Dato og tid er 18.02.2018 00:33:38

Alle tider er UTC + 1 time




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 904 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 87, 88, 89, 90, 91  Næste
Forfatter besked
 Titel: Re: Mise-en-scène: Film 2017
Indlæg: 11.02.2018 18:53:08 
Brugeravatar

Tilmeldt: 16.11.2005 17:19:33
Indlæg: 11490
Spotify: 113192036
TokeZa skrev:
Ellers har jeg fået anbefalet Chen Kaige, men er ikke dykket ned i det endnu.


Billede

Jeg har den her fine BFI disc... filmen er liiiiiidt lang, men ok seværdig. Dog langt fra toppen af de kinesiske film jeg har set.

_________________
Verdens Bedste Sange (Een fra hver kunstner), min Spotify-playliste


Top
 Profil Hjemmeside 
 
 Titel: Re: Mise-en-scène: Film 2017
Indlæg: 11.02.2018 21:25:40 
Brugeravatar

Tilmeldt: 05.05.2008 15:45:21
Indlæg: 3732
Geografisk sted: Din mor
TokeZa skrev:
dreambydream skrev:
Hvad er kinesisk film egentlig ud over den taiwanesiske trekløver Edward Yang, Tsai Ming-lian, Hou Hsiao-hsien og de umiddelbart mindre interessante Jia Zhangke, Wong Kar-Wai og Zhang Yimou? Så er der selvfølgelig Wang Bing, men han må tilhøre en anden kategori ... Der må være nogle ældre mesterværker, selvom det selvsagt må være sparsomt med dem.


Spring in a Small Town fra 1948 er bomben.

Ellers har jeg fået anbefalet Chen Kaige, men er ikke dykket ned i det endnu.

Platform må være min favorit af de kinesiske film.


Ja, Spring in a Small Town er mesterværket i (nogenlunde) tidlig kinesisk film. Hvis du ikke har noget imod stumfilm, så vil jeg også anbefale The Goddess fra 1934, og der er også Song at Midnight fra 1937, som er løst baseret på Phantom of the Opera, og som kaldes den første kinesiske horrorfilm. Men den er nok mere for de nysgerrige.

Blandt 5. generations-folkene er Zhang Yimou vel den største. Meget farverige, men lidt tomme og meget politiske film. Men man kan jo altid kigge på Gong Li og billederne, selvom jeg gik i stå med hans filmografi, da han begyndte at lave værre og værre film for hvert år. Chen Kaige har jeg ikke den store fidus til. Har kun set kedelige film fra hans hånd. Hvis man vil se noget helt anderledes, så skal man prøve Tian Zhuangzhuang. Hans The Horse Thief er sådan lidt Tarkovskij på kinesisk, men desværre ret svært at opdrive i ordentlig kvalitet.

6. generation kender jeg ikke så meget til, men Zhangke vel stadig den uomgængelige dér, og ja, Platform er nok stadig den bedste.

_________________
Rolling Stone skrev:
Modern Trivia: Michael Jackson claims he wrote many of his hits in a tree.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Mise-en-scène: Film 2017
Indlæg: 11.02.2018 21:38:05 
Brugeravatar

Tilmeldt: 16.11.2005 17:19:33
Indlæg: 11490
Spotify: 113192036
Tidlig Zhang Yimou fra 1990erne - "Red Sorghum", "Jo Dou", "Raise The Red Lantern" og "To Live", er meget gode synes jeg. farverige dramaer med bred appeal og rødder i kinesisk historie. De senere er overvejende ret kedelige....

_________________
Verdens Bedste Sange (Een fra hver kunstner), min Spotify-playliste


Top
 Profil Hjemmeside 
 
 Titel: Re: Mise-en-scène: Film 2017
Indlæg: 11.02.2018 22:33:31 
Brugeravatar

Tilmeldt: 15.11.2003 13:19:25
Indlæg: 9949
Geografisk sted: Jerusalem
Zhang Yimou er klart Politiken Plus-instruktøren blandt kineserne. Der er jo en ret stor 00'er-generation, som laver virkelig gode, idiosynkratiske, low budget art house-film. Liu Jiayins to Oxhide-film, eksempelvis, og Li Hongqis Winter Vacation. Og så er der tibetanske Pema Tseden, som lyder ekstremt interessant, men som jeg endnu ikke er gået i gang med.

