Dato og tid er 19.11.2017 20:54:48

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1217 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 118, 119, 120, 121, 122
Forfatter besked
 Titel: Re: Rest in beats - tha muthafuckin' hiphop-tråd
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Bjert
Hvis man mangler noget nyt rap at lytte til, vil jeg gerne slå et lille slag for rapkollektivet Brockhampton, som har udgivet to album i år og har et tredje på vej. Begge svinger lidt i kvalitet, men der er nogle virkelig fede ting på. Man fornemmer tydeligt, der er mange ind over, så numrene varierer ekstremt meget både i genre og som sagt kvalitet. Men øøøh check it out:
Billede

Det er ret sjældent at danske rappere kan spytte på engelsk, men her generer det mig overhovedet ikke:
https://soundcloud.com/8600/skrt-off-feat-yung-skiiprod-by-dream86

It´s my party, and I´ll sing if I want to

Brugeravatar

Benny the Butcher, rimelig klassisk hiphop lyd, men fra 2017. Tjek ham ud, det er gode sager.

Brugeravatar

Den seneste tid er jeg begyndt at lytte rigtig meget til trap/mumble rap igen. Jeg kan godt fornemme kærligheden til genren er blegnet lidt her på æ bård, men når man kaster et blik på, hvad der er udgivet inden for genren de seneste år, står det klart, at vi er inde i en tredje golden age of rap.. jeg er ligeglad, sådan er det bare. For mig at se er den her generations rappere kendetegnet ved, at de har lyttet mere til Lil Wayne og 36 Mafia end N.W.A. og Gang Starr, og at tema-drugget er MDMA frem for weed. Det kendetegner dem så også, at de er ekstremt produktive og deres udgivelser kan være ekstremt ufokuserede. Alligevel er der kommet nogle fuldstændigt udødelige album/mixtapes de seneste tre-fire år, og jeg har nu lavet en lille liste inden for genren, som jeg definerer rimelig bredt under Ungfugl-betegnelsen 'den ny rapstil'. Eller mumble rap. Eller trap. Noget jeg virkelig godt kan lide ved rapperne i den her genre, er alt det der ligger uden om musikken: den fucked up stil/mode, der bliver kørt og de blandede seksuelle undertoner, man fornemmer - især hos Young Thug.

Hermed Ungfugls idiosynkratiske top ti over bedste mumble rap/den ny rapstil/trap album/mixtapes.

1. Young Thug - 'Barter 6' (2015)
For mig er der ingen tvivl.. Thuggers 'Barter 6' stadig det absolut bedste, der er udgivet inden for genren. Den er et vendepunkt ift. at det var her fra, genren for alvor blev taget seriøst. Det virker som om, han uden særlig stor koncentration trykkede perle efter perle ud. Som udgivelse er det alligevel det mest sammenhængende, jeg er stødt på inden for genren. Også eneste udgivelse, der er konsensus om på boardet(?). Riff og beat på hvert track er absurd godt og originalt. Som på 'With That'

2. Travis Scott - 'Days Before Rodeo' (2014)
Det var vist med 'Days Before Rodeo', jeg faldt for den ny bølge af rap. Den er lidt overset, synes jeg, selvom den har absurd mange afspilninger på Soundcloud. Men det er lidt som om, den ikke har fået så meget fat her hjemme. Den har som 'Barter 6' og 'Fetty Wap' både facetten med party bangers(Don't Play) og så de mere chilleren og lækre numre. Som fx 'Grey'

3. Migos - 'Culture' (2017)
2017 er klart Migos år. Alle deres "singler" har 100 mio. + views. De har ramt en formel, hvor alt de udgiver, er sygt stramt produceret og af virkelig høj kvalitet. Deres spraglede vokaler er mine favoritter inden for genren og ret kendetegnende for genren og hvorfor mange afskyr den. Der bliver fyret rigtig godt op for Skrrrrr og brrrrr. Fx på 'Bad and Boujee'

4. Fetty Wap - 'Fetty Wap' (2015)
Man har ikke hørt super meget til Fetty Wap siden det her album. Til gengæld er det rent hit på hit. Hvis den var skåret mere ind til benet, vil jeg betegne albummet som rappens 'Thriller'. Samtidig indeholder den både nogle både de helt bangeren party tracks(som trap-anthemet 'Trap Queen' samtidig med den har facetten med mere rolige og melodiøse numre. FX 'Again'

5. Danny Brown - 'Atrocity Exhibtion' (2016)
Danny Brown ligger i virkeligheden lidt uden for genren, da hans ophav er mere klassisk rap, men 'Atrocity Exhibition' har så meget den der skabagtige vibe over sig, at jeg synes, den skal med. Han var i øvrigt super fed, da han spilledede i TAP1 for et par uger siden. Spiser molly til morgenmad.

