Dato og tid er 23.11.2017 14:12:59

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 174 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Næste
Forfatter besked
 Titel: Re: Svingningers madtråd
Brugeravatar

Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans
Antimatter skrev:
Lyder godt, drenge. Så det vigtigste tip er at den skal have rigeligt med fedt og ikke for lang tid i ovnen, for at undgå tørhed. Escoffier anbefaler at man dækker den med svinefedt, men jeg kan ikke helt gennemskue, hvorfor han mener den fremgangsmåde er bedst. Måske proppe noget foie gras i den og lave madeirasovs.

Rigeligt med fedt må være essentielt. Dog kunne jeg godt se det fungere med fasan i cognac- og druesauce, en tilberedning der er perfekt til vagtler, og hvor den korte tilberedningstid er essentiel: Skalotteløg, hvidløg og timian ned i i en gryde til den letbrunede, parterede fasan - flambér i cognac - tilsæt 1 lille glas hvidvin og kog væk - tilsæt hønsefond - kog i hvad, 15-20 minutter - tag fasanen op og montér saucen med en spsk grovkornet sennep og tern af koldt smør - tilsæt halve, grønne druer og lad dem lige lune igennem inden det hele hældes over fasanen. Brød og en lille salat til, velsagtens.

Brugeravatar

Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans
Hvad endte det så med?

Brugeravatar

Geografisk sted: Kallipolis
Jeg er i Vendsyssel og alt er fint bortset fra at Spar Købmanden i Aalbæk er virkelig pauver men jeg nægter at køre til Skagen eller Frederikshavn for at handle. Så jeg lavede blomkålsgratin da blomkålene dog var flotte. Det er altså en hyggelig spise og en god måde at spise et helt blomkålshoved - som jeg holder meget af - så nu fantaserer jeg om at lave den ultimative udgave.
Jeg vil gerne have at blomkålen har mere bid, så næste gang vil lade være med at koge blomkålen men bare dampe den helt kort til den kun få det der kål-råhed af sig men så den stadig har bid efter en 45 minutter i ovn.
Det er en opbagt sovs med æggeblommer som man røre blomkålsstykker i og til sidst vender man piskede æggehvider i.
Jeg tænker at man kan opgraderer sovsen med lidt umami i form af et par hakkede salte ansjosfiletetter? Og meget mere peber og muskat end jeg brugte her. Måske en lille bitte smule chili også? Og hvis man nu brugte noget ordenligt syg gruyere til gratinering?
Den behøver faktisk ikke skinetern som den danske udgave foreskriver men hvis nu er så må det ind og hente et par skiver af den seriøse franske røgede skinke og fordele med rund hånd.
Putter man egentlig ikke også ærter og gulerødder i den traditionelle?
hmmm...

Brugeravatar

Geografisk sted: Jeg er i lommen på dig
Der er satme så dejligt deroppe. Du kan kigge forbi min ven Jens' forældre på deres B&B ud for Sommerhusene Øst for Himmerige, og købe den hjemmelavede snaps. Der er da i det hele taget en del gårdbutikker i omegnen, men Spar er rigtig nok ikke meget bevendt uden for sæsonen.

Brugeravatar

Geografisk sted: 123 Fake Street
Lang skrev:
Jeg er i Vendsyssel og alt er fint bortset fra at Spar Købmanden i Aalbæk er virkelig pauver men jeg nægter at køre til Skagen eller Frederikshavn for at handle. Så jeg lavede blomkålsgratin da blomkålene dog var flotte. Det er altså en hyggelig spise og en god måde at spise et helt blomkålshoved - som jeg holder meget af - så nu fantaserer jeg om at lave den ultimative udgave.
Jeg vil gerne have at blomkålen har mere bid, så næste gang vil lade være med at koge blomkålen men bare dampe den helt kort til den kun få det der kål-råhed af sig men så den stadig har bid efter en 45 minutter i ovn.
Det er en opbagt sovs med æggeblommer som man røre blomkålsstykker i og til sidst vender man piskede æggehvider i.
Jeg tænker at man kan opgraderer sovsen med lidt umami i form af et par hakkede salte ansjosfiletetter? Og meget mere peber og muskat end jeg brugte her. Måske en lille bitte smule chili også? Og hvis man nu brugte noget ordenligt syg gruyere til gratinering?
Den behøver faktisk ikke skinetern som den danske udgave foreskriver men hvis nu er så må det ind og hente et par skiver af den seriøse franske røgede skinke og fordele med rund hånd.
Putter man egentlig ikke også ærter og gulerødder i den traditionelle?
hmmm...

Har du opdaget den fiskebutik der gemmer sig bag Aalbæk Gl. Kro?

Brugeravatar

Yes tak -men de kun åbent fra fra torsdag- lørdag. Men jeg har været der i dag og købe kulmule loins som jeg tænker at skindstege og servere med nogle linser eller sådan noget.

Brugeravatar

Husk at gå over til Vera på hjørnet over for slagteren - som i øvrigt har nogle glimrende ølpølser - og drik/køb nogle belgiske øl, men det har du velsagtens opdaget. Hvis du nu alligevel overgiver dig og kører til Frederikshavn, så kør lige ind omkring slagteren i Elling og køb noget af deres fremragende sylte.

Brugeravatar

Jeps tak men der er vinterlukket og godte butiken er flyttet overfor i den gamle bank. Så et stykke godt ost og fancy chokolade fås dog stadig

Slageteren er lukket indtil foråret 2018 da de skal byge noget nyt der smelter Kiwi og slagteren sammen eller hvad det er.

Så det eneste der var at få udover fisk var en brugt bil jeg kiggede på hos den ene af de to mekanikere.

Kører ind til Skagen imorgen og undersøger om det har gjort noget ved kvaliteten at Slagter Munch er blevet købt af en kapitalfond.

Nogle gode frokoststeder i Skagen? Der er Ruths og Brøndums ikke ? Resten er samme standard turist-cafe/kro mad ik'?

Brugeravatar

Geografisk sted: 123 Fake Street
Lang skrev:
Jeps tak men der er vinterlukket og godte butiken er flyttet overfor i den gamle bank. Så et stykke godt ost og fancy chokolade fås dog stadig

Slageteren er lukket indtil foråret 2018 da de skal byge noget nyt der smelter Kiwi og slagteren sammen eller hvad det er.

Så det eneste der var at få udover fisk var en brugt bil jeg kiggede på hos den ene af de to mekanikere.

Kører ind til Skagen imorgen og undersøger om det har gjort noget ved kvaliteten at Slagter Munch er blevet købt af en kapitalfond.

Nogle gode frokoststeder i Skagen? Der er Ruths og Brøndums ikke ? Resten er samme standard turist-cafe/kro mad ik'?

Kokkenes skulle angiveligt have god frokost, som er over den gode cafe-standard. Og det skulle ovenikøbet være til at betale sig fra. Har jeg hørt.
Jeg render også rundt deroppe i øjeblikket, så der skal pilses godt og grundigt i morgen.

Brugeravatar

Det ser da ud til, at ølhuset har åbent fra i dag og uden ud.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 174 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Næste

Alle tider er UTC + 1 time