Dato og tid er 11.12.2017 06:56:44

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 709 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 67, 68, 69, 70, 71
Forfatter besked
 Titel: Re: Mise-en-scène: Film 2017
Brugeravatar

Spotify: 113192036
Jeg ser i hvert fald frem til On The Beach At The Night Alone, HAR set trailer.

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

Geografisk sted: Grosse Pointe
secondtoughestintheinfant skrev:
Årets film ifølge mig:
1. The Day After (Hong Sang-soo)
2. Zama (Lucrecia Martel)
3. Western (Valeska Grisebach)
4. El Mar La Mar (J.P. Sniadecki & Joshua Bonnetta)
5. On the Beach at Night Alone (Hong Sang-soo)
6. Lover for a Day (Philippe Garrel)
7. Good Time (Josh & Ben Safdie)
8. Let the Sunshine in (Claire Denis)
9. The Florida Project (Sean Baker)
10. A Gentle Creature (Sergei Loznitsa)

Hvad kan du anbefale til mig på listen? Kunne godt tænke mig at udvide min über-anglificerede smag, men ved aldrig hvor jeg skal starte. Har virkelig få timer om måneden afsat til filmkiggeri efterhånden, så den skal helst sidde lige i skabet.

Edit: Det behøver sådan set ikke være begrænset til film fra i år.

Brugeravatar

Geografisk sted: Jerusalem
Det er nok ikke så sjovt med lige den her liste, da størsteparten af filmene ikke er tilgængelige uden for festivaller endnu.
Men et par gode bud fra de seneste år, der måske kan groome folk som dig til mere #diversitet i filmsmagen:

- Toni Erdmann (Maren Ade). Den mest fejrede ikke-engelsksprogede film fra det her årti. Tre timer lang tysk komedie om en datters forhold til sin far.
- Phoenix (Christian Petzold). Sindssygt intelligent og bevægende Holocaust-melodrama. Dog slet ikke svælgende, vammel eller tårepersende eller hvad du ellers ville forbinde med Holocaust-melodrama.
- The Kindergarten Teacher (Nadav Lapid). Den bedste israelske spillefilm nogensinde (ikke at det siger alverden i sig selv, dog). Handler om en børnehavepædagog, der bliver besat af et af børnehavebørnene, som af og til går i en slags trance og begynder at fremsige digte. Derefter forsøger hun at få omverdenen til at se lyset i drengens poetiske talent med #dramatiske begivenheder til følge.
- Stranger by the Lake (Alain Guiraudie). Mystisk fransk bøssefilm, der udvikler sig til en form for lowkey kriminaldrama. Foregår udelukkende ved et cruising spot ved en sø. Sindssygt spændende, noia og fascinerende.
- The Clouds of Sils Maria (Olivier Assayas). Måske semi-snyd, da den er på engelsk, men ikke desto mindre en fuldkommen fantastisk film om forholdet mellem en midaldrende skuespillerinde (Juliette Binoche) og hendes assistent (en fuldkommen mindblowing Kristen Stewart).
- L'avenir (Mia Hansen-Løve). Tror vist den fik titlen "Dagen i morgen", da den kørte i de danske biografer. Subtilt drama om en gymnasielærerinde, der bliver skilt fra sin mand og skal finde sig selv og sit liv igen.
- My Golden Days (Arnaud Desplechin). Hed vist "De gyldne år" i de danske biografer. Vild, sprudlende, barok og indtagende fransk film om en mands forhold til sin ungdoms store kærlighed. Går lige i såvel hjertet som pikken.

Jeg ved ikke, hvordan ikke-cinefile mennesker får fat på de film, de ser, og jeg har ingen erfaring med streamingtjenester etc., men samtlige ovenstående film har haft DK-premiere (udover The Kindergarten Teacher og Stranger by the Lake (sidstnævnte var dog vist månedens film i Cinemateket på et tidspunk)), så jeg forestiller mig, de er til at komme i nærheden af.

Desuden. Hvis nogen falder over Arnaud Desplechins A Christmas Tale (dansk, Et juleeventyr), så er det også en fremragende film, der passer perfekt til årstiden.

Sig endelig til, hvis du ser en af dem, jeg vil gerne høre, hvad du synes.

