Dato og tid er 25.11.2017 12:32:14

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel: DISKOGRAFI - Mahler
Brugeravatar

Ok, lad os gøre det her. Jeg tænker Mahlers ni symfonier, + den tiende ufuldendte, + Das Lied von der Erde, som også kaldes en symfoni. Dvs elleve stykker musik, hvilket nok er grænsen for hvad vi kan overkomme. Plus en intro. For inden vi går i gang med symfonierne tænker jeg det måske er relevant at snakke lidt om hvad en 'symfoni' egentlig er for noget.

For selvom symfonien i dag er så central at det f.eks. hedder 'Sjællands Symfoniorkester' eller 'Boston Symphony' så har det ikke altid været sådan. JS Bach skrev f.eks. ikke symfonier, men kaldte nogle af sine stykker for klaver for 'sinfonia'. Bach skrev mest kirkemusik, hvor symfonier ikke passede ind. Haydn, derimod, skrev 100+ symfonier og Mozart nåede 40+ i den korte tid han levede. På det tidspunkt var det bare instrumental-musik, mest for adelen, der blev sprøjtet ud på samlebånd. Det var med én bestemt komponist, at symfonien fik den status den har i dag.

Den komponist er naturligvis Beethoven. Hans ni symfonier er grundlaget for den moderne udgave af genren, ikke blot på grund af deres musikalske nybrud, men i lige så høj grad på grund af den fokus Beethoven selv lagde på dem. Ganske selvbevidst skulle symfonierne være det største fra hans hånd, det var herigennem han formulerede sine principper, ja nærmest en musikalsk filosofi. Om det er Skæbnesymfonien nummer 5 med den berømte åbening, nummer 3, Eroica, hvis oprindelige dedikation til Napoleon blev trukket tilbage da helten blev karriere-kejser, eller nummer 9 med den berømte tekst af Schiller, så putte han symfonien helt centralt som en komponists personlige udtryk.

Men han slog næsten også genren ihjel. For hvad mening gav det at komponere symfonier efter Beethoven, hvad mere kunne man gøre? Der var flere spor. Man kunne prøve at gøre det samme. Man kunne gøre det større og større (Bruckner), eller man kunne gøre noget ved den helt grundlæggende ideologi i Beethovens værker. Beethoven skrev under den revolutionære oplysningstid, og karikeret set handler stort set al hans musik om individets kamp mod skæbnen. Det er flot, men også lidt ensformigt.

Revolutionerende er især Berlioz' Symphonie Fantastique, som Leonard Bernstein siden beskrev som den første psychmusik. Det var en såkaldt 'program-symfoni', der fortalte en historie, en fortælling hvor hovedpersonen til sidst ryger for meget opium og begynder at fantasere først om at blive halshugget under den franske revolution, og siden om at være til heksesabbat. Og den er altså fra 1830. Komponisten var 27 år, og hvis Beethoven var Schiller, så var Berlioz Baudelaire. En moderne flaneur, for hvem oplysningsidealerne allerede begynder at være lidt mugne.

Da Mahler begyndte at komponere var genren nærmest splittet. Mellem symfonier og det der hedder et 'symfonisk digt', en typisk langt mindre komposition end de storladne symfonier. Det passede også godt til nogle mere kyniske tekster, som det mest berømte af dem alle, Richard Strauss' udgave af Nietzsche's Also Sprach Zarathustra. Mere kendt som musikken fra 2001. Det symfoniske digt betød også en opblødning af symfoniens sats-baserede struktur, hvor f.eks. Also Sprach er i ni dele over en halv time.

Hvorfor denne indledning? Jo, fordi Mahler's første symfonier på mange måder kan ses som sammensmeltningen mellem disse to veje. Han smeltede det pompøse og det kyniske. Det opbyggelige og det nedladende. Eller måske ophøjede han det destruktive til høj kunst? Det er lidt min teori, ihf om de første par stykker. Dermed bliver han nærmest den første højmodernist, ligesom Proust kunne skrive 3000 sider om at spise en småkage, og Musil - Mahler er først og fremmest Musil! - kunne skrive næsten lige så mange om at forberede en fest, så kunne Mahler lave en storslået symfonisk sats ud af en børnesang og lidt Klezmer.

Giver det mening? Ja, der kommer til at være en masse litterær snak og lidt filosofi og sådan, Mahler henviste ofte til litteratur, og var central i det Wien'ske kulturliv i en årrække - han blev f.eks. også patient hos Sigmund Freud en tid. Jeg har lidt biografier til at udrede det hele, men musikken er jo det vigtigste. Endelig kommenter. Er Symphonie Fantastique ikke for vild?

