Monrad & Rislund

besked
Forfatter
Leif Erektion

Monrad & Rislund

#1 Indlæg af Leif Erektion » 10 jul 2007 21:29

Ja. Nu sidder jeg så her og lytter til denne her:

Billede

Og jeg synes, at det er skidesjovt. Det er røvballe og egentlig er Monrad & Rislund jo ret klamme. Og det er så også det fedeste!

Jeg kender dog ikke mere end en håndfuld udgivelser, men er der nogle, i kan anbefale? Eller hører i allesammen kun Bill Hicks og læser Rocky?

Lige som mig?

Brugeravatar
Denner

#2 Indlæg af Denner » 10 jul 2007 21:48

Jeg har kun den her ældre svend fra Totalpetrolium-dagene, som jeg fandt i en rodekasse til ingen penge. Det er nu kun nogle få numre jeg kan holde ud at høre, men Tøjet skal vaskes er en perle. Den kan fås på CD til under en 50'er.

Totalpetrolium - Jesus og Jens vejmand
Billede

Brugeravatar
Utah
Spotify: 113177199

#3 Indlæg af Utah » 10 jul 2007 21:55

Christ

Brugeravatar
Denner

#4 Indlæg af Denner » 10 jul 2007 22:16

Ikke nogen særligt udførlig kommetar, Utah. Du kunne have sagt at det var bunden af dårlig smag at drøfte de to, at de er lavkomiske, platte,, umorsomme, røde seler, Damhuskroen, lørdag på DR1 + en masse andet negativt - og det ville alt sammen have været rigtigt.

Jeg ville have forsvoret at jeg ville kunne grine af noget de havde lavet, men der var et par numre på Jesus og Jens Vejmand jeg ikke kunne lade være med at trække på smilebandet ad, navnligt 'Tøjet skal vaskes', som rammer den dårlige vane med at udsætte ting altid lige på sømmet.

Jeg fandt på LP til 5 kr. Til den pris kunne jeg godt giev den en lyt. Det er ikke noget, men er man i det platte hjørne kan de have deres øjeblikke.

Brugeravatar
Utah
Spotify: 113177199

#5 Indlæg af Utah » 10 jul 2007 22:41

Jamen de er da sikkert meget sjove. Jeg skal ikke forstyrre mere

Brugeravatar
Denner

#6 Indlæg af Denner » 10 jul 2007 22:44

Nejnej du har for så vidt ret. Det er plat, men lad os kalde det en guilty pleasure så :D .

Brugeravatar
børge
Geografisk sted: cities of the red night

#7 Indlæg af børge » 10 jul 2007 23:54

jeg elsker total petrolium....FORDI de introducerede mig til the recidents

fandeme stort.

'b
holy moses

Brugeravatar
Fabbe

#8 Indlæg af Fabbe » 12 jul 2007 01:54

Jan Monrad, Mik & Tømrerclaus samt Søren Rislund: Totalpetroleum (1975) ***
Billede
Består mest af fjolleviser og hashhumor, mest med sange, men med en smule sketchmateriale. I forhold til senere udgivelser virker den ikke særlig gennemført men mest kuriøst pjattet. Er som det eneste M&R-album ikke genudgivet på cd, blandt andet fordi masterbåndet ikke eksisterer. LP'en kan med held findes på QXL, hvor jeg selv slap med 50 kr. Seriøse antikvarer tager 200-300 dask for et pænt eksemplar. En gennemført piratversion, et vinyl-rip med vedlagt cd-coverdesign, florerer på bittorrent-trackere.

Totalpetroleum: Det Vil Jeg Da Skide På (1977) ***
Billede
Flere obskurer fjollesange, som man skal have oplevet på sin samtid og med en ordentlig skævert for at se det dybt humoristiske i. Igen en smule sketchmateriale af kuriøs morskabsværdi i dag. Højdepunktet er det nummer, som inspirerer pladens omslag, "Skød Med Gaspistol I Ferietog, hvor der læses op fra Ekstra Bladet. Den originale vinyludgave med tegnehæfte og omslagsnoter et must at have.

Totalpetroleum: A La Plage / The Original Gabe Ladhardt Ensemble: A Tribute To Gabe Ladhadrt (1979) ****
BilledeBillede
Dobbeltsidet konceptalbum med blandet sketchmateriale og sange på a-siden fra deres engagement i Danmarks Radio og med b-siden, som hylder en fiktiv kunstner sangskriver med en række stærkt absurd komiske genrepasticher. Covernoterne om samme Gabe Ladhardts livshistorie er lårklaskende morsomt.

Totalpetroleum: Hej Hvor Det Svinger (1980) *****
Billede
Mest musik, en ganske smule sketchmateriale, hvoraf åbningsnummeret Han Har Lige Dræbt En Lille Hund ta'r kegler som en panisk køter på en bowlingbane. Knap så absurd humor, men langt mere samfundskritisk humor - netop på et tidspunkt, hvor 70'ernes samfundskritik var glemt, lagt i graven og latterliggjort. Samme samfundskritik har dog en indbygget ironisk distance i visen Edvard Og Drengene, hvor protestsangeren til sidst konstaterer "men der er alligevel ingen som hører efter hvad jeg synger..." Virkningen er tvetydig. Man bliver aldrig helt klog på, om det er rigtige protestsange eller om det er parodier på protestsange. Men hamrende morsom er den. Blandt andre jazzguitaristen Pierre Dørge, gode musikere som Irene Becker og Bent Clausen gør også det hele til en brandmusikalsk oplevelse.

Monrad & Rislund: 1991 (1981) ******
Billede
Næsten ingen egen musik, til gengæld en klassikere af en konceptuel sketchplade, der skal forestille at være en DR-udsendelse, som den kunne lyde 10 år senere. Altså science fiction komik med fremtidsforudsigelser og dommedagsprofetier: i 1991 er der ingen skinke i skinkesalat, i DRs trafikradio udsendes meddelelser om enkelte ledige ståpladser i bybusserne og tv-serien Dallas har været sendt i så mange år, at en hypnotisør skal afvende folk fra at se det ved hypnose for åben mikrofon. Samplinger af bl.a. The Residents, hvis absurde musik matcher M&R's humor og underbygger den mystiske fremtidsstemning, kæder indslagene sammen. Lutter geniale sketches og en plade uden mage i dansk pladeproduktion.

Monrad & Rislund / Totalpetroleum: Jesus Og Jens Vejmand (1983) *****
Billede
En rigtig god