Dato og tid er 18.02.2018 00:30:47

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5979 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 594, 595, 596, 597, 598
Forfatter besked
 Titel: Re: TV-Serier
Brugeravatar

wonderfulspam skrev:
Så blev jeg færdig med de sidste fem afsnit af Sopranos. Umiddelbare tanker:

Spoiler:
Meget undervældende afslutning. Finalen var solid, men de sidste fem afsnit som helhed var ikke noget at råbe hurra for. Mine hovedkritikpunkter:
- Christopher. Jeg var overbevist om at seriens klimaks ville være opgøret mellem Chris og Tony, og 95% sikker på at den ene ville dræbe den anden. Det kunne ikke være anderledes; det var den eneste reelle high stakes-storyline, der ikke gik i sig selv i løbet af serien. Så meget desto mere skuffende, at det var et totalt non-event uden følelsesmæssig payoff. Hvorfor gør serien alt hvad den kan for at gøre mordet let, logisk og uden kvaler for Tony? Tilsyneladende åbenbart kun for at tjene ét formål: at tegne et billede af ...

- ... Tony som sociopat. Seriens tilbagevendende problemer med karakterisering af psykisk sygdom (hvornår er det blevet standard at besvime ved angstanfald, endda uden at hyperventilere nævneværdigt?) har næppe været mere udtalte end den latterlige måde, hvormed Tony og Dr. Melfis forhold ophører. For det første er Tony Soprano ikke sociopat, for det andet giver det ingen mening, at hun netop nu får moralske kvaler. Endnu en storyline, der aldrig blev forløst - omkring hendes voldtægt åbnedes der op for moralske gråzoner og menneskeligheden i at ønske blodhævn, men det gik i sig selv igen, indtil kaninen AKA sociopatundersøgelsen blev trukket op af hatten. Dovent plotarbejde.

- At de store hændelser blev varslet eksplicit. Meadow advarer om, at AJ er suicidal. Jeg regnede med at det var bluff, og at det i virkeligheden var Tony, der var suicidal, men nej. Flashbacket til Bobby, der fortæller at man aldrig hører det skud, der slår én ihjel. Det ville have klædt den ellers så flot filmede afslutningsscene med en mere åben afslutning, f.eks. med familien siddende rundt om bordet og masser af potentielle trusler rundt omkring. Tonys død var hverken overraskende, katarsisk eller specielt interessant, selvom det da har givet stof til eftertanke, at Tony får den behageligst mulige død; han bliver skudt mens han for en gangs skyld ikke er på stikkerne og blot fokuserer på mad og familie. Hvorfor får han den mest gavmilde død af alle? Er det meningen, at man skal synes at han har fortjent at slappe af?

- Endnu mere deus ex machina. Det virker usandsynligt at Meadow ville fortælle, at hun var blevet antastet af en goon fra New York, men det sker, så Tony kan hævne sig og dermed vælte den første dominobrik i det i øvrigt ret uinteressante opgør med en Lupertazzi-familie uden Carmine og Johnny Sack.

Til gengæld:
- Generelt en meget flot filmet finale. Efter 88 mestendels kedeligt filmede afsnit uden flair var det en fornøjelse at se et afsnit (og især en finalescene), hvor billederne var lidt levende.

- Mens Meadow blev til en fuldstændigt ligegyldig karakter voksede AJ mod slutningen, selvom han vekslede lige vel meget mellem depressiv grøntsag og drømmende high school-womanizer. En skam, at hans vækst som karakter ikke medførte en uddybning af han og hans fars forhold, især kontrasteret med Christopher.

Som nævnt før kan jeg ikke helt finde ud af, hvad Sopranos egentlig gør sådan rigtig godt. Mange af dens temaer og emner er behandlet bedre af andre serier: moralske kvaler vs. sociopati (Breaking Bad, Mad Men), krimi (The Wire), social mobilitet (The Wire), psykologsessions (Tell Me You Love Me), eksistentiel angst (Rectify, The Leftovers), depression (BoJack Horseman, You're The Worst), kriminelt familieliv (The Americans), psykedeliske stoffer (alle andre serier, der har en scene med psykedeliske stoffer), koma/liv efter døden (The Leftovers), etc. etc.

