Dato og tid er 12.12.2017 11:31:13

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 526 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 53  Næste
Forfatter besked
 Titel: LN Marts 2015 og frem
Brugeravatar

Geografisk sted: Institut Benjamenta
Jeg har brudt en personlig regel og læst en bog af en, jeg kender, omend perifert. Der er tale om Olga Ravns Celestine, som jeg godt kunne lide. Jeg var glad for metaforophobningerne, som ellers er blevet kritiseret af anmelderne, jeg kunne såmænd godt have ønsket mig flere af dem til fordel for de mindre metaforophobende passager. Spøgelsessporet blev også kritiseret, læste jeg, og den kritik er jeg egentlig også uenig i. Det virker lidt, som om anmelderne havde en forventning om, at spøgelset ligesom skulle bruges i en mere håndfast symbolik, eller også virkede reaktion, som om man da endelig ikke kunne have spøgelser i en rigtig roman. Jeg er egentlig ret vild med, at spøgelset flakser rundt der uden at gå helt op; typisk når en "mainstreamforfatter" (sorry) begiver sig i kast med "genrelitteratur", er der sådan en kolonialistisk fornemmelse af, at nu skal den hvide mand m/k komme og vise den stakkels neger, hvordan man gør de ting, som den stakkels neger har kunnet ret længe, mens den hvide mand tror, at det, han gør, virker, men i stedet bare er uden fornemmelse for, hvad der faktisk fungerer og ikke gør. Det frygtede jeg ærligt talt også på forhånd var tilfældet her, men så er det så fint, at spøgelset ikke går op 1:1 med en eller anden livskrise eller psykose eller hvad man nu kan finde på, men bliver sådan flagrende som en rest.

I den mere traditionelle afdeling for spøgelseshistorier læste jeg den tidligere filosofiprofessor John Gaskins samling The Master of the House. En solid samling af forholdsvis afdæmpet overnaturlig fiktion, som bestemt havde en række kvaliteter, men som ikke var overvælende fremragende heller.

Frank Wedekinds Mine-Haha, or On the Bodily Education of Young Girls er en glimrende kortroman om en sær kostskole, hvor unge piger trænes til at posere og bevæge sig og danse på forskellige måder, som en opdragelse til samfundet; de er uden fællesskab, men lærer at posere og bevæge sig i en verden, der synes helt afsondret fra omverdenen, som dog besøger dem i et teater, hvor der opføres stærkt suggestive balletforestillinger. Man kan godt mærke, at Wedekind har haft noget med ben og fødder, nogle steder virker det som en gennemspilning af private fantasier. Det er en fin bog, der også i Hesperus Press-udgaven indeholder to andre noveller om begær og poseren, den ene om en forsmået mand, der bliver brandstifter, den anden om en uskyldig prostitueret, der mest minder om en de Sade-variation (uden det grafiske indhold) med lidt mere humor.

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Profil Hjemmeside 

Titel: Re: LN Marts
Brugeravatar

Jeg har læst noget af nogen jeg kendte, og det er en ret weird oplevelse. Jeg syntes slet ikke jeg kunne finde vedkommende i teksten eller omvendt.

Jeg har egentlig ikke tid til at læse, men jeg genlæser alligevel Caryl Churchills skuespil Love and Information. Det er en samling dialoger i flere akter, der uden afsendere afsøger det krydsfeltet hvor kærlighed og ønsket om viden mødes. Selvom der ikke er karakterer eller regibemærkninger, så er Churchill eminent til at fremskrive rum og situationer gennem samtale. Talesproget er godt ramt og replikskiftet er dynamisk.
Jeg mærker Churchills sikre håndværk. Hun har en fintfølende fornemmelse for dialog. Hun har så udgivet virkelig mange skuespil gennem årene. Jeg kan sagtens se hvordan der kan komme godt teater ud af det, men ligesom med f.eks. Büchner fungerer det også som læsning.

Brugeravatar

Æsmet smed Bragi Olafssons Kæledyrene efter mig, og den åd jeg i et stykke. Virkelig sjov og temmelig uhyggelig. Den fik mig til at tænke over "klipning" i bøger, fordi den er usædvanligt velklippet, forstået på den måde, at den starter og stopper og sammensætter sine scener med virkelig flot timing. Jeg ved ikke, om der er et tilsvarende litterært udtryk for den egenskab, eller om det overhovedet giver mening at tale om på den måde, men fordi jeg er så vant med film og så relativt uvant med litteratur er det noget, der springer mig i øjnene. Slutningen er perfekt timet simpelthen. Dejlig bog.

- inaktiv -
Brugeravatar

Er Gyldendals Røde Ordbøger noget værd i dag?

Brugeravatar

Om de er værd at genlæse eller værd at sælge?

- inaktiv -
Brugeravatar

Sælge

Brugeravatar

Jeg læser en af Hansens sci-fi anbefalinger - Ann Leckies Ancillary Justice - og jeg er fint underholdt. Hovedpersonen er interessant tænkt.

Brugeravatar

Geografisk sted: 2450 Apathy
Jeg gik i gang med Terry Pratchett & Stephen Baxters The Long Earth-serie for et par uger siden. Så døde førstnævnte. Nu er jeg ramt af en blanding af skyldfølelse og irritation over at han kradsede af inden serien er færdig. Bagefter tager jeg også Hansens sci-fi-anbefalinger tror jeg.

Profil Hjemmeside 

- inaktiv -
Brugeravatar

De er ikke engang værd at snakke om åbenbart :roll:

Jeg hev guddødemig Inger Christensen Det ned fra en hylde i dag og klatlæste en times tid. Det slog mig virkelig aback, hvor uendeligt stærke strofer, jeg mere end ofte læste.

Brugeravatar

Altså, der kommer da stadig nye udgaver af de røde ordbøger, så hvad mener du?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 526 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 53  Næste

Alle tider er UTC + 1 time