Dato og tid er 20.11.2017 01:23:50

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 937 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 89, 90, 91, 92, 93, 94  Næste
Forfatter besked
 Titel: Re: Kunst
Brugeravatar

Spotify: 113192036
haha, din stakkel... det var derfor du var oppe at køre over den Nickelback diskussion. Vi er onde.

Billede

Jeg har lige bestilt kataloget fra den her udstilling på Tate Modern (har ikke råd til at rejse til London)

https://www.amazon.co.uk/gp/product/184 ... UTF8&psc=1

artikel I The Guardian:

https://www.theguardian.com/artanddesig ... by-history

"Born in Istanbul in 1901 into a family of highly creative intellectuals, Zeid's artistic career began in the 1920s in Paris and took her to Istanbul, Berlin and Budapest, before she returned to Paris again in 1946. There she joined the Nouvelle Ecole de Paris, a melting pot movement of international artists that championed a new abstract aesthetic. In the mid-1970s Zeid moved permanently to Amman, Jordan, where she established the Royal Fahrelnissa Zeid Institute. She worked and taught there for the rest of her life; her work was exhibited widely and internationally throughout her career. This new book traces her development from the first works she made in Turkey, through her engagement with the D-Group, her later experiments with abstraction and, finally, her return to figuration. It also examines the pivotal role she played in the cross-pollination of artistic ideas in the twentieth century through her involvement with key groups and movements in diverse regions and communities. Documentary photography from the period gives new insight into the historical and art historical events that formed the backdrop to her ever evolving style. Featuring over 100 reproductions of Zeid's bold and colourful paintings, from her earlier geometric, calligraphic style to the later, more expressive portraits, the catalogue showcases the depth and range of her work. Zeid's works have recently been the subject of renewed attention, with prominent displays at the Sharjah Biennial and the fourteenth Istanbul Biennale in 2015. Accompanying an exhibition at Tate Modern, Fahrelnissa Zeid will be the only book available on the life and work of this pioneering artist and will bring her unique sensibility to the wider audience she deserves."

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Acid Brass anyone? Ret fed opfindelse og cool namedropping undervejs:

Spoiler:
Billede

- Jeremy Deller

That's my daily fare

Brugeravatar

Geografisk sted: Stanford University
Jeg har lige købt The Herring Gull's World af Niko Tinbergen i fagligt øjemed, og da den så dukker op er det med det her utroligt smukke omslag, af Clifford og Rosemary Ellis. Er der nogen der har hørt om dem før?

Billede
Billede

Brugeravatar

Jeg har set enkelte ting på Pinterest før. Sejt at Clifford Ellis både beherskede figurative dyremotiver og abstrakte ting.

Billede

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Aros viser Lucien Freud og Francis Bacon mm. disse dage. Forleden så jeg A Brush With Violence om Bacon og blev noget så gammeldags som inspireret. Ej, hvor var han dygtig. Vil til at male noget mere.

Filmen kan ses på youtube:

That's my daily fare

Brugeravatar

Jeg har lige købt en Wifredo Lam (den kubanske Picasso) bog til 60 kroner på et loppemarked... da jeg kom hjem viste den sig at være out of print og over 1.000 kroner værd hvis man sælger den på amazon. Mwaaahahahaha!!

Jeg MENTE jo nok den måtte være lidt penge værd :)

Billede

Billede

Billede

Billede

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Tillykke med købet.

Kan godt lide det lidt makabre udtryk, men er ikke så meget til de geometriske former, han bruger til sine figurer. Også den del af Picasso, jeg synes er kedelig.

Hvad synes du om Bacon?

Der er det makabre lidt mere udpenslet.

Han er vel sådan en kunstnertype, som nutiden har stemplet som en kliché. Men i mine øjne er han en helt.

That's my daily fare

Brugeravatar

Freud og Bacon er ikke så meget mig.... mest Bacon måske, hvis jeg skulle vælge, han har et lidt surreelt udtryk. jeg er dog helt klart mere til forsimplede former, afrikanske masker og kubisme.

Min store kunstbogsbibel er tobindsværket om primitivisme i moderne kunst - afrika, og oceanien etc møder de moderne malere.

Billede

"Primitivism" i anførselstegn, fordi man med nutidens øjne ikke længere synes at afrikansk kunst er primitiv.

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Kan du give nogle eksempler? Det er nok kubismen, jeg har det svært med. Det handlede vel også om at fucke med rumforståelsen.

Henry Moore bruger naturligvis også forsimplede former, og ham kan jeg godt lide:

Billede

Billede

That's my daily fare

Brugeravatar

Henry Moore er fantastisk.... jeg er også glad for Hans Arp, der ligger tæt op ad Moore.

Billede

Billede

Ellers... nogle eksempler fra Primitivist-bogen..... hmmm.

Picasso's Les Demoiselles D'Avignon er den helt store banebrydende klassiker... inkorporerer kubisme og afrikanske masker.

Billede

Så er der nogle af Emil Nolde's malerier af masker og afrikanske statuer.

Billede

Og Gauguin's sydhavsting selvføgelig

Billede

Modersohn Becker, lidt inspiration fra masker.

Billede

Modigliani's hovedformer, igen inspireret af afrikanske masker:

Billede

Just a moment, laver en post mere, skal lige gemme denne så jeg ikke kommer til at slette ved en fejl.

Profil Hjemmeside 

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 937 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 89, 90, 91, 92, 93, 94  Næste

Alle tider er UTC + 1 time