Dato og tid er 19.10.2017 20:48:48

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 623 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61 ... 63  Næste
Forfatter besked
 Titel: Re: Mise-en-scène: Film 2017

Geografisk sted: Dodge City
Antimatter skrev:
Man kan sgu da ikke bare se bort fra overskriften, når det er der tekstens budskab præsenteres i sin mest kondenserede form. Fadermord er et entydigt negativt udtryk der både implicerer at kvinden er en forræder og at hun har en relation til ham hvor hun skulle være særligt taknemmelig. Hvorfor skulle han være en faderskikkelse for hende? Han var hendes arbejdsgiver og det er det. Jeg kan ikke se hvorfor vi skulle tage for givet at deres sympati på ofrenes side. De har iscenesat en charmeoffensiv efter at de modtog kritik, men det ville ethvert magasin gøre hvis de havde en pr-konsulent der ikke var autist.

Det kan du heller ikke tage for givet, hvis du alene læser overskriften, nej. Som er mere end åndssvag, for nu at mane dén i jorden. Men nu har jeg tilfældigvis fulgt deres dækning nogenlunde, og det har da hele tiden været ret klart, hvor deres sympati ligger - også før overskrift-fuckuppet? Jeg mener bare, at der jo ikke er grund til ligefrem at opfinde grunde til at svine Soundvenue. At anklage dem for at være på team Weinstein er jo bare stupidt.

P-rock: dine svinere er blevet lidt fesne på det seneste.

Brugeravatar

Geografisk sted: Stanford University
I det mindste bruger jeg ikke min tid på et forsvar for fucking Soundvenue.

Geografisk sted: Dodge City
Betragt mig som en forsvarer for logisk argumentation og evnen til at sammensætte kritik. Så må jeg leve med, at det en gang i mellem er til fordel for Soundvenue, DF og andre suspekte aktører.

Brugeravatar

Geografisk sted: Jerusalem
Soundvenue - til højre for Hitler.

Brugeravatar

I det mindste fik de en masse opmærksomhed. Og det er åbenbart det eneste, der tæller. Måske gjorde de det med vilje derfor?

Hej forresten, vil I høre det vildeste nye? En tidligere statsministers unge er homoseksuel. Er det ikke bare den vildeste nyhed?! Total relevant mand!

Titel: Re: Mise-en-scène: Film vinter 2017
Brugeravatar

Geografisk sted: Din mor
secondtoughestintheinfant skrev:
Men jeg vil da lige råde alle til at se: The Day After af Hong Sang-soo, Western af Valeska Grisebach og Good Time af Safdie-brødrene.

Good Time var fin, men også liiiiige vel overhypet. Vildt god underholdning, som er glemt et par minutter efter, man har forladt bioen. Western sagde mig sgutte så meget. Den er i hvert fald ikke i nærheden af at være lige så god som Sehnsucht. Idéen om at fortælle den historie som western er sjov, men det var en meget fortænkt film, synes jeg. Og ikke særlig subtilt fortalt, egentlig. Der var også nogle af amatørerne, der faldt temmelig hårdt igennem flere steder. The Day After er vildt vildt god. Har ikke set ham lege med flashback og narrativ på den måde længe. Den film er virkelig eminent instrueret. Jeg fik også set The Florida Project, som ja, faktisk var ret god til trods for puttenuttede børneskuespillere. Jeg har ikke set Tangerine, så jeg ved ikke, hvad der er at sammenligne med. Men det var befriende at se en amerikansk film, helt uden plot og A til B-fortælling. Den var egentlig sådan lidt Korine-agtig, hvis man kan forestille sig ham lave en feelgood-film. Vildt flotte cinemascope-billeder og en sjov og meget lilla verden at blive kastet ind i. Dafoe er også skidegod. Den er nok ikke så god, som folk gerne vil hype den til, men sådan en som den her og Good Time er da med til at vække lidt liv i amerikansk film igen.

