Dato og tid er 24.11.2017 10:06:20

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Brugeravatar

Geografisk sted: Himmelbjerget
Næppe den sejeste, men Low: "(That's How You Sing) Amazing Grace" byder på den måske smukkeste solo jeg kender.

Titel:
Brugeravatar

Geografisk sted: Hjemme på slottet
Citat:
fatcap skrev:
Ali Pilfinger skrev:

Tom Verlaine, manner. Tom Verlaine. Tom.
Nej Richard Thomspon, Verlaines læremester...

Fatcap: har du nogensinde hørt om en fyr der hedder John Cipollina?

John Cipolinna spillede i det amerikanske 60'er west coast syre rock band, Quicksilver Messenger Service, og hans stil er næsten 100% identisk med, Tom Verlaine's. Dette er langt fra nogen tilfældighed, i sllutningen af 60'erne spillede (en meget ung) Tom Verlaine i et "halv psykedelisk" amatørband, der netop havde Quicksilver Messenger Service som vigtigeste inspirationskilde, allerede på det tidspunk var Verlaine i høj grad inspireret af Cipollina's "spagetti western på syre" agtig guitar spil. Jeg tror faktisk heller aldrig jeg har læst et intereview med Tom Verlaine, hvor han ikke har nævnt Cipollina som hans store forbillede.

Hvis man er klar over dette; så behøver man ikke mere at undre sig over hvorfor Televesion til tider lyder mere som et syre rock band fra 69' end som et punk band fra 77'.

Jeg skal dog ikke kunne sige at Verlaine ikke er inspireret af Richard Thompson, men ligefrem at påstå at han er Verlaine's læremester er sgu, efter min mening, at tage munden for fuld.

Eftersom jeg, for at sige det som det er, ikke selv er særlig sej til selv at spille på guitar...så er jeg ikke i stand til "rigtigt" at beskrive Cipolina's stil, men han har sådan en meget: ren, skarp, sofistikeret og "ringing" sound.

Hvis du ellers har mod på det , så synes jeg du skulle prøve at finde de to første Quicksilver Messenger Service plader ("Quicksilver Messenger Service" 68' og Happy Trails" 69') Det er selvfølgelig SYRE ROCK i højeste potens, og jeg er som sådan ikke sikker på at du vil kunne li' det, men hvis du er glad for Tom Verlaine og Televison...så tror jeg også du vil sætte pris på de to plader. Jeg vil dog råde dig til at holde dig langt væk fra 6 andre Quicksilver Messenger Service plader, de er i langt højere grad domineret af den aldeles ulidelige Dino Valenete (et våben fikseret syre hovede med en svaghed for: sort magi, stoffer, sex, håndvåben...og for at synge forbandet falsk!!!) Du kan dog roligt invistere i Copperhead pladen fra 73' (Cipollina's post Quicksilver band). Det er mere straight rock&roll, men stadigvæk med hans meget karakteristiske stil.

For lige at vende tilbage til Thompson:

Jeg må indrømme at jeg udelukket kender Richard Thompsen fra de første 4-5 Fairport Convention plader. Jeg må også indrømme at jeg ikke har hæftet mig videre ved Thompsons måde at spille på. Jeg kan godt høre at han er dygtig, men jeg synes ikke hans måde at spille på minder ret meget om Tom Verlaine's. Men det er måske også først senere at Thompson rigtig træder i karakter som guitarist? Kan du evt. nævne et par plader som jeg burde tjekke ud, hvis jeg gerne ville høre noget Tom Verlaine agtig guitarspil, Fatcap.

Det er selvfølgelig også en mulighed at jeg ikke har lagt mærke til Thompson i Fairport Convention, idet jeg har haft for travlt med at lytte til Sandy Denny... :wink:

DETTE INDLÆG ER SKREVET UNDER PÅVIRKNING AF: Sandy Bull-E Pluribus Enum

Titel:
Brugeravatar

Geografisk sted: århusss - 7 maj 1973
Magnus skrev:
Kan du evt. nævne et par plader som jeg burde tjekke ud, hvis jeg gerne ville høre noget Tom Verlaine agtig guitarspil, Fatcap.
Det har jeg jo allerede skrevet tidligere.

Det at jeg sagde at han var Verlains lærermester var også lidt ment som en provokation... Men når det er sagt har Verlaine flere gange udtalt at Thompson er en af de guitarister han er inspireret af. Derers stil er dog også fint sammenlignelige omend jeg finder at Thompson har så mange "ekstra" strenge at spille på, mange facetter i sit spil....

