Dato og tid er 23.11.2017 12:24:15

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
 Titel: Re: [SMC Valgkamp] Diskografi: Bal-sagoth
Brugeravatar

Geografisk sted: Working class hero.
Spotify: 114022072
Vær konstant på vagt overvejer magten!

Norge, Norge, Norge
(Screaming)

Titel: Re: [SMC Valgkamp] Diskografi: Bal-sagoth
Brugeravatar

Geografisk sted: 9 kilo bongmix
Kongen af Danmark skrev:

Jeg var iøvrigt engang nødt til at droppe min lokale superbest for bestandig, fordi de spillede "Dreamer" mens man sagesløst gik og shoppede kaffe og øl #truestory #thestruggleisreal

#forstårogstøtter

Titel: Re: [SMC Valgkamp] Diskografi: Bal-Sagoth
Brugeravatar

Jeg hylder Vanvidslistens initiativ! Jeg læser og lytter med, men kan godt tvivle på at jeg kommer til at bidrage med noget fornuftigt. Det der Bal-Sagoth er lidt meget at tage ind :? Men ville bare lige sige at der lyttes til listens foreslag til ændringer i byrådet. Kan godt se at folk holder sig tilbage i forhold til at skrive her i tråden. Måske er to diskografier sideløbende for krævende? Måske er #folket bange for repressalier og udstødelse fra SMC i tilfælde af borgmesterens forventede genvalg?

Brugeravatar

Geografisk sted: På pension
Jeg sidder og grifler på indslaget om "Starfire Burning Upon the Ice-Veiled Throne of Ultima Thule" netop nu. Jeg ved ikke helt hvor meget jeg forventer at folk er #friske på Bal-Sagoth, men den første regnede jeg under alle omstændigheder ikke med at vi skulle bruge så meget krudt på. Den er jo #finnok men det er også tydeligt at bandet slet ikke har fundet sig selv endnu. De næste fem plader er nok mere dér man skal lægge sin energi.

Jeg tror/håber at få skrevet lidt om "Starfire osv." senere i dag, eller i morgen. Superfed plade.

klap vil du have.
Stolt som en pave
modtager du skænd
som en nådegave.
- Uddrag fra digtsamlingen “Hviskende brise” af Prins Henrik

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Der har været krise i SMCs grønne område, The Raven-Haunted Forest of Darkenhold (Where Shadows Reign and the Hues of Sunlight Never Dance), så næste kapitel er lidt forsinket. Men om lidt har jeg et latterligt møde, der SLET ikke handler om Metal. Når jeg er færdig med det, så tager jeg hjem og skriver en epistel om "Starfire..." - så bliv på kanalen!

klap vil du have.
Stolt som en pave
modtager du skænd
som en nådegave.

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Billede

"It is written in the ancient legends that high amidst the moon-swathed peaks of the great Mountain of Shadows, hides the aeon-weary threshold of the Astral Gate - the portal from our world ... to beyond"
Sådan lød introduktionen til det første nummer, jeg i sin tid hørte med Bal-Sagoth og det er måske ret symptomatisk for bandet, at det på den ene side også nær var blevet det sidste nummer, jeg nogensinde hørte med dem, men at det på den anden side også virkede sært dragende på mig.

For ja, Bal-Sagoth ER ret meget sådan et band, der, uden at blinke eller skamme sig, starter sange på sådan en måde. Det har de i hvert fald været siden deres andet album, med den mundrette titel "Starfire Burning Upon the Ice-Veiled Throne of Ultima Thule", fra 1996. Man kan godt høre at det er et band, der har udviklet sig ret voldsomt siden debutalbummet og det har på én gang gjort dem både mere frastødende og langt mere interessante.

Jeg har hørt folk placere dem temmelig forskelligt, rent genremæssigt, fra melodisk død til symfonisk avant-garde black til power med thrash-guitar og black-vokal og på en måde kan jeg godt følge alle de forskellige bud, men det er svært at placere Bal-Sagoth endegyldigt.
Dét man dog i hvert fald KAN sige om dem, uanset hvilken subgenre man ender med at placere dem i, er, at deres lyd er sammensat af følgende elementer: en vokal der veksler imellem black-skrig, lidt growling og dyb "fortællerstemme"; pompøse keyboards, der ofte "driver" numrene uden at overtage fuldstændig; en (dejligt) "fræsende" guitar, der kører et ret velintegreret parløb med keyboardsne (og som ALDRIG lige spiller en guitarsolo) og nogle ret dødsagtige trommer, der dog samtidig er ret varierede og "dramatiske". Bassen er der også, men den tænker man egentlig ikke så meget over. Man har sådan set også #nokattænkeover med det lydbillede Bal-Sagoth i øvrigt præsenterer én for.

