Dato og tid er 24.11.2017 22:59:24

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 496 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 50  Næste
Forfatter besked
 Titel: LN 2017: Bøger er bedre end film
Brugeravatar

Geografisk sted: Institut Benjamenta
Nyt år, ny litteraturtråd. Kan I huske, dengang der kom en ny hver måned?`

Jeg afsluttede sidste år med Peter Weiss' Leavetaking, som jeg siden fandt ud af, at Benny Andersen havde oversat til dansk i sin tid. Sært, men han har jo også oversat Trakl.
Delvist selvbiografisk coming of age-memoir i en smuk og meget citatværdig lyrisk prosa. En eksorcisme af barndommen i en til kristendommen konverteret jødisk familie i Tyskland i førkrigstiden (familien og Weiss levede under og efter krigen i Sverige). Repressiv kultur, neurotisk mor, radikalt fraværende far (sjovt nok; normalt er det altid en dominerende faderfigur, her er faderen dominerer af moderen, har giftet sig med en neurotisk tidligere skuespillerinde). Romanen er i et afsnit og bliver nærmest også en meditation over genkaldelsen af erindringen, som den skrider frem i den dysfunktionelle familie, mens jegfortælleren erindrer det incestuøse forhold til sin for tidligt døde søster, nederlagene i skolen, et kunstnerisk talent, som aktivt modarbejdes af familien, alt sammen på baggrund af en antisemitisme, der er et diskret bagtæppe (en halvbror uden jødisk blod i årerne siger til fortælleren, at det er en skam, han ikke kan være med i nazibevægelsen, fortælleren giver ham ret. Det er meget klassisk coming of age, men den slags handler jo også om, hvordan det er skrevet, og der er den prosalyriske stil usædvanlig vellykket. Til gengæld er det, som om romanen bliver mindre interessant, da fortælleren bliver ældre og skal til at frigøre sig. Den totale fremmedhed og ydmygelse og grundlæggende forbudthed ved barndommen klæder romanen bedre.

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Profil Hjemmeside 

Titel: Re: LN 2017: Bøger er bedre end film
Brugeravatar

Der er også blevet læst B.S. Ingemann, et udvalg fra DSL, Fjorten Eventyr og Fortællinger. Jeg kendte kun "Glasskabet" i forvejen. Det var en voldsomt positiv overraskelse. Der er meget E.T.A. Hoffmann over det, særligt "Sphinxen". Det er grundlæggende et tidligt romantisk temperament, Ingemann udviser, og selvom der er tendenser til biedermeier her og der, selvom det er sjældent, bærer hans noveller mere præg af en fin sans for humor og det udsvævende og det normbrydende, selvom der advares mod det, men især er Ingemanns noveller fede, fordi de er mere end vellykket eksempel på tidlig psykologisk horror (splittelser, dobbeltgængere, traumer, drab) og fordi han ikke viger tilbage for at være grusom i sine splatteragtige beskrivelser:

Citat:
Det var den hængte Fyrbøders Lig. [...] Man havde maattet knuge Cadaveret krumbøiet ned i Kjedelen for dets usædvanlige Høide. Det havde ved Udvidelsen rettet sig og sprængt Laaget. Med sit kogte græsselige Dødningeansigt var den ulykkelige Fyrbøders Hoved sprunget helt op af Kjedelen; det var stærkt oplyst af Flammen

lyder det i "Niels Dragon", hvor titelfiguren, en rigtig fissekarl, hjælper til som ligkoger for anatomerne, og fyrbøderen er hans tidligere bedste ven, der har begået selvmord, fordi hans forlovede har været i lag med Niels Dragon. Tak for kaffe!

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Min underviser i ældre litteratur anbefalede i sin tid Ingemanns historiske romaner som et effektivt sovemiddel, og den vurdering har jeg ukritisk taget til mig og overført på hele forfatterskabet. Det er vist en fejl.

Jeg har læst lidt i øst og vest for nyligt. Paludans Fugle omkring Fyret, en udmærket, lidt dickensk roman, oprigtigt følt Bildung placeret i en satirisk sædeskildring. Den var åbenbart i sin tid berømt for sine naturskildringer, men jeg synes klart, det er i persontegningen, den er bedst. Paludan skriver sjovt og elegant, og han har fin psykologisk sans. En god roman fra dengang, man skrev romaner, men ikke noget mesterværk.

Thorkild Hansen: Det lykkelige Arabien. Historien er jo elementært spændende, og så længe han holder sig til sin habile, gennemsigtige, men lettere journalistiske prosa, glider det ned uden problemer. Det bliver problematisk, når han lyriserer, og det gør han som regel, når han skal afslutte et kapitel. Det er ikke godt. Grundlæggende set er fortællerstemmen nok lidt irriterende, så det er bedst, når den ikke hævder sig for meget.

