Dato og tid er 15.12.2017 18:52:44

Alle tider er UTC + 1 time

Forum låst Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 31 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel: Lp-vedligeholdelse
Brugeravatar

Geografisk sted: for enden af markvejen...
Nogle af mine lp'er er forholdsvis beskidte - og mange af dem, der endda liiige er dumpet ind af døren, er tilsyneladende mega statisk ladede. Og de er endda helt nye...
Hvordan gør du dine plader rene, og hvordan afhjælper man den irriterende summen og knitren, der kommer fra en stærkt statisk plade? Jeg plejer at ha' dem til at ligge i et antistatisk sleeve, men jeg er rendt tør - vil det måske fjerne det værste, når de nye kommer i igen? Jeg håber sådan... :wink:

Titel:
Brugeravatar

jeg har anskaffet mig det her lille kit - profect "ultra exceptional record care systems"
perfect cleaning and surface treatment - with one and only one easy treatment.

med i pakken følger en flaske med rensevæske, en børste og en klud. + klistermærker, så du kan se hvilke plader du har behandlet og evt. tage lidt mere for dem, når de skal sælges. hehe.
børsten er dog hvid, så den bliver rimelig hurtigt beskidt og nikotin-gul. det er lidt uhumskt.

dette "record cleaning-kit" er bestemt anbefalelsesværdigt og det holder i mange år...20 år eller sådan noget. lang tid i hvert fald.
det kan købes på hjørnet af gothersgade i aa audio.

Titel:
Brugeravatar

Geografisk sted: Kbh. S
strawdog skrev:
jeg har anskaffet mig det her lille kit - profect "ultra exceptional record care systems"
perfect cleaning and surface treatment - with one and only one easy treatment.

med i pakken følger en flaske med rensevæske, en børste og en klud. + klistermærker, så du kan se hvilke plader du har behandlet og evt. tage lidt mere for dem, når de skal sælges. hehe.
børsten er dog hvid, så den bliver rimelig hurtigt beskidt og nikotin-gul. det er lidt uhumskt.

dette "record cleaning-kit" er bestemt anbefalelsesværdigt og det holder i mange år...20 år eller sådan noget. lang tid i hvert fald.

Hvor meget har det kostet dig?

Titel:
Brugeravatar

strawdog skrev:

Og hvor er det så henne, hvis man må spørge? Jeg har haft kig på noget lignende, som umiddelbart ku' det samme. Det var over nettet og lå vist i en 300 kr.

Titel:
Brugeravatar

not_batman skrev:
strawdog skrev:

Og hvor er det så henne, hvis man må spørge? Jeg har haft kig på noget lignende, som umiddelbart ku' det samme. Det var over nettet og lå vist i en 300 kr.

København... Kunne nok købe noget med hjem til os i juleferien, hvis prisen er rigtig...

Titel:

...min plade-pusher rynker på næsen af det der væske agtige noget man hælder på pladen. Hun siger det laver en hinde og hun er ikke glad for det. Hun kan se på pladerne med det samme hvis det er blevet brugt.

Jeg bruger bare sådan en anti-statisk kulfiber børste. Den er go. Hvis de er meget beskidte vasker jeg dem i lidt lunkent vand med lidt opvaskemiddel i.

Titel:
Brugeravatar

dennis b skrev:
...min plade-pusher rynker på næsen af det der væske agtige noget man hælder på pladen. Hun siger det laver en hinde og hun er ikke glad for det. Hun kan se på pladerne med det samme hvis det er blevet brugt.

Jeg havde lidt den samme fornemmelse; nemlig at det nok alligevel ikke er den mest optimale løsning at hælde kemikalier på ens dyrebare vinyl. Man hører jo så meget - både af godt og ondt.

dennis b skrev:
Jeg bruger bare sådan en anti-statisk kulfiber børste. Den er go. Hvis de er meget beskidte vasker jeg dem i lidt lunkent vand med lidt opvaskemiddel i.

