Dato og tid er 25.11.2017 12:23:55

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 638 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 64  Næste
Forfatter besked
 Titel: klassisk
Brugeravatar

hej svingere.

jeg har fornylig hørt noget philip glass. deriblandt hans symphony no. 8 og hans solo piano (metamorphosis), og det er jo rigtig godt. så jeg tænkte på, om i kan anbefale andet? noget der ligesom, river en lidt rundt, hvis i forstår. sådan man bliver lidt lille i forhold til noget godt musik..
udover det har jeg ikke rigtig nogle krav. bare i ikke siger mozart eller bach, men ligesom specifere lidt mere, da de to herre har lavet uoverskueligt meget musik trodsalt.

Billede
philip glass solo piano

Billede
philip glass symphony no. 8

Titel:
Brugeravatar

Geografisk sted: kbhØ
Jeg erindrer, at jeg engang hørte noget Liszt og var ret imponeret, jeg har dog ingen idé om, hvad præcist jeg hørte...

Titel:
Brugeravatar

Geografisk sted: Old Trafford
Gorecki: Symphony no 3
Steven Severin ( som nogle gange lyder som Glass )

Love United Hate Glazer

Profil Hjemmeside 

Titel:
Brugeravatar

Rachmaninov's klaverkoncerter er alle fantastiske.
No. 3 i D mol river hovedet af dig...så pas på med den.
Etuder, op. 33 & 39
10 Preludier, op. 23

Christian Sinding - alle 4 symfonier. Norsk komponist.

Antonín Dvořák's 9. symfoni - Aus der neuen welt, alt klavermusik, violin koncert i a-mol.

Franz Schubert - impromptu + lieder (Bo Skovhus er en dygtig dansk fortolker)

Johannes Brahms - ungarske danse 1-10, violion koncert op. 77, valse op. 39.

Felix Mendelssohn - Lieder ohne worte

Pjortr Ilich Tjakovkskij - 5. symfoni har en stor plads hos mig.

Alt med Gustave Mahler. Start med hans 1. symfoni. De er alle sammen voldsomme og uoverskuelige. Ikke desto mindre synes jeg at det er noget af det bedste musik der er skrevet.

Bedřich Smetana - die Moldau & Mit land. Han er den bedste tjekkiske komponist, efter Dvořák.

Frédéric Chopin - klavermusik - noctunes, valse, preludier og etuder. 2 klaver koncerter.

Béla Bartók (var engang forbudt at spille i særlige europæiske lande) - hans romanske folkedanse er rigtige gode.

Franz Liszt - Les Preludes, ungarske rapsodier, 6 Paganini Etuder, klaver koncerter, 1 & 2. (György Cziffra er en af de mest interessante og karismatiske fortolkere)

Niccolò Paganini - 24 capricer for solo violin, op. 1

Dmitry Shostakovich har lavet 24 preludier og 24 Fugaer for klaver i stil med J.S. Bach.

Claude Debussy - Klavermusik: Images, Children's Corner, preludier, etuder, deux Arabesques, Suite Begamasque.
La Mer og Trois Noctunes som orkester.

Erik Satie - Alt!

Fernando Sor - fantasier, valse, divertissement, serenader.

Manuel de Falla - har jeg kun hørt klavermusik af, det var til gengæld også fantastisk.

Isaac Albéniz - Espana, Suite Espanola, alle 4 Iberia bøger.

Louis Moreau Gottschalk har skrevet meget spændende for klaver: den døende poet, det sidste håb.

Carl Nielsen - symfonier, først og fremmest. 6 stk. og de er alle pengene værd. Værker for klaver og violin.

Håber du kan bruge det!

Titel:
Brugeravatar

Geografisk sted: I det ydre rum.
+

Dmitry Shostakovich (1906-1975) - de sene strygekvartetter 13, 14, 15

Arvo Pärt -

charles ives -

John Taverner - der er en renæssance jt og en moderne jt
(og så er der jo vores egen JT)

morton feldman

george crumb

og så synes jeg personligt at du skal holde dig fra Phillip Glass...