Ja han var jo også guitarist i Fairport, som han i øvrigt var med Sandy Denny og med Nick Drake. Det er rigtigt at ofte er hans spil ikke særlig iørefaldende, men hvis man lytter vil man høre at han spiller fedt. Han har altid, efter manges mening - min inklusive, været fedtet med solo, men koncentreret sig om at skrive sange. Men jeg tror også det er en af grundende til at jeg finder ham så interessant - altså at han ikke er en blærerøvsguitarist....

Hvis du vil høre Thompson solo, så tjek nogle af de plader ud jeg allerede har nævnt.....

Har hørt en del om Quick Silver Messenger og kender deres covers. Gider bare ikke musik der er fra før 80 erne.....

Profil Hjemmeside 

Titel:
Brugeravatar

fatcap skrev:
Gider bare ikke musik der er fra før 80 erne.....

nej, det var jo også lige omkring 1980 at musikken begyndte at blive god ...

Profil Hjemmeside 

Titel:
Brugeravatar

Geografisk sted: A small dump, Sheperd's Bush, W2 UK
Viskarne skrev:
fatcap skrev:

nej, det var jo også lige omkring 1980 at musikken begyndte at blive god ...

Ja, det var det faktisk.

Bedste solo...? Tjaa... nu lyder guitarsoloer jo pr definition af helvede til, men den lille melodistump i Duran Durans "Save A Prayer" er super lækker. Cure har også lavet nogle lækre guitarstykker. Ved ikke om de kvalificerer sig til soloer, men det er vel det tætteste jeg kan komme.

Titel:
Brugeravatar

Geografisk sted: Hjemme på slottet
Citat:
fatcap skrev:
Magnus skrev:
Kan du evt. nævne et par plader som jeg burde tjekke ud, hvis jeg gerne ville høre noget Tom Verlaine agtig guitarspil, Fatcap.

Det er rigtigt; men det kunne jo godt være at du havde lyst til at uddybe hvorfor lige præcis de plader er fantastiske.

Citat:

Det var en joke, ik? :shock:

DETTE INDLÆG ER SKREVET UNDER PÅVIRKNING AF: Boston Tea Party-s/t

Titel:
Brugeravatar

Geografisk sted: frederiksberg have
Magnus skrev:
[
Hvis du ellers har mod på det , så synes jeg du skulle prøve at finde de to første Quicksilver Messenger Service plader ("Quicksilver Messenger Service" 68' og Happy Trails" 69') Det er selvfølgelig SYRE ROCK i højeste potens, og jeg er som sådan ikke sikker på at du vil kunne li' det, men hvis du

dem ka jeg klart også anbefale..

ellers bedste solo... ik fordi jeg går så meget op i det... synes jo f.eks at leigh Stephens (blue cheer) spiller fantastisk dejligt tilpas lamt til det kanyle fedt..
men hvis jeg ska, så må det være jimi hendrix solo på arthur lee loves plade, mmmm false start, kedelig plade synes jeg, men lige det ene numer hendrix spiller solo på er det bedste jeg har hørt hendrix spille.... og bare for det nummer er pladen hver at få finger i...

Profil Hjemmeside 

Titel:
Brugeravatar

Geografisk sted: århusss - 7 maj 1973
Magnus skrev:
Citat:
fatcap skrev:
Magnus skrev:

Det er rigtigt; men det kunne jo godt være at du havde lyst til at uddybe hvorfor lige præcis de plader er fantastiske.

Citat:

Det var en joke, ik? :shock:

DETTE INDLÆG ER SKREVET UNDER PÅVIRKNING AF: Boston Tea Party-s/t
Jeg siger ikke at de er specielt fantasiske i forhold til thompsons øvrige katalog, blot at der er gode soloer på, som denne tråd handler om.

Og nej det var ingen joke.

Profil Hjemmeside 

Titel:
Brugeravatar

en meget klog mand udsagde en gang følgende trussel i raseri over manglende oprydning i mandens køkken:

"Må Santana spille en evig solo for dig!!!!!!"

Man bliver faktisk bange...

Jeg holder også med G500

Titel: Re: Sejeste guitarsolo!!
Brugeravatar

Gammel tråd hives frem fordi, der i dette nummer med Avi Buffalo er en dybt fascinerende guitarsolo. Den springer af en eller anden grund lige i ørerne på mig.

Det er et ret guitarsprøjtende nummer i forvejen. Og det er langt. Og så lige pludselig ved 5:10 danser en komplet uskolet guitarsolo ud gennem højtalerne på en, synes jeg, helt ejendommelig måde. Det er virkelig fedt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time