Dato og tid er 14.12.2017 03:36:26

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 526 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 49, 50, 51, 52, 53  Næste
Forfatter besked
 Titel: Re: LN Marts 2015 og frem
Brugeravatar

Jeg læser tredje bind af Min Kamp, og selvom det er den her kedelige, kronologiske gennemgang af hans liv som barn, så flyver siderne bare afsted. Sproget er ikke noget specielt, handlingen er ligegyldig, men alligevel er det pissegodt. Han har lige været i svømmehal iført badehætte med blomster på, som han bliver mobbet med, og det er bare fedt. Jeg glæder mig til at læse videre. Og nå jo, så er han sgu da også lidt sjov en gang imellem. Han og Geir, der sidder og skider i skoven og snakker om konsistensen på deres lort.

Geografisk sted: København
I det nye år vil jeg læse bedre og mere udsøgt, indtil da kan jeg konstatere mit 2015 som læser rinder ud i følgende summariske smagsdomme:

Jonathan Franzen: Purity. Ren Franzen by the numbers. Den glider vildt nemt ned, men plottet er også langt ude, når man tænker over det – og jeg har skam ikke engang tænkt RET meget over det – og skildringerne af det gamle DDR har jeg svært ved rigtigt at købe. Stadig vildt underholdende og læsværdig, selvfølgelig.

Thomas Bernhard: Træfældning. Måtte opgive efter 20 sider. Og kunne vildt godt lide Undergængeren. Men det her kunne jeg altså ikke overbevise mig selv om nytten af. #litterærtsvingningerharakiri

Kirsten Hamman: Alene Hjemme. Ingen til stede på adressen, med automatpiloten slået til, og et varmt forskud fra forlaget allerede til at lune på kontoen.

Olga Ravn: Celestine. Poetisk, velskrevet, vild, morsom, prosaisk og flot. Jeg er meget begejstret.

Hans Otto Jørgensen: Hids jer lidt ned derhenne og lad dværgen komme forbi. Vi er ude på landet. Det er uspecificerede ’gamle dage’. Der sker ikke ret meget, så forfatteren lader her og der sine figurer være opkaldt efter smagfulde verdenslitteraturnavne. Lyder det lidt kedeligt? Det var sgu også lidt kedeligt.

John Green: En flænge i himmelen. Velturneret tåreperser, som dog ikke formåede at røre mig, da jeg altid sad og var for bevidst om hensigten, men jeg åd stadig bogen med glubsk appetit.

Signe Gjessing: Ind i det u-løse. Vist for abstrakt og løs i kødet til mig, men jeg var draget af titlen. Første nye digtsamling i reolen i, hvad, 10 år?

Lige begyndt på: Kærligheden på Mahlstädterbarnets tid af Clemens J. Setz.

Brugeravatar

Inventing the Future: Postcapitalism and a World Without Work by Nick Srnicek and Alex Williams.

Overvejer den her bog - har mødt Alex Williams via min eks-kæreste.

Ellers er der altid Adrian Mole.

Brugeravatar

Geografisk sted: Institut Benjamenta
nap nap. skrev:
Håber den er under træet, Majorens bog!

Jeg har læst Svinestreger af Gombrowicz. Hovedpersonerne er helt besatte af mønstre, forbindelser og tankemylder ligesom i Kosmos. Vildt god.

pine skrev:
Jeg har ikke fået læst så meget i det, men Ny Jord synes jeg er interessant.
For tiden læser jeg Sæterbakkens Gennem Natten. Det er den første Sæterbakken jeg læser - han er go'. Jeg skal anskaffe mig Siamesisk.

Siamesisk er også en meget mere koncentreret, sort omgang. Gennem Natten er en anelse for længe om at arbejde sig hen til sit geniale klimaks med huset, synes jeg.

Svinestreger er nemlig virkelig fed - og ret meget som Kosmos. Jeg læser Ferdydurke, og jeg er slet ikke blevet fanget af den på samme måde. Der er et eller andet ved den der idiotduopol, der går rundt og ser mønstre i alt, og som er i de to andre, som er meget sjovere og mere åndssvagt.

Jeg skal have læst mere Sæterbakken i det nye år.

Gaddisfly skrev:
I det nye år vil jeg læse bedre og mere udsøgt, indtil da kan jeg konstatere mit 2015 som læser rinder ud i følgende summariske smagsdomme:

Thomas Bernhard: Træfældning. Måtte opgive efter 20 sider. Og kunne vildt godt lide Undergængeren. Men det her kunne jeg altså ikke overbevise mig selv om nytten af. #litterærtsvingningerharakiri

Lige begyndt på: Kærligheden på Mahlstädterbarnets tid af Clemens J. Setz.

1: :shock: Måske skal du melde dig ind i en klub sammen med Jon A.

2: Fortæl gerne mere, når den tid kommer.