Jeg har masser af respekt for serien som banebryder og forgangsserie for alt det tv, jeg holder af nu, men hvor The Wire stadig er fuldstændigt urørlig inden for sin genre er Sopranos lidt for ufokuseret til min smag. Jeg ville ønske den havde dedikeret mere tid og plads til psykologisk fordybelse i stedet for at tage til takke med poppsykologi, at den ikke havde været så low stakes og næsten sitcom-agtig i sin korttidshukommelse, og at karaktererne havde været tvunget til at træffe reelt svære beslutninger i stedet for at ende i situationer, hvor der kun var én udvej (mordene på Adriana, Tony B og Christopher, mv.). Måske forventer jeg for meget af en serie, som ganske rigtigt byder på hyggeligt selskab med et bredt udvalg af karakterer (dog kun én interessant kvindelig karakter)? Måske er Sopranos bare den solide, letfordøjelige tv-serie, de fleste kan blive enige om er god. TV-seriernes svar på Dark Side of the Moon.

Spoiler:
Er selv ved at gense Sopranos (i noget lagsommere pacing end du og 2nd) og er midt i sæson 6.
Nu er jeg jo ikke nået til sidste afsnit i denne omgang, men kan godt nok heller ikke følge din læsning. Er mestendels med 2nd her og om serien generelt.
Kan godt være du har ret i mange af dine indvendinger, men har heller aldrig set en serie der kunne noget “rigtigt” interessant filmisk.. Serier kan som format noget med karraktere og karrakter udvikling/udfoldelse (og så selvfølgelig adspredelse/underholdning) - det er det jeg ønsker forventer af serier.

Elsker Sopranos for ligenetop det. Karraktererne og karrakterudviklingen. Elsker den for ikke rigtigt at tage nogen steder hen, ikke rigtigt at have et vigtigt plot og noget tydeligt udsagn/holdning. Er også ret glad for dens løse veksling mellem drama (og mellowdrama), humor og vold. Ser den slet ikke rigtig krimidelen du nævner.
Så synes da nok Dark Side sammenligningen er hård:)
Men vi ser jo nok serier på forskellige måder. Eksempelvis gad jeg ikke se Breaking Bad færdig, fordi jeg ikke orkede karrakterene længere. Jeg ser jo nok slet ikke serier så seriøst/dedikeret som det virker som om du gør. Det til trods er jeg gået igang med The Leftover på baggrund af din praise.

Brugeravatar

Geografisk sted: Stanford University
E9. Fuck Breaking Bad for evigt, super lort. Jeg så det heller ikke færdigt.
Citat:
mellowdrama
genialt.

Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh
secondtoughestintheinfant skrev:
@Spammaster:

Spoiler:
Der er godt nok mange ting i det du skriver, som jeg slet ikke forstår. Primært: Hvad sker der for, du bare antager, at Tony dør i slutscenen? Den antagelse ødelægger jo hele afslutningen på serien. Hele pointen er jo, at den går i sort, inden der enten sker eller ikke sker noget; idet enten members only-jakke-manden eller Meadow træder hen mod ham eller noget helt tredje sker (noget helt tredje uden nogen konsekvenser ville nok være mest i seriens ånd). Men hele pointen er jo, at den slutter inden. Det er jo netop den mest åbne afslutning, man overhovedet kan forestille sig. Pointen er jo, at Tony ikke får nogen død, og at han i seriens allersidste sekund er så lidt afslappet, som man overhovedet kan være, fordi det er sådan, hans liv er.

Spoiler:
Det var mit umiddelbare takeaway, bakket op af denne gennemgang og denne artikel. Kan ærligt talt ikke se hvordan scenen kan læses anderledes.

