Dato og tid er 24.11.2017 23:09:37

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 78 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Næste
Forfatter besked
 Titel: Tråden om fast ejendom: No regrets og hyndeboks 4 all
Brugeravatar

Vi kan ikke nøjes med en enkelt tråd til samtlige voksenvalg, når nu alle samtaler herinde alligevel drejer sig om giftemål, Weekendavisen, [x-]årskriser, børn, bolig og Dire Straits. Her er tråden, hvor vi diskuterer boliglån, grundskyld, husejerskifteforsikring, tilbygning, havepejs, højtryksrenser, osv.

Jeg vil lægge ud med at hidkalde alle voksensvingere, som for nylig har købt fast ejendom. Har nogen af jer haft held med at overtale banken til at låne jer de 5% “til forbedringer”, som man normalt ellers skal ha' opsparet? Er der et særligt kodeord/sætning, man kan sige, så de ved, at man er totalt fresh på at være på kant med loven? "Lån til golfrejse, plz."?

Tillægsspørgsmål: Hvor meget arbejde er der egentlig i at have et hus? Er det ikke bare noget folk brokker sig over, på samme måde, som når man brokker sig over at skulle i bad? Noget der egentlig er rart og godt for en, men som kan være svært at tage sig sammen til, når man ligger blødt og med donut i face?

Titel: Re: Tråden om fast ejendom: No regrets og hyndeboks 4 all

Geografisk sted: Dodge City
Delvist svar på tillægsspørgsmålet: Min bror og hans kone rykkede for halvandet år siden i et flot og velholdt hus i Rødovre fra en 4-værelses lejlighed på Frb/Vanløse grænsen. Det var bestemt ikke lykken for dem - alt husarbejdet og løbende vedligehold m.m. stressede helt vildt, foruden at det jo er pissedyrt. Lige fælde et træ? 20 K. Sætningsskade i fundamentet? Shiiit. Og sådan var det hele tiden. Derudover græsslåning, hækklipning og whatnot. Det korte af det lange er, at de solgte huset igen for et par måneder siden og er nu rykket i en ret almindelig 2-3- værelses lejlighed på ydre Frb. Jeg tror, at den objektive lektie er, at man skal være forberedt på at investere en del fritid i løbende caretaking af huset og nok også synes, at det er ret fedt at slå græs etc. Men så er det til gengæld sikkert ret fedt at have hus. Der går bare lidt tid, før jeg personligt føler mig moden til et husprojekt. Vurderingen er sikkert anderledes, når/hvis der på et tidspunkt kommer nogle arvinger til imperiet i spil. Så tror jeg, at haven alene er det hele værd.

Bare lige mine 0,02$. God dag derude!

...Hvor tænker I at købe, eller er det slet ikke så konkret endnu?

Brugeravatar

Geografisk sted: Jerusalem
Broder Salsa skrev:
Jeg tror, at den objektive lektie er, at man skal være forberedt på at investere en del fritid i løbende caretaking af huset og nok også synes, at det er ret fedt at slå græs etc. Men så er det til gengæld sikkert ret fedt at have hus.

Lyder lidt ligesom, når folk snakker om, hvordan det er at have børn.

Brugeravatar

Vi overvejer at købe et hus i Hvidovre, ca. 30 min. på cykel til Nørreport, men det er stadig meget på overvejelsesstadiet. Selvom jeg er relativt sikker på, at jeg synes, at husarbejdet er for fed, så er det en rimelig sindssyg beslutning. Jeg kan ikke forstå, at der ikke er andre end banken, der skal give mig lov. Hvorfor skal man ikke tage en voksenprøve ved huskøb? Så man kan få en idé om man overvurderer sin håndværkerformåen og sin evne til at bibeholde interessen. På den anden side er de fleste af dem, som jeg kender, der bor i hus, rimelig uduelige, og hvis de kan...

Brugeravatar

Geografisk sted: 2450 Apathy
Tror også meget det er et spørgsmål om hvor meget man går op i at det hele skal være snor-lige og shiny hele tiden, og subsidiært hvor meget stress man får over at det ikke er det.

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

yesoffense skrev:
Jeg vil lægge ud med at hidkalde alle voksensvingere, som for nylig har købt fast ejendom. Har nogen af jer haft held med at overtale banken til at låne jer de 5% “til forbedringer”, som man normalt ellers skal ha' opsparet? Er der et særligt kodeord/sætning, man kan sige, så de ved, at man er totalt fresh på at være på kant med loven? "

Det har fabriz og konen haft held med.