I juleferien har jeg læst følgende:

Gabrielle Wittkop: Murder Most Serene
Ikke helt så fremragende som The Necrophiliac, men stadig vildt imponerende. Voldsomt distanceret fortæller, der leger dukkefører (hvis Blixen var sådan rigtig fed, så var hun lidt mere som Wittkop) og trækker sine figurer rundt i manegen uden at give for meget væk ("someone" gør noget, "someone" gør noget andet, og man får ikke helt vildt meget at vide). Romanen foregår i Venedig i slutningen af 1700-tallet, og den orientaliseres ganske bevidst. Vi følger giftmordene på den samme mands fire forskellige koner, hvor alle bager rævekager, og næsten alle er noget andet end det, de giver sig ud for at være. Alt sammen båret af en herlig kynisme og misantropi, som lige er et nummer federe end hos næsten alle andre. Samtidig er prosaen ganske lyrisk og klam på samme tid: farvenuancer, der ville gøre J.P. Jacobsen stolt (som i The Necrophiliac, masser af fluer, lugte, sygdomme og febre, lavementer, dårlig ånde og så videre. På den måde er den dejligt sanseligt klam. Uanset hvad: Wittkop er en kongeforfatter, og hun bliver endnu sejere, når man læser lidt om hende. Man skal nok lige have noget internet ved hånden, hvis man ikke kan italiensk, for det er ikke sådan, så os plebejere uden dannelse får ordforklaringer forærende. Så kan man også slå nogle klædedragter op, som Wittkop lader til at have et fetichistisk forhold til.

En obduktion:
Citat:
Carved in gray, the brain, smooth as soapstone, lies in a nearby bowl. An appetizing morsel. Moist and pink, the thorax is emptied, a gaping wineskin, slit wide open in a mocking replica of the lifeless vulva, opened by mistake and yawning, dead, beneath the swollen mons, the simultaneous slackening of two stupidly vertical mouths.

Et nyfødt spædbarn:
Citat:
Motionless, she [manden med konernes mor] looks at him. He is Hideous. They are all hideous, and red. When Alvise [manden med konerne], he was not colored red, and had fine hands from the very first day. This one dribbles saliva from his anus mouth beneath a small, puffy nose, making a noise like a fart. His eyes are tights shut and swollen. Wrapped in swaddling, he resembles a May-bug chrysalis. His distinct, alkaline smell is overlaid with a specific vile aroma. There are all the same; one might take savage delight in shattering their skulls.

Det blev også til Antal Szerbs Oliver VII. Ovenpå Wittkops kynismesyrebad, så var det egentlig ganske velgørende at læse sådan en menneskevarm og -klog roman, med masser af venlig ironi, som ovenikøbet var fremragende. En konge i et lille centraleuropæisk land iscenesætter et kup mod sig selv for at slippe for at være konge; han flygter til Venedig, kommer ind blandt en gruppe svindlere og ender med at spille sig selv i nogle forhandlinger om landets økonomi. Der er ret meget satire, ret meget varme, og det hele er egentlig ret godt. Len Rix' fremragende efterord sammenligner med Szerbs mere melankolske Journey by Moonlight, der også foregår i Venedig, og ser de to romaner som spejlinger af hinanden; hvor Oliver VII lader personerne vokse ind i deres roller (alle udgiver sig for noget andet end det, de er, og man kunne sagtens læse romanen ret så perfomativt, hvis man ville det), men vokser ind i deres roller via splittelsen - her synes at pointen at være, at man ikke kan undslippe, hvem man er (Szerb var i øvrigt født jøde, men konverteret til katolicismen - men da 2. verdenskrig kom, blev også han slået ihjel). I Journey by Moonlight går hovedpersonen derimod under i sin splittelse og sine forskellige muligheder. Nå, anyway, skidegod roman og vildt underholdende. En stærk hengivelsesscene:

Citat:
Being French, Marcelle liked to talk in moments of passion.
'Oh, Oscar ... I love it, you're like an express train ... like a wild sheikh ... like a bartender at closing time ...

Jeg skal læse mere Szerb

Sadeq Hedayats Levende begravet, nyligt udkommet på Vandkunstens Forlag, er virkelig godt korrekturlæst. Hedayat regnes for moderne iransk/persisk (lad os bare slå fast, at Hedayat ikke synes at være særligt vild med arabere; efterordet bekræfter, at han var iransk nationalist) litteraturs store forfatter. Det kan jeg forstå og ikke forstå, når jeg læser den lille samling, for det er lidt ujævnt. Titelnovellen er en indre monolog fra en mand, der forsøger at begå selvmord, men ikke kan. Den kører bare så meget i ring, at der ikke rigtig er nogen intensitet, det fuser lidt ud i kedsommelig desperation. Andre noveller - fx "Dukken bag gardinet" om en iransk udvekslingsstudent, der forelsker sig i en mannequin med tragiske følger, har mere for sig (selvom spejlingen af hans person og dukken bliver lidt overtydeligt), men den afsluttende "Tre dråber blod" om en persons sindssyge og den ironiske "Den franske fange" om en franskmand, der er lykkelig krigsfange hos tyskerne under 2. verdenskrig, er temmelig gode. Romanen Den blinde ugle skulle være hovedværket; den må jeg se, om jeg kan opstøve, ellers findes den på engelsk. Jeg er ikke 100 % overbevist, men når han er bedst, er han ret god.