Nu læser jeg Hamsuns Paa gjengrodde Stier. Jeg synes sgu, det er lidt kedeligt. Jeg har dog også anskaffet mig Pan, som jeg stadig har store forventninger til.

Jeg læser udelukkende i øst.

Senest var det Prague, I See a City... af Daniela Hodrová. Det er en lille bog skrevet på bestilling til et fransk forlag, der ville have en "alternativ" rejsefører til Prag efter fløjlsrevolutionen. Jeg ved ikke, hvordan de reagerede, da de fik manuskriptet. Bogen er på ingen måde en rejsefører, alternativ eller ej, men snarere usammenhængende hallucinationer over historiske, geografiske, religiøse, litterære temaer. Alt er overspændt og fuldstændig uforståeligt, hvis ikke man kender referencerne på forhånd, og det gjorde jeg ikke. Jeg nåede dog at opfatte, at hun hylder Meyrink og så videre og generelt er rundhåndet med markører fra pragergotikken: forskydninger, fordoblinger, fordrejelser i ét væk. Fortælleren skal på et tidspunkt til eksamen i dukketeater, da eleven inden hende forsøger selvmord i eksamenslokalet, og denne pige er muligvis identisk med en pige, der drukner sig i et eller andet stykke jødisk folklore, hvorefter også fortælleren identificerer sig med denne pige, og så bliver det indviklet. Typisk er også beskrivelsen af en skør dame, der kører rundt med en helgenstatue i en barnevogn, og en historie fra fortællerens barndom, om dengang hun og en ven legede i haven og fandt nogle klude, som hun senere genkendte i en relikviesamling i en af byens syvhundrede kirker. Bogen endte med at skuffe mig, fordi jeg havde forventet noget mere virkelighedsnært og i øvrigt ikke forstod så meget, men jeg har bestemt lyst til at læse mere af Hodrová.

Jeg er fortsat med at læse om steder: Reinhold Schneider om Wien, Karl-Markus Gauß om Balkan/Østrig/Europa, Martin Pollack om Galicien. Jeg har endda købt en bog om Minsk.

Brugeravatar

Geografisk sted: Jerusalem
Det var i 2013, at Lang skrev:
Derefter er det planen at læse en global historie om statens angivelige forfald, 'the rise and decline of the state' af den bindegale israelske militærhistoriker Martin van Creveld.

Lang, fik du nogensinde læst den her? Jeg har haft kig på den i noget tid, og jeg er ret vild med van Crevelds stil.

Jeg er gået i gang med Benny Morris' 1948, der, som titlen antyder, handler om den israelsk-arabiske krig i 48. Jeg er kun et kapitel inde, men jeg kan virkelig godt lide den måde, Morris skriver på. Meget nøgternt og på ingen måder floromvundent, men heller ikke tørt.

Brugeravatar

Jeg vil gerne læse Leipziger Tagebuch, som er debutromanen af Selma Rosenfeldt-Olsen og udkommer d. 26. januar på forlaget Gladiator.

https://forlagetgladiator.dk/2017/01/09 ... 65ef9a5579

Ellers er jeg i gang med fagbogen Trauma and Recovery af Judith Lewis Herman, som handler om de diagnostiske ligheder mellem kvinder, der har været udsat for seksuel vold, og mænd, der har været i krig, og hvordan villigheden til at anerkende i dette tilfælde post-traumatisk stress som diagnose i kølvandet på disse traumer afhænger af det omgivende samfund og det politiske klima - i det hele taget at anerkende disse oplevelser som traumer afhænger af samme.

Hun giver et historisk overblik fra hysteri-diagnosen, over post-traumatisk stress diagnosen og til de nuværende forskellige personlighedsforstyrrelser navnlig borderline. Hun introducerer diagnosen complex post-traumatisk stress. Bogen er fra starthalvfemserne og er vigtig efter min mening.

That's my daily fare

Brugeravatar

Geografisk sted: Kallipolis
secondtoughestintheinfant skrev:
Det var i 2013, at Lang skrev:
Derefter er det planen at læse en global historie om statens angivelige forfald, 'the rise and decline of the state' af den bindegale israelske militærhistoriker Martin van Creveld.

Lang, fik du nogensinde læst den her? Jeg har haft kig på den i noget tid, og jeg er ret vild med van Crevelds stil.

Jeg er gået i gang med Benny Morris' 1948, der, som titlen antyder, handler om den israelsk-arabiske krig i 48. Jeg er kun et kapitel inde, men jeg kan virkelig godt lide den måde, Morris skriver på. Meget nøgternt og på ingen måder floromvundent, men heller ikke tørt.

Ja jeg kom halvt igennem den og droppede den. For mange gentagelser af kendt stof, for få originale vinkler og generelt for meget men indimellem nogen ret vilde synspunkter, som jeg tænkte man ligeså godt kan indoptage i kortere formater. Men i artikel eller forelæsningsform tror jeg han er rock ' n roll.