Min kone havde Lån og Spar bank, der slår sig op på at være fed for studerende og tilbyder da også en saftig indlånsrente på 5% til studerende, så den havde min kone så SU-lånet kunne komme ind og trække lidt renter.

Min kone bliver færdig og får job, og vi vil gerne låne til en lejlighed, der koster 1.150mio, og kræver dermed knap 65.000,- i udbetaling. Vi har 15.000,- og vil gerne låne resten. Lån og Spar Bank siger blankt nej. Kan umuligt lade sig gøre. Jeg bryder faktisk loven hvis jeg gør det, siger fru fabriz' rådgiver.

Jeg har haft Arbejdernes Landsbank i årevis (med masser af pladekøbs- og festivalovertræk og shady ind- og udbetalinger fra alverdens bookmakere, mens min kone til sammenligning kører et snorlige stramt budget, altid med fin opsparing, aldrig uforudsete udgifter osv.), banken kender altså min vanvittige stil på kontoen, og nu skal jeg så ovenikøbet på SU, men tænker da at jeg lige sender en mail til min rådgiver om det lejlighedskøb der.

Jo jo, det kan i sagtens. Og i kan selvfølgelig sagtens låne til udbetalingen også, eneste krav er at udbetalingslånet skal være tilbagebetalt inden tre år. (og her kan man evt. ha' afdragsfrihed på realkreditlånet indtil udbetalingslånet er væk).

Altså: Vi har lånt alt til lejlighed (vi beholdt endda vores opsparede 15.000 til møbler og lignende flytteudgifter) og har dermed tre lån, et realkreditlån fastforrentet til 2%, et traditionelt boliglån til 5,6% og udbetalingslånet til 6,4%.

Da det hele er gået igennem, fortæller jeg vores rådgiver om vores oplevelse med Lån og Spar bank og spørger hvordan det kan være, at hun kunne sørge for, at vi lånte hele beløbet, altimens Lån og Spar anser det for ulovligt. Hun fortæller, at det er OK for bankerne at udlåne de 5% såfremt låntager ikke vurderes, at have haft mulighed for, at opspare pengene, f.eks ved at man har været på SU og nu afslutter uddannelse (som min kone gjorde) eller man stopper arbejde og begynder uddannelse og dermed SU (som jeg gjorde).

I skal i øvrigt også være opmærksomme på bankernes holdning til hvordan betalingen af tinglysning af skøde, ejerskifterådgivning m.m. finansieres, det var trods alt omkring 15.000,- oveni for os og det er selvom ejerskifterådgivningen (som man typisk får et advokatfirma til at stå for), blev udført af en ven af familien, der stort set ikke tog sig betalt for det.

I Lån og Spar bank var de udgifter blevet lagt oveni udbetalingen, som derfor ville overstige de 65.000,- fra salgsopstillingen væsentligt, mens det hos Arbejdernes Landsbank blev lagt oveni realkreditlånet.

Geografisk sted: Dodge City
Fedt nok, selvom det godt nok lyder som en temmelig kreativ fortolkning af 5 pct. kravet, de kører i Arbejdernes Landsbank :D

Brugeravatar

Kan altså kun anbefale Arbejdernes Landsbank.

Da vi for nylig skulle holde bryllup og udgifterne stak lidt af - mest fordi jeg skulle ha' en kæmpe guldring, og lidt fordi konen er på feriedagpenge noget af sommerferien, skrev vi om vi kunne undlade at betale afdrag på vores boliglån i et par måneder. Det kunne vi sagtens, det var intet problem overhovedet. Det kostede os 400,- i administrationsgebyr, men ok.

Har i øvrigt lige fået en saftig check på 654,- (efter skat) af banken, fordi de for at være konkurrencedygtige (sic) udbetaler en bonus på 1200,- (før skat) årligt pr. million man har lånt af dem :lol:

Dem kunne jeg så passende bruge til at betale grundskyld for næste halvår, der stod mig i 543,-

Brugeravatar

Geografisk sted: 2400
Lad være med at købe fast ejendom før du har opsparet en udbetaling på 20%, er mit råd. Banklån er sgu slaveri.

..og Hvidovre er den rådne rosin i enden på dødens pølse.

Senest rettet af Jensth 02.08.2017 15:24:53, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar

Geografisk sted: Din mor
Jensth skrev:
..og Hvidovre er den rådne rosin i enden på dødens pølse.

Det vil jeg gerne skrive under på.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 78 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time