Dato og tid er 23.11.2017 12:20:11

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 496 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 45, 46, 47, 48, 49, 50  Næste
Forfatter besked
 Titel: Re: LN 2017: Bøger er bedre end film
Brugeravatar

Geografisk sted: Kallipolis
Som jeg har læst interviews med så slår han til lyd for en retfærdighed funderet i procedurer, regler, institutioner, politisk forhandling etc fremfor umiddelbare følelser. Jeg kan kun være enig

https://www.information.dk/kultur/2017/01/drop-empatien-skab-bedre-verden

Brugeravatar

Geografisk sted: Grosse Pointe
Det er en god bog, fordi han empirisk viser, hvorfor empati har langt flere ulemper end fordele. Og hans erstatning er ikke at droppe følelserne fuldstændigt. Det kræver i mange tilfælde stadig medfølelse at gøre noget godt, men medfølelse er ikke empati, fordi man ikke direkte sætter sig i den andens sted og føler, hvad vedkommende føler, men i stedet føler, at man gerne vil hjælpe vedkommende til at få det bedre. Det er derfor psykologer ville være elendige til deres job, hvis de udviser for meget empati - altså de bliver handlingslammede hvis de føler det som deres deprimerede patient føler.

Bogen er også et smukt opgør med ideen om, at man skal have prøvet noget på egen krop, før man reelt kan udtale sig om det.

Jeg læste artiklen Bloom skrev om emnet i New Yorker for nogle år siden og den opridser også godt hans overordnede pointe, men med bogen kommer han virkelig omkring begrebet på en mere grundig måde. Så helt klart tiden værd at nappe hele bogen.

Lang skrev:
Som jeg har læst interviews med så slår han til lyd for en retfærdighed funderet i procedurer, regler, institutioner, politisk forhandling etc fremfor umiddelbare følelser. Jeg kan kun være enig

https://www.information.dk/kultur/2017/01/drop-empatien-skab-bedre-verden

Ovenstående udelukker heller ikke en utilitaristisk position. Jeg har læst New Yorker artiklen, og det virkede meget Peter Singer inspireret. Jeg synes i øvrigt også hans debatter med Sam Harris på hans podcast er et lyt værd. Men Lang, er Bloom ikke bare en Steven Pinker pseudo-scientest for dig?

foxtrot skrev:
Det er en god bog, fordi han empirisk viser, hvorfor empati har langt flere ulemper end fordele. Og hans erstatning er ikke at droppe følelserne fuldstændigt. Det kræver i mange tilfælde stadig medfølelse at gøre noget godt, men medfølelse er ikke empati, fordi man ikke direkte sætter sig i den andens sted og føler, hvad vedkommende føler, men i stedet føler, at man gerne vil hjælpe vedkommende til at få det bedre. Det er derfor psykologer ville være elendige til deres job, hvis de udviser for meget empati - altså de bliver handlingslammede hvis de føler det som deres deprimerede patient føler.

Bogen er også et smukt opgør med ideen om, at man skal have prøvet noget på egen krop, før man reelt kan udtale sig om det.

Jeg læste artiklen Bloom skrev om emnet i New Yorker for nogle år siden og den opridser også godt hans overordnede pointe, men med bogen kommer han virkelig omkring begrebet på en mere grundig måde. Så helt klart tiden værd at nappe hele bogen.

Ja, på Harris podcast snakker han også om at empatien kan være god i hverdags situationer over for sine nærmeste. Men det lyder godt, og da jeg er stor utilitarist, kan jeg kun forestille mig jeg kan lide den.

Jeg er ved at læse Borne, af Jeff Vandermeer, og den får mig til at føle mig som en virkelig dårlig læser,
Jeg har ingen anelse om hvad den handler om, eller hvorfor han har skrevet den. Southern Reach bøgerne gik rent ind (altså, så rent som weird fiction nu engang kan), men den her? No clue. Stadig ret fed og sådan, bare ikke fedt at føle sig SÅ inkompetent i aflæsning af symboler og paralleller.

It´s my party, and I´ll sing if I want to

Brugeravatar

Heart Of Darkness - burde jeg læse den?

Så Kender Du Typen i mandags og blev vist rundt i fotografen Jan Grarups lejlighed. Han sværger til Heart Of Darkness. Jeg må indrømme, jeg blev lidt betaget ham af undervejs. Det ved jeg ikke, hvordan jeg har det med.

Men altså, bogen, som jeg nok burde have haft læst på et eller andet tidspunkt, kan I anbefale den?

That's my daily fare

Brugeravatar

I høj grad. Den er virkelig god. Og hurtigt læst.

