Det nye Infernal nummer

Post Reply
dennis b

#21 Post by dennis b » 08.04.2007 22:49:33

radio wrote:Jeg husker for mange hits fra 90'erne (som jeg heldigvis har glemt igen) hvor grænsen mellem sampling, coverversion og plagiat var hårfin og resultatet som regel for forfærdeligt - det stikker åbenbart stadig så dybt, at jeg ikke kan værdsætte den danske musikbranches svar på teflons seneste udspil.

Kender ikke det bemeldte Basement Jaxx nummer, men de giver mig som regel alligevel hovedpine.
Haha! :) Jamen jeg er da ked af at din hovedpine og din angst for 90´er pop forhindrer dig i at forholde dig til pop-musik. En tradition som alt indie og alt mulig andet musik jo også er en del af.

God bedring!
Aldrig har så mange sagt så meget om så lidt.

dennis b

#22 Post by dennis b » 08.04.2007 22:52:23

radio wrote:
dennis b wrote:Jeg tror sgu ikke du scorer bedre til Infernal end til MBV.
det er fandeme svært at score med mord i øjnene, det gælder for begge navne.
HAHAHA! Ted Bundy fik ellers vildt henvendelser fra alle mulige kvinder der bare ville have ham da han sad i fængsel - og hvor mange var det lige han havde slået ihjel? Mange i al fald! ;)

Undskyld jeg dobbelt - dobbelt - dobbelt poster i øvrigt!

Kimer
- inaktiv -

#23 Post by Kimer » 09.04.2007 00:27:19

dennis b wrote: en masse...bl.a: Til gengæld tror jeg næsten Infernal er bedre at bolle til end MBV ;)
fy for satan...så vil jeg sgu hellere wanke til Dolly Parton.

Jeg prøver bare at tage den lidt fra oven. Vi er enige og uenige. I sidste ende er det hele underholdning, javist. Men der er en ualmindelig afgørende skillelinje mellem god og dårlig underholdning. Det geniale kan ikke udmåles via en metode. Det geniale er ikke et spørgsmål om hvorvidt man sætter tingene ind i en ny og uset sammenhæng. Alt det er bare hjælpemidler til den primære mission: At sige noget. Det eneste der -for mig at se- kan afgøre hvorvidt et ligegyldigt underholdningsprodukt bliver til et værk, er hvad det vil? Det skal ville noget, sige noget, ofre og brænde for noget. Hvis ikke det gør det, er det meningsløst, indholdsløst, ligegyldigt.

Hvad siger infernal...ikke en fløjtende fis.

Og pisser Andy Warhol på sine ikoner? Ja, i den grad. Men han er eksemplernes eksempel. Han viste at man kunne gøre det, og er derfor...bla vigtig, whatever. I sidste ende er han jo bare en irriterende fims.

Pisser Portishead på Lalo Shrifin når de sampler ham? Nej. Pisser Psyched up Janis på Erics trip når de stjæler riffet til Vanity? Nej. Pisser Infernal på Depeche Mode? Ja. Og hvorfor...fordi de ikke vil noget med det, andet end at hælde benzin på deres egen forfængelige bål. Hykleriske snyltere. De andre jeg nævner vil noget. Deres motiv er at gribe fat i deres lytteres nosser, mave og hjerte og sige: `Hej kammarat, se hvad jeg ser, sådan kan verden også se ud.´ Infernal er noget normbekræftende, hyggenygge-visionsløst poplort. Og længere er den sådan set ikke.

og så alligevel. I sidste ende er det vel bare et spørgsmål om hvordan man vil forføres.

dennis b

#24 Post by dennis b » 09.04.2007 00:52:38

Kimer wrote:
dennis b wrote: en masse normbekræftende vås og en enkelt god pointe til sidst!

"og så alligevel. I sidste ende er det vel bare et spørgsmål om hvordan man vil forføres"
[/quote)

Men netop med den pointe modsiger du dig selv. Nogen vil gerne forføres af Sune Wagner og andre af brintoverilte blondinen fra Infernal.

Hvordan skal det kunne gøre dig til dommer over god og dårlig underholdning? Hvem er du? Adorno - i så fald er du faldet noget af den på argumentationsfronten gamle mand. ;)

Jeg vil give dig ret i at meget musik -både dance og alt det andet - er noget norbekræftende lort! Men det var jo netop det jeg blev begejstret over ved Infernal´s nummer: at jeg synes de havde lavet noget som både holdt sig inden for ramen af genren, men samtidig sprænger den.

Sjovt at du lige skulle nævne Sune Wagner - tomme tønder buldrer mest, du ved - og selvom både PUJ og Raveonettes har lavet udemærkede ting, så skal man dor lede længe efter mage til normbekræftende musik der direkte har som formålserklæring at kopiere idolerne (her tænker jeg især på Ravonettes), og man skal lede længe efter en mand med mindre på hjertet end "se mig, hør mig" på hjertet end hr. Wagner! Hør hans tekster mand!!! De har da ikke mere på hjertet end Infernals.

At man foretrækker det ene band fremfor det andet, gør jo ikke én i stand om det er bedre eller dårligere underholdning end det andet.

Jeg finder det lidt underligt at indie-folk altid postulerer at de gerne vil lave "lidt rav i andedammen" - så længe det ikke er "indie-andedammen" forstås. Det samme gælder for punkre og de fleste andre grupperinger for den sags skyld.