Brugeravatar

Geografisk sted: Grosse Pointe
Cool! Tak :-)

Jeg så Erdmann i biffen. Den kunne jeg rigtig godt li'. Meget varm og realistisk, men uden at være for realistisk.

Jeg vil lige se, hvilke af de andre det muligt at tjekke ud.

For mange år siden så jeg den rumænske film "Police, Adjectiv", men jeg tror ikke rigtig jeg var klar til den slags film på det tidspunkt. Har dog tit tænkt over siden, om den egentlig ikke var ret fed.

Brugeravatar

Geografisk sted: Jerusalem
Police, Adjective er sindssygt fed. Meget typisk for den rumænske bølge, som har produceret nogle af de bedste film i det nye årtusinde. For et par år siden lavede Corneliu Porumboiu, instruktøren af Police, Adjective, en film, der hedder The Treasure, som er lige så god, men lidt mere tilgængelig, den kan du også se, hvis du falder over den.

Hvis du var nede med Toni Erdmann, så er Maren Ades foregående film, Alle andre, efter min mening endnu bedre. Hardcore parforholdsdrama om en ferie til Sardinien, der stikker helt af.

Geografisk sted: Ved siden af mig selv
- Toni Erdmann (Maren Ade). Den mest fejrede ikke-engelsksprogede film fra det her årti. Tre timer lang tysk komedie om en datters forhold til sin far.

Hvis du kan filmstribe, så: https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000004270/min-far-toni-erdmann

Jeg må også tilstå en vis grad af anglofili inden for de levende billeders verden og keder mig (alt for tit for) hurtigt, når jeg afsøger film i den gode smags tjeneste. Men man er i virkelig godt selskab med Toni Erdmann og hans datter. Der er en stærk bittersød humor til stede, der driver det hele. Og nogle steder helt Frank Hvam-pinlig. Hende datteren der skuespiller den helt vildt med stor virtuositet. For satan hun er god. Det overrasker mig helt #cray at læse, at den er tre timer lang.

Jeg har også nydt Frantz i biffen i år på trods af den bevægede sig faretruende tæt på kvalmegrænsen i mange, mange sekvenser og et (lettere) søgt skift mellem farve og sort-hvid. Stadig mad til tænketanken dog og meget, meget fin de fleste steder.

Edit: Og så har jeg set Dunkirk. Som jeg vist ikke forstod. Hele filmen føltes som en dårlig WW2-udgave af Independence Day.

Edit-final_final_version12_final!: Beklager langsommeligheden i min 12-fingertarms dans på klaviaturet. :oops:

Brugeravatar

Geografisk sted: nation of islam
en episk fortælling om dunkirk/slaget om england finder du i

eagles over london. selvom vi kender slagets udfald er filmen nervepirrende underholdning fra ende til anden.

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

- The Clouds of Sils Maria (Olivier Assayas). Måske semi-snyd, da den er på engelsk, men ikke desto mindre en fuldkommen fantastisk film om forholdet mellem en midaldrende skuespillerinde (Juliette Binoche) og hendes assistent (en fuldkommen mindblowing Kristen Stewart).

Vises på tv i nat, hvis man har mulighed for at optage... eller sidde oppe til kl. 5. Den er dog vist også på filmstriben.

Profil Hjemmeside 

Brugeravatar

simonvt skrev:
La Mouche skrev:
Og så kommer både "Wages of Fear" og remaken med det fede Tangerine Dream score, "Sorcerer" ud i England i november:

Billede

Billede

Jeg hører lidt blandede ting om Friedkin-filmen fra mine facebook-buddies, men jeg FORGUDEDE det soundtrack tilbage i 1980erne, så jeg må hellere få det set sammen med filmen.

Jeg kan sgu godt lide Friedkins version! Jeg så den godt nok også inden jeg så originalen. Men i værste fald er det jo bare en meget lang og dyr musik video til en konge plade - og det er sgu da ikke så dårligt.

Så meget af Tangerine Dreams musik synes jeg heller ikke der bliver brugt, det er meget langt fra at være en musikvideo. Men den er ret fed, næsten en mørk Werner Herzog-agtig junglefilm. Og med lidt action i starten af filmen også, i stedet for Wages of Fears berygtede første time, hvor der (næsten) ikke sker en skid.

Profil Hjemmeside 

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 709 indlæg ]  Gå til side Foregående  1 ... 67, 68, 69, 70, 71

Alle tider er UTC + 1 time