Brugeravatar

Geografisk sted: Stanford University
Citat:
Good Time var fin, men også liiiiige vel overhypet. Vildt god underholdning, som er glemt et par minutter efter, man har forladt bioen.
Øhm, nej x 2!

Brugeravatar

Netop hjemvendt fra Haifa Film Festival:

- Columbus (Kogonada) 3.9
Amerikansk cookie cutter-indie, når det er allermest provokerende. Alle replikkerne er med: "I should go.", "Please leave!", "You could be so much more than this" osv. osv. Og selvfølgelig forlader hun til sidst den by, hun har boet i hele livet, mens han bliver hos sin estranged kræftsyge far, som han vendte hjem til i starten af filmen. Virkelig en fornærmende lortefilm, og folk skal fucking stoppe med at hype det her lort.
- The Dead Nation (Radu Jude) 7.0
Fin nok dokumentar fra en sædvanligvis mere end god rumænsk spillefilmsinstruktør. Radu Jude er stadig mere #Europa end de fleste instruktører, og den her film består af en masse fantastiske still fotos af jøder fra slut-30'ernes og 40'ernes Rumænien og en dagbog, der skildrer den tiltagende antisemitisme læst op på lydsporet. Men mere end det er filmen så heller ikke.
- The Killing of a Sacred Deer (Yorgos Lanthimos) 5.3
Nu har Lanthimos vist spillet hele sin hånd mere end én gang. Endnu en gang er der ikke så meget at hente under den imponerende overflade, og det er lidt et mysterium, hvad fuck han egentlig vil med sine film. Jeg glemte den her, cirka da den var slut.
- The Day After (Hong Sang-soo) 9.7
Motherfucking kongen slår til for tredje gang på under et år. En af de største nogensinde, og det her er en af hans allerbedste film nogensinde. Suveræne sorthvide billeder, fuldkommen naturligt overlegen leg med kronologi, et ekstremt selvkritisk selvportræt og uendelig emotionel dybde. Og Kim Min-hee er stadig den smukkeste og mest tiltalende kvinde, jeg nogensinde har set på film.
- The Rider (Chloe Zhao) 7.6
Overraskende god moderne western om en rodeorytter, der må opgive sin metier efter en ulykke. Mange rigtig fine ting og i det hele taget en på alle måder "fin" film, men samtidig fortalt i så konventionelt et sprog, at man ikke ligefrem forventer sig alverden fra Zhao fremover. Men jeg fik da sygt meget lyst til at tage til flyover 'Merica og træne heste i golden hour-lys.
- Faces Places (Agnes Varda) 6.7
Uha, den er svær, den her. Et eller andet sted i filmen ligger der rigtig fine overvejelser angående filmmediet og muligheden for at genskabe billedets aura i den moderne #medievirkelighed, men det er også alt, alt, alt for cute og tuttenuttet og med utilgivelig musik og det franske svar på Banksy.
- The Florida Project (Sean Baker) 8.5
Jeg måtte ganske modstræbende overgive mig stort set helt og holdent til den her. Den er på mange måder en slags krydsning mellem Beasts of the Southern Wild og American Honey, to af det her årtis værste film overhovedet, men Baker har godt nok trods alt styr på sit pis, og han har en vision, der sætter sig i en. Ja, det er cute, og jeg er irriteret over, han ikke søger uden for skabelonerne, men han mestrer plotløsheden på en virkelig tiltalende, nærmest overlegen facon, og i sidste ende kan man ikke andet end blive påvirket af filmen. På Twitter kalder Gregers Baker for årtiets vigtigste amerikanske filmskaber, og hvis man er enig i det siger det godt nok forfærdelig meget mere om amerikansk film, end det gør om Baker. Good Time er stadig længder over The Florida Project, hvis det endelig skal være.
- Let the Sunshine in (Claire Denis) 8.7
Helt utroligt provokerende film, der sine steder både er vammel, parfumeret og irriterende, men den er også helt sin egen, og den beskriver en form for voksenliv, som man meget sjældent ser skildret på film. Slutningen løfter den helt enormt meget.
- Jeune femme (Léonor Sérraille) 5.8
Meh. En fransk krydsning af Naked og Frances Ha.
- Zama (Lucrecia Martel) 9.5
En af årtiets mest imødesete film for mit vedkommende. Jeg kan dog slet, slet ikke rumme den efter blot et enkelt gennemsyn, og det var lidt et problem, at jeg har så nært et forhold til romanforlægget. Men Martel er stadig en filmsproglig mester langt, langt ud over det sædvanlige, og det her er en kæmpestor film. Glæder mig virkelig til at se den igen.
- Claire's Camera (Hong Sang-soo) 8.0
Selv en stiløvelse af Hong er bedre end de fleste andre instruktørers film. Hans mest bagatel-agtige film nogensinde, men den rummer stadig virkelig mange dejlige momenter. Og igen: Kim Min-hee.

