Dato og tid er 23.01.2018 21:10:23

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
 Titel: Re: Ny uge, ny plade: I 2018 hører vi Motorpsycho
Brugeravatar

J Spaceman skrev:
Jeg havde virkelig glædet mig til at få en ordentlig introduktion til Motorpsycho, men I reklamerer sgu ikke særlig godt for dem indtil videre. :o
Der er ingen, der har sagt, at det skulle være nemt at høre Motorpsycho. Det er jo ikke kun et spørgsmål om, at de har lavet rigtig meget musik, men også at det svinger så meget i genre og, ja, kvalitet, at det i sig gør det til en prøvelse at hænge på. For dissikerer man en plade som 'Demon Box', så er der adskillige svipsere på. Men når den rammer rigtigt, er det til gengæld temmelig sublimt.

Det gør sig sådan set gældende hele vejen op gennem diskografien: Igår hørte jeg 'The Tower' på en lang cykeltur, og den holder jeg for at være en af sidste års overordnet set bedste plader, men der er jo stadig nogle vildt kedelige ting på. Når de laver West Coast-pop med CSNY-harmonier, kan jeg godt se, hvordan det binder pladen sammen som helhed, og det ville være for meget, hvis de bare koksede igennem på Yes og Black Sabbath hele vejen, men i sig selv er de stille sange ret ligegyldige.

Det, jeg får ud af Motorpsycho, er den belønning for at stå en masse OK, men ikke rigtig outstanding, sange igennem, inden der bliver lukket mere og mere ned, og man så pludselig får sådan et riff som i 'Demon Box'. Eller høre sådan noget crap som 'Feed Time' blot for at nå til kodaet. Og selvom en stor del af 'Demon Box' stadig er ret meget grunge, så er det det jo også med sådan nogle sange som 'Babylon', der pludselig kommer væltende med fuld skrammel på guitar, bas og trommer og vokalharmonier, der fuldstændigt sejler. Det er herligt, jo.

Det er derfor, Motorpsycho ikke er mit yndlingsband, og jeg tager jævnligt lange pauser fra dem - jeg har været væk i flere år ad gangen gennem tiden - men når jeg så vender tilbage til dem, har jeg det altid lidt sådan, at jeg ville ønske, at jeg bare var dedikeret Motorpsycho-fan og kunne leve i den musik.

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Geografisk sted: Nbro
Jon A skrev:
For dissikerer man en plade som 'Demon Box', så er der adskillige svipsere på.

Klart. Det er en væsentlig pointe, at helheden ofte kan være større end summen af enkeltdelene, når man hører sådan nogle langede spraglede, plader som Demon Box eller Sandinista (faldt mig lige ind, men eksemplerne er legio) osv.

Brugeravatar

Præcis. 'Mellon Collie' er så modbeviset på den tese, men jeg synes, at 'Demon Box' viser, at det er forkert bare automatisk at gøre det til et spørgsmål om at skære fra. F.eks. står 'All Is Loneliness' ekstra klart, fordi 'Sunchild' og 'Tuesday Morning' inden den er så skramlede, som de er.

Men lige nu kommer vi let til at foregribe en diskussion, der er endnu mere relevant i næste uge, når vi skal snakke om den halvanden time lange 'Timothy's Monster'.

Så 'Demon Box': Når man ser bort fra de åbenlyse hits, hvad fungerer så ellers på den?

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Jon A skrev:
Så 'Demon Box': Når man ser bort fra de åbenlyse hits, hvad fungerer så ellers på den?

Ikke så meget andet?

Ej, ok... Men de svage sange er bare for svage og for mange til at det ikke skæmmer pladen som helhed.
Men hele den der fra-lyset-ind-i-mørket-og-ud-i-lyset-igen-struktur som tegner pladen fungerer fint, synes jeg.

Brugeravatar

Det her kunne godt blive en af årets tråde.

Brugeravatar

Jeg kan ikke blive enig med mig selv om hvorvidt Demon Box er den-ambitiøse-men-også-frustrerende-4/6'er eller snarere den-sjældne-spraglede-glimtvis-geniale-men-også-meget-ujævne-3,5/6'er (om jo ret beset er federe end førstnævnte selvom den objektivt set er 0,5/6 dårligere)?

Brugeravatar

Den er fed, er hvad den er. Og den er lettere at synes er fed end 'Timothy's Monster':

Billede

Det er sådan en plade, som anskueliggør, hvor uoverskueligt det er sådan bare lige at give sig i kast med at lære at høre Motorpsycho. Og ikke bare fordi den er 93 minutter lang, men fordi den i lange stræk er lige så ensformig, som 'Demon Box' er alsidig. Det er på 'Timothy's Monster', at Motorpsycho effektivt lægger efterskole-grungen bag sig og springer ud som folkekært indieband, og det er jo sådan set fint nok, at de modnes, men det er også bare en plade, det er utrolig svært for mig at holde mig koncentreret om hele vejen igennem.

Det starter sådan set fint nok i, men allerede på 'A Shrug and a Fistful' begynder jeg at blive rigtig irriteret over, hvor tidstypisk dEUS-fjollet det er. Virkelig dårlig sang dér. Og så plejer jeg langsomt at phaze ud og først vågne igen, når 'Grindstone' går i gang. Det er jo lidt crazy, at den sang bliver et umiddelbart højdepunkt på pladen, men det er så primært, fordi resten er så enslydende.

Det er en skam, for faktisk er der gode sange på, hvis man ellers har tålmodighed nok til at vente på dem og finde dem midt imellem en bunke andre lignende sange. De lange 'Giftland' og 'The Wheel' er en forsmag på de prog-ambitioner, Motorpsycho på dette tidspunkt endnu har til gode at indfri.

Dommen: 'Timothy's Monster' er et vendepunkt, og Motorpsycho modnes endnu en gang betragteligt her, men i sig selv er det altså en ret kedelig plade. Specielt i forhold til resten af diskografien.

Profil Hjemmeside 

Geografisk sted: Kattegat
Jeg vil gerne til Motorpsycho-koncert igen snart. Bare stå og koge lidt sammen med alle de unge, norske piger.

Fremragende tråd. Nu bliver det snart rigtig sjovt.

Brugeravatar

Geografisk sted: Working class hero.
Spotify: 114022072
Jeg har været væk, men jeg har virkelig ikke haft tålmodighed til Demon Box. De få gode hits der er, overskygges fuldstændig af alt det der "vi kan spille alting" 1990er-fusionsvanvid.
Titelnummeret er uudholdeligt, og Everything is Pain er bare prætentiøst.

Indbegrebet af 3/6-elendighed.

Norge, Norge, Norge
(Screaming)

Brugeravatar

PeterEllermann skrev:
Everything is Pain
:?:

Det er en seriøs start på tråden først at proklamere sin uforbeholdne kærlighed til 'Lobotomizer' og derefter disse 'Demon Box'. Så er vi lissom igang, må man sige.

Profil Hjemmeside 

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 36 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time