Dato og tid er 24.11.2017 23:00:15

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 985 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 99  Næste
Forfatter besked
 Titel: Kunst
Brugeravatar

Geografisk sted: Where the wild things are.
Hvorfor lave en ny råd hver måned, når der alligevel kun bliver skrevet en håndfuld indlæg i den? Hermed en evig(medmindre redaktørerne har noget imod det) tråd om billedkunst og lign.

Jeg var inde og se afgangsudstillingen fra Århus Kunstakademi, som lige nu kan ses i Musikhusets foyer, tidligere i dag. Og jeg var noget skuffet må jeg indrømme. Der var da enkelte interessante ting, men meget af det lugtede lidt af nemme løsninger og virkede underligt ufærdigt. Jeg tror jeg indirekte fik mine fordomme bekræftet: Århus Kunstakademi går mere ud på at ryge hash og hænge ud med Frontløberne og Kaospiloterne, end at skabe noget interessant.

Har du noget at sige til dit forsvar, davidrex? ;)

I øvrigt kan man se Designskolen Koldings afgangsudstilling samme sted, fra 8 - 23 august. Det burde være betydeligt mere interessant.

Titel: Re: Kunst
Brugeravatar

Geografisk sted: København N
okker skrev:
Har du noget at sige til dit forsvar, davidrex? ;)

Århus Kunstakademi og Det Jyske Kunstakademi er ikke det samme.. Århus Kunstakademi kan alle gå på, og man får ingen su. Djk får du su på, og der skal man igennem en optagelsesprøve.. Jeg starter på djk.

Århus Kunstakademi har såvidt jeg ved haft de samme lærere de sidste hundrede år, og generelt skulle standarden på skolen være virkelig lav.. Mest grundet en lærer, der synes at kunst helst skal indeholde en masse fallossymboler og lign. Det er virkelig ærgeligt at det er sådan, fordi den er ret enestående af sin slags. I København er der teknisk skole på frb, ellers er højskolerne stortset det eneste forberende til akademierne.. og de har som folk nok ved ikke så fantastisk godt..

Jeg synes det ville være fint med en tråd som den her, men kan være børge synes noget andet.. det er mest ham der opdaterer med aktuelle sager i hovedstaden såvidt jeg husker..

Lige lidt linkdropds med:

http://vvork.com/index.php?s=
http://www.we-make-money-not-art.com/
http://aarhus.nu/
http://kunstkritikk.no/kk/kunstkritikk.php
http://kopenhagen.dk/
http://www.metamute.org/
http://www.andreaxmas.com/blog.asp
http://www.shift.jp.org/

Et af de sejeste projekter jeg længe har set, fandt jeg på vvork; http://www.vvork.com/index.php?s=&paged=2 - scroll lidt ned til du møder navnet Ivan Grubanov(en ung serber, som under Slobodan's retssag, var på studieophold i Holland);

Citat:
During two years, Ivan Grubanov was frequently part of the severely limited audience in the trial to Slobodan Milosevic at the International Tribunal in The Hague.

Visitor series, 2002-3. Although he did not have the required authorization, he was successful evading surveillance cameras and other security measures as to make over two hundred drawings of the hearings, accompanied with short phrases that he wrote down, taken from the oral proceedings.

Billede
Self-portrait with the Prosecutor Jeffrey Nice, 2003 and Self-portrait in White Shirt, 2002

Det er sq nogle selvportrætter der vil noget :)

Profil Hjemmeside 

Titel:
Brugeravatar

Åh. Nu er jeg forvirret. Jeg har altid troet det i Mejlgade var Det Jyske og det i Vestergade var ÅK. Men i så fald at det er omvendt, må jeg indrømm jeg er lettet. Det skulle virkelig stå slemt til hvis der ikke kom noget mere interessant ud af Mejlgades hashtåger. Det i Vestergade er lidt kendt for at være en samling damer i overgangsalderen, med lidt for meget fritid, og det hænger fint sammen med det totalt ligegyldige resultat.

Sig lige til når ÅK holder en udstilling... Nu er jeg nysgerrig.

Edit: I øvrigt har jeg svært ved at se det du viser ovenfor som noget stort kunstværk. Det er et gimmick, ikke kunst, IMHO.

Titel:
Brugeravatar

okker skrev:
Åh. Nu er jeg forvirret. Jeg har altid troet det i Mejlgade var Det Jyske og det i Vestergade var ÅK. Men i så fald at det er omvendt, må jeg indrømm jeg er lettet. Det skulle virkelig stå slemt til hvis der ikke kom noget mere interessant ud af Mejlgades hashtåger. Det i Vestergade er lidt kendt for at være en samling damer i overgangsalderen, med lidt for meget fritid, og det hænger fint sammen med det totalt ligegyldige resultat.

Sig lige til når ÅK holder en udstilling... Nu er jeg nysgerrig.

