Dato og tid er 16.12.2017 21:42:40

Alle tider er UTC + 1 time

Forum låst Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 312 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32  Næste
Forfatter besked
 Titel: Re: Det nye Mew
Brugeravatar

Jeg synes, man skal skøjte uden om at forholde sig til kunstneres intentioner og i stedet koncentrere sig om sin egen reception, og jeg er derfor blot kritisk over for at mene, at Mews angiveligt særlige ambitionsniveau i forhold til andre bands gør dem bedre eller værre, fordi det dels er ligegyldigt, og dels fordi vi vel ikke ved noget særligt om det - med mindre niveauet er af en musikalsk/teknisk karakter, og det plejer, så vidt jeg husker, at være et suverænt fyord på Svingninger, der får Mew sorteret under konservatoriemusik. Man ville formodentlig sjældent høre nogen fremhæve Lou Reeds høje ambitionsniveau, fx, men det er vel ikke ensbetydende med, at han ikke kan have høje, perfektionistiske ambitioner med sine plader? Eller Johnny Madsen: ”Min næste plade skal være den mest fladpandede i hele verdenshistorien”, det er også et højt ambitionsniveau. Eller Jandek: ”Min næste plade skal appellere til højst fire mennesker, og de skal alle være under -3 år”.

Secondtoffifee: Jeg forstår godt dit objektivitetskrav, men jeg er uenig og synes, det er dødærgerligt, at du i et public service-ærinde udelukker en masse mennesker fra at få en (muligvis uenig) indsigt i, hvorfor en eller anden plade kan være en kæmpeoplevelse. Men det er jo en ældgammel diskussion om objektive vs. subjektive anmeldelser. Jeg ved godt, hvad jeg selv foretrækker. Alternativet er ensretningen, som du vist selv fordømmer ift. Mew-anmeldelserne.

Brugeravatar

Geografisk sted: Jeg er i lommen på dig
Heil Ali.

Brugeravatar

Geografisk sted: 2200
Selvfølgelig er det af musikalsk karakter.

I mine ører forsøger Mew i bedste progressive rock-tradition (Genesis, King Crimson, selv Pink fuckin' Floyd etc.) at skabe et værk med specifik indflydelse fra andre kunstarter og relativt avancerede arrangementer. Det er altså ikke bare et spørgsmål om, hvorvidt det hele svinger, vel? Ingen af de nævnte har tydelige og ikke mindst hørbare amibitioner om noget af gesamtkunstwerk'sk karakter. What gives?

[edit]:

Ali Pilfinger skrev:
koncentrere sig om sin egen reception (...) et suverænt fyord på Svingninger
Siden hvornår man i virkeligheden skulle tage sig af dét at følge konsensus andet end den sociale?

Der er tale om et retorisk spørgsmål.

Ali Pilfinger skrev:
det er dødærgerligt, at du i et public service-ærinde udelukker en masse mennesker fra at få en (muligvis uenig) indsigt i, hvorfor en eller anden plade kan være en kæmpeoplevelse.
Gælder det statement også i forhold til alle de anmeldere, der rent faktisk ikke formår at skrive en begejstring for middelmådige plader ud?

Brugeravatar

Jeg synes, du taler om kontekst, og det er der såmænd ikke noget i vejen for, heller ikke at Mew angiveligt spiller videre på en tradition, men det ændrer ikke på, at ambitionsniveauet (mht. kunstnerisk kvalitet, som vel immervæk er det væsentlige, eller hvad?) ikke bør have nogen særlig relevans for oplevelsen, fordi vi dybest set ikke ved noget om det, altså ambitionsniveauet - eller det gør vi måske i Mews tilfælde, men vi gør det som oftest ikke i alle mulige andre tilfælde (bortset fra at jeg tror, de fleste bands er ude på at lave verdens bedste plade hver gang), og vi ved derfor ikke, om Mews ambitionsniveau er særligt. Når jeg nævner det teknisk/musikalske ambitionsniveau er det blot for at være polemisk over for dét fokus, hvis det er det, I taler om, i forhold til den generelle overfølsomhed over for dyrkelse af teknik her på stedet. Derfor, når det kommer til kvalitetsmæssigt ambitionsniveau: Jo, det handler faktisk bare om, hvorvidt det svinger eller ej, og hvad der ellers definerer kvalitet. Mews nye plade er et selvstændigt værk, og det er vel ikke nødvendigvis deres traditionsbevidsthed, der kvalificerer eller diskvalificerer pladen?