Spoiler:
Jeg elsker, at hele Tony/Melfi-forholdet bare stopper. Psykologforløbet leder ikke hen til noget som helst, det rummer ingen større indsigt, og der er ikke skyggen af udsagn for eller imod potentialet i psykoterapi. Det underløber den udsigelse af en pointe, der er selve pointen med den slags i alle andre TV-serier.
Spoiler:
Jeg er med dig ift. manglen af en pointe/konklusion, men derfor synes jeg stadig det er enormt dovent karakter-/plotarbejde at opfinde en grund til at Melfi ikke længere kan stå inde for at behandle Tony. Det er enormt out of character.

Og det er nok derfor, jeg elsker Sopranos så meget, for hvis der er noget, jeg generelt er fuldstændig ligeglad med i TV-serier,
så er det storylines. Jeg interesserer mig kun for karakterer, karakterudvikling og metaspørgsmål som i hvor høj grad serien formår at bringe sine primære billeder og symboler i spil. Eksempel, The Wire: Den handler primært om, hvordan institutioner fungerer og hvilken konsekvens de har for individer. Grunden til at sæson fem er markant ringere end sæson tre er ikke fordi plottet om den fake seriemorder er mindre veludført eller mere urealistisk end plottet om Hamsterdam. De er begge lige urealistiske. Det fungerer bedre,
fordi Hamsterdam siger en masse interessant om seriens metaproblemstillinger, mens fake seriemorder-plottet er totalt ligegyldigt i den henseende. Og der synes jeg, Sopranos, som serien skrider frem, har eksponentielt flere interessante ting at vise om familien som entitet, post-9/11 USA, amerikanskhed, og hvad den ellers har af temaer. Og dens udsagn om egne temaer er langt mindre didaktiske end The Wires (hvilket ikke er en kritik af The Wire - der er ikke noget galt med at være didaktisk, hvis det hele udføres bevidst og med intelligens. Det bevirker blot, at man ikke som sådan kan kondensere, hvad Sopranos udsiger, man kan kun opleve det i selve serien).
Jeg kan godt lide storylines, men kun såfremt de tjener et karakterudviklingsformål. Netop derfor er Game of Thrones' sidste par sæsoner nærmest ren fluff, fordi det er plot for plottets skyld. En serie som Jane the Virgin er et fremragende eksempel på (post-moderne) brug af storylines til at udvikle karaktererne, og Sopranos er på sin ikke-didaktiske måde også et godt eksempel, men: jeg synes netop der er storylines mod slutningen af Sopranos, der ikke tjener noget karaktermæssigt formål.

Spoiler:
Jeg synes, det er fantastisk, hvordan sidste sæson på en gang bliver mere og mere mørk og gloomy og storladen og deterministisk, som den skrider frem. Jeg elsker for eksempel "Blue Comet"-afsnittet og Bobbys død. Og sommerhusturen er også fænomenal ("Sopranos! You go too far!").
Spoiler:
Sommerhusturen er fantastisk, ja. Det forudsigelige machismo-opgør mellem Tony og Bobby ender med at handle lige så meget om Janice og især Carmela, og er et godt eksempel på hvad Sopranos gør bedst.

Alle de ting, du lægger vægt på med storylines og sandsynlighed og forudsigelig og så videre, kan du muligvis have ret i. Den slags interesserer mig ikke det mindste, så hvad man får ud af sidste sæson/serien som sådan afhænger nok også af, hvad man generelt sætter sætter pris på i TV-serier.

Ift. det æstetiske, så har jeg aldrig nogensinde fået en æstetisk/filmisk oplevelse ved at se en TV-serie, så det er jeg også fuldkommen ligeglad med. Jeg foretrækker sådan set, at det ser så 'TV-serie-agtigt' ud som muligt (hvilket både Sopranos og The Wire gør), da det bare gør det endnu værre, hvis en serie er æstetisk forloren og har prætentioner om filmiske kvaliteter.
Jeg vil nødig have et mærkat klistret på mig, der siger at jeg først og fremmest går op i storylines, for det kunne ikke være længere fra sandheden. Når det er sagt: hvis en serie/sæson er plotdrevet, betyder det da helt klart noget, at plottet er interessant og velkonstrueret. Det burde ikke være en #konhol.