Brugeravatar

Geografisk sted: Nbro
Det er vist ved at være et halvt års tid siden, jeg sidst gjorde status over indtaget af skønlitteratur, men det er blevet til en del både gode og mindre gode bøger:

Brian Caitling: The Erstwhile. Fortsættelsen til The Vorrh. Overraskelsesmomentet er selvfølgelig væk, man ved jo i sagens natur, hvad man går ind til, nu det drejer sig om en toer. Dertil kommer, at den er mere straight skrevet en forgængeren så alt i alt en mere strømlinet og knapt så vild bog end The Vorrh, men feeed, fabulerende og ikke mindst original ”litterær” low fantasy nonetheless. Glæder mig virkelig til sidste bind i den planlagte trilogi.

Stephen King: Misery. 2017 blev året, hvor jeg læste King for første gang siden Nyrup sad i statsministeriet. Det var et entydig godt gensyn (havde ellers været lidt nervøs). Sikkert håndværk, stram eksekveret suspense og så fik jeg noget ud af hele metalitteraturtemaet, som sjovt nok gik hen over hovedet på mig, da jeg læste Misery som helt ung.

Delphine de Vigan: Baseret på en sand historie. Den læste jeg i direkte forlængelse af Misery, som den er inspireret af. Sammenlignet med dén, er der skruet ned for gyset (som også mest er af psykologisk karakter modsat Kings body horror) og op for meta- og ikke mindst autofiktionen. Velskrevet og medrivende bog, men jeg ved ikke, om jeg kommer til at læse mere af de Vigan.

Mette Zingenberg: Min lille horror. Hvordan kan sådan noget sjask være blevet udgivet? Hvordan kan sådan noget sjask være indstillet til årets debutantpris? Ubegribeligt.

Olga Ravn: Celestine. Sådan en rigtigt ”lyriker skriver roman” –roman. Det kommer der mange højtlæsningsværdige sætninger og megen vildt eksploderende metaforik ud af. Desværre ender den som en skuffelse, da spøgelsesromanen (se dét var da nyt og fedt i en dansk kontekst) ender med at handle om skilsmisser og blive lidt for meget til noget, som Mette Høegh kunne beskylde en yngre, dansk, kvindelig forfatterskoleuddannet forfatter for. Suk. Og især suk fordi bogen i passager er skidegod.

Naja Vucina Pedersen: Blót. Uha uha UHA! Hvorfor er der ingen, der skriver om denne hér? Hvorfor er der ingen, der har anmeldt denne hér? Hvorfor er der ingen, der taler om denne hér? SÅ VILD. Satanisk psykoseksuel gendigtning af Hjortens Flugt. Bum.

Daphne du Maurier: Rebecca
. ”Last night I dreamt I went to Manderley again”. En af litteraturhistoriens bedste åbningslinjer og så kører det ellers derud af med fortrængte følelser, romance på tværs af klasseforskelle, scones og the i biblioteket, skumle tjenestefolk, lange dvælende beskrivelser af rhodondendronbuskene i slotsparken og fortidens spøgelser der aldrig vil slippe taget i os. Jeg ELSKEDE den, og har absolut ikke læst min sidste bog af du Maurier, der skriver som en drøm.

Brugeravatar

Jimmi Jazz skrev:
Olga Ravn: Celestine. Sådan en rigtigt ”lyriker skriver roman” –roman. Det kommer der mange højtlæsningsværdige sætninger og megen vildt eksploderende metaforik ud af. Desværre ender den som en skuffelse, da spøgelsesromanen (se dét var da nyt og fedt i en dansk kontekst) [..]

Leonora Christina Skov skrev også en spøgelsesroman for et par år siden, Silhuet af en Synder så om noget har vi en trend. Prøv at læse den.

And weave strange patterns on the snow

Brugeravatar

Geografisk sted: Kallipolis
Men var i på Bogforum? Magen en Svinger ville være brudt sammen over de enorme masser som hyldede Hanne Vibeke Holst, Sissel Jo Gazan, Sara Blædel etc
Selv var jeg mest imponeret over køen til Falchen. Den var jo vitterlig flere 100 meter lang :o

'Asså mig og det grå guld'
Billede

Jeg kiggede efter avantgarde mennesker men der var kun få omkring Gladiator standen, fik mig et par fagbøger, Ivan Krastevs 'Efter Europa' og Carl Schmitts 'Parlamentarismes Krise', nogle tegneserier fra Farhnheit, og en autograf af Jean Claude Mezieres som var grunden til jeg kom

Fik Palesaint og Fiskerne nogle groupier +50 med ravkæder?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 496 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 45, 46, 47, 48, 49, 50  Næste

Alle tider er UTC + 1 time