Dato og tid er 19.11.2017 20:55:00

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel: Re: DISKOGRAFI - Mahler
Brugeravatar

Jeg elsker allerede den her tråd. Men det var altså kulsoen, der spurgte til lieder.

Brugeravatar

Jeg klat-læser Valdemar Lønstad's biografi om Mahler, og det er en sludder for en sladder - alting er 'givetvis' og 'uden tvivl' og 'formentlig', når det i virkeligheden virker lidt løst - men faldt over følgende citat af den samtidige tyske musikkritiker Rudolf Louis:

Det, som virker så græsseligt frastødende på mig ved den mahlerske musik, det er dens udtalt jødiske grundkarakter. Hvis Mahlers musik talte egentligt jødisk, så ville den nok være uforståelig for mig. Men den er mig så modbydelig, fordi den er jüdelt. Det vil sige, den taler musikalsk tysk, om jeg så må sige, men med den accent, med det tonefald og frem for alt også med de gestus, som tilhører de østlige, de alt for østlige jøder. Symfonikeren Mahler betjener sig af Beethovens og Bruckners, Berlioz' og Wagners, Schuberts musik og af den wienske folkemusik - og man må lade ham, at han nogenlunde har tilegnet sig disse sprogs grammatik og stiltræk. Men at han for dem, der er begavet med finere ører, med enhver sætning han udtaler, virker som en komiker fra Budepests Orpheum, der reciterer et digt af Schiller, og at han selv ikke har den mindste anelse om, hvor grotesk han tager sig ud forklædt som en tysk mester, derpå beror den indre modsigelse, der præger det mahlerske værk med denne karakter af det pinligt uægte. Uden at han selv bemærker det - for jeg har aldrig tvivlet et øjeblik på den subjektive ærlighed i Mahlers musik - spiller han en rolle, hvis troværdige gennemførelse på forhånd er så at sige 'konstitutionelt' umulig.

Jeg behøver vil næppe at forklare, at det er netop dette 'pinligt uægte' som er det essentielt kunstneriske hos Mahler, efter min mening? Senere sammenligner Lønstad ham med andre jøder som Bohr og Einstein og Chaplin der vendte op og ned på verden på den tid, og jeg kaster både Freud og Wittgenstein oveni. Det bliver ret essentielt når vi når til Symfoni 2, som kaldes 'Paradis'-symfonien.

Kronoper!

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Geografisk sted: Institut Benjamenta
Jeg hører da lige den 5. symfoni på baggrund af denne tråd. Mest fordi det er den, jeg lige har stående, efter at have overtaget nogle af #daddys plader.

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Hvad synes du?

Kronoper!

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Geografisk sted: Institut Benjamenta
Jeg skal lige høre den nogle flere gange. Jeg voksede op i et hjem med klassisk musik som barn, men jeg har simpelthen glemt meget af formsproget for andet end det allermest skamspillede og/eller floskuløse, og det her er jo noget andet.

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Hvad jeg lige kan læse mig til, så er det tredje og fjerde sats som er de bedste. Scherzoen og Adagiettoen. Sidder og lytter til den nu. Helt generelt er det som regel midtersatserne som er noget ved hos Mahler for mig, mens ydersatserne, som oftest sonater, bliver lidt tunge i det i mine ører.

Jeg skal nok komme igennem lige så stille, men det ville være super fedt med flere kommentarer. Gad virkelig godt læse hvad Antimatter mener om titaner, f.eks.

Kronoper!

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Hey, jeg havde ret i det med det ironiske, eller også har jeg læst det et sted. Læser at datidens anmeldere var helt på det rene dengang, Max Kalbeck anmeldte symfonien under titlen 'Gustav Mahlers Sinfonia Ironica'. Det er en henvisning til Beethovens symfoni Eroica. Som Kalbeck langt bedre kunne lide, faktisk mente han Mahler var nyskabende men forfejlet. Der var to slags symfonier, den heroiske (Eroica, Beethoven no 3) eller den idylliske (Beethoven no 6, Pastorale-symfonien)

(sidebemærkning, men Beethovens tredje, og især den berømte sørgemarch i anden sats, som jeg har postet ovenover, er da måske den mest overvurderede symfoni overhovedet. Den var revolutionerende, i sin længde, i sin gennemarbejdethed, i sin seriøsitet, men her 200 år efter er den intellektuelt simplistisk og kedelig. Jeg ved heller ikke om det er musik der er genkendelig for det brede publikum, såsom første sats af den sjette, naturligvis også af den femte, korslutningen af den niende, eller endda anden satsen fra den syvende, som jeg tror mange kender uden at vide hvad det er. Den tredje er historisk vigtig, men holder ikke rigtigt. Den er symfoniernes svar på Sgt Pepper)

Men altså, det er ikke hele Mahlers musik som er ironisk. Faktisk vil jeg sige med den første, at første sats er idyllisk - og noget af det bedste idylliske symfoni-musik der findes! - og til sidst i finalen er vi nået til noget heroisk. Det er vejen derimellem som tager et dyk ned i det ironiske. Det pudsige er, at anden symfoni, som jeg nok skal få skrevet om lige straks, tager den omvendte rejse. Vi starter i det heroiske, med et blik på samme helt som fra den første. Så rykker vi ned i nogle mellemsatser, hvoraf især den helt mellemste er herligt spydig, og så ender vi i en paradisisk idyl.

Kronoper!

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Fed fed tråd, Gregor. Jeg skal lige have tiden til at lytte alle links ordentligt igennem og komme på forkant med i andre. De her diskografiting er tidsslugere!

Brugeravatar

KONGETRÅD. KOM NU TILBAGE GREGOR. VI ER FORTABTE. :cry:

Brugeravatar

Geografisk sted: Jerusalem
Den opdagede jeg aldrig, den her tråd. Fedt, mand. Skal da lige høre noget Mahler for første gang ever.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time