Dato og tid er 11.12.2017 16:15:26

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 69 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Næste

Hvor god er 'Shot of Love'?
Afstemning sluttede 27.09.2017 11:14:45
1/6 0%  0%  [ 0 ]
2/6 0%  0%  [ 0 ]
3/6 50%  50%  [ 1 ]
4/6 50%  50%  [ 1 ]
5/6 0%  0%  [ 0 ]
6/6 0%  0%  [ 0 ]
Afgivne stemmer : 2
Forfatter besked
 Titel: Re: DISKOGRAFI - Dylan i firserne - 'Slow Train Coming' (197
Brugeravatar

Geografisk sted: Søvind
yossarian skrev:
G9 skrev:
Dylan har da altid været temmelig standard/ballet i sin musik, så jeg kan slet ikke se hvordan kompromisløshed spiller ind...
Han har snarere været ligeglad. Der er en fed scene i en af biografierne om Neil Young, hvor Dylan besøger CSNY på deres hotel og spiller halvdelen af Blood On The Tracks for dem. Efter han er skredet siger Stills (på coke): "He's a great songwriter, but he ain't no musician" :shock:
På en måde har Stills bare ret, Dylan har altid været mere optaget af sangene end af deres fremførelse. Han har gang på gang forsøgt at give sine plader en "moderne" lyd ved at hyre populære folk som backing eller producere (Tom Wilson, Al Kooper, Mark Knofler, Sly & Robbie, Mick Taylor(?!), The Heartbreakers, Ron Wood, Eric Clapton, Steve Jones+Paul Simonon, Daniel Lanois osv., så på den måde er det korrekt at han helt åbenlyst både har jagtet tidsånden og kommerciel succes. Samtidig er det dog tydeligt at han har en rimeligt ligeglad tilgang til at optage i studiet, helst ville han optage live og bruge den første version bandet kommer helt igennem, sådan som Neil Young (alt for) ofte gør. De plader han har produceret selv har en ret kønsløs og ligegyldig lyd.
Det kompromisløse kommer måske ind et par andre steder: Han har en veludviklet evne til at skrive en killer 3-minutters popsang, men det er tydeligvis ikke rigtig noget der interesserer ham*. Desuden viser hans Bootleg Series, at der er ret mange gode sange, som han har ladet ligge, fordi de ikke lige passede ham på det givne tidspunkt. Det er svært at se de kommercielle hensyn bag en beslutning om at lade Blind Willie McTell og Series of Dreams stå på hylden.

Edit: * Sådan noget som det-her, ing?

han har lavet en håndfuld af den slags 3-minutters ting, men de er drysset ud med meget store mellemrum og fx Seven Days, som er super, kom aldrig på nogen plade.

Jeg er virkelig ked af at jeg virker helt trolle-agtig her.... Men jeg kan ikke se det.

jeg ser ham ikke som kompromisløs, fordi at han laver underlige valg i forhold til hvilke sange han vælger at udsende, og hvornår han gør det.
heller ikke at han kan skrive hit sange som han vælger at lade andre udgive.

At manden ikke kan producere en plade så den lyder godt, har vel mere at gøre med manglende talent indenfor det felt, end en kompromisløs lyd.

Det er fint nok at hylde bob og al det der, men ....

Martin : "jeg kan slet ikke finde rundt i alle de der københavner bands som ikke er on trial"

Brugeravatar

Geografisk sted: Kallipolis
Ville du opfatte say - Cole Porter, Woody Guthrie eller appalachian folkesange som kompromisløse eller skal man lave abstrakt høj modernisme for at være kompromisløs i din bog?

Brugeravatar

Ja, det er jo det. Røvballe var jo langt fra røvballe i 1964.

Brugeravatar

Han kalder sig selv for en "song and dance man". Det er jo både meget imødekommende og meget kompromisløst

Brugeravatar

Spotify: 113262106
SAVED / 1980

Billede

Side A
1. 'A Satisfied Mind'
2. 'Saved'
3. 'Covenant Woman'
4. 'What Can I Do for You?'
5. 'Solid Rock'

Side B
1. 'Pressing On'
2. 'In the Garden'
3. 'Saving Grace'
4. 'Are You Ready'

BAGGRUND:
Dylan fortsatte, hvor han slap med 'Slow Train Coming' og tog direkte i studiet i februar 1980 - Muscle Shoals - med en gruppe sange, der var blevet udviklet på The Gospel Tour. Kun fem dage tog det, og så lå den der, anden del af hans kristne trilogi, 'Saved'. Det originale albumcover er nok det mest christian rock-generiske, man kan forestille sig, men jeg foretrækker dets ærlighed over pladeselskabets senere forsøg på at nedtone det kristne og skrue op for Dylan:

Billede

Det er et opgivende cover, for der var reelt ikke noget at gøre.

It's not a phase, Mom.

Bob træder frelst ind i firserne.

MUSIKKEN
Dylan vender sig fra det apokalyptiske og mod det personlige forhold til Kristus og den frelse, der følger med. Ikke længere resigneret og verdenstræt på en gammeltestamentlig Guds vegne - nu er han er høj på Jesus.

