Dato og tid er 18.01.2018 09:10:26

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 557 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 52, 53, 54, 55, 56  Næste
Forfatter besked
 Titel: Re: LN 2017: Bøger er bedre end film
Brugeravatar

Spotify: 113192036
Det her er lidt det ultimative Tove Ditlevsen digt, synes jeg.

SELVPORTRÆT 5
(De Voksne)

Jeg stod engang
og ventede
foran BT-Centralen
på en der ikke kom.
Jeg elskede ham.
Min ungdom
faldt af mig i
store flager
Jeg lod som om
jeg ivrigt
læste lysavisen
og ramtes personligt
af budskabet om
Gustaf Munch-Petersens død
i den spanske borgerkrig.

Hvorfor
kom han ikke?
Jeg skulle ikke
ha nægtet ham
at ta min besværlige mødom.
Min veninde
sagde man kunne se
på pigers øjne
om de havde den
eller ikke.

Der stod en
gammel dame
ved siden af mig
under
en opslået paraply.
Huden på hendes hals
lignede en kalkuns.
Jeg ønskede jeg
var hende
fordi hun
var nærmere døden.

Hele mit liv vil jeg huske
hendes ansigt
hele mit liv vil jeg huske
Gustav Munch-Petersens
navn
og misunde ham hans skæbne.

I boghandlervinduet stod
"Og nu venter vi paa Skib"
af Marcus Lauesen.
Den fik jeg aldrig læst
jeg tænker med modvilje
på den
hvergang jeg går forbid
BT-Centralen
hvor der star
en lårkort pige
og lader som om
hun er stærkt
interesseret
i lysavisens sitrende
ord om Vietnam
Biafra og oprøret mod
professorvældet.

Hun ser et øjeblik
på mig
og misunder mig
at jeg er nærmere døden.
Hun vil aldrig glemme mit ansigt.

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

....hen mod slutningen kunne hun godt have stået for Fisker Thomas' livstrætte Jytte Nørtoft Jensen citat.

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans
Jeg fik så afgrundsdyb nedtur på af at læse Barndommens Gade engang i folkeren at jeg knapt har kunnet tænke på det siden uden at gyse. Dette, selvom det måske lyder sådan, er ikke en anbefaling.

Brugeravatar

Antimatter skrev:
sådan noget litteratur for folk der ikke læser litteratur

Jeg kan jo godt lide det, men jeg læser stort set heller ikke litteratur. Jeg ejer præcis fire digtsamlinger: Ditlevsen, Tranströmer, Borges og Blake.... og jeg læser sjældent i dem.

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Geografisk sted: Institut Benjamenta
Nu får jeg lidt dårlig samvittighed, for jeg kan egentlig godt lide hende og hendes bøger. Men der er ikke noget som sådan en jubilæumsfejring, der kan gøre mig mæt og vredladen på forhånd.

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Selvfølgelig bliver man da mæt og træt af Tove Ditlevsen i de her dage. Jeg er meget glad for hendes forfatterskab, men der er ingen der kan holde til at blive indrulleret i kulturparnassets kollektive identitetsprojekt.

I sidste ende ser jeg denne overdrevne Tove-dyrkelse som en del af den kvindelige magtovertagelse, og det hylder jeg naturligvis, uanset at jeg før eller siden sikkert selv ender op ad muren som en eller anden form for kollaboratør.

