Dato og tid er 25.11.2017 08:29:19

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Slowdive - DR

Et par tanker dagen derpå - Slowdive, muligvis den koncert jeg har set mest frem til i år (bortset fra Arab Strap i Berlin - men ja).
Og desværre er jeg lidt skuffet.

Don't get me wrong ; udførelse og visuelt udtryk sad altså lige i skabet, ligesom lyden sine steder var intet mindre end sublim (mere om det senere). Og alligevel lykkedes det kun for Slowdive at trance mig ud under to numre, hele koncerten.

Faktisk var starteren 'Slomo' overraskende nok et af aftenens bedste ; fra start et knivskarpt lydbillede, og et band der går i sync fra sekund et, her indtraf et af førnævnte to trance-moments for undertegnede.

Men så allerede ved track 2 sker det ; 'Catch The Breeze' , unægteligt et af de store klassikere i kataloget, men det mangler i den grad kant. Støj og melankoli preller (desværre) helt af på mig. Og så et andet Slowdive symptom ; (og nu ved jeg Tonic bander mig langt væk, og take it away Mr Satan :)), men Rachel's vokal altså!!! Den var egentlig generelt bedre igår end man kunne have frygtet, men som min kæreste (som ikke har noget specielt forhold til Slowdive) sagde ; 'nu lyder de da bare sådan enormt halvfemser-indie-band-agtigt'. Og jeg må sige ; jeg giver hende ret. Slowdive er massive når instrumenter er sat på uendeligt rum og delay, men Rachel's vokal vil til hver en tid, og det er endda i bedste fald, lyde lettere indie-pige-ligegyldig. Jeg mener ; tænk engang hvis Slowdive havde en vokal kapacitet a la Elizabeth Frasier?! en stemme der kunne matche musikken.

Anyways så blev 'Catch The Breeze' for mig symptomatisk på næsten resten af koncerten ; nummer starter, nummer bygger op, lalalalalala, lidt guitarstøj med den klassiske signatur-Slowdive guitar-melodi-i-støjen ; dang-dang-daaaang-dangdangdangdangdangdang. Nummer slutter og repeat. Det skal dog siges at de nye numre denne aften klart stod stærkest, klarest og mest fokuserede ; 'Star Roving' & 'No Longer Making Time' var begge blændende udført, men trance/ gåsehudsmoment nummer 2 på aftenen tilfaldt dog (naturligvis) :

AVALYN!!!

Og nu er Avalyn s'føli som udgangspunkt alt hvad der er godt ved slowdive, og hævet over enhver tvivl det bedste track de nogensinde har indspillet. Avalyn blev sublimt udført denne aften - mageløst.

Aftenens lavpunkt : 'Alison' - uden tvivl. Mage til røvballet, jabbejab version af et ellers smukt nr. skal man fanme lede længe efter.

Så alt ialt, hvis jeg skal give karakter - en 3,5 ud af 6.

Og jeg ved at jeg sikkert pisser mange af her, jeg så flere smukke, glade mennesker flippe helt ud til den koncert her, smilende indiepiger, og rørte indiedrenge med tårer i øjenkrogen, og det er jo altid fint. Anmeldelserne tyder umiddelbart på det samme, jeg har set 6 stjerner i GAFFA indtil nu.

Men hvad siger i andre, er jeg helt alene her?

Og til Spaceman, Eini, Anders, Mia + flere andre i en ellers vildt god gruppe ; ked af jeg smuttede, men i så sgu så lykkelige ud at jeg ikke rigtig gad at stå som sur stodder. Måske jeg skal gå til flere af Andreassyr's arrangementer istedet? - hmmm....

Titel: Re: Slowdive - DR

Jeg vil nok give den 4 store stjerner. Men jeg ved ikke rigtig hvad jeg kan kritisere dem for, tror mest af alt jeg var lidt træt og uoplagt, og skulle desværre tidlig op i dag, så kunne ikke rigtig drikke til det. Lyden var virkelig virkelig god, vel nærmest bedre end i vega. Jeg savnede måske et par numre, men sådan vil det jo som regel være med setlister. Det var fandme fedt at få dem set/hørt, men kom desværre nok heller aldrig helt i trance, men svært at klandre bandet for noget egentlig. Og ja, de nye numre blev bedre af at høre dem live, og det visuelle var også helt i top.

