Dato og tid er 16.12.2017 21:38:55

Alle tider er UTC + 1 time

Forum låst Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 371 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 34, 35, 36, 37, 38  Næste
Forfatter besked
 Titel:
Brugeravatar

eller Pressed Brown Butter.

Profil Hjemmeside 

Titel:
Brugeravatar

Geografisk sted: Kallipolis
Viskarne skrev:
du skal ikke kalde Nat King Cole for neger. Du kan kalde ham brunet smør i form. Ikke neger.

i det program på sv2 om ham i nat, var det i hvert fald slående hvor meget han lignede én der havde klædt sig ud som en 40er stereotyp af en neger

Titel:
Brugeravatar

Non-metal dude skrev:
@Tomsen: Du skelner stadig ikke særlig meget imellem hvad du respekterer og hvad du bedst kan lide.
Man kan da sagtens respektere noget man sjældent hører, måske endda noget man ikke kan lide...
... men det kan da sagtens være at Neil Young besidder nogle egenskaber, der gør at han alligevel indhenter Dylan - men hvilke Tomsen?
Jo, her skelner jeg nerop mellem hvem jeg respekterer og hvem jeg bedst kan lide - selvom det egentlig også er de samme. Jeg respekterer også et hav af kunstnere - og også mange jeg ikke kan lide (altså hvor jeg ikke kan lide enten musikken eller persone(n-rne).

Jeg prøvede at definere min form for respekt i denne sammenhæng og det der lå til grund for mine valg i den tidligere afstemning. Jeg har en hel ekstrem musikalsk respekt for Doors, men de kan alligevel ikke nå min top 3 liste. (Arrrgh, det giver dig ikke det rigtige svar, kan jeg godt selv se - hmmm)

Et eksempel: Jeg har meget stor respekt for Elton John, men jeg er generelt ved at kaste op over at høre hans musik. Der er en skelnen!

Men så må jeg også spørge: hvad er det for en form for respekt vi ønsker at få defineret??

Titel:
Brugeravatar

Geografisk sted: 2200
Når du skriver, at du synes, reckoners indlæg er lange, giver det mig et indtryk af, at du ikke gider at læse hans (eller mine indlæg) ordentligt igennem, inden du modargumenterer vores slutninger. Det holder ikke, Tomsen. Du spørger om, hvilken slags respekt vi skal definere, og som jeg forstår Utahs første indlæg i denne tråd (årsagen til denne tandpinelign. diskussion), så handler det om, hvorvidt der er acts, der kan samle alle svingere. Hvis det musikhistoriske vue skal komme i betragtning kærrer både reckoner og jeg for VU, men det betyder ikke, at det er det bedste valg. Det handler således ikke om, du eller jeg synes, at VU er den moderne rocks vugge eller ej. Ydermere er det uinteressant (i denne diskussion, that is), hvem der aftvinger mest respekt i dine eller mine øjne.

Til trods for min tidligere irritation over afstemninger en masse og flere brugeres manglende argumenter for diverse kunstnere, så må jeg erklære mig enig (ja, det fremgår vist tydeligt af mine seneste indlæg) i reckoners logiske slutning, som den udfolder sig fra s. 31 og 32. Grunden til mig og Tomsen forvildede os ind i en sideløbende diskussion, skyldes syresødsovs og Brandons udfald mod reckoners afsluttende bemærkning om, at alle andre end VU ville være forkert. Denne sidste pointering fra reckoners side er jo klart et punktum og rent basalt at sætte tingene på spidsen og derfor ikke særligt frugtbart for den diskussion, som Utah, Lekkim og Non-metal dude lægger op til på hver deres facon.

Utah skrev:
Jvf. Frank Black tråden, er der nogle, der mener, at der er visse kunstnere/bands, som alle Svingere respekterer. Det er sandsynligvis i høj grad Tordenskjolds soldater - My Bloody Valentine, Sonic Youth, Pixies, Radiohead, Townes Van Zandt osv. Vi lytter ikke nødvendigvis til lortet, og Radio synes det meste er ulideligt, men er der noget om snakken? Er der Artister, der i det hele taget- på et meta-kulturelt og objektivt plan - er fredede når alt kommer til alt? Og hvad er respekt i det hele taget?

reckoner skrev:
hvis spørgsmålet er, hvem der respekteres mest på svingninger, er kriterierne for at blive taget i betragtning rimeligt klare. de kunne se sådan her ud:
1) kunstneren skal være kendt af langt de fleste
2) kunstneren skal stå som en radikal fornyer indenfor sin genre (da enhver respekt ellers nødvendigvis måtte videregives til de kunstnere, der havde muliggjort vedkommendes virke)

dylan, beatles og velvet underground (...) hvis svingninger som udgangspunkt er et rockforum, kan det kun være én af de tre.