Til dit andet spørgsmål: Jeg synes naturligvis ikke, man skal følge nogen som helst konsensus, heller ikke en social, når det kommer til smag.

Mht. anmeldelserne: Jeg reagerede på secondtofs specifikke eksempel, hvor han skrev om verdens bedste plade, som han har givet tre u'er. Og jeg synes, det er ærgerligt.

Brugeravatar

Geografisk sted: Beyond
perler for svin skrev:
Ernesto skrev:
perler for svin skrev:
Det er noise/drone og det er der tusindvis der har lavet før dem. Intet nyt under solen, overhovedet!!!

Er der så noget der har været nyskabende siden '75, overhovedet?

Med hensyn til rock, så er der masser af bands der sammensætter gamle ting på nye og usete måder.

Det syntes jeg da også at Wäldchengarten gør, de gjorde det måske bare mere tidligere da scenen var yngre.

Det har intet med genren at gøre om det er gjort før - det hele er gjort før. Det er snarere teknologierne (den elektriske guitar, synthesizeren, den moderne computer etc.) som udgør mulighederne/begrænsningerne.

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Geografisk sted: Shit-town
Ernesto skrev:
perler for svin skrev:
Ernesto skrev:
perler for svin skrev:
Det er noise/drone og det er der tusindvis der har lavet før dem. Intet nyt under solen, overhovedet!!!

Er der så noget der har været nyskabende siden '75, overhovedet?

Med hensyn til rock, så er der masser af bands der sammensætter gamle ting på nye og usete måder.

Det syntes jeg da også at Wäldchengarten gør, de gjorde det måske bare mere tidligere da scenen var yngre.

Det har jeg da heller aldrig påstået at de ikke gør/gjorde.

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Geografisk sted: 2200
1. Oplevelsen, som du står vagt om, lyder til at være en slags poetisk kategori, hvori intellektuelle udsagn ikke rigtigt hører hjemme. Anmeldelser og kritik er naturligvis distinkt forskelligt (jvf. Langs definition her på Svingninger — nedenfor), men jeg synes nu, at det også har tendenser til, at disse overlapper som genrer. Hvorfor er det lige, at dét at forholde sig til en plade udelukkende handler om den kunstneriske oplevelse? Som secondtoughestintheinfant påpeger, kan konteksten være umådeligt vigtig for at forstå, HVORFOR det er en god plade — i modsætningen til postulatet om, AT det er en god plade. Derfor er det et bekræftende NEJ til, at traditionsbevidsthed i sig selv er kvalificerende, men hvis eksperimenter på en plade ligger i et forhold, er det vel ikke muligt at vurdere disse i forhold til tidligere eksperimenter og måske derved opnå en indsigt, om hvorfor netop denne sang ikke lykkedes som værk? Det er noget underligt noget at have en nykritisk tilgang til et værk, der ikke kan anskueliggøres på samme måde som et digt eller abstrakt kunst. Alle mennesker kan selvfølgelig have en ren og umiddelbar oplevelse af et stykke kunst, hér en AOR-sang fra 70'erne som eksempel, men det er da påtaget at fremdrage en sådan analysemetode, hvis man vil finde ud af hvorfor.

NB. Du læser ikke, hvad jeg skriver, når jeg netop understreger, at der i Mews tilfælde er tale om musikalske ambitioner. Ambitionerne om verdens bedste plade fra alles side er en diffus kategori, og jeg kan kun opfatte det som tilslørende retorik fra din side. Forhold dig til, hvad jeg skriver.