---og jeg har vist lovet dig noget xenakis og tzadik ting... de kommer de kommer :-)

Titel:
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus Hate City
http://svingninger.dk/viewtopic.php?p=415221#415221

Profil Hjemmeside 

Titel:

Jeg støtter klart op om
Crumb
de tre sonater for solocello (M Truls Mørk. Yearh)

Pärt
Passionerne
Spiegel im Spiegel
Te Deum

Tavener
The Protecting Veil

Xenaksis
Pléïades

Kodaly

men generelt det hele med dem alle - måske bortset fra Pärts serielle periode og Taveners tidlige..

Mange af de titler, Perkins nævner, er alle romantisk symfonisk. Respekt for det, men det er ikke lige mig. Kommen an på, hvad du leder efter. Ovenstående er (næsten) alle 1950+

Og det, du ser i Glass, ser jeg ikke. Jeg har erhvervet mig en stor del af hans værker, men de bliver aldrig hørt. Overvurderet er han.

Happy hunting..

Titel:

Alt det gode er fra Østeuropa. I Sovjet - der åbenbart forblev uberørt af dekadent jazz- og rockmusik indtil for 15 år siden - gjorde unge musikere oprør ved at producere en masse solid, atonal larm i stedet for guitarsoloer og enerverende vokalharmonier. Og hurra for det.

En af de sejeste kids på Østblokken er polske Krzysztof Penderecki, hvis fornavn består af ~78% konsontanter. Han producerede i det satans år 1969 - kun 26 år gammel - en komposition ved navn Threnody for the Victims of Hiroshima, der stadig i dag er i stand til at splitte kraniet på enhver, der ikke ved, hvad han/hun går ind til. Jeg vil ikke afsløre noget, men jeg kan da røbe, at der bliver spillet på strygerinstrumenter meget af tiden... uden brug af strengene.

Du kan finde Threnody for the Victims of Hiroshima samt en række andre værker - dirigeret af Penderecki selv - på denne ganske billige disk fra EMI:

Billede
Krzysztof Penderecki - Threnody for the Victims of Hiroshima etc. [Penderecki, Polish Radio National Symphony Orchestra et al]

En anden polak, Witold Lutoslawski, er bestemt også værd at lytte til. Han har lavet en mørk omgang begravelsesmusik i form af Musique funèbre, en masse larm med Jeux vénitiens og en fremragende strygerkvartet.

De to førstnævnte findes på endnu en udgivelse i EMI's Double Forte-serie, og de er endnu engang dirigeret af komponisten selv:

Billede
Witold Lutoslawski - Symphony No. 1 etc. [Lutos?awski, Polish Radio National Symphony Orchestra]

Strygerkvartetten er blandt andet indspillet af Kronos Quartet, der har udgivet den på Nonesuch:

Billede
Witold Lutoslawski - String Quartet [Kronos Quartet]

Titel:

eth skrev:
at der bliver spillet på strygerinstrumenter meget af tiden... uden brug af strengene.

ahh... Det er ikke helt rigtigt :wink:
I noderne bliver der, i starten, brugt betegnelsen ▲, der betyder "höchster Ton des Instrumentes (unbestimmte Tonhöhe)" - men altså på strengene. Bare for at være nørdet :D

Men bestemt spændende musik! På fuld skrald er den fede bieffekt, at naboerne ikke engang tør nærme sig, for at bede een om at skrue ned!

Titel:
Brugeravatar

Perkins skrev:
Bedřich Smetana - die Moldau
Frédéric Chopin - klavermusik - noctunes, valse, preludier og etuder. 2 klaver koncerter.

Claude Debussy - Klavermusik: Images, Children's Corner, preludier, etuder, deux Arabesques, Suite Begamasque.
La Mer og Trois Noctunes som orkester.

Håber du kan bruge det

Hvis han ikke kan så kan jeg. jeg bed lige mærke i de to der. Smetana har jeg, men Debussy skal jeg snart have taget mig sammen til at anskaffe mig noget med. Den inde i Vognmagergade havde på et tidspunk en boks med både ham og Ravel som de anbefalede højt mht til indspilningskvalitet. Den var endda til at betale.

Jeg holder meget af Albinonis Adagio i G mol (som egentlig er Remo Giazottos værk, mærkeligt), og Pachelbells Canon som den flere gange er blevet udgivet sammen med, men det har vi forresten talt om før.

Købte også engang Bachs Mathaeus Passion, men hører den ikke rigtigt mere fordi den er så bombastisk.

De ting du anbefaler vil jeg bide mærke i.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 638 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5 ... 64  Næste

Alle tider er UTC + 1 time