Dato og tid er 17.11.2017 18:19:37

Alle tider er UTC + 1 time

Forum låst Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 312 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 28, 29, 30, 31, 32  Næste
Forfatter besked
 Titel: Re: Det nye Mew
Brugeravatar

Jeg foretrækker også klart dig og ernestos jodeterså-nejdeterej-jodeterså-nejdeterej-detsagdehunogsåigår-diskussion.

Brugeravatar

Geografisk sted: 2200
Ali Pilfinger skrev:
Jeg forholder mig rigtignok i første omgang til, om et værk er godt. Dernæst kan det i nogle tilfælde være interessant at se på hvorfor.
I langt de fleste anmeldelser (af den saglige slags) er det vel nødvendigt at forholde sig til hvorfor en plade er god?

Jeg siger ikke, at et værk ikke kan være godt udenfor kontekst, udenfor citat, men det er, som jeg forsøger at vise, ganske svært at undgå de historiske forhold. Når der er tale om ambitioner i denne slags sammenhænge, tænker jeg aldrig på, om ambitionerne skulle være at tjene penge, udødeliggørelse, at lave verdens bedste røvballerekord. Derimod kalder det kun på musikalske ambitioner i forhold til traditionen (i modsætning til Bo, Silas og Jonas' egne evner). Netop derfor finder jeg dine eksempler forlorne, fordi hverken Johnny Madsen eller Lou Reed udfordrer nogle musikalske formler, da de hver især har et forholdsvist standardiseret forhold til the blues. Lou Reeds konceptalbum The Raven blev af flere kaldt ambitiøst, hvilket Metal Machine Music måske også ville være blevet, hvis det ikke havde været så radikalt (og så lidt virtuost til eksempel). Du må undskylde, at jeg ikke har serveret denne pointe tidligere.

Ali Pilfinger skrev:
Vi taler om to forskellige ambitionsniveauer (...) No more stories… kan være vellykket, uanset hvilken kontekst den er tænkt i. Man kan så sige, at projektet fra bandets side er mislykket, men det ændrer da ikke på, at pladen kan have visse alternative kvaliteter, uanset hvilken karakter ambitionerne har haft.
Jeg vil være så umanerligt fræk at påstå, at din definition ikke findes lige så tydeligt i sproget for en anmeldelse som eksempelvis i et interview. Man kan udmærket finde påstande som, at [indsæt kunster/band hér] har tydeligvis haft ambitioner at lave en rigtig countryplade denne gang”, men mestendels er der tale om høje ambitioner i forhold til musikhistorien, for hvilken anden alen måler man musikalske ambitioner? Det skal afslutningsvist siges, at jeg dermed IKKE mener, at et givent værk ikke også kan have en masse andre gode kvaliteter, og at det idiosynkratisk kan være verdens bedste plade nogensinde, men hvis man opererer med karaktergivning og argumentation, er det vel skidt, hvis der er aspekter af pladen, der er forfejlede?

Ali Pilfinger skrev:
Forbrugervejledning, wtf.
Langs definition er ikke almen, men jeg fandt den tankevækkende, da jeg læste den, fordi den netop oversætter trådens tidligere diskussion vedrørende anmeldelser på sites som Undertoner og i et blad som Gaffa. Det sidsnævnte er jo vitterligt forbrugervejledning med et touch af kulturel kapital.

Brugeravatar

Aha. Du tror, jeg taler om anmeldelser. Det gør jeg ikke. Jeg taler om, hvordan jeg hører musik, og derudover har jeg en mindre paralleldiskussion om anmeldelser. Du taler tilsyneladende kun om anmeldelser?

Brugeravatar

Det har du ret i, fair nok. Jeg vil dog sige, at hvad enten vi snakker om kritik eller anmeldelser, så skriver vi om denne oplevelse er på Svingninger og af og til diskuterer vi endda, hvorfor refleksion og argumentation kan være nødvendig. I disse tilfælde er der ikke stor forskel for undertegnede, fordi jeg, som palesaint, ønsker og fordrer viden og indsigt i, hvad det er, der omtales og måske diskuteres (det skal virkelig skrives godt ud, hvis en plade skal retfærdiggøres med éns første kys eller knald til eksempel), men det er måske en helt anden og fundemental metadiskussion om Svingninger.

Hvad synes du om No More Stories/Are Told Today/I'm Sorry/They Washed Away/No More Stories/The World Is Grey/I'm Tired/Let's Wash Away, Ali Pilfinger?

Det var på side 27, at jeg skrev:
Efter tre-fire gennemlytninger er jeg selv ikke så vild med pladen, fordi Jonas Bjerres melodiske åre lider under nogle af de musikalske ambitioner. For mig at se fungerer singlerne fint, for hvad de er, imens de mest vellykkede eksperimenter er åbneren New Terrain og den impressionistiske A Dream, hvor soundscape, produktion og det melodiske samler sig i en smuk enhed. Resten fordufter som det æteriske væsen, det er, men jeg skal nok lige have lyttet lidt mere til den. Det kan jo være, at den åbner sig gevaldigt, hvis man runder de hundrede afspilninger.

Brugeravatar

Det er noget andet at skrive om musikken og oplevelsen end bare at opleve musikken, ja.

palesaint skrev:
Hvad synes du om No More Stories/Are Told Today/I'm Sorry/They Washed Away/No More Stories/The World Is Grey/I'm Tired/Let's Wash Away, Ali Pilfinger?

Jeg har såmænd ikke hørt den.

Brugeravatar

Geografisk sted: Vejle
Thank you for telling a joke. ?

Brugeravatar

Geografisk sted: Jeg er i lommen på dig
Hva'?

undskyld, hvilket?

Brugeravatar

Répétez s'il vous plait.

Brugeravatar

Geografisk sted: Jeg er i lommen på dig
Frankofile svin.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Forum låst Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 312 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 28, 29, 30, 31, 32  Næste

Alle tider er UTC + 1 time