Dato og tid er 16.12.2017 21:38:03

Alle tider er UTC + 1 time

Forum låst Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 208 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 17, 18, 19, 20, 21  Næste
Forfatter besked
 Titel: Re: Svingningers Film Top 25 2012 [Individuelle Lister]
Brugeravatar

Geografisk sted: ...
Børge?

Brugeravatar

Geografisk sted: Nørrebro
okker skrev:
Apropos 'Helvetica', hvor fanden er dokumentarfilmene henne på jeres lister? Er der virkelig ingen værdige?

Jeg glemte at saette The Devil & Daniel Johnston paa min top-25. Kh Ian, 31 aar gammel.

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Den seneste var Ungfugl. God liste.

Her er så den alleralleraller sidste liste. Indtil videre. Og uha den er svær. Hvem tror i det er?

Kin-Dza-Dza!;1986; Georgi Daneliya; 50p
Stalker; 1979; Andrey Tarkovskiy; 40p
Golem; 1980; Piotr Szulkin; 35p
Blade Runner; 1982; Ridley Scott; 30p
The Holy Mountain; 1973; Alejandro Jodorowsky; 25p
Lost Highway; 1997; David Lynch; 20p
Time Masters; 1982; René Laloux 19p
The Cook the Thief His Wife & Her Lover; 1989; Peter Greenaway; 18p
The Big Lebowski; 1998; Joel Coen & Ethan Coen; 17p
Delicatessen; 1991; Marc Caro & Jean-Pierre Jeunet; 16p
Total Recall; 1990; Paul Verhoeven; 15p
Barbarella; 1968; Roger Vadim; 14p
Naked Lunch; 1991; David Cronenberg; 13p
Tetsuo; 1989; Shin'ya Tsukamoto; 12p
The Plague Dogs; 1982; Martin Rosen; 11p
The Seventh Seal; 1957; Ingmar Bergman; 10p
Visitor of a Museum (Posetitel Muzeya); 1989; Konstantin Lopushansky; 9p
Brazil; 1985; Terry Gilliam; 8p
Clockwork Orange; 1971; Stanley Kubrick; 7p
This is Spinal Tap; 1984; Rob Reiner; 6p
World on a Wire; 1973; Rainer Werner Fassbinder; 5p
Monty Python and the Holy Grail; 1975; Terry Gilliam & Terry Jones; 4p
Dogtooth; 2009; Giorgos Lanthimos; 3p
Sexmission; 1984; Juliusz Machulski; 2p
Taxidermia; 2006; György Pálfi; 1p

Kronoper!

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Bjert
Hey, mon Total Recall var kommet på listen, hvis min og Gøngehøvdingens liste var blevet talt med? Havde været på sin plads.

Brugeravatar

En dame over 40?

Brugeravatar

Geografisk sted: bag rattet
bering skrev:
En dame over 40?
Hvad kalder du mig? Dit dumme svin :lol:

Brugeravatar

Sorry Gønge! Tak for sidst!!

Brugeravatar

Det er en spændende liste, gønge. Der er nogle østeuropæisk klingende titler på, som jeg ikke kender, kan du knytte et par ord til dem?

Og jeg har tjekket lidt op på det, total recall ville ikke være kommet på. der var andre som havde fået et større boost. jeg arbejder lidt videre med det og melder tilbage.

Kronoper!

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Geografisk sted: bag rattet
Selv tak, Bering!

Og jo, selvfølgelig. Det er stort set alt sammen små-syret østeuropæisk sci-fi (<3). Kin-Dza-Dza er en komedie om to personer der havner på en fremmed planet. Den afspejler vel mest en kritik af Sovjet, men jeg synes bare den er sjov, original og flot. Golem er også en sci-fi, men med et mere surrealistisk snit. Virkelig en lille, underlig polsk perle. Szulkin har i øvrigt lavet flere af den slags low-budget post-apokalyptiske film, men Golem er klart den mest interessante. Lopushanskys Visitor of a Museum er ligeledes en sci-fi; post-apokalyptisk, dystopisk, flot og tung. Den findes dog vist ikke engang på DVD, og den eneste grund til at jeg har kunnet se den, er fordi en russisk fanboy har uploadet den med engelske undertekster. Lopushansky var produktionsassistent på Stalker, hvilket også er meget tydeligt i hans film (f.eks. her; en vanvittig flot scene der involverer flere hundrede handicappede). Jeg tror alle tre har været nævnt her på svingninger tidligere, og det var også grunden til at jeg lærte Golem og Visitor... at kende. De er alle rigtig flotte, men stillestående film med et tydeligt 80'er præg. Og jeg vægter nok det mørke, underlige og billedlige højere generelt end mange andre - jeg bliver meget let visuelt stimuleret (dshoig). Man skal nok have en interesse i den slags for overhovedet at synes de er noget specielt. Det er dog right up my alley.

