Dato og tid er 14.12.2017 10:57:18

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel: Re: [SMC Valgkamp] Diskografi: Bal-Sagoth
Brugeravatar

Geografisk sted: Working class hero.
Spotify: 114022072
Hvem vil ikke gerne være Barbar Outlaw?
Fordi en Barbar Outlaw tager ud på sjov, hver eneste nat.

------

Som me(d)talsperson for Vanvidslisten er jeg selvfølgelig også max på Starfire Burning etc. og generelt hele diskografien bortset fra den første plade som jeg ikke gider høre.

Det er jo en ren 10/10-plade, denne her, og hvis man kan lytte til "To Dethrone The Witch Queen" uden at blive ramt af #FeberenIBlodet så er der simpelthen noget galt.
Den kører jo derudaf i Riffs, Temposkift. Der er den uhyggelige sektion hvor tingene bliver mere og mere intense og spidser til, glimrende thrashriffing derudaf, og så, BOOOM!!! Kommer breakdownet. Hvis hovedet ikke går EN LILLE SMULE op og ned fem minutter inde i sangen og ud, vil jeg vurdere, at der skal ringes efter #DødIndenI-politiet.
Sådan er hele lortet, mand! Det er så pissefedt, og det er så Bal-Sagothagtigt, og derfor er de det fedeste band i verden!
Så kommer der lige en guitarmelodi, og efter den så banger man videre!
Powerfist i vejret!
Og så slutter den med bummelum! Hallo!

Norge, Norge, Norge
(Screaming)

Brugeravatar

Geografisk sted: På pension
Svinene (som jeg kalder mine flinke arbejdsgivere) har insisteret på at jeg nedværdiger mig til at gøre mit arbejde. Derfor er Battle Magic-epistlen udsat til enten i eftermiddag, eller efter weekenden :oops:

klap vil du have.
Stolt som en pave
modtager du skænd
som en nådegave.
- Uddrag fra digtsamlingen “Hviskende brise” af Prins Henrik

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Geografisk sted: Nbro
Hov!

Havde helt overset denne perle af en tråd. Stærke sager.

Brugeravatar

Starfire osv. = En lagkage af makrelsalat, flødeskum (fra dåse), lagkagebunde, cocktailbær, leverpostej og nutella. På toppen pyntet med lysguirlander og warhammer-figurer.

En acquired taste, jeg vist aldrig kommer til at acquire... :?

Brugeravatar

Geografisk sted: Working class hero.
Spotify: 114022072
#YouGottaDie

Norge, Norge, Norge
(Screaming)

Brugeravatar

Hej Pellermann, er det egentlig fedt at være PSYKOPAT?!

Brugeravatar

Battle Magic (1998)

Så lykkedes det endelig at finde tid, her midt i den travle valgkamp, til at skrive lidt om opfølgeren til ”Starfire Burning Upon the Ice-Veiled Throne of Ultima Thule” – et album der har fået den, noget mere mundrette, titel ”Battle Magic”.
Pladen er et meget godt eksempel på at Bal-Sagoth, selvom de grundlæggende har fundet opskriften på ”Starfire”, faktisk alligevel laver varierede plader, eller i hvert fald ændrer lidt på hvor mange af de forskellige ingredienser og krydderier de smider i retten.

Som det også fremgår af tråden her (og andre tråde), så er det ikke alle, der umiddelbart kan lide smagen af Bal-Sagoth. Muligvis fordi dét de laver nærmere er en Eldritch Barbarian War Christmas Pudding med hele molevitten, end det er Heavysovs og Metalkartofler.

”Battle Magic” holder for så vidt opskriften, men den har en noget mere ”barberet” lyd end forgængeren. På den ene side er den lidt klarere i produktionen, men på den anden side er den også lidt mere rå i lyden. Sangskrivningen er på en måde også lidt mere ”lige ud af landevejen” end på tidligere og senere plader. Derudover indeholder den også nogle af Bal-Sagoths mest gøglede øjeblikke, men mere om det senere.