Edit: I øvrigt har jeg svært ved at se det du viser ovenfor som noget stort kunstværk. Det er et gimmick, ikke kunst, IMHO.

Så har jeg forvirret dig forkert... Det i Mejlgade er DJK, det i Vestergade er ÅK. Men DJK's afgangsudstilling var på Århus Kunstbygning og er såvidt jeg ved færdig? Der var nogle enormt fine ting, og selvfølgelig også et par haltere..

Musikhuset's foyer? hmm, kan du beskrive nogle af tingene specifikt? DJK's bestod af en masse lyd, f.eks. Mikko's, af Jan Danebod's fiktive entrepenør firma, et par videor og ja.. du kan se det her: http://friktion.nu/

Profil Hjemmeside 

Titel:
Brugeravatar

Oh, I see. Men i hvert fald, så er det da klasser bedre, det på friktion-siden. Det cool. Selvom jeg aldrig har været meget for installations- og videokunst, og faktisk ikke aner en skid om den del af kunsten.

Jeg tror jeg søger ind på det kongeliges malerskole næste år, i stedet.

Titel:
Brugeravatar

okker skrev:
Oh, I see. Men i hvert fald, så er det da klasser bedre, det på friktion-siden. Det cool. Selvom jeg aldrig har været meget for installations- og videokunst, og faktisk ikke aner en skid om den del af kunsten.

Jeg tror jeg søger ind på det kongeliges malerskole næste år, i stedet.

held og lykke :) det er muligvis det sværeste at komme ind på.. man skal virkelig have et åbenlyst talent, udover det sædvanlige.

Profil Hjemmeside 

Titel:
Brugeravatar

I know, I know. Men hvis jeg skal ha en kunstmaleruddannelse i Danmark, er det det eneste sted i mine øjne. Ellers må man søge udenlands.

Titel:
Brugeravatar

okker skrev:
I know, I know. Men hvis jeg skal ha en kunstmaleruddannelse i Danmark, er det det eneste sted i mine øjne. Ellers må man søge udenlands.

absolut.. hvis det er den eneste vej du vil, kan jeg anbefale Ærø Kunsthøjskole, det er langt den bedste forberedende skole i Danmark. Dem jeg kender i Århus og Kbh siger at værkgennemgangene var langt hårdere/bedre end de er på akademierne. Vi var 5 ud 9 elever, der kom ind på en af de tre skoler. 2 ud af de 30 i kbh, 3 ud af de 8 i århus. Og højskole(øl, etc.) er der ca. intet af dernede, folk arbejdede mildest talt i alt den tid de var der.

Profil Hjemmeside 

Titel:
Brugeravatar

Wow. Det vidste jeg ikke engang. Det kunne være man skulle overveje det, hvis de fine herrer ikke vil ha mig.

Titel:
Brugeravatar

okker skrev:
Wow. Det vidste jeg ikke engang. Det kunne være man skulle overveje det, hvis de fine herrer ikke vil ha mig.

Det er lidt ærgeligt skolen ikke er så vild med at reklamere, når den er så god. De er lidt for glade for at folk som mig der har gået der, sørger for at nævne deres navn rundt omkring.. Jeg har skaffet 3-4 elever til næste hold. Og selvom jeg har gået på Holbæk Kunsthøjskole også, vil jeg aldrig anbefale folk den. 50-60 mennesker skaber basis for fest hver anden dag, det gør 8-9 mennesker ikke :)

Og på Ærø fungerer det sådan, at elever bestemmer gæstelærerne halvdelen af tiden. Dvs. at hvis du vil have Kaspar Bonnén, Jens Robert Jørgensen, og lign. ned, kan det godt lade sig gøre - og det er primært fordi rigtig mange har gået på Ærø, så de hiver de gamle elever ned og underviser når de er nået til 4-5 år på akademiet. Det er de undervisere de har til rådighed(der er ihvertfald et par malere. fed er dem jeg nåede at have på et halvt år), vi havde også Maria Finn, Mille Rude, Heine Klausen mm. nede, fordi vi selv bad om dem:

David Cobb,
Rasmus Danø,
Ken Denning
Morten Goll,
Ole Hartvig,
Susan Hinnum,
Istvan Kantor
Ferdinand Ahm Kragh
Helge Krarup,
Niels Lomholt,
Veit Lup,
Jørgen Michaelsen,
Per Mølgaard,
Pia Rönick,
Eli Smith,
Jon Stahn
Jasper Stürup
Kári Svensson,
Rick Towle
Melou Vanggaard
Kathrine Ærtebjerg,
Kristoffer Ørum

Derudover er alle de andre lærere selvfølgelig også super kompentente, og kan give kritik på stortset alt du kan finde på at lave.

Profil Hjemmeside 

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 985 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 99  Næste

Alle tider er UTC + 1 time