Dato og tid er 18.01.2018 20:32:58

Alle tider er UTC + 1 time

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 49 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
 Titel: Re: Postpunk, med udgangspunkt i Phistens liste

Hansen skrev:
Godt nok er Mark Stewart repræsenteret på Listen, men ikke med hans senere solo-ting. Jeg ved godt at de så falder uden for tidsrammen som listemager har udskikket, men jeg synes han peaker i 1985 med As the Veneer of Democracy Starts To fade. Et album der i sin klaustrofobiske og kaotiske industrial på en måde er en direkte fortsættelse af P.I.L. første album. Der er både de punkede paroler, dubben, det fragmenterede lydbillede og et helt unikt lydbillede. Begge albums slåt mig også som nogen man ikke kunne have tænkt sig frem til. De er opstået i situationen/studiet, og er så hamrende ulogiske og skærer derfor et lille stykke parallelvirkelighed ud til os.
Jeg elsker den plade! Jeg går ud fra at de fleste kendr den, og hvis I ikke gør, så vil dette ene enkelt track ikke overbevise. Hør albummet.

Det er et fedt album, ingen tvivl om det. Jeg hælder dog meget mere til det han lavede et par år før med Maffia - Learning To Cope With Cowardice - . Jeg synes det totalt udknaldede freeform dub-kaos maxer helt ud der, As The Veneer...har lidt midtfirser bodymusic over sig, og det trækker alligevel lidt ned i min bog. Jeg har heller aldrig været solgt til Tackhead & Gary Clail tingene, de var ret hypede dengang i 86-87. Når jeg ser tilbage nu, er det også helt tydeligt at hele den førnævnte bodymusic scene, med gyselige bands som Front 242 og andre padder der diggede kamphelikoptere og fjollet militærgøgl, åndede dem lige i nakken.

Nu vi er ved den dubbede del af postpunken, så er den her værd at tjekke. Et af Bill Laswell's (utallige) projekter - Material. Jeg er desværre ikke så vild med 98% af det, eller også har jeg hørt forbi noget (anbefalinger modtages med kyshånd).
Men DENNE her perle, 'Discourse' , udgivet som 7" i 1980, den kan noget.

Senest rettet af phisteria 09.01.2018 17:45:40, rettet i alt 5 gange.

Brugeravatar

Geografisk sted: Nbro
Seeej liste, som Phisteria, der har lavet. Stram, kold og stilsikker.
Helt i genrens ånd.

Og spændende tråd, med anbefalinger der stikker af i mange retninger (White Zombie :o )

Jeg ved ikke, om jeg selv har så meget kvalificeret at byde ind (#forstårogstøtter Phisterias opfordring til at tråden ikke udvikler sig til det rene listebombardement), men vil ihvertfald følge interesseret med fra sidelinjen.

Brugeravatar

Geografisk sted: Kødbyen, 1978
Spotify: https://open.spotify.com/user/118065643
Non-metal dude skrev:
krea skrev:
det er jo sjovt at Sonic Youth, også fra NY, også havde den der tidlige postpunk-lyd på deres selvbetitlede første ep.
De sagde angiveligt til deres lydtekniker at de ville lyde ligesom PiL. (Girl in a band p. 123)
Ha! Det giver god mening.

phisteria skrev:
Scratch Acid var fine, meeeen meget Birthday Party alligevel 'ing?
Jeg synes der er mange ret gode ting på Greatest Gift, men Scratch Acid var nok vigtigere som et første skridt til 90'ernes noiserock. Sims og Yow fandt jo også deres langt bedre form i The Jesus Lizard, hvor det vel kun er på den første plade hvor man stadig kan høre lidt inspiration fra postpunken.

dreambydream skrev:
krea skrev:
Er der andre NY-noiserock-bands der lød som engelsk, hul depri-postpunk i deres tidlige år?