Brugeravatar

Hvis jeg skal tage den hat på, så vil jeg nok også sige det var en 4/6’er, de virkede lidt turné-trætte, men den hat orker jeg ikke at have på. Jeg havde den bedste aften i månedsvis. Jeg græd allerede da de spillede introen og det blå lys væltede ud fra scenen. Der er så meget kærlighed i den musik, og der var så meget kærlighed i det rum. Hvis jeg var en Sims-figur kunne man se min krystal fyldes op fra faretruende rød til helt lysende grøn. Jeg har været slemt deprimeret længe, og jeg fandt livsgnisten til den koncert! Der var en kanal der var ved at lukke sig, og den blev åbnet op. Som en fisse, ja, eller et røvhul, det kan vi da egentlig godt sige.Jeg mærkede at kærligheden er større og vigtigere end alt andet, og at jeg må og skal dedikere mit liv til at kæmpe for den. For den ER noget der skal kæmpes for. Tænk på hvor ulogisk en handling det er at være musiker i den kapitalistiske verden. Tænk på at det er en gave at spille en koncert. Selv en Koncerthuset-koncert. Tænk på at vi måske nærmer os en verden hvor der ikke er overskud til gaver længere. Hvad skal redde os? Det skal sådan nogle rum som Slowdive og foeg. De er truede på samme måde som biodiversiteten er truet: De er kulturens nøjsomhedsplanter, det er så let at tro at vi slet ikke har brug for dem, for hvorfor kan vi ikke bare klare os med brændenælder og Volbeat?

Men jo, i forhold til at blive udfordret og stimuleret på de intellektuelle kanaler, eller hvad skal vi kalde dem*, og det skal jo også til, det er jo også nogle kanaler der skal holdes åbne, så skal du da helt sikkert til nogle flere andreassyr-koncerter.

*Er vi ligefrem ude i noget krop-ånd-dikotomi? Hmm nej, det er ikke så enkelt, for det var i den grad en åndelig fisse jeg mærkede til slowdive. Og andreassyr-koncerter er også svært kropslige oplevelser.

Måske anskuer jeg det forkert ved overhovedet at tænke i den slags begrebspar… men der er i hvert fald en eller anden væsensforskel mellem hvordan jeg oplever en Slowdive-koncert og hvordan jeg oplever en andreassyr-koncert. Begge dele kan noget den anden ikke kan. Det er måske noget med følelser, patos… det er også en måde at knalde på.

Jamen du har fuldstændigt ret Eini ; det rum igår var proppet med kærlighed, også ret meget en grund til at jeg slet ikke havde lyst til at blive hængende og give min egen bedømmelse.

Brugeravatar

Jeg havde en lignende oplevelse af i går. Slomo startede virkelig godt, men så var der noget i trommerytmen i Catch the Breeze, som virkede off. Det lød som den ene guitar var ude af takt i starten af Star Roving (hvilket selvfølgelig kan ske og egentligt er helt ok), men det blev ligesom sådanne ting, der hele tiden tog toppen af oplevelsen.

Samtidigt virkede det som at løsningen mod mangelfulde melodier, eller gode overgangsstykker, var at lave det der "Slowdive støj"-stykke. Det er bestemt også effektivt, men de endte bare med at stå mere og mere, som et band, der kan en ting, og ikke ret meget mere end det.

Blue Skied an' Clear lød som halbalsversionen, da der ikke var noget kor svar til Halsteads vokaler. Studie versionen har de her delay kor ting, men live fremstod det bare tomt og det irriterede mig at i stedet for bare at hive et lille keyboard, bruge noget e-bow på en guitar, eller noget helt tredje, så blev svaret på den del af nummeret bare stilhed. Det virkede dovent.

Andre steder spillede trommeslageren, som en der bare gerne ville tromme i et halvfjedser psych band, eller også var det den generiske indie band trommelyd fra halvfemserne. Allerværst var det i Dagger, hvor at det ikke gav fremdrift, men blot blev gumpetungt og fællessang på Bakken-agtigt, da trommerne gav en dødssyg puls til det. At Halsteads singersongwriter frasering sneg sig ind i både Dagger og Alison gjorde det ikke ligefrem bedre.

Jeg var glad for at se dem, men jeg behøver ikke at gøre det igen. Jeg kan ikke helt finde ud af, om det er en 3-4 ud af 6 oplevelser. Lige i dag vil jeg mest sige 3, men der var også nogle øjeblikke, hvor det lige gik op i en højere enhed. Måske er det netop derfor at alle de dårlige øjeblikke står så meget tydeligere.

Brugeravatar

Geografisk sted: 2400
Det er heller ikke helt nemt at være Slowdive, og hver aften skulle levere det som publikum forventer - den store åndelige, altomfavnende kærlighed, intet mindre!

Brugeravatar

Sandt. Det er en helt utrolig generøsitet. Ikke sært at de var trætte.

Brugeravatar

Geografisk sted: nation of islam
Jensth skrev:
Det er heller ikke helt nemt at være Slowdive, og hver aften skulle levere det som publikum forventer - den store åndelige, altomfavnende kærlighed, intet mindre!

så skulle slowdive prøve at arbejde som sosu. siger det bare.

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Geografisk sted: 2400
:lol: Ja, det var egentlig en vattet kommentar fra min side.

Safterne skal bare bare flyde fra den åndelige fisse non-stop!

Hovedpine? Snup 2 iprener og noget MDMA..

Brugeravatar

Geografisk sted: Kallipolis
Det var for lavt, for ujævnt og det er nok sandt, måske noget med at hun er blevet døv på det ene øre, at Rachel Goswells andenstemme er blevet endnu mere mumblecore. Men trods var jeg helt rørt og have en fest da jeg fik mast mig op til højtaleren

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time