(man kunne selvfølgelig vælge nogle tidligere fikspunkter, da hverken dylan, beatles eller velvet underground eksisterede i et vakuum - måske robert johnson, hank williams, elvis og john cage - men enten var de ikke direkte involverede i skabelsen af rock som genre, eller de er ikke på samme måde kendt af den overvældende majoritet, eller også synes deres nybrud mindre fundamentale end de kunstnere, jeg har foreslået.)

Lekkim skrev:
Reckoners forslag om definition af en respekteret kunstner synes jeg har for bred en kategorisering.
Jeg synes, der glemmes, at Svingninger pr. definition ikke hovedsageligt beskæftiger sig med jazz eller klassisk musik, så derfor er en større variation i udvalget af rockkunstnere, end 3 vel helt i orden. Ellers er det som sagt bare en kopi af allmusic, Brian Mikkelsen eller lignende og ikke et unikt billede af, hvem Svingningers brugere respekterer.

Respekt defineres i mine øjne alt for bredt på svingn. til, at vi nogensinde vil kunne komme frem til en decideret konsensus, og jeg må, som nævnt, erklære mig enig med reckoners kriterier, idet jeg ikke kan se, hvorledes vi finder en fælles guldkalv (jvf. Utahs formulering i trådens 1. indlæg), hvis f.eks. kunstneren/bandet ikke er kendt af langt de fleste. Lekkims forslag med flere kandidater hilser jeg velkommen, og derfor kan Polly Jean, Neil Young og Josh Homme godt nomineres, men når Tomsen tidligere nævner disse darlings, vælger han udfra rent personlige årsager (“Jeg elsker musikken (...) “jeg elsker stemmen“), hvilket mere essentielt er reckoners pointe end at VU er tha shit. Det kræver argumenter, hvis man vil nominere noget, og disse skal helst være fundamenterede i et større perspektiv end een tilfældig brugers liv og pladesamling. Hvis man ikke er enig i, at vi skal forsøge på at opretholde en form for objektiv tilgang til musik, er idéen om en seriøs diskussion efter min mening gået tabt.

Mht. den foreslåede optimering af diskussionen, så udløses min respekt af de faktorer, som reckoner nævner, hvortil der kommer mindre niveauer såsom ærlighed overfor sit eget materiale, en anderledes (ikke decideret original) tilgang til sit instrument, sin stemme og/eller kompositionen. Dette bliver alligevel temmeligt svage formuleringer, så må det være historien, der er den største dommer for mig i det lange løb, fordi jeg netop ikke er så velbevandret som visse andre. Det forekommer mig absurd at nominere mine personlige favoritter, idet disse eksempelvis ikke er videre originale.

Er der ingen, der er interesserede i den objektive metode?

Titel:
Brugeravatar

Geografisk sted: next to a pink princess with my hair in a mess
palesaint skrev:
Er der ingen, der er interesserede i den objektive metode?

Jeg er!
(Du efterlyste et svar i fredags; ved ikke om du kan huske det?)

Men jeg fornemmer, at denne tråd er alt for svær at sluge og/eller forstå betydningen af for de fleste brugere så lang og uoverskuelig som den er blevet.
Jeg synes stadig alle de gode definitioner findes gemt heri tråden og i de nu låste afstemningstråde, men nogen bør samle dem i eet fyldestgørende debatoplæg i en ny tråd i stedet for at tærske videre i denne. Det er det første store skridt på vejen.

Jeg har bevist, at jeg kan fejle opgavens administration. Så: Handling frem for ord, mine herrer (bemærk flertallet) - I ved, hvem I er!

Profil Hjemmeside 

Titel:
Brugeravatar

Geografisk sted: Hovedstadsområdet
Billede

Titel: Re: Respekt fra alle Svingere?
Brugeravatar

Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans
Der er for få svinger-diagrammer den dag i dag.

Brugeravatar

Geografisk sted: Desolation Row
andreassyr skrev:
Der er for få svinger-diagrammer den dag i dag.

Hørt!

Er Roy Orbison nævnt?

Brugeravatar

Eller Curtis Mayfield?

Brugeravatar

Geografisk sted: Kallipolis
Dale Cooper skrev:
Eller Curtis Mayfield?

Vi er altså musik racister herinde. Kun hvide amerikanere tak, måske hvis du er japaner og larmer meget slipper vi dig men, men dansemusik? Det må du gøre et andet sted,

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Forum låst Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 371 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 34, 35, 36, 37, 38  Næste

Alle tider er UTC + 1 time