Og i 1980'erne var der selvfølgelig hele Hong Kong-boomet med Tsui Hark (Peking Opera Blues), Johnny Mak (Long Arm of the Law), tidlig John Woo og - frem for alt og helt anderledes end actionfilmene - Stanley Kwan hvis Centre Stage er en af mine absolutte yndlingsfilm. Det er en form for modernistisk biopic om stumfilmstjernen Ruan Lingyu, som bl.a. spillede med i The Goddess, som Myggen omtaler ovenfor. I Centre Stage bliver hun spillet af Maggie Cheung, der jo som bekendt er en af de mest fantastiske skuespillerinder i filmhistorien. Og ja, så er der selvfølgelig Wong Kar-wai, som på det nærmeste er undervurderet. Days of Being Wild er et kæmpe, kæmpe mesterværk, og Fallen Angels, In the Mood for Love, 2046 og The Grandmaster er alle suveræne.

Men selvfølgelig finder man ikke nogen andre, der helt er på niveau med Hou Hsiao-hsien og Edward Yang, som begge er all time-top 10-instruktører.

_________________
The Internet Destroyed Everything He'd Ever Loved, Everything He'd Ever Hoped For. It Only Made One Mistake. IT LEFT HIM ALIVE.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Mise-en-scène: Film 2017
Indlæg: 12.02.2018 08:58:56 
Brugeravatar

Tilmeldt: 22.11.2011 21:35:55
Indlæg: 635
secondtoughestintheinfant skrev:
Zhang Yimou er klart Politiken Plus-instruktøren blandt kineserne. Der er jo en ret stor 00'er-generation, som laver virkelig gode, idiosynkratiske, low budget art house-film. Liu Jiayins to Oxhide-film, eksempelvis, og Li Hongqis Winter Vacation. Og så er der tibetanske Pema Tseden, som lyder ekstremt interessant, men som jeg endnu ikke er gået i gang med.

Og i 1980'erne var der selvfølgelig hele Hong Kong-boomet med Tsui Hark (Peking Opera Blues), Johnny Mak (Long Arm of the Law), tidlig John Woo og - frem for alt og helt anderledes end actionfilmene - Stanley Kwan hvis Centre Stage er en af mine absolutte yndlingsfilm. Det er en form for modernistisk biopic om stumfilmstjernen Ruan Lingyu, som bl.a. spillede med i The Goddess, som Myggen omtaler ovenfor. I Centre Stage bliver hun spillet af Maggie Cheung, der jo som bekendt er en af de mest fantastiske skuespillerinder i filmhistorien. Og ja, så er der selvfølgelig Wong Kar-wai, som på det nærmeste er undervurderet. Days of Being Wild er et kæmpe, kæmpe mesterværk, og Fallen Angels, In the Mood for Love, 2046 og The Grandmaster er alle suveræne.

Men selvfølgelig finder man ikke nogen andre, der helt er på niveau med Hou Hsiao-hsien og Edward Yang, som begge er all time-top 10-instruktører.


Jeg har kun set The Assassin af Hou Hsiao-hsien. Jeg er helt vildt med den film. Hvilke af hans andre film skal man se?


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Mise-en-scène: Film 2017
Indlæg: 12.02.2018 09:10:44 
Brugeravatar

Tilmeldt: 15.11.2003 13:19:25
Indlæg: 9949
Geografisk sted: Jerusalem
Der er ikke nogen andre af hans film, der minder om den ift production value. Flowers of Shanghai kommer nok tættest på. Men han har lavet flere uomgængelige film end de fleste andre instruktører. En personlig top 10:
1. A Time to Live and a Time to Die
2. Flowers of Shanghai
3. A City of Sadness
4. The Assassin
5. Goodbye South, Goodbye
6. The Puppetmaster
7. Dust in the Wind
8. Flight of the Red Balloon
9. A Summer at Grandpa’s
10. Millennium Mambo

Alle sammen mesterværker, og der er flere endnu.

_________________
The Internet Destroyed Everything He'd Ever Loved, Everything He'd Ever Hoped For. It Only Made One Mistake. IT LEFT HIM ALIVE.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Mise-en-scène: Film 2017
Indlæg: 12.02.2018 12:10:27 
Brugeravatar

Tilmeldt: 05.05.2008 15:45:21
Indlæg: 3732
Geografisk sted: Din mor
secondtoughestintheinfant skrev:
Zhang Yimou er klart Politiken Plus-instruktøren blandt kineserne. Der er jo en ret stor 00'er-generation, som laver virkelig gode, idiosynkratiske, low budget art house-film. Liu Jiayins to Oxhide-film, eksempelvis, og Li Hongqis Winter Vacation. Og så er der tibetanske Pema Tseden, som lyder ekstremt interessant, men som jeg endnu ikke er gået i gang med.