6. Young Thug - 'Jeffery' (2016)
Tjek lige hans outfit på coveret.. der er sket noget på modefronten inden for rap siden 90erne, og Thugger har brudt alle grænser <3 Jeffery indeholder virkelig mange stærke numre, bl.a. 'Love'

7. Young Jeezy - 'Trap or Die' (2005)
Den her stikker lidt ud - både fordi den er udgivet cirka ti år inden de andre på listen, men også fordi lyden er en noget anden. Mere smadret og mere maksimal, men som jeg ser det en forløber for de rappere, vi kender fra genren i de her år.

8. Future - 'DS2' (2015)
Future er selvfølgelig også helt uomgængelig på sådan en liste her, men han har ikke begået samme helstøbte udgivelser som ovenstående. 'DS2' er mega fed, men Future fungerer i mine øjne bedst, når han er gæst på de andre rapperes tracks - har lavet mange gyldne ting med Young Thug(fx 'Relationships').

9. Rae Sremmurd - 'SremmLife' (2015)
De er fuldkommen brændt af, men har lavet nogle stygt gode hits. Det er klart på dette - deres første - hvor man finder de vildeste hits. Som 'No Type'.

10. Gucci Mane - 'Mr. Davis' (2017)
Jeg har slet ikke overblik over GuMa's vanvittige bagkatalog, men hans 'Mr. Davis' fra i år, er det bedste, jeg har hørt fra ham. Rammer meget samme lyd som Migos, og 'You Get the Bag' fra det her album har da også Quavo fra Migos som gæsteoptræden.. og så er det det bedste på albummet.

Brugeravatar

Geografisk sted: Jerusalem
Hvad fuck laver Jeezy på den liste, Fugl? Alt, alt for gammelt album ift de udstukne retningslinjer og meget bedre end alt andet på listen.

Hvis du lige skærer Jeezy fra, kan du også kalde genren det, den i virkeligheden er: Internet-rap. Teknologien har gjort det muligt at producere og distribuere rap i noget, der ligner real time, og så sprøjter børnene ellers en masse lort ude. Det resulterer i albums og mixtapes med noget nær en 3/10 ratio af killer/filler at best, og allerede nu og i hvert fald på sigt må det betyde hiphop-albummets død, i hvert fald forstået som en ambitiøs, gennemarbejdet helhed #rockisme.

Barter 6 er selvfølgelig ret meget en undtagelse i den sammenhæng, men det har Young Thug så også gjort sig umage med at gøre op med ved at udsende en masse ufokuserede og sløsede projekter siden.

Den her form for rap er soundtracket til den generation, der én gang for alle lagde værdier som koncentration, ambition og kvalitet>kvantitet i graven.

Selvfølgelig også sigende, at identitetspolitik, mode og stunting fylder så meget mere end musikken.

Brugeravatar

Second, hvor mange af de der album har du hørt, dit reaktionerære røvhul :mrgreen:
.. og det her:
secondtoughestintheinfant skrev:
allerede nu og i hvert fald på sigt må det betyde hiphop-albummets død
.. er da helt ude i skoven at skrive et år, hvor Vince Staples har givet os 'Big Fish', Kendrick Lamar' har udgivet 'Damn' og Tyler, the Creator har lavet sit bedste album i 'Flower Boy'.

Brugeravatar

Geografisk sted: Jerusalem
Jeg har hørt nok af Migos, Fetty Wap og Rae Sremmurd til at konstatere, at der ikke var tale om andet end stærke singler. Travis Scott fatter jeg slet ikke.

Det med albummets død gør sig primært for den der generation og altså ikke den lidt ældre med Kendrick et. al. Vince Staples er imidlertid (på alle måder) en outlier.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 1217 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 118, 119, 120, 121, 122

Alle tider er UTC + 1 time