Pladen åbner med den reciterende 'A Satisfied Mind', en standard, om at det ikke er hverken guld eller mammon, der gælder, men tilfredsheden ved at vide, at de ting ikke gælder. Gud, Jesus nævnes ikke med ét ord.

Det gør han til gengæld i 'Saved', den reelle albumåbner, hvor Dylan går full-on gospel og lægger lydbilledet for albummet klart ud. Gospelkor og orgel. Titelnummeret er nu ikke rigtig godt - det er for pølletrægt - men pladens anden store gospelskæring, 'Pressing On', vil nok altid være en af mine hemmelige Dylan-favoritter. Der er en så rørende progression i det nummer om et hjerte, der langsomt fyldes ud af tro. Religiøse sange er kærlighedssange, og det er når Dylan rammer den rent, at hans kristne plader vinder. Som 'What Can I Do for You' og 'Covenant Woman'. Meget flot hengivelse i alle tre numre.

Fuck, hvor har det været godt med et genhør af 'Saved'. Som 'Slow Train' gevaldig overset. Jeg anerkender, at hans kristne plader ikke er på højde med de største højder i diskografien, men folks modstand mod den kristne Dylan kommer jeg aldrig til at forstå. Heller ikke, hvordan den kan være en overraskelse hans kunstneriske udvikling taget in mente. Der er så mange af hans signatursange fra folkperioden, countryperioden, halvfjerdserne, der har en sandhedssøgen, en elegi over verdens tilstand, vrede mod magthavere i sig. Selvfølgelig har Jesus ventet om hjørnet.

Men han venter heller ikke længere end til og med 'Shot of Love', den sidste i trilogien og imho den svageste af de kristne plader. Til gengæld har den hans måske bedste nummer...

Titel: Re: DISKOGRAFI - Dylan i firserne - 'Saved' (1980)
Brugeravatar

Geografisk sted: Jerusalem
Saved er jo meget en hit and miss-plade. Men altså, hitsne, det er de bedste fra den kristne periode (fraset selvfølgelig den sang fra Shot of Love, du også hentyder til i ovenstående). Saved var den første af de kristne plader, jeg blev opmærksom på, efter jeg havde været gennem hele den ortodokse Bob Dylan-mølle med Braad Thomsen og Asger Schnack og fået at vide, at den her periode var dybt haram (ej, som den hædersmand han er, hylder Braad Thomsen faktisk Slow Train Coming). Da jeg så på mit peak tidlig teen-Dylan hysteri var til min første koncert med Dylan i Forum i 2002 (stadig med afstand den bedste koncert, jeg har set med ham og i det hele taget en af de bedste koncerter, jeg har set) lagde han ud med en fuldstændig forrygende udgave af "Hallelujah I'm Ready to Go", og midt i første set spillede han så "Solid Rock", som jeg var totalt overvældet af. Her har han virkelig mestret gospel-gnisten, også bedre end på de bedste numre på Slow Train Coming. "Solid Rock" og "Pressing On" er for mig klart højdepunkterne på Saved og aldeles uundværlige dele af #kanonen.

For øvrigt er "Pressing On"-segmentet i I'm Not There måske mit yndlingsøjeblik i filmen. Virkelig godt set.

Saved holder ikke helt som album, slet ikke lige så godt som Slow Train Coming, men overbevisningen er generelt større, og Dylan #følerden ligesom mere, faktisk mere end på de fleste andre albums.

Brugeravatar

Lang skrev:
Ville du opfatte say - Cole Porter, Woody Guthrie eller appalachian folkesange som kompromisløse eller skal man lave abstrakt høj modernisme for at være kompromisløs i din bog?

hvad er "abstrakt høj modernisme"?

"song and dance man"??? hvorfor er det meget kompromisløst at kalde sig det?

nej balle i 64 var ikke det samme som balle anno 75... men at man var stilskabende og foran sin tid i et årti, gør vel ikke en til en kompromisløs sangskriver gennem 60 år vel?

Martin : "jeg kan slet ikke finde rundt i alle de der københavner bands som ikke er on trial"

Brugeravatar

Abstrakt betyder at det er musik som ikke forfalder til refræn, nemme vers/omkvæd, fælessang etc. Modernisme betyder at det er musik som ønsker at gøre op med tradition og tænke nyt.

"Song and Dance" ser jeg som kompromisløst med at han ikke går på kompromis med at han spiller for at spille. Ikke for opnå noget eller lavet kunst eller sådan noget. Den tænkende mands Vikingerne, som jo heller går på kompromis med at de spiller schalger

Brugeravatar

... nevermind.... Det er ski for søgt det her.

Men fin tråd ellers :)

Brugeravatar

Spotify: 113192036
G9 skrev:
hvad er "abstrakt høj modernisme"?

Milton Babbitt. fx.

Profil Hjemmeside 

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 69 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Næste

Alle tider er UTC + 1 time