Vi går i gang med den første symfoni lige straks, men endelig lyt op på den. Den er virkelig vild!

Kronoper!

Profil Hjemmeside 

Titel: Re: DISKOGRAFI - Mahler
Brugeravatar

Geografisk sted: Fanget i en barometerlomme
Så fedt initiativ, Gregor!

Brugeravatar

Fantastisk initiativ og fantastisk indledning. Så spændt på mere!

Brugeravatar

Geografisk sted: 9 kilo bongmix
Stærk åbning. Vi glæder os til at læse mere.

Brugeravatar

Spotify: 113192036
Her er Gramophone's bud på gode indspilninger af de forskellige symfonier:

http://www.gramophone.co.uk/editorial/1 ... recordings

(edit: ikke at man behøver at følge listen slavisk, men det giver da nogle forskellige dirigent-navne at søge på)

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Tak folkens!

Jeg har simpelthen det bedste forhold til klassisk musik. Jeg ved nok om det til at have en masse tanker, men ikke nok til nogensinde at indse hvornår det er helt ude i hampen. 8)

Dette bare lige for at understrege, jeg er ikke sikker på jeg giver nogen autoritativ gennemgang af det her musik, og hvis i synes i hører noget helt andet i musikken, så sig endelig til!

Jeg har ikke lige tid til at skrive så meget mere - nøj, Sauls Søn er svær at få hånd om! - men her er en Bernstein live optagelse af den 1. at lytte til.

Hvis der er noget som falder i ørerne, så giv lyd :) Det her er den jeg har bedst styr på, men så kommer det også til at gå stærkt ned af bakke, og jeg håber det kan blive ret kollektivt.

Kronoper!

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Spotify: 113192036
Jeg er jo mere Spotify-mand, så jeg tror som udgangspunkt jeg vil lytte til den her gigantbox på Spotten:

Billede

"A Good (and Complete) "Consensus" Box

From the liner notes: (Comments in parentheses-mine)
"The Decca / Deutsche Grammophon catalogue of Mahler recordings is unsurpassed. A major contribution to the anniversary celebration in 2010 is this first-ever Complete Mahler Edition, a combined effort of Decca and Deutsche Grammophon in an 18-CD super-budget box (as low as forty dollars on some Amazon Marketplace sites)-- with the ten symphonies, Das Lied von der Erde, (a complete) Das klagende Lied, the song cycles, the Knaben Wunderhorn songs and early works in benchmark recordings by a great assembly of Mahler conductors, singers, and orchestras...." split up as thirteen CDs of symphonies, five CDs of vocal music.

"Each symphony gets a different conductor, (listed here in alphabetical order) and the list is awesome: (according to Universal) Abbado (No. 6), Bernstein (No. 5), Boulez (No. 4), Chailly (No. 10), Giulini (Das Lied), Haitink (No. 3), Karajan (No. 9), Kubelik (No. 1), Mehta (No. 2), Sinopoli (No. 7), and Solti (No. 8). The orchestras are the finest in the world: Berliner Philharmoniker, Chicago Symphony Orchestra, The Cleveland Orchestra, Royal Concertgebouw Orchestra, Philharmonia Orchestra, and Wiener Philharmoniker."

One can never find agreement as to what is the "best" Mahler here, even among seasoned Mahler collectors who have admired the composer for decades. If you are coming to Mahler for the very first time, this is a splendid acquisition for you."

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Ok, tid til at snakke lidt om Første Symfoni. Jeg tænkte jeg vil starte med lidt 'objektiv' viden om hver symfoni, men det er sgutte nemt med den første. Vi ved ikke hvornår Mahler begyndte arbejdet på den, og han genskrev den flere gange - vi har ikke første-udgaven - og ændrede holdning til den senere hen. I 1889 var det et 'Symfonisk Digt i To Dele' med fem satser. Det blev en fiasko. Fire år senere blev det bearbejdet og blev til en programsymfoni ved navn 'Titan', stadig i fem satser og to dele. Først tre år senere, dvs i 1896, blev det til den firesatsede 'Symfoni i D-dur' som, er den form vi kender den som. Den sats som mangler hedder Blumine, og er udgivet på egen hånd.

Når vi hører titlen 'Titan' tænker vi sikkert på noget stort og mægtigt? Det var lidt mere kompliceret dengang man kunne sin oldævl, for titanerne er ikke bare græske guder, de er faktisk taber-guder. Det er guderne som Zeus og co senere besejrede, og blandt dem var tragiske helte som Atlas, der bærer himmelen på sine skuldre, og naturligvis Prometheus, helten som gav mennesket kundskab, og som straf blev lænket til en klippe. Det er mennesker som kæmper mod deres tid, som hos Beethoven, men som taber. Derudover er det en titel på en roman af en af Mahlers yndlingsforfattere, ved navn Jean Paul. Det lyder som en dancehall-kunster i mine ører, men åbenbart var han ironisk idealist? Can't say I've ever read him.