Og i 1980'erne var der selvfølgelig hele Hong Kong-boomet med Tsui Hark (Peking Opera Blues), Johnny Mak (Long Arm of the Law), tidlig John Woo og - frem for alt og helt anderledes end actionfilmene - Stanley Kwan hvis Centre Stage er en af mine absolutte yndlingsfilm. Det er en form for modernistisk biopic om stumfilmstjernen Ruan Lingyu, som bl.a. spillede med i The Goddess, som Myggen omtaler ovenfor. I Centre Stage bliver hun spillet af Maggie Cheung, der jo som bekendt er en af de mest fantastiske skuespillerinder i filmhistorien. Og ja, så er der selvfølgelig Wong Kar-wai, som på det nærmeste er undervurderet. Days of Being Wild er et kæmpe, kæmpe mesterværk, og Fallen Angels, In the Mood for Love, 2046 og The Grandmaster er alle suveræne.

Men selvfølgelig finder man ikke nogen andre, der helt er på niveau med Hou Hsiao-hsien og Edward Yang, som begge er all time-top 10-instruktører.


Yimou, ja, det er han helt klart. Men Kaige er om muligt endnu kedeligere. 80'er-Yimou har dog et eller andet over sig, vil jeg stadig mene...

Men ja, ok, hvis vi også tager Hongkong med, så er der selvfølgelig en del mere at vælge imellem. Synes dog nok, at Tsui Hark stikker lidt ud blandt dem, du nævner. Man skal være meget godt tunet ind på gakkede og overgearede kostumedramaer, hvor folk løber rundt og råber og skriger, hvis man skal være nede med ham. Tak for tippet med Centre Stage. Det vidste jeg ikke. Og har faktisk ikke set noget af Kwan endnu, men det kunne så være stedet at starte.

_________________
Rolling Stone skrev:
Modern Trivia: Michael Jackson claims he wrote many of his hits in a tree.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Mise-en-scène: Film 2017
Indlæg: 12.02.2018 19:19:48 
Brugeravatar

Tilmeldt: 03.02.2004 09:20:34
Indlæg: 9379
Geografisk sted: Kallipolis
Det holder nok ikke så godt men ih hvor jeg var nede min VHS kopi-af-kopi af 'A Chinese Ghost Story' den gang i 90erne. Den virkede så frisk som genrefilm sammenholdt hvad vi var vant til at se fra USA den gang. Den er ganske ikke instrueret af Hark, der dog producerede over gav den meget førte hånd til en Ching Siu-tung.

V har lige været ind og se Coco, som er Pixar nogenlunde tilbage på ret spor.
Den niårig mente, at den var ‘megagod’ -gode sange og både trist og sjov, som jo er det bedste. Den femårig mente, at den var tilpas uhyggelig og hvinede glad da familen kunne lide drengen og musikken igen (men spurgte dog een gang undervejs om hvornår den var slut fordi meget snak) Den syvogfyrreårig her var ikke helt tilfreds med action-animations delen, som var lidt tung i røven og jeg er enig med den femårig i at den var lige det mest talky. Men jeg var vild med design og dens sprudlende hyldest til mexicansk kultur, der virkede som om det kom fra et rent hjerte, er fan af dens ønske om at fortælle om døden for børn, kunne lide konceptet med X-factor i dødsiget, temaet med forbindelsen melllem kunst, død og erindring.
Og så jeg faldt jeg naturligvis i Pixars faste fælde hvor forælderen må fælde en tåre, når familen klarer strabadserne og kommer ud på den anden side med en ny erkendelse om accept og sammenhold og så videre.

_________________
Jeg har ikke valgt Transmission fra.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Mise-en-scène: Film 2017
Indlæg: 12.02.2018 19:51:17 
Brugeravatar

Tilmeldt: 17.09.2002 19:32:42
Indlæg: 5588
Er der egentlig andre end Lang, der evig og altid dobbeltposter på Face og Svinx? Der er noget lidt moderne over det.

_________________
whose fool are you?


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Mise-en-scène: Film 2017
Indlæg: 12.02.2018 23:17:57 
Brugeravatar

Tilmeldt: 03.02.2004 09:20:34
Indlæg: 9379
Geografisk sted: Kallipolis
Sker det tit? Er det ikke kun friske biograffilm jeg gør det med? Nå jo også Stephen Stills den anden dag. Ellers ikke så meget synes jeg. Face er jo ligeglad med musik og litteratur med mindre det er en del af folks branding og iscenesættelse af minder.

_________________
Jeg har ikke valgt Transmission fra.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 904 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 87, 88, 89, 90, 91  Næste

Alle tider er UTC + 1 time


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team