2. Et andet eksempel: Hvis man skulle anmelde Editors' debut og blev helt vild med den 16/8 hi-hat og pickin' guitars from hell, ville man helt ublu med en hæmningsløs subjektivitet påstå, at NU var den hellige grav velforvaret i og med at genreophobingen siden postpunken således havde nået sit kunstneriske endemål. En anden anmelder har imidlertid også fået denne plade i hænde og oplevede sine bedste år med Turn on the Bright Lights. En plade, der i denne anmelders øjne rødt og fosforcerende illuminerede indgangen til det nye millenium. Denne anmelder ville groft fortegnet komme til én af to konklusioner: a) Editors har brygget en kvalm letøl på samme opskrift eller b) melodisk og hastig viderførelse af 80'ernes kunstgreb udi mørk og gotisk rock. Slutteligt kunne det være postpunkentusiasten, der ligger inde med alle mulige og umulige 7"er-singler og andet gejl. Han ville formentlig skandere det i et historisk vue og enten forkaste det i en længere svada, hvor visse pinligheder udlægges eller også ville han slet og ret mangle ord for, hvor godt det er.

Orkestre, der i den grad påkalder sig historiens vingesus, er altså svære at forholde sig umiddelbart til, og hvis det endelig lykkes, har det efter min bedste overbevisning noget at gøre med genrebevidstheden i ni ud af ti tilfælde, hvad enten dén er for god eller for dårlig.

Lang skrev:
Anmelderi er journalistisk forbrugervejledning der skal sætte det rette kulturprodukt sammen med en rette køber. Kritik er debatstof eller kulturkamp om man vil, hvor skribenten ved at analysere og forholde sig intellektuelt og evt akademisk til værker og kunstnere kommer med et mere eller mindre originalt udsagn om kunsten, kulturen, samfundet, livet og verden og alt det der.

Brugeravatar

Geografisk sted: Beyond
perler for svin skrev:
Det har jeg da heller aldrig påstået at de ikke gør/gjorde.

Jeg forstod bare "Intet nyt under solen" og at sammensætte "gamle ting på nye og usete måder" som to forskellige ting?

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Jeg taler ikke om oplevelsen som en særlig poetisk kategori, og jeg disker heller ikke relevansen af refleksioner over et værk, angående historisk kontekst eller hvad enten. Hvor læser du, at jeg skriver det? Jeg forholder mig rigtignok i første omgang til, om et værk er godt. Dernæst kan det i nogle tilfælde være interessant at se på hvorfor.

Som sådan er jeg ikke nykritisk indstillet over for musik, som du påstår. Jeg kan godt brække mig over unødvendig intellektualisering, men det er en anden sag. Jeg påpeger såmænd bare, at det ikke har nogen relevans at forholde sig til et ambitionsniveau, når det kommer til ambition angående kvalitet.

Vi taler om to forskellige ambitionsniveauer, som jeg vist også antydede i mit foregående indlæg: Jeg taler om ambition ang. kvalitet, og du taler om ambition ang. historie. Det ved jeg skam godt, vi vægter dem tilsyneladende forskelligt. Men jeg udelukker altså ikke historien, og hvis du læser efter, skriver jeg også, at der er andre parametre end sving: ”… hvorvidt det svinger eller ej, og hvad der ellers definerer kvalitet”, herunder fx originalitet. Når jeg skriver, at det ikke er Mews traditionsbevidsthed, der kvalificerer eller diskvalificerer pladen, mener jeg, at Udenfor Sæsonen godt kan være en god røvballeplade, selv hvis den var (forsøgt) skrevet ind i en progorienteret kontekst. Og at No more stories… kan være vellykket, uanset hvilken kontekst den er tænkt i. Man kan så sige, at projektet fra bandets side er mislykket, men det ændrer da ikke på, at pladen kan have visse alternative kvaliteter, uanset hvilken karakter ambitionerne har haft. Det var omtrent det, der skete, da Frank Zappa hyldede The Shaggs.

Jeg vil i øvrigt heller være kritiker end anmelder, og jeg vil hellere læse kritik end anmeldelser, hvis Langs definition skal være gældende, men det er jo bare Langs. Forbrugervejledning, wtf.

Senest rettet af Ali Pilfinger 09.09.2009 14:13:35, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar

Geografisk sted: Shit-town
Det er godt nok en kedelig diskussion ali pilfinger og palesaint har kørende. Så kedelig at jeg ikke kan lade vær med at læse den.

Profil Hjemmeside 

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Forum låst Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 312 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32  Næste

Alle tider er UTC + 1 time