Sexmission er en polsk sci-fi-komedie, og en af de der what-if-film, med et herligt twist. Anbefalet hvis man kan lide den der tørre østeuropæiske humor. Taxidermia er en ungarsk sort generations-komedie. Og ikke rigtig sci-fi! Sjov, underlig og vulgær. Og Dogtooth og Stalker kender folk vel. Ellers så se dem.

Jeg prøvede faktisk at skære ned på sci-fi-delen af filmene på min liste, men fortryder lidt jeg ikke gik mere all in. Jeg savner lidt Alien, Videodrome, THX-1138, Logan's Run, Rumrejsen 2001, Solaris, Heavy Metal og en masse andet på listen. Men som altid er den her liste meget et øjebliksbillede af hvad jeg mener lige nu. Det har stensikkert ændret sig om et halvt år.

Men hey, jeg har også hele TO tegnefilm på min liste! Og det er rigtige tegnefilm (Time Masters og Plague Dogs), ikke det der japanske pjat :wink:

Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Bjert
Hey synes godt, alle der har sendt lister ind kunne knytte nogle ord til en eller flere film på vores lister, som man særligt føler bør fremhæves. Gøngehøvdingen lagde godt ud med at præsentere nogle østeuropæiske film, et område jeg stadig kun kender overfladisk, men gerne vil dykke ned i. Det er vel det, de her liste bedst kan bruges til - altså få et indblik og anbefalinger på områder, som ellers er svære at dykke ned i.

Nå, min liste er meget præget af 'bangers'så vil kun knytte nogle ord til én film: 'HEAD' fra 1968 af Bob Raffelson om popgruppen The Monkees, som jeg tænker måske ikke ALLE herinde har set. Min liste prydes af fire Cronenberg-titler, så vil først lige slå et slag for disse og opfordre de få, der må være herinde, som ikke har set Videodrome, Scanners, Naked Lunch og Dead Ringers, til at få dem set. De må og skal ses.
'HEAD' stødte jeg rent tilfældigt på i en filmklub i Amsterdam, da jeg boede der sidste år. (stedet hedder De Nieuwe Anita, og er en bar, hvor de i kælderen har et rum, der ligner en gammel teaterscene, hvor de har koncerter, litt.-aftener, fester og en ugentlig film-aften, de kalder Cinemanita, hvor de viser meget forskelligt, men mest smalle film. Da jeg var der, kørte de bl.a. et tema over lesbiske kvindefængsels exploitation-film. http://denieuweanita.nl/. Besøg stedet, hvis I skal til Amsterdam).
Filmen handler om, hvordan The Monkees farer rundt i USA og latterliggører så mange "etablerede ting som muligt". Gruppen havde dengang et tv show, og var USAs equivalent til The Beatles. De var kørt så træt i at være tv-selskabetes marionetdukker, at da de fik et for dengang stort budget til at lave en fanfilm, valgte de at bruge pengene på at fucke deres ry helt op. Manuskriptet blev skrevet på LSD i en campingvogn i en ørken, hvor vist også Jack Nicholson og Bob Raffelson var med. Nicholson laver i øvrigt en lille cameo i filmen, ligesom Frank Zappa og andre gør det i løbet af filmen. En anden sjov trivia-viden er, at den hjelm Nicholson kommer til at bruge bare et år senere i Easy Rider, bliver brugt i en af krigsscenerne i HEAD.
Det er en meget karikeret 68'er-film - helt ud på overdrevet, men er sjov at se, fordi dens største præmis er, at den skal pisse producerne fra tv-selskabet af.
Klippeteknikken er vild, og kort inde i filmen, klipper den helt overdrevet mellem vilde krigsbilleder og The Monkees tosse rundt i forskellige absurde situationer.

Det er lidt svært at give en særligt uddybende beskrivelse af filmen, fordi den er så fragmentarisk og viger fra en normal dramaturgisk fremgang. Men den skal primært ses for energien, at den er et godt tidsbillede og The Monkees vilje til at sætte deres ry på spil. Om man kan holde stilen ud er ikke sikkert, men den er værd at se af de grunde jeg nævnte før.

[det blev et langt indlæg - efterårsferie]

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Forum låst Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 208 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 17, 18, 19, 20, 21  Næste

Alle tider er UTC + 1 time