring på Facebook i går, og det skal have noget shine, for det er fremragende læsning:
http://www.bt.dk/nyheder/forfatter-taler-ud-et-aar-efter-drabsforsoeg-saadan-har-jeg-det-nu

Og det fik mig til at tænke på, at vi også bør have en tråd til når journalisterne bedriver noget godt.

Titel: Re: Gode journalister-tråden
Brugeravatar

Geografisk sted: på bunden af øresund
Jeg er også klar på gode journalister-tråden. Jeg efterlyste det vist også i WA/Informer-tråden engang. Jeg er især nysgerrig på JP, Politiken, Berlingske og andre aviser jeg ikke holder. Det vil sige alle andre end Information og WA. Hvad findes der af gode journalister? Mine favoritter på WA er Kyrø, Hardis, Laura, Dørge, Mortensen, Jakobsen, Vind og nogle freelancere jeg har glemt. Min absolutte favoritt er Beiter.

Hvorfor er du så glad for det interview, 2tough?

Fordi han sammenligner sig selv med Estrup? Fordi han siger at ud fra et islamisk perspektiv (læs: han siger ikke islamistisk, men islam-isk) er massevoldtægter okay? Fordi han prøver at bruge Hassan som argumentatorisk gidsel i egen latterlige favør? Fordi han nærmest ender med at stille lighedstegn mellem islamistisk fascisme og den danske velfærdsstat?

Det kan kun være underholdningen i det. Klogere bliver vi ikke. Han er jo så kendt, at man godt kender hans historie. Det er måske kun hans bitterhed efter det her år - især mod Krasnik - som er en nyhed.

Brugeravatar

Først og fremmest fordi det er pissegodt skrevet og udformet (jævnfør titlen på tråden). Det er et virkelig godt portræt af en mand, der gør alt, hvad han kan for at fastholde sin identitet som paria. Det indrammer også rigtig fint det bemærkelsesværdige ved de ting, der er sket i 'debatten' i Danmark fra han blev beskudt (det første jeg tænkte var, 'var det virkelig kun et år siden?') til i dag. Og så fordi manden har et par gode pointer, hvad angår ændringen i receptionen af kritik af muslimer og indvandrere, men samtidig er han blind for problemerne i den måde, han selv argumenterer på, og han er også blind for det problematiske i, at hans Islam-kritik var en pludselig, nærmest religiøs, vækkelse. Han skelner vel stort set aldrig mellem muslimer og islamister, gør han?

Selvfølgelig synes jeg ikke om den, fordi jeg er enig i, hvad Lars Hedegaard mener om muslimer(---> :roll: ), men fordi det er et rigtig godt portræt, som jeg derfor syntes hørte hjemme i Gode journalister-tråden.

Brugeravatar

Klart. Der er vi så bare uenige. Jeg synes ikke interviewet føjer meget til mit generelle billede af ham eller islam-debatten i øvrigt og formen er jeg heller ikke vildt imponeret over. Men det er da glædeligt at så lange portrætter/interviews får plads i en netavis.

Brugeravatar

Den er under alle omstændigheder cirka fem gange så god som noget som helst, Politiken hidtil har udsendt i deres sølle undskyldning for et long form 'magasin'.

Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Bjert
Poul Høi fra Berlingske er den bedste skrivende journalist i DK, synes jeg. Morten Crone - også fra Berlingske - er den eneste skrivende journalist (jeg har læst noget af), der skriver godt om EU-stof. Ole Ryborg er selv sagt den bedste EU-reporter i landet. Jeg holder mig af Hans Mortensens politiske analyser i Weekendavisen, da han ofte skriver om andet end drama i Folketinget, selvom det jo efterhånden er det, Politik er forfaldet til. Henrik Palle fra Politiken skriver godt, men nogen gange er hans holdninger eller analyser ret meget mwaaah, som den her, jeg ikke helt ved, hvad jeg skal sige noget om: http://politiken.dk/magasinet/portraetter/ECE2200383/gentleman-junkie-og-litteraert-geni/.

Godt initiativ med denne tråd!

Brugeravatar

Giv lige et eksempel på en artikel af Henrik Palle, hvor han skriver om noget interessant og/eller på en interessant måde.

Brugeravatar

:D

Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Bjert
Så skal jeg jo til at lede!! Det er jo heller ikke, om han skriver om noget interessant, jeg nævner ham for. Det gør han vel i det mindste af og til. Jeg roser ham for hans sprog, som jeg flere gange har lagt mærke til - i positiv sammenhæng.

"- Jeg fatter ikke, hvorfor venstrefløjen ser kvindeundertrykkelse, fordummelse og sharia-lovgivning som et fremskridt. Måske beundrer de venstreorienterede den revolutionære ildhu, der præger profetens følgesvende, og måske sympatiserer de venstreorienterede med tanken om at vælte alt over ende, afsløre det borgerlige samfund og ødelægge kapitalismen. Jeg tror, at venstrefløjen beundrer den aktivisme og entusiasme, der præger fjenderne af vores civilisation."

Ovenstående er interessant. Med lidt mere nuanceret italesættelse er jeg tilbøjelig til at give ham ret i noget af det første.
Teoretisk sent ligger de ting (kvindeundertrykkelse, sharia-lovgivning m.fl.) vel ret langt fra den typiske venstrefløjs tænker. Men i praksis har vi jo fået en venstrefløj i det meste af vest Europa, som kæmper med sine egne værdier, hvor en form for blind tolerance overskygger frihed, lighed og solidaritet, hvilket er ret bemærkelsesværdigt hvorfor det gør det.

Hans forklaring på det køber jeg dog ikke, det meste af venstrefløjen tror jeg i høj grad har accepteret kapitalismen, i hvert fald i et vis omfang og det er nok de færreste som vil vælte det liberale demokrati vi har i dag, hvilket vel også blev understreget af den spøjse og rimelig ufokuseret møde med emnet revolution som WA rapporteret om. Venstrefløjen mangler noget mere at kæmpe for i dag (udover klimaet), da vi jo i langt de fleste samfund i vesten er kommet langt med lighed, frihed og social beskyttelse af den enkelte borger. Da højrefløjen har kastet sig over den indvandrerkritiske tilgang, går det jo ikke at venstrefløjen kæmper for det samme. Lars Hedegaard, som jeg også syntes beviste det i deadline interviewet, bliver simpelthen for fanatisk i sin tankegang og får tunnelsyn på når det handler om islam og muslimer. Og det er jo nok ikke blevet mindre når der kommer en enkel fanatiker og vil slå ham ihjel, hvilket jo man rent følelsesmæssigt godt kan forstå. Det er ellers ærgerligt, da nogle af hans pointer med flere nuancer fortjener en langt større debat.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 79 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time