Mere beskrivende om musikkens opbygning kan man måske sige at den i forhold til debuttens rimeligt standard dødsblack er mere episk, både i ordets oprindelige og nyere betydning. Det er helt oplagt at Bal-Sagoth både går op i at musikken skal være nærmest urealistisk storslået og bombastisk, samtidig med at der skal være en klar "fortællende" dimension og udvikling i numrene. I forlængelse af dette kan man også sige at musikken generelt er ret dynamisk, med en del skift i tempo, riffs, stemninger osv.
Derudover har de jo så deres 100% gennemførte R.E. Howard/H.P. Lovecraft-agtige fantasytema, uden skyggen af glimt i øjet, som på den ene side vel objektivt set er latterligt, men som, hvis man køber præmissen, virkelig bare fungerer - hvilket jeg personligt aldrig har oplevet ved andre "fantasy metal bands".

"Starfire Burning osv." er en interessant plade i diskografien, fordi den meget tydeligt viser et band der har fundet deres stil. Det er nok en stil, der skiller vandene - og jeg har da heller aldrig mødt nogen, der synes at Bal-Sagoth var "meget ok". Jeg har derimod mødt mange, der sagde "hvad fanden er det for noget lort", når man spillede det for dem, men som senere har #fattetstorheden
Selv skulle jeg virkelig også give bandet nogle chancer før jeg #fattedestorheden men SÅ har de tilgengæld også haft en helt særligt plads i mit hjerte lige siden. Generelt synes jeg at bands, der ved første ørekast lyder som noget vanvittigt lort, ofte viser sig at have fat i noget fedt og unikt - hvorimod bands, der lige umiddelbart lyder "ok", som regel ikke på samme måde viser sig at have vækstpotentiale.
Det synes jeg jo, ikke overraskende, at Bal-Sagoth i dén grad har.

Hvis man skal give en karakter så vil jeg umiddelbart sige at det er den stilskabende, tilpas underproducerede og let kaotiske 6/6er, sprængfyldt med #divinemadness, overfor debuttens mere lunke 3/6er med sovs og kartofler.
Afslutningsvis kan man måske sige, at de elementer "Starfire..." har bragt på bane sådan set er de samme, som Bal-Sagoth bliver ved med at køre på i resten af deres karriere - uden at det dog skal forstås sådan, at deres plader egentlig lyder særligt ens. Pladen her er dog en ret stærk kandidat til min personlige favorit.

Så ja, Bal-Sagoth, love'em or hate'em - men hør lige "Starfire" et par gange og se, om ikke der er noget at komme efter.

klap vil du have.
Stolt som en pave
modtager du skænd
som en nådegave.

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Geografisk sted: Up in Bryant-Denny / with a couple of fine women / in my Crimson Tide linen
Jeg er ved at høre den for første gang. Jeg har aldrig hørt om bandet før og er ikke særligt velbevandret i metal. Jeg kan også godt lide solo-Ozzy. Jeg er med andre ord sådan en swing voter, som I skal lefle for.

Det lyder fedt her halvvejs gennem pladen for første gang.

Brugeravatar

Sejt manner!

Jeg skal i øvrigt lige sige til evt. vælgere derude, at hvis man hører Bal-Sagoth over spotteren, så er der en eller anden crackhead nigga, der har stavet halvdelen af titlerne forkert.
Om man er til metalengelsk eller ej, så er Bal-Sagoth faktisk et band der godt kan engelsk. At de så har en rimelig overdreven tilgang til sproget er en anden historie :)

klap vil du have.
Stolt som en pave
modtager du skænd
som en nådegave.

Profil Hjemmeside 

Jeg er så den type provinsiel SMC'er der har lyttet en del til "Starfire osv.", nydt den, men alligevel følt sig så mæt at jeg ikke er gået videre til de andre. Jeg er spændt på om denne tråd (høhø) får mig til at indse fejlen i det valg, eller om min mavefornemmelse har holdt stik.
Lytter igen netop nu, og den holder dæl'me, selvom al fornuft siger at den ikke burde.

It´s my party, and I´ll sing if I want to

Brugeravatar

Ja, det er sådan et band, der ikke BURDE være godt, men som bare er sublimt i praksis.

Om du kommer til at få det fedt med de andre plader ved jeg ikke, men jeg synes godt at man kan sige at de gør noget forskelligt på de andre plader, selvom grundkonceptet er det samme. Men lyd og stemning ændrer sig lidt.

Næste plade er "Battle Magic", som har en lidt mere rå og enkel lyd (hvis "enkel" er et ord der giver mening i forbindelse med Bal-Sagoth). Det er "barbar outlaw"-pladen i diskografien; den skriver jeg om i løbet af ugen.

klap vil du have.
Stolt som en pave
modtager du skænd
som en nådegave.

Profil Hjemmeside 

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 29 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time