Minus hul og depri og langt væk fra tidlig White Zombie (som i øvrigt er sygt fedt ja) og altså udelukkende i forhold til forbindelsen: Som Raincoats-fan bør du høre UT.
Enig, dem kender jeg faktisk godt, både In Gut's House og efterfølgeren Griller. Det er et ok fedt band. Men har aldrig hørt hvordan de lød i start-80'erne. Der kunne de måske godt have været mere postpunk?

Brugeravatar

Geografisk sted: På tønden
Det er en super fed liste phissen har lavet. Jeg har altid fået mere ud af PIL live end på plade, men jeg får lyst til at give dem en chance. Jeg har også forsøgt mig med Cabaret Voltaire, men industrial-tingen bider ikke helt på mig. Dog var showet på Primavera i 2016 åndssvagt fedt.

På min personlige liste ville jeg også have sådan noget som Feelies - Crazy Rhythms med højt oppe, men jeg kan godt forstå, at man kan argumentere for, at det ikke helt er post punk.

Profil Hjemmeside 

:) Tak Josti.

Jeg ser slet ikke Cabaret Voltaire som industrial, altså jeg er klar over forbindelsen til Industrial Records og TG.
Der hvor jeg elsker CV allermest er i Rough Trade årene 78-81, og der er ingen tvivl overhovedet om at mange af de strategier og meget af den sound, blev samlet op af den industrial scene (som jeg virkelig ikke kan lide), som voksede frem op gennem firserne.
Cabaret Voltaire er dub, en dub uden krop ganske vist, men hør Voice of America. CV er også en funk man slet ikke kan danse til, og gennemgående lyden af ekstremt, fremmedgjorthed og amf-paranoia. Noget CV også havde, som den senere industrial scene i den grad manglede, er humor - der står sgu næsten altid en grinende fuckfinger et eller andet sted bagved.

Og TG - industrial? Jeg ved at de vel nærmest opfandt begrebet, men hvis jeg hørte det idag uden at kende til dem, eller historien, så ville jeg ikke tænke 'industrial'.

Brugeravatar

Geografisk sted: denmark
Cabaret Voltaire startede med at spille 'industrial' i 1973, mens Throbbing Gristle gjorde det i 1976.

breidahl skrev:
Cabaret Voltaire startede med at spille 'industrial' i 1973, mens Throbbing Gristle gjorde det i 1976.

Nej - men tak for indsparket.

Du er meget velkommen til at uddybe :)

Brugeravatar

phisteria skrev:
breidahl skrev:

Nej - men tak for indsparket.

Du er meget velkommen til at uddybe :)

Jo - og Hansen må vide noget om det.

Man kunne starte med at læse de respektive bands Wikipedia-sider:

https://en.wikipedia.org/wiki/Throbbing_Gristle

https://en.wikipedia.org/wiki/Cabaret_Voltaire_(band)

Arj mand, kom igen ; hvad synes du, forklar med dine egne ord.

Bare at smide et par wiki links op er sgu for dødsygt.

Brugeravatar

phisteria skrev:
Arj mand, kom igen ; hvad synes du, forklar med dine egne ord.

Bare at smide et par wiki links op er sgu for dødsygt.

Det er ikke hvad jeg synes, det er hvad der er rigtigt. Cabaret Voltaire startede i 1973.

Throbbing Gristle har lavet en masse fede plader - som "Second Annual Report", "D.o.A.", "Heathen Earth" og deres liveting - og de og deres medlemmer spiller for fulde huse rundt omkring i verden (som da jeg så Chris & Cosey på Click festivalen og Genesis P-Orridge på Jazzhouse), og der er tydeligvis en kult omkring dem. Men hvor er den gennemsnitlige fan af dem til noisekoncerter, er deres fans i virkeligheden ikke mere til synthpop, er de så undergravende som de selv synes, og har de ikke mere at gøre med genrer som goth, ebm og neofolk end noise? Og hvorfor har alle mulige, der ikke lytter til noise, så en mening om noise (fordi de lytter til Throbbing Gristle)?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 49 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time