Dato og tid er 16.12.2017 04:29:54

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 69 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Næste

Hvor god er 'Shot of Love'?
Afstemning sluttede 27.09.2017 11:14:45
1/6 0%  0%  [ 0 ]
2/6 0%  0%  [ 0 ]
3/6 50%  50%  [ 1 ]
4/6 50%  50%  [ 1 ]
5/6 0%  0%  [ 0 ]
6/6 0%  0%  [ 0 ]
Afgivne stemmer : 2
Forfatter besked
 Titel: DISKOGRAFI - Dylan i firserne - 'Shot of Love' (1981)
Brugeravatar

Spotify: 113262106
Kære svingere,

Jeg har længe pønset på en Dylan-tråd og med det haft mange betænkeligheder. Begynder jeg fra begyndelsen? Deler jeg det op i epoker? Laver jeg enkelte nedslag i diskografien? Nu er jeg kommet frem til at epokemodellen er den bedste, men samtidig orker jeg heller ikke at være slave af kronologi. Derfor begynder vi med de meget, meget udskældte firsere. Tro mig, der er masser af guld, men som altid med guld skal man igennem en masse jord og lort for at finde det. Så meget desto mere spændende imho.

Det kommer til at køre på ugentlig basis som traditionen foreskriver med den aktuelle plade i emnefeltet. Jeg kommer ikke til at skrive alenlangt; det har jeg ikke tid til; men jeg er heller ikke så stærk i Dylan, jeg elsker ham bare.

Vi begynder ikke i firserne, men i 1979 med 'Slow Train Coming'. Den kristne trilogi ('Slow Train Coming', 'Saved' og 'Shot of Love') er vigtig at have med i sin helhed, da den i sig selv har en flot udviklingsbue og sætter klare aftryk på resten af diskografien fra det årti i både lyd og tekst. Vi runder af med 'Oh Mercy'. God fornøjelse.

NB: Har seriøst overvejet at oprette en profil til Christian Braad Thomsen.

--------------------------------------------------------------------------

SLOW TRAIN COMING / 1979

Billede

Citat:
"The songs that I wrote for the Slow Train album [frightened me] ... I didn't plan to write them ... I didn't like writing them. I didn't want to write them."
Dylan, 1984.

------------------------------------------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------------------------------------

BAGGRUND:
Bob Dylan fik tilraget sig et par lorteår i 1977 og 1978. Pladen 'Street-Legal' blev totalt hakket ned, filmen 'Renaldo and Clara' blev totalt hakket ned, ægteskabet til Sara gik i opløsning. Nu gik halvfjerdserne ellers lige så godt.

Men så, under en opslidende koncert i San Diego:

Citat:
"Towards the end of the show someone out in the crowd ... knew I wasn't feeling too well. I think they could see that. And they threw a silver cross on the stage. Now usually I don't pick things up in front of the stage. Once in a while I do. Sometimes I don't. But I looked down at that cross. I said, 'I gotta pick that up.' So I picked up the cross and I put it in my pocket. And I brought it backstage and I brought it with me to the next town, which was out in Arizona. I was feeling even worse than I'd felt when I was in San Diego. I said, 'Well, I need something tonight.' I didn't know what it was. I was used to all kinds of things. I said, 'I need something tonight that I didn't have before.' And I looked in my pocket and I had this cross."

Når dit publikum begynder at kaste med krucifikser, hvad er der så tilbage for en udskældt jøde og den mest ikoniske ikonoklast af dem alle andet end at blive kristen? Hændelsen med korset var heller ikke eneste tegn, Dylan modtog. Senere, på et hotelværelse i Tucson:

Citat:
"Jesus did appear to me as King of Kings, and Lord of Lords. There was a presence in the room that couldn't have been anybody but Jesus ... Jesus put his hand on me. It was a physical thing. I felt it. I felt it all over me. I felt my whole body tremble. The glory of the Lord knocked me down and picked me up."

Fra nu af var Jesus med Dylan i alt, pludselig citerede damen i 'Tangled up in Blue' fra Bibelen, og på scenen talte han om de sidste tider. Han ville ikke længere spille sine gamle sange, kun de nye, for de var givet ham af Gud. Den slags vanvid skal selvfølgelig på plade, og den kom til at hedde 'Slow Train Coming'.

PLADEN
'Slow Train Coming' er letvægtsfunket gospel med Mark Knopfler på guitar, og hvis det ikke sælger pladen, så gør det næste forhåbentlig:

Hvad der ikke burde overraske, men alligevel gør, er hvor lidt åndeligt et værk, det er. 'Slow Train Coming' er fra start til slut en bitter, bitter plade, der beder dig om hurtigst muligt at stille sig enten ved Gud eller Satan, før det er for sent. (Det handler ikke engang om nødvendigvis at vælge Gud - vigtigst er det at vælge side. Apokalypsen er en fodboldkamp; der skal to hold til.) Billedsproget er som skilte fra en dommedagsprofet, og alle tages til indtægt: arbejderen, oliesheiken, Marx, Kissinger, hans egen familie, etc.

Som han synger i 'Precious Angel':
Citat:
My so called friends have fallen under a spell
They look me squarely in the eye and they say, "Well, all is well'"
Can they imagine the darkness that will fall from on high
When men will beg God to kill them and they won't be able to die.