Jeg synes i øvrigt at dine indlæg bærer preg af en generel fordom mod omdiskutede band fremfor at de bærer preg af at du rent faktisk har lyttet til lortet (ikke at man egentlig kan bebræjde dig at du IKKE har ;) )

Men, men jeg ved jo egentlig godt hvad du mener, og vi deler sikkert vores enorme had til Linie 3 og Sanne og alle de andre... ;)

gigantic
Location: Up in Bryant-Denny / with a couple of fine women / in my Crimson Tide linen

#25 Post by gigantic » 09.04.2007 01:28:12

Det er naturligvis helt fint at du kan lide Infernal Dennis, men det betyder absolut ikke, at os der ikke kan er snæversynede, bare fordi vi ikke er enige.

Jeg tilslutter mig det standpunkt, at nogle (som Infernal) bruger et sample til at tjene penge, mens andre bruger det til at lave kunst. Jeg synes godt man kan høre, om musikken vil noget eller ej. Infernal har jo heller aldrig selv påstået at de laver gode plader som sådan. De hævder jo netop, at det er festmusik, der ikke skal tages alvorligt.
Faktum er i hvert fald at jeg synes, at alt det Infernal jeg har hørt er noget bras.

Kimer
- inaktiv -

#26 Post by Kimer » 09.04.2007 01:40:55

Jeg har hørt lortet. tak for linket. Og ja, jeg er fuld af fordomme over for det, men med god grund, fordi hele den scene igen og igen har bekræftet mig i min holdning. Og stadig gør det. Også her.

Og ja, jeg ved det, jeg skal ikke være dommer over andres smagsløg. Det prøver jeg heller ikke på. Men jeg må eddermame godt være anklager og sige: Hvad fanden er det i har gang i, Infernal? Lyt til et godt råd og skrid ud af min elskede musikverden med jeres lort.

Og jeg har aldrig sagt at Raveonettes vil noget. au contraire. Lige præcis med dem. At den mand engang havde SÅ meget at byde på, og nu fuldstændig er tørret ind, er mig en gigantisk gåde.

Men forklar mig lige, forsvarer. Hvad er forskellen på infernal og alt det andet lort?

dennis b

#27 Post by dennis b » 09.04.2007 01:42:27

gigantic wrote:Det er naturligvis helt fint at du kan lide Infernal Dennis, men det betyder absolut ikke, at os der ikke kan er snæversynede, bare fordi vi ikke er enige.
Hvor mener du at have læst det?

dennis b

#28 Post by dennis b » 09.04.2007 01:56:34

Kimer wrote:
Men forklar mig lige, forsvarer. Hvad er forskellen på infernal og alt det andet lort?
Hmmmm... Infernal prøver ikke, bla ved at selv at påstå at de ikke er, andet end underholdning. Jeg mener at nummeret skiller sig ud ved at forholde sig til den tradition, som nummeret og bandet er en del af, ved at "citere" fra denne tratitions historie. Ofte gentager kunstnere bare ret bevistløst normen inden for den pågældende genre . Men når det er sagt, så er jeg også et skidt og fordomsfyldt menneske og i øvrigt mener jeg at Khartago bør ødelægges! ;)

gigantic
Location: Up in Bryant-Denny / with a couple of fine women / in my Crimson Tide linen

#29 Post by gigantic » 09.04.2007 02:09:24

dennis b wrote:
gigantic wrote:Det er naturligvis helt fint at du kan lide Infernal Dennis, men det betyder absolut ikke, at os der ikke kan er snæversynede, bare fordi vi ikke er enige.
Hvor mener du at have læst det?
Her:
dennis b wrote:din angst for 90´er pop forhindrer dig i at forholde dig til pop-musik.
dennis b wrote:Pak jeres forudsigelige snæversynede indie meninger sammen
Hvis der er en ironi, jeg har overset, så er det selvfølgelig min fejl. Det er heller ikke fordi, jeg er vred eller noget... Jeg kan selv falde for popsange, som jeg objektivt set ikke kan forklare, når jeg hader så meget andet. Pussycat Dolls er nævnt. Jeg kan tilføje Sugababes. Jeg kan bare ikke lide Infernal.

Kimer
- inaktiv -

#30 Post by Kimer » 09.04.2007 02:21:31

dennis b wrote:
Kimer wrote:
Hmmmm... Infernal prøver ikke, bla ved at selv at påstå at de ikke er, andet end underholdning. Jeg mener at nummeret skiller sig ud ved at forholde sig til den tradition, som nummeret og bandet er en del af, ved at "citere" fra denne tratitions historie. Ofte gentager kunstnere bare ret bevistløst normen inden for den pågældende genre . Men når det er sagt, så er jeg også et skidt og fordomsfyldt menneske og i øvrigt mener jeg at Khartago bør ødelægges! ;)
underholdning, ja, og et eller sted respekt for deres selverkendelse. Men så heller ikke en dyt længere. At de forholder sig til, og citerer fra en tradition gør jo ikke deres musik god. Nærmest tvætimod, når citatet er det eneste reelle indhold. (ligesom Raveonettes). Hvis det så bare blev gjort bevidstløst, så var der da en chance for, at der kunne bruges noget energi på noget reelt, noget mening og vilje. Den helt afgørende forskel fra Infernal og deres tradition er jo, at Dave Gahan brænder som messias, og de hykler som Judas -for nu at bruge store ord. Han producerer, de reproducerer. Han skaber noget mening, de gør det meningsløst. Han har værdi, de er værdigløse. Han gir, de tar. -bassguitar

Og der er -arrogant overdommer eller ej- fanme forskel på de to måder at forvalte musik på.

Post Reply