Og hvad angår æstetik: der findes vel en gråzone et sted mellem "tv-serie-agtig" og "æstetisk forloren"? Jeg er bestemt ikke æstetiker, heller ikke når det kommer til film, men derfor kan farvevalg, pacing, lyddesign, etc. da sagtens spille en stor rolle. Bare sådan noget som at have The Chain som underlægningsmusik til en biljagt i The Americans er jo genialt. På det punkt er Sopranos underligt uambitiøs og fremstår til tider som materiale til en 7.-klasses film/tv-analyse (Christophers made man-ritual og kragen, f.eks.). Men ok, jeg vil da gerne indrømme at jeg elskede montagerne i Breaking Bad, synes at Legion er en kæmpemæssig audiovisuel triumf og at serier generelt gerne må have en visuel identitet.

simonvt skrev:
Men vi ser jo nok serier på forskellige måder. Eksempelvis gad jeg ikke se Breaking Bad færdig, fordi jeg ikke orkede karrakterene længere. Jeg ser jo nok slet ikke serier så seriøst/dedikeret som det virker som om du gør. Det til trods er jeg gået igang med The Leftover på baggrund af din praise.
Jeg tabte også lidt pusten mod slutningen af Breaking Bad. Men er det virkelig #konhol at synes det er en god serie alligevel?

Hvad angår The Leftovers - forbered dig på, at første sæson er hård at komme igennem. Især den første håndfuld afsnit er lidt sløve. Det er det hele værd, dog.

Brugeravatar

Geografisk sted: Jerusalem
wonderfulspam skrev:
@Spammaster:

Spoiler:
Der er godt nok mange ting i det du skriver, som jeg slet ikke forstår. Primært: Hvad sker der for, du bare antager, at Tony dør i slutscenen? Den antagelse ødelægger jo hele afslutningen på serien. Hele pointen er jo, at den går i sort, inden der enten sker eller ikke sker noget; idet enten members only-jakke-manden eller Meadow træder hen mod ham eller noget helt tredje sker (noget helt tredje uden nogen konsekvenser ville nok være mest i seriens ånd). Men hele pointen er jo, at den slutter inden. Det er jo netop den mest åbne afslutning, man overhovedet kan forestille sig. Pointen er jo, at Tony ikke får nogen død, og at han i seriens allersidste sekund er så lidt afslappet, som man overhovedet kan være, fordi det er sådan, hans liv er.

Spoiler:
Det var mit umiddelbare takeaway, bakket op af denne gennemgang og denne artikel. Kan ærligt talt ikke se hvordan scenen kan læses anderledes.

Spoiler:
Det er sgu da 110% ligegyldigt, hvad David Chase mener. Det ubestridelige faktum er: Han bliver ikke skudt i serien.

Brugeravatar

Geografisk sted: Funkytown
wonderfulspam skrev:
@Spammaster:

Spoiler:

Spoiler:

Spoiler:
Det er sgu da 110% ligegyldigt, hvad David Chase mener. Det ubestridelige faktum er: Han bliver ikke skudt i serien.

Spoiler:
Enig med 2nd. Det fine er, IMO, at der er risikoen for at han bliver skudt, og den er der hele tiden fremadrettet. Evig på vagt overfor skummelt udseende folk, der en eller anden dag får ham.

Derudover, så tak for anbefalinger. Fik set den sidste sæson af Leftovers... dejlig slutning.

Så er jeg gået i gang med Tell me you love me. Wauw, hvor er den modbydelig, på en god måde. Især det par med børnene. Det er så pinagtigt og realistisk at følge med i et forhold, der er gået fuldstændigt i stå. Minder mig alt for meget om min fortid. Hende den unges storyline synes jeg dog er pænt uinteressant. Jeg synes hun handler dumt, umodent og irrationelt på en måde der for mig virker urealistik. Det er nok bare fordi jeg er en anden type. Det eneste der er mere usympatisk end hende, er de mænd hun falder for. Til gengæld er det dejligt at få lov at se nogle ældre hvidhårede mennesker knalde.