Ellers et ret upbeat nummer lol

Den eneste, der aldrig rigtig tages til indtægt er ham selv. På tekstplanet kan det hurtigt blive lidt ulideligt, Dylan er synder, men den oplyste synder, selvfølgelig. De tvivlsspørgsmål han stiller om sin egen uformåenhed overfor Gud spiller ikke den store rolle i det hav af andre folk, der skal omvendes. Fik jeg sagt, at det var en bitter plade? Bitter og fordømmende.

Men jeg elsker sådan Slow Train Coming. Den er meget undervurderet for, hvor radikal den er i Dylans oeuvre (kristendom! Mark Knopfler! funk!), og den har langt stærkere sange end sit ry. 'Precious Angel', 'I Believe in You'(personlig favorit), 'When You Gonna Wake Up', 'Gotta Serve Somebody', alle bangers. Den eneste rigtig skidte sang er børnesangspastichen 'Man Gave Names to all the Animals', til gengæld er den fucking sjov og har den bedste slutning.

Jeg vil overlade ordet til jer - og Dylan en sidste gang:

Citat:
"I told you 'The Times They Are A-Changin' ' and they did. I said the answer was 'Blowin' in the Wind' and it was. I'm telling you now Jesus is coming back, and He is! And there is no other way of salvation ... Jesus is coming back to set up His kingdom in Jerusalem for a thousand years."

Senest rettet af haile lassie 20.09.2017 11:14:45, rettet i alt 18 gange.

Titel: Re: DISKOGRAFI - Dylan i firserne - 'Slow Train Coming' (197
Brugeravatar

Geografisk sted: Kallipolis
Stærk tråd. Vil straks sætte den på. Jeg slutte som regel min album lytning af Dylan med Desire men det skal da rodes bod på når jeg er færdig med PSB lytningen.

Brugeravatar

Geografisk sted: Working class hero.
Spotify: 114022072
Billede

Norge, Norge, Norge
(Screaming)

Brugeravatar

Geografisk sted: Jerusalem
Så,så, så stærk en tråd og - ikke mindst - trådstart. Lad dette projekt leve!

Jeg vender tilbage med kristne tanker senere.

Brugeravatar

Spotify: 113192036
Der kommer jo snart en ny doku om Slow Train Coming turneen....

https://www.spin.com/2017/08/bob-dylan- ... cert-film/

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Tak - allerede en fantastisk tråd!

Brugeravatar

Geografisk sted: Kallipolis
Det er en skæg plade. Jeg falder ikke sådan pladask for den men det er en fed kontrast mellem det meget soulede, gospelede, vellydende arrangement og produktion, kvindekoret osv så gør det til en usædvanlig non-dekonstruktiv Dylan plade rent musikalsk set. Indtil man lytter efter ham hvor du helt ret i at han sjældent har lydt så bitter og vrængende hvilket gør han nærmest virker hånligt over for "shine you light" "I believe" teksterne

Man spørger sig selv: Er det en stor joke?

Brugeravatar

TAK!

Brugeravatar

Geografisk sted: Jerusalem
Jeg hørte "Precious Angel" og "I Believe in You", mens jeg ventede på at få skiftet hjul på bilen i dag. De er jo så smukke. Rigtig, rigtig dejligt at genhøre, og jeg glæder mig helt vildt til at spinne hele Slow Train Coming på Apple Music i løbet af weekenden. Jeg har behov for det her projekt, kan jeg mærke. At møde efteråret med 80'er-Dylan. Jeg håber, at vi - ligesom vi starter allersidst i 70'erne - ender med at titte ind i 90'erne, så vi også kan få "Wiggle like a big fat snake" med.

Brugeravatar

Geografisk sted: fuckin' dobbelt-A
Spotify: 113344089
fin, fin trådstart. Jeg hylder konceptet, og skal nok byde ind lidt senere i den hellige fase, har dog ikke rigtig noget forhold til Slow Train Coming, bortset fra at jeg ligesom alle andre har en naturlig skepsis over for Billy Cross. Den ligger på en del måder i forlængelse af Street Legal, der er lidt af den samme big-band-lyd, samtidig med at Slow Train Coming dog er noget mere professionel og poleret. Mark Knofler + en kæmpe blæsergruppe bliver aldrig nogen decideret funky kombination, men man kan dog høre, at det er det de sigter efter. Den er ca på niveau med Street Legal, men Street Legal er jo heller ikke særligt god. Dén har så bare Changing of the Guards, og der er slet ikke tilnærmelsesvis nogen sange med samme niveau på Slow Train..., selv om Precious Angel da er OK.
Lang skrev:
Man spørger sig selv: Er det en stor joke?
Næppe. Men det er kompliceret. En del af svaret er dog uden tvivl Carolyn Dennis, en temmelig kristen korsangerinde, som først er med på Street Legal og som kort efter (hemmeligt) begyndte at danne par med Dylan. De blev gift i 1986 og har et barn sammen, men det er ikke en relation, offentligheden ellers har hørt meget til.

Profil Hjemmeside 

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 69 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Næste

Alle tider er UTC + 1 time