Første del hed, dengang det var en programsymfoni, 'Fra Ungdommens dage', blomster-, frugt-, og torne-stykker. Første sates hed Forår og ingen ende. (Indledningen forestiller naturens opvågnen fra en lang vintersøvn.:

Det kan man godt høre, kan man ikke? Det lyder lidt som starten på Wagners Rhinguldet, no? Mahler var romantiker, naturligvis var han det, og i ånd kunne første-satsen være skrevet af hvem som helst. Det som slår mig som vildt hver gang jeg hører den er dynamikken. Det er teknisk set en sonate - jeg ved stadig ikke helt hvad en sonate er - men for mig er det opbygget som en post-rock crescendo-core sang. Hele pointen er at nå til de ekstatiske stryger-melodier. Det er en sats som bygger på rytme og dynamik, snarere end melodi og tema, hvilket for mig gør den til noget af det første 'moderne' klassiske musik. 3. Satsen er den mest kendte, men det plejede at være den her jeg bedst kunne lide.

Eini spurgte om lieder ville blive indblandet, og jeg ved faktisk ikke så meget om dem, men jeg læser mig til at den 2. sang fra Lieder eine Fahrenden Gesellen er melodisk materiale. Og ja, det kan man sgu ret let høre. Det er ren Lunde-Larsen:

2. Satsen er tæt på at være konventionel. Det er en 'scherzo', som der som regel er i en symfoni, og det er her blevet til en folkedans. For fulde sejl hed satsen. Det er en 'ländler', eller faktisk nogle stykker. Efter vi har hørt naturen og dyrene, så kommer vi her til fest hos det bondske folk. Jeg plejede at springe den over, men nu kan jeg egentlig meget godt lide den?

Også her er der genbrug. En sang om Hans og Grethe:

Men så kommer vi til kuppet, genialiteten, det helt store gennembrud!

Yup, det er Mester Jakob. I mol. Og kanon. Mahler gav titlen Strandet og beskrivelsen En Dødsmarch på 'Callots Manér' Det bygger også på gamle billeder af Jægerens Ligbegængelse, morsomme børnebilleder af dyr som begraver en jæger. Det er fucked up! Og det bliver ikke mindre fucked up når det udvikler sig til noget østeuropæisk folkemusik a la klezmer. Og så udvikler sig endnu mere rytmisk klezmersk. Og så tilbage til Mester Jakob. En geni-streg.

Vi er nu i anden del, som hedder 'Comedia Humana', måske efter Dante? Der er i hvert fald noget helt galt her. Skønheden og ordenen fra den første del bliver pludselig vendt helt på hovedet, gjort grin med, nærmest. Det er værd at nævne, at Mester Jakob på Mahler's tid var mere kendt som druksang end børne-ditto. Og måske også, at Mahler var jøde? Han har beskrevet sig selv som trippel-hjemløs: 'som böhmer blandt østrigere, som østriger blandt tyskere, og som jøde i hele verden.' Det minder mig om Deleuze & Guattari's idé om en 'Mindre Litteratur', at det ironisk og taber-heroiske hos Mahler måske minder lidt om Kafkas verdensbillede? Discuss.

Også her er der taget fra en Lieder eines Fahrendes Gesellen, nemlig nummer fire:

Fjerde sats Dall Inferno skulle ifølge Mahler følge som det pludselige udbrud af fortvivlelse i et dybt såret hjerte. Jeg synes måske lidt det føles som et antiklimaks?

Altså, det er klart bulder og brag, og satanisk. Men jeg ved ikke om det bliver til mere end det? Jeg kan læse mig til at det er en hyper-kompleks sag, og meget sofistikeret, men det er måske den første af satserne, som blot er større end det tidligere, og ikke specielt nytænkende? Som nævnt, så endte også Berlioz' Symfonie Fantastique med en djævledans. Ifølge Mahler dør helten til sidst, og opnår derved sejren. Hvilket er skuffende konventionelt. Men hey, vi er også på hans debut-symfoni.

Kronoper!

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Nøj, det er mange spørgsmålstegn...

Kronoper!

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Fantastisk indlæg! Jeg har lyst til at skrive en masse om titaner, men det må blive en anden dag. Lige nu vil jeg nøjes med at hylde dit titaniske oplæg.

And weave strange patterns on the snow

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time