Citat:
Hygger også lige med budding

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh
Dan Dare skrev:
Så er jeg gået i gang med Tell me you love me. Wauw, hvor er den modbydelig, på en god måde. Især det par med børnene. Det er så pinagtigt og realistisk at følge med i et forhold, der er gået fuldstændigt i stå. Minder mig alt for meget om min fortid. Hende den unges storyline synes jeg dog er pænt uinteressant. Jeg synes hun handler dumt, umodent og irrationelt på en måde der for mig virker urealistik. Det er nok bare fordi jeg er en anden type. Det eneste der er mere usympatisk end hende, er de mænd hun falder for. Til gengæld er det dejligt at få lov at se nogle ældre hvidhårede mennesker knalde.
Ja, den er nemlig virkelig modbydelig. Jeg kan faktisk ret godt lide Jamies arc, men jeg forstår godt hvad du mener. Det er selvfølgelig klart Katie og Davids arc der er fedest. Ally Walker er for vild.

Apropos kortlivede HBO-serier. Jeg skal snart gense Enlightened og se, om den stadig er i min all-time top 5. Husker 2. sæson som noget af det vildeste tv, jeg har set.

Og hvad angår Sopranos-finalen:
Spoiler:
Synes faktisk det er lidt besynderligt, at man kan komme til andre konklusioner end at Tony bliver skudt. Foreshadowing med Bobbys "du hører aldrig det skud der rammer dig" + gennemgangen af scenen jeg linkede til taler da et rimelig klart sprog. Det har intet at gøre med hvad David Chase har sagt - tværtimod køber jeg ikke hans "jeg kan ikke bekræfte det"-spiel. Det er en flot måde at afslutte serien på, men alle clues liner up.

Brugeravatar

Geografisk sted: Jerusalem
wonderfulspam skrev:

Og hvad angår Sopranos-finalen:
Spoiler:
Synes faktisk det er lidt besynderligt, at man kan komme til andre konklusioner end at Tony bliver skudt. Foreshadowing med Bobbys "du hører aldrig det skud der rammer dig" + gennemgangen af scenen jeg linkede til taler da et rimelig klart sprog. Det har intet at gøre med hvad David Chase har sagt - tværtimod køber jeg ikke hans "jeg kan ikke bekræfte det"-spiel. Det er en flot måde at afslutte serien på, men alle clues liner up.

Spoiler:
objektiv sandhed: Tony bliver ikke skudt i serien. Skærmen går i sort, inden han bliver skudt, inden han ser Meadow træde ind af døren eller inden noget tredje sker.
subjektiv sandhed: Hvis Tony var blevet skudt i serien, havde det været en røvsyg afslutning. Hvad der sker, efter serien er slut er imo uinteressant.

Brugeravatar

Geografisk sted: Jeg er i lommen på dig
wonderfulspam skrev:
Jeg tabte også lidt pusten mod slutningen af Breaking Bad. Men er det virkelig #konhol at synes det er en god serie alligevel?

Selvfølgelig er det ikke det, det er jo bare fucking Svingninger. Skider på Dark Side Of The Moon til morgenmad og praler med det.

Spoiler:
Tony bliver skudt lige i sin herlige nakke, gør han.

Brugeravatar

Geografisk sted: 2450 Apathy
High Maintenance, mand, sikke et show! Har lige genset sæson 1 i anledning af den nye sæson, og det er stadig noget af det bedste tv der er lavet synes jeg. Noglegange føles der nærmest som en irl-udgave af Black Mirror, altså hvis man tager weed og Brooklyn-tingen ud. Hurra for High Maintenance.

edit: En søgning fortæller at vi aldrig rigtig har hyldet serien herinde, det giver jo ingen mening!

Profil Hjemmeside 

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5979 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 594, 595, 596, 597, 598

Alle tider er UTC + 1 time