Senest rettet af eini 17.12.2017 10:50:38, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar

Okay, dropper det bare. Måske næste år :D

Brugeravatar

Geografisk sted: Institut Benjamenta
Jeg læste lige René Jean Jensens kortprosasamling Om april, i maj, og jeg ved ikke hvorfor, måske fordi den havde stået der så længe? Jeg må indrømme, at jeg har læst den lidt adspredt, gået til den og fra den, men også læst lidt længere stræk ad gangen, en man burde. Den er på sin side meget kortprosa, nogle steder lidt for typisk, men den er også ret sjov. Bedst er nok det afsluttende mini/fake-essay om den farlige ørken med forskellige mere eller mindre ægte ørkentekster og et forsøg på at se ørkenen uden romantisering, men nøgternt og praktisk. Nogle virkelig sjove er overvejelserne over forfatterollen, hvor jeget egentlig er lidt magelig og bare gerne vil have lidt anerkendelse i ny og næ og ikke vil omkalfatre verden. De fjollede parodier på anmeldelser og bagsideteksten, som fx denne 'romanen er'-serie, der kører over 2½ side, er ret sjove:

Citat:
Romanen bærer præg af forfatterens ikke fuldstændigt overståede lykkefølelse over at skrive romanen ... Romanen styrer uden om romantiske pausefisk ... Romanen giver forfatteren lejlighed til at sidde sin selvros overhørig, idet omverdenens ros absolut være rungende
. Osv.

Charmerende og morsomt, men andre steder bliver det nok lidt for tidstypisk, når handlingsforløb hele tiden saboterer sig selv. I dag virker den slags lege lidt mindre spændende og sjove, end da det var på sit højeste. Men når der gives plads til det parodisk-essayistiske og det lidt mere konceptuelle, så samlingen stærkt.

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Profil Hjemmeside 

Hen over julen har jeg læst en fantastisk bog, der hedder Der Stadtpark og er skrevet af en Hermann Grab. Den udspiller sig i et borgerligt miljø i Prag under første verdenskrig, hvor hovedpersonen Renato, en fintfølende dreng i gymnasiealderen, bruger det meste af sin tid på at spadsere i parken med sin engelske guvernante. Her møder de nogle gange Marianne Gérard, der har sin egen engelske guvernante og er meget utilnærmelig, fordi hun går i moderne tøj og kommer fra en famile med et blakket ry. Renato er forelsket i Marianne, men hun foretrækker hans mere charmerende ven Felix Bruchhagen, der åbenbart ikke er under nogen engelsk guvernantes opsyn og derfor har lettere ved at udfolde sin skidte karakter. Trekantsdramaet fører til et næsten umærkeligt denouement, hvor Renato må acceptere det nederlag, som han har forberedt sig på gennem små 130 melankolske sider. Med andre ord har vi at gøre med indbegrebet af en burgøjserroman – det er ikke for ingenting, at der er ros fra Thomas Mann på omslaget. Sikke en skam, at Grab aldrig skrev andet end denne og en enkelt novellesamling, som jeg skal have læst snarest.

Brugeravatar

Geografisk sted: Kallipolis
Syme skrev:
Hen over julen har jeg læst en fantastisk bog, der hedder Der Stadtpark og er skrevet af en Hermann Grab. Den udspiller sig i et borgerligt miljø i Prag under første verdenskrig, hvor hovedpersonen Renato, en fintfølende dreng i gymnasiealderen, bruger det meste af sin tid på at spadsere i parken med sin engelske guvernante. Her møder de nogle gange Marianne Gérard, der har sin egen engelske guvernante og er meget utilnærmelig, fordi hun går i moderne tøj og kommer fra en famile med et blakket ry. Renato er forelsket i Marianne, men hun foretrækker hans mere charmerende ven Felix Bruchhagen, der åbenbart ikke er under nogen engelsk guvernantes opsyn og derfor har lettere ved at udfolde sin skidte karakter. Trekantsdramaet fører til et næsten umærkeligt denouement, hvor Renato må acceptere det nederlag, som han har forberedt sig på gennem små 130 melankolske sider. Med andre ord har vi at gøre med indbegrebet af en burgøjserroman – det er ikke for ingenting, at der er ros fra Thomas Mann på omslaget. Sikke en skam, at Grab aldrig skrev andet end denne og en enkelt novellesamling, som jeg skal have læst snarest.

Billede

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 557 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 52, 53, 54, 55, 56  Næste

Alle tider er UTC + 1 time