Brugeravatar

Geografisk sted: Din mor
- The Day After (Hong Sang-soo) 9.7
- Claire's Camera (Hong Sang-soo) 8.0

Så det er altså den bedste af de fire, han har lavet inden for det sidste år? Jeg har spekuleret en del over slutningen. Hvilken kvinde er det, der er off-camera dér? Ellers var det vildt for mig at blive snydt sammen med hovedpersonen i den sidste scene. Det er simpelthen eminent. Har Claire's Camera iø. noget med Rohmer at gøre, ud over titlen? Han er selvfølgelig den instruktør, Hong har hapset mest fra gennem karrieren.

- The Florida Project (Sean Baker) 8.5

Hvad syntes du om slutningen? Jeg syntes, at den var lige ved at tabe det hele på gulvet på rigtig amerikansk closure-vis, men alligevel var det ikke så slemt. Jeg gad dog godt, at den bare var fadet ud, efter at Dafoe har jaget hejrer væk. Men ellers tænkte jeg som sagt Korine, hvis han havde lavet Mon oncle, eller Wes Anderson, hvis han lod være med at sidde og gokke med en lineal i den ene hånd og Ozu-dvd'er i den anden og bekymrede sig mindre om A til B-fortælling.

- Zama (Lucrecia Martel) 9.5

Den glæder jeg mig eddermame også til, men der går jo nok længe, inden man får mulighed for at se den uden for festivalregi...

Brugeravatar

Hong: Ja, slutningen på The Day After er overvældende på sin helt egen diskrete facon. Jeg bliver ved med at blive chokeret over, hvor vild han er til at løfte sine film i de sidste 10 minutter. Det er den bedste af hans sindssyge run det seneste år, men Yourself and Yours er næsten lige så god, og On the Beach at Night Alone er også klar på 2017-top 10. Claire's Camera er ganske rigtig en af hans mest Rohmer-lignende film: Ferie, lange løse samtaler, kønsroller osv. Den løfter sig aldrig i tredje akt som hans "rigtige" film gør det (den er kun 60 min. lang).

Baker: Jeg kunne sgu godt lide slutningen. Den er optaget på en iPhone uden tilladelse fra Disney World, og hvis det skal være amerikansk, så lad det da endelig være amerikansk. Havde den fadet ud efter hejrerne havde den jo netop været wannabe-asiatisk på den der påtagede "that one guy, the Japanese director, O-zoo"-agtige måde. Og du må vel medgive, at slutningen på ingen måde er overgjort eller udpenslet. Jo mere filmen kommer på afstand, jo bedre synes jeg om den (hvilket naturligvis irriterer mig en smule).

Jeg glæder mig også helt vildt til at se Zama igen, et enkelt gennemsyn er meget langt fra at være nok.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 623 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61 ... 63  Næste

Alle tider er UTC + 1 time