Jeg er gået i gang med "Danmarks Oldtid" i den samlede udgave af Jørgen Jensen - nu afdøde fhv. direktør for Nationalmuseet. Det går rigtig godt. Fantatisk bog bare sådan at holde i to hænder i al dens pragt. Men han skriver også virkelig blændende, det er en enorm præstation og alene derfor bliver man nødt til at læse næste kapitel. Han er også stærk på naturhistorie, hvilket gør den nyttig for mig personligt, og så er det ret spændende med arkæologi fordi det er ligesom at følge retsmedicinsk arbejde: Opklaring, metoder, afprøvning af teser osv. Det er meget konkret videnskab man som lægmand kan forstå og følge. Og igen: Selve udgivelsen er fetichering af redaktionelt arbejde med uendelige ressourcer:
Billede

Brugeravatar

Det er vildt, at der findes nogen, som faktisk læser de der firebindsværk og er under pensionsalderen. Jeg hylder dig, Lang.

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Geografisk sted: Desolation Row
Jeg fik læst og genlæst en hel del i 2016.

Af genlæsninger blev det til:
- Prolog af Christen Wiinblad (stadig en af mine favoritbøger)
- Vangede billede af Dan T (den mister desværre mere og mere pondus for hver gang jeg læser den)
- Én bold ad gangen af Anders Haarh Rasmussen (læser den hvert år, som optakt til US Open i tennis - fantastisk bog)
- Pssst! af Anette Herzog og Katrine Clante (bedste danske billedroman nogensinde)
- 7.a af Bjarne Reuter (formår sgu stadigvæk af gøre indtryk på mig, på trods af det er 8. gang jeg læser den)
- Et mærkelig skib af Anita Krumbach (læste den sammen med mine 6. klasseelever, hvilket gav en helt anden oplevelse)
- Momo og tidstyvene af Michael Ende (husker den værende meget bedre end den egentligt var)

Ellers fik jeg læst:
- Huset ved moskeén af Kader Abdolah (i forbindelse med jeg skulle til/var i Iran - og den var rigtig dårlig)
- Fvonk af Erlend Loe (min yndlingsforfatter da jeg gik i 1.G, men hvis jeg ser ham nu, slår jeg ham ihjel)
- Søster af Rosamund Lupton (løb tør for læsestof i Iran, og den var elendig)
- Danmarks børn i hellig krig af Jakob Sheihk (mega-fed bog om islamisk radikalisering, omend lidt unødvendig lang)
- Truslen indefra af Morten Skjoldager (god bog som gennemgår forskellige danske terrorsager)
- 7 år for PET af Morten Skjoldager (bogen om Jakob Sharfs tid i PET, som ind i mellem er både fantastisk og ligegyldig)
- Min kamp 1 og 2 af Knausgaard (de ramte mig sgu ikke rigtig på trods af al hypen)
- Victors valg af Matthiesen/Kristensen (ligegyldig og til tider irriterende bog om en dansk syrienskriger)
- To tunger af Lene Hjort (dårlig krimi - jeg prøver ind i mellem at læse krimier, men det har aldrig lykkedes mig at finde en god en af slagsen).
- Den danske borgerkrig af Kaspar Colling Nielsen (den irriterede mig grænseløst, og var virkelig usjov på trods af et hav af anbefalinger)

Lige nu læser jeg:
- Planen af Morten Pape (den er sådan set ok, men ikke noget som rykker ved mine begreber)

Om lidt (eller i 2017) skal jeg læse:
- Bright's Passage af Josh Ritter
- Her er jeg af Jonathan Safran Foer
- Dylan (en guide) af Thomsen og Schnack (genlæsning)
- Min afsked med islamismen af Ahmed Akkari
- meget mere Christel Wiinblad
- meget mere Josefine Klougart
- To af Frank Esmanns krimier

Derudover fik jeg hørt en røvfuld gode, dårlige, middelmådige og intetsigende podcast.

Senest rettet af Beefheart 24.01.2017 08:11:53, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar

Geografisk sted: Kødbyen, 1978
Spotify: https://open.spotify.com/user/118065643
Beefheart skrev:
- Den danske borgerkrig af Kaspar Colling Nielsen (den irriterede mig grænseløst, og var virkelig usjov på trods af et hav af anbefalinger)
Det er noget forpulet lort! Han beskriver en tomats vej mod at ende i en dåse på en hylde i en kiosk på Nørrebro i 1. persons synsvinkel! Var redaktøren fuldstændig pløret? Jeg læste den i en sky af tiltagende raseri. Kasper Kælling Nielsen skulle tage og læse noget Svend Åge Madsen.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 496 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 50  Næste

Alle tider er UTC + 1 time