Endelig blev det også til Umberto Ecos The Book of Legendary Lands, der handler om menneskets placering af forskellige myteomspundne lande - den hule jord, hyperborea, Atlantis, Antipoderne, Presbyter Johannes' rige, gralens placering osv. Den kommer også ind på en nyere myte opstået på baggrund af Da Vinci Mysteriet. Masser af illustrationer, masser af kildetekster. Det er en vellykket og underholdende bog, men jeg kunne egentlig godt have brugt færre kildetekster og mere analyse af samme. Det fine er til gengæld, at Ecos ærinde ikke er at søge at finde ud af, hvor de har været - snarere viser han, hvordan myter om steder både bruges ideologisk, og hvordan de kan opstå hele tiden, fordi mennesket hele tiden må forestille sig og mytologisere. Glimrende underholdning, og det er fedt at se, hvor mange forholdsvis obskure og bizarre personligheder, han har fået med - Guenon, Evola, Otto Rahn m.fl. Men jeg gad egentlig godt en mere dybdegående bog.

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Bjert
færdig med første julegave, Roses 'Hymne til friheden', fed mand! den er fed. skal i gang med næste: Allan Olsens 'tilfældigt strejfet'.

Fik også læst 'The Road' på en ferie over nytår. Jeg er svært begejstret for dens simple sprog, ikke for mange detaljer. Lynhurtigt læst til gengæld.

Brugeravatar

Geografisk sted: Valby
Ungfugl skrev:
Fik også læst 'The Road' på en ferie over nytår. Jeg er svært begejstret for dens simple sprog, ikke for mange detaljer. Lynhurtigt læst til gengæld.

Apropos, hvilke McCarthy romaner er de bedste? Kunne godt bruge nogle hurtiglæste bøger til lige at komme igang med læsningen igen. Andre anbefalinger er også velkomne.

Brugeravatar

Geografisk sted: cities of the red night
jeg har lige læst Edward St Aubyn Melrose romanerne.

jeg husker ikke hvornår jeg sidst er blevet så begejstret for en forfatter - hans sprog hans iagtaglser hans....jeg ved ikke kynisme? - får jo houllebeque til at blegne.....og nå ja well de har vist fået pænt med omtale men tjek dem ud hvis I ikke har læst dem allerede.

'b

Brugeravatar

Geografisk sted: Institut Benjamenta
børge skrev:
jeg har lige læst Edward St Aubyn Melrose romanerne.

jeg husker ikke hvornår jeg sidst er blevet så begejstret for en forfatter - hans sprog hans iagtaglser hans....jeg ved ikke kynisme? - får jo houllebeque til at blegne.....og nå ja well de har vist fået pænt med omtale men tjek dem ud hvis I ikke har læst dem allerede.

'b

Har du læst Sebastian Horsleys Dandy in the Underworld? Den tror jeg, du ville kunne lide.

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Geografisk sted: Kallipolis
Mark Mazowers 'Dark Continent' som nogen beskrev som en tvilling til verdens bedste politiske essay "Contesting democracy" af Jan Werner Mueller. Det er dog overhovedet ikke tilfældet selvom den også ok.

Bagefter planlægger jeg at læse 'Det produktive samfund : seks kapitler af industrialiseringens idéhistorie' af en Jeppe Nevers

Brugeravatar

Bedre er Dark Continent heller ikke i sig selv, men jeg læste den på Historie i et af Henrik Jenses fag. Det var svært underholdende, men nu er han så åbenbart fyret. Fatter det ikke. En eller anden tilfældig besættelses-historiker burde være røget i stedet.

Jeg forsøger at læse hele Politikens Verdenshistorie fra start til slut med det formål at få et eller andet form for overblik. Kapitlerne er bare så forfærdeligt kedelige i deres overfladiskhed. Til min store gru ser jeg også nu, at forfatteren er Sven Skovmand. Ellers er jeg midtvejs i Modstandens Melankoli af Laszlo Krasznahorkai, som til gengæld er en af de bedste bøger, jeg har læst i meget længe. Hele den diffuse følelse af undergang og de mystiske, fremmede mænd, der står og glor på byens pladser, rammer endda noget aktuelt.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 526 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 49, 50, 51, 52, 53  Næste

Alle tider er UTC + 1 time