Når du nu siger vasker - hvordan og med hvad? Jeg tror ikke lige umiddelbart, at det er særligt sundt at jeg gi'r dem en tur med opvaskebørsten... :roll:

Titel:
Brugeravatar

Geografisk sted: frederiksberg have
til de beskidte, og gammle plader som lyder lidt små ridsed ka lunkent vand med lidt opvaske middel og en blød blød børste hjælpe, følg rilerne rundt med børsten... husk at skyl efter med lunkent vand.. og brug en blød blød klud til at tører af med... det virker 100%... og ka rede meget.
men pas på label..
meget ka redes selv et hack der går i selvsving... men det lidt hårdere metoder der skal til...

men der findes noget som ikke laver hinde, ka bare ikke lige huske hvad det heder..

Profil Hjemmeside 

Titel:
Brugeravatar

Geografisk sted: Hjemme på slottet
Citat:
strawdog skrev:

Hahaha

Strawdog for helvede! :lol:

Hvis man har en værdifuld, men "scratched" plade, kan man prøve at få den renset i en professional "pladerenser-maskine"; Be-Bop I københaven har en, og jeg vil tro at en butik som Soundstation også har en stående.

Jeg tror generalt man skal passe lidt på med selv at gå i gang med at "rense" sin plader, med mindre man har meget forstand på det; i mange tilfælde kan man risikere at ødelægge mere, end man renser. F.eks. skal man fandeme passe på ikke at sjakse ALT for meget lunken sæbevand, og/eller "fancy, og syntetisk rensevæske" på sine plader; det kan godt være at man kan få pladen til at spille bedere, men hvis man samtidigt har ødelagt pladens label fuldstændig...så er der ikke ret mange "collectors" der vil være interesseret i at købe din plade!

Det gælder i det hele taget, også med hensyn til sådan noget som at fjerne klistermærker fra pladecovers med vand og sæbe, eller en lighter. Jeg har set en "proffesional" pladehandler skamfere en Boston Tea Party plade fuldstændig da han skulle vise hvor sej han var til at fjerne en "original promo sticker fra the sixties :wink:" med en lighter.

Han var ikke sej... :shock:

Edit: ellers skal i bare lytte til Syreballon, hans ord er mere værd i denne sammenhæng end mit; bare husk det der med "IKKE FOR MEGET VAND/RENSEVÆSKE"; og så lige et tip: som regel kan man, ved at køre en negl hen over en "ridse", mærke om ridsen kan høres. Hvis du ikke kan mærke ridesen med neglen er det højst sandsynligt bare en "kosmetisk" ridse.

DETTE INDLÆG ER SKREVET UNDER PÅVIRKNING AF: Arthur Gee-City Cowboy

Titel:
Brugeravatar

Magnus skrev:
Hvis man har en værdifuld, men "scratched" plade, kan man prøve at få den renset i en professional "pladerenser-maskine"; Be-Bop I københaven har en, og jeg vil tro at en butik som Soundstation også har en stående.

Jeg tror generalt man skal passe lidt på med selv at gå i gang med at "rense" sin plader, med mindre man har meget forstand på det; i mange tilfælde kan man risikere at ødelægge mere, end man renser. F.eks. skal man fandeme passe på ikke at sjakse ALT for meget lunken sæbevand, og/eller "fancy, og syntetisk rensevæske" på sine plader; det kan godt være at man kan få pladen til at spille bedere, men hvis man samtidigt har ødelagt pladens label fuldstændig...så er der ikke ret mange "collectors" der vil være interesseret i at købe din plade!

Det gælder i det hele taget, også med hensyn til sådan noget som at fjerne klistermærker fra pladecovers med vand og sæbe, eller en lighter.

Jeg er som udgangspunkt ligeglad, med hvad jeg kan få for mine plader. Men jeg er nu ikke interesseret i at labelen lige frem falder af. Det vigtigste for mig, er lytteoplevelsen og hvis den bliver vedvarende bedre, kan jeg ikke helt se hvad der skulle holde mig tilbage... Det jeg kan frygte er så bare at de her kemikalier gør lyden dårligere. Gør hinden lyden dårligere?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Forum låst Dette emne er låst, du kan ikke redigere indlæg eller skrive yderligere indlæg.  [ 31 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time