Dato og tid er 18.02.2018 00:11:47

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 73 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Næste
Forfatter besked
 Titel: Re: LN 2018: Boghvedekorn
Brugeravatar

Geografisk sted: Kallipolis
Bøger med en præst i et jomfruligt land:
'Magten og Æren' af Graham Greene, som introducerede den forhutlede Whisky præst, der ender med at gøre sin religiøse gerning trods alle ods. Har ikke læst den men set filmen med Henry Fonda af John Ford

Billede

Brugeravatar

Geografisk sted: Working class hero.
Spotify: 114022072
@DkPoetry + Ægypten
Hvad så med Morti Vizkis digtsamling "Sol"?
For mig er den et #Værk.
Men hvad siger I?
Måske er den lidt for... Vanvid?

Norge, Norge, Norge
(Screaming)

Brugeravatar

secondtoughestintheinfant skrev:
Hvor god er Gilead? Jeg har tit tænkt på at læse den. Jeg var ret glad for Housekeeping, uden den decideret fortryllede mig.

Gilead er virkeligt god. Det er en af de få bøger, jeg synes, jeg har haft tid til at genlæse. Dén og Lila må være hendes hovedværker, Home er sådan en slags godt og stærkt intermezzo. Gad vide, om den er ligeså god, hvis man ikke er teologisk interesseret - ud over at jeg faktisk decideret fortrylles, sidder jeg også og gnækker over de subtile Barth-referencer etc. Den ustabile fortæller (utroværdig er sådan et hårdt ord) er det blicherske es.

I øvrigt tænkte jeg i forbindelse med Pontoppidan: Der er noget meget Jane Austensk over "Det forjættede land" - den der perfide, sylespidse, perfekte skildring af en dum, lille præst. Og så alle disse stakkels mænd på vej ud over kanten i fuldt dagslys.
Lang skrev:
Bøger med en præst i et jomfruligt land:
'Magten og Æren' af Graham Greene, som introducerede den forhutlede Whisky præst, der ender med at gøre sin religiøse gerning trods alle ods. Har ikke læst den men set filmen med Henry Fonda af John Ford

Adam Prices inspirationskilde?

Brugeravatar

Geografisk sted: Karachi
Der er jo også Georges Bernanos, hvis det skal være præstelitteratur, selvom hans præster vist altid har ret gedigne åndelige kvaler.

Brugeravatar

Geografisk sted: Stanford University
Jeg har læst Blitzed: Drugs in the Third Reich, af Norman Ohler og den var da meget skæg. Det bedste ved den er næsten at man kan mærke hvor sjovt han synes det er at fortælle alle WW2 eksperterne at de har overset noget.

Geografisk sted: Århus
dreambydream skrev:
Apropos Walser er det mærkværdigt, at Geschwister Tanner og Der Gehülfe ikke er oversat til dansk. Nu har jeg kun læst førstnævnte, men det er næsten min Walser-favorit.

Ja, det er da rigtigt. Er der ikke folk fra Basilisk, Sisyfos eller Sidste Århundrede, som læser med og kan få det til at ske?

Jeg er blevet færdig med De Udvandrede og jeg er enig i, at den er ligeså god som Saturns Ringe og Austerlitz - jeg har i hvert fald svært ved at rangere dem. Overvejer lidt at gå i gang med Røveren eller måske Gombrowicz' Kosmos, som det næste.

Brugeravatar

Geografisk sted: Kallipolis
Er det egentlig en nyoversættelse af Udvandrerne, eller er det bare en ny edition af den gamle jeg engang lånte på biblio?

Brugeravatar

Geografisk sted: Institut Benjamenta
burdette skrev:
dreambydream skrev:
Apropos Walser er det mærkværdigt, at Geschwister Tanner og Der Gehülfe ikke er oversat til dansk. Nu har jeg kun læst førstnævnte, men det er næsten min Walser-favorit.

Ja, det er da rigtigt. Er der ikke folk fra Basilisk, Sisyfos eller Sidste Århundrede, som læser med og kan få det til at ske?

Jeg er blevet færdig med De Udvandrede og jeg er enig i, at den er ligeså god som Saturns Ringe og Austerlitz - jeg har i hvert fald svært ved at rangere dem. Overvejer lidt at gå i gang med Røveren eller måske Gombrowicz' Kosmos, som det næste.

Er Walser ikke lidt Basilisks forfatter? Sådan har jeg da altid tænkt det. Men det er fjollet, de ikke er oversat. Også at Jakob von Gunten ikke længere er i tryk.

@Lang> Jeg tror, det er den samme som den gamle. Samme oversætter, i hvert fald. Og han sidder jo med Shakespeare hele tiden (i stedet for at foretage sig noget fornuftigt), så han har næppe revideret det store.

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Profil Hjemmeside 

Geografisk sted: Århus
Fisker Thomas skrev:
Er Walser ikke lidt Basilisks forfatter? Sådan har jeg da altid tænkt det. Men det er fjollet, de ikke er oversat. Også at Jakob von Gunten ikke længere er i tryk.

Jeg har også tænkt det samme, men Jakob von Gunten kom på Centrum og Fritz Kochers Skolestile samt den Walser-relaterede Vandringer med Walser af Carl Seelig er udkommet på Arena. Basilisk har vel stået bag de seneste Walser-udgivelser, så måske det også er mest oplagt, at det skulle være dem der udgav Geschwister Tanner og Der Gehülfe.

Brugeravatar

Geografisk sted: Institut Benjamenta
Uden forhåndsviden om det har jeg fortsat mit læsetema om døde fædre, denne gang med Fleur Jaeggys S.S. Proleterka, som jeg egentlig bare læste, fordi det var det sidste tilgængelige Fleur Jaeggy, jeg manglede at læse.

Heri husker fortælleren - som ofte hos Jaeggy mærkeligt fremmedgjort fra det, vi kender som verden (vi får intet at vide om arbejde eller det længere livsforløb) - tilbage på sin afdøde far og deres fælles rejse med titlens skib, da hun var 15. Her giver hun sig forskellige sømænd i vold for at samle erfaringer, mens hun selv og den distante, men måske elskede, far går rundt og undlader at forbinde sig med hinanden: De taler knap sammen, de har ikke meget at sige. Hun omtaler sig selv som "Johannes' datter", og romanen skifter mellem 1. person og 3. person. Man er ikke i tvivl om distancen mellem pigen og faderen; den er om muligt større mellem pigen og moderen, og familien er i den dysfunktionelle ende af spektret: "on the rare occasions when we have had to spend a little time, even a short spell, among relatives, the basic topic, the sole topic in which all of us showed any interest, was suicide."

Imens tænker hun tilbage på familiens historie, en fader, der er gået rabundus uden at have gjort noget, den invalide onkel, sorgen i familien, og hendes bedstemor, som vokser op hos, mens Johannes må bede om lov for at få lov at se sin datter. På turen kommer de ikke hinanden nærmere, og hele romanen er markeret af fravær. Når Johannes noterer noget ned i sin dagbog er det kun datoer og den overordnede hændelse, "som om livet slet ikke fandtes". I romanen er det ligeså.

Nok min Jaeggy-favorit.

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Profil Hjemmeside 

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 73 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Næste

Alle tider er UTC + 1 time