Mange kunstnere laver jo en ”outlaw” plade på et tidspunkt og ”Battle Magic” er på mange måder Bal-Sagoths outlaw plade, både pga. lyden, men også fordi der er alle de klassiske outlaw-temaer i sangene: ”Naked Steel”, om at være født under den tre gange forbandede bautasten og dø ung; ”Tale From the Deep Woods”, om at være fredløs og bare gå amok/blive skudt med the establishments flitsbuer; ”Return to the Praesidium of Ys”, som bare handler om at besidde cosmic power og ødelægge alt; ”When Rides the Scion of the Storms”, om at være en udødelig sømand og semi-instrumentalen ”Blood Slakes the Sand at Circus Maximus”, som handler om den klassiske drengedrøm, at løbe hjemmefra med cirkus og slagte the man’s gladiatorer i hobetal.
De eneste sange, der falder udenfor temaet er sådan set ”The Splendour of a Thousand Swords Gleaming Beneath the Blazon of the Hyperborean Empire pt. II – The Dark Liege of Chaos is Unleashed” (hvis titel samtidig fungerer som alkoholtest) og ”Thwarted by the Dark (Blade of the Vampyre Hunter)”, som begge handler om at gå på arbejde og forhindre kaoskræfterne i at tage over.
Derudover er der en række instrumental numre, ”Battle Magic”; ”Crystal Shards” og ”Atlantis Falls” og de er sådan nogle intro – interlude - prelude ting, som man faktisk godt gider at høre - og det er jo en bedrift i sig selv.

Pladen svinger lidt imellem at være på en delt andenplads og være min ”mindst yndlings” Bal-Sagoth plade (bortset fra debutten, som jo nærmest ikke er en Bal-Sagoth plade). På en måde er den ikke helt så, med Uffe Elbæks udødelige ord, ”Ahuwhahuahau helt crazy” som de andre, men på den anden side har den mange stærke sange, som bare virker. For eksempel er ”When Rides the Scion of the Storms” en fabelagtig sang, der på en eller anden måde forener alt hvad der er fedt ved metal; det storladne, det patetiske, det pessimistiske og det triumferende, det melodiske og det kaotiske. Dét er sejt.

Folk der ikke fatter det, de fatter det ikke. Det tager Bal-Sagoth sig ikke af og det gør Vanvidslisten heller ikke – men der er ingen tvivl om, at det kræver sin mand (m/k) at synes at fx ”Blood Slakes the Sand…” og dens gøglede cirkusmusik er superfed. Nogle dage tænker jeg ”det kan man godt”, andre dage skipper jeg den sgu. Det er ikke almindelige dødelige beskåret at rumme det sublime hele tiden.
Skal man give pladen en karakter, så er vi vel på den let ujævne 5/6er. Stort set alle numrene rager egentlig op på hver deres måde, men pladen er på en eller anden måde knap så sammenhængende som den foregående og de senere.

Næste plade i rækken er ”The Power Cosmic”, hvor Bal-Sagoth bliver velproducerede og hvor Metallermann muligvis tager over(?) – det er nemlig hans yndlingsplade. Ellers skriver jeg om at den er for vild :begejstretsmiley:

klap vil du have.
Stolt som en pave
modtager du skænd
som en nådegave.

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Jimmi Jazz skrev:
Hej Pellermann, er det egentlig fedt at være PSYKOPAT?!

Undersøgelser viser, at det er ret fedt.

Stem på Peter Vanvidsmetallermann - en rigtig psykopat, der altid går i brechen for Bal-Sagoth.

klap vil du have.
Stolt som en pave
modtager du skænd
som en nådegave.

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Man må sgu give kongen, at han sælger varen godt, all hail til the effort, jeg kommer sgutte uden om at give BATTLE MAGIC et skud senere. Først skal jeg dog høre den nye med Electric Wizard (al den snak om sovs & kartofler gav mig lyst).

Brugeravatar

Jeg ved ikke om epistlen om "The Power Cosmic" er afgået ved døden og der er ren undergangsstemning hos Vanvidslisten ovenpå det forstemmende valgresultat?

Men altså ellers så kan jeg evt. skrive lidt om det femte album "Atlantis Ascendant" og så må historien om TPC på sand vanvidsmanér komme senere?

klap vil du have.
Stolt som en pave
modtager du skænd
som en nådegave.

Profil Hjemmeside 

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 34 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time