Dato og tid er 22.02.2018 08:02:39

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 92 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Næste
Forfatter besked
 Titel: Re: Svingningers Havebrugsselskab
Brugeravatar

Geografisk sted: Vejen
Spotify: masshaste
Græs er satanisk, hader det pis - på med plastik. Jeg ved, der er mange, som bruger sådan noget UV-behandlet ensilage-presenning på deres bede. Når sæsonen er slut, gør de bedene klar til næste år og lægger presenningen over. Den er lys- og lufttæt, så det gør jorden varm og fugtig, og det får ukrudtsfrø til at spire og dø, så man har helt rene bede i foråret. Det hedder stale seed bedding - måske det kunne være en løsning for dig i drivhuset og på dine bede de første år, hvor man altid har masser af ukrudt. Desværre har jeg ikke kunne finde presenningen i Danmark, men prøv at spørge nogle af de lokale bønder, om de har noget gammelt lort, du kan overtage. Ellers kan du købe noget ukrudtsdug og brænde huller i den med en ukrudtsbrænder og nogle blikdåser. Jeg hader virkelig at luge, det er rendyrket, ætsende meningsløshed, så jeg vil gøre hvad som helst for at begrænse ukrudtet.

Mht ærteskud: Jeg køber bare nogle tørrede, økologiske ærter i supermarkedet og lægger dem i blød natten over. Så har jeg en bakke med 3-4 centimeter hårdt presset og gennemvædet, men ikke våd muld, som jeg så fordeler ærterne på. Vand jorden på forhånd, ellers bliver det noget rod. Jeg plejer at køre nogle bakker af gangen, så jeg stabler dem ovenpå hinanden og stiller dem i et skab et par dage, inden jeg sætter dem i en nogenlunde lys vindueskarm. Det tager cirka ti dage i alt, og man skal bare pifte lidt med en forstøver, når de trænger til vand. Absurd nemt og pisselækkert.

Man kan også købe frø beregnet til formålet, men de er dyre på grund af den sædvanlige "urban gardening"-idiotafgift. Tørrede ærter og (gætter jeg på) fuglefrø fungerer fint og koster nærmest ingenting. Som ekstra bonus for kompostfetishister som undertegnede, så giver det en masse godt til kompostbunken. Yay, jordforbedring.

Friskplukkede borlottibønner er en religiøs oplevelse. Lyder som om, du går en fantastisk sæson i møde. Jeg er lidt misundelig.

Brugeravatar

Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans
Jonas skrev:
Friskplukkede borlottibønner er en religiøs oplevelse.

Det er det fucking vildeste.

Alt det andet lyder som farbare veje til at afhjælpe problemet. Jeg var dog næste forskånet sidste år, fordi havens jord er næsten ubrugelig - ekstremt tæt og leret. Så jeg besluttede hurtigt at jeg ikke gad den, anlagde højbede i stedet og bestilte 6 m3 plantejord i 40 liters-sække fra Harald Nyborg. Leveret i indkørslen, mand. #Forstadslivet. Jeg gør det samme igen i år med de nye bede. Ukrudsfrit, forgødet, passende PH til det meste, praktisk, koster ikke en skid tidligt på foråret.

Jeg skal i øvrigt også have kartofler igen. Min kæreste synes det skal være de helt tidlige sorter, fordi tidlige nye kartofler, men jeg vil egentlig bare gerne have Pink Fir Apple igen, selvom de først er klar i august. Krafteddeme den bedste kartoffel jeg nogensinde har fået. Måske også nogle æggeblommekartofler. Ingen grund til at dyrke sine egne hvis sorten er røvsyg.

Brugeravatar

Stærkt! Ved sgu ikke helt med kartofler. Man blev stopfodret med det lort hver eneste dag i 90'erne, og der er så meget andet spændende, jeg som udgangspunkt hellere vil bruge pladsen på. Men kartofler af egen avl kan unægteligt et eller andet, så jeg bliver nødt til at lave et forsøg. Når jeg får mulighed for at afprøve det, vil jeg samle nogle store tangbunker og lade dem stå et års tid eller to, og så vil jeg dyrke kartofler direkte i dem som en slags højbede. Jeg forestiller mig, at man kan få supertidlige kartofler på den måde, men det er jo lidt sådan et kukket gammelmandsprojekt.

Hvad bruger du kartoflerne til?

Brugeravatar

Jonas skrev:
Hvad bruger du kartoflerne til?

Kartoffelmadder og til gammeldags kylling, dybest set.

Geografisk sted: Ved siden af mig selv
Transportmiddel for sovs. Slurp slurp slurp.

Brugeravatar

Hvad med pommes d' Anna, gnocchi og fucking kartoffelmos. Kartofler er guddommelige.

Brugeravatar

Du får mig simpelthen ikke til at mose mine fine, nyopgravede kartofler til ukendelighed. Men kartoffelmadder med frisklavet karrymayo og purløg og masser af peber, derimod, det går aldrig af mode.

Brugeravatar

Nej det er der sgu ikke nogen grund til selv at grave dem op af jorden for. Jeg har i øvrigt haft stor succes med at kule dem ned i en kasse med sand/grus. Har kunnet spise kartofler der næsten har smagt nyopgravede hele vinteren. Har vel haft 10 kg liggende, så ikke en enorm mængde, men nok til at man lige kan hive en lille grydefuld op ved særlige lejligheder.

Brugeravatar

Jeg har i øvrigt også købt en kæmpestor semi-industriel dehydrator. En Excalibur. Helt blæst navn til en maskine man bruger til at lave müsli, men den er fed. Håber jeg får den brugt. Kan man mon bruge den til at forspire chilier i? Den kan holde en temperatur lige under 40 grader, er det mon for varmt? Lader til at flere af årets sorter kræver temperaturer på 30 + for at være rimelig sikre på at spire.

Geografisk sted: Århus
Den her tråd er jo én lang optur. Shit hvor får man bare lyst til at gå i gang. Jeg starter på ghetto-bønnespirer, poblano og forskellige krydderurter i denne uge. Tak, Svingninger!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 92 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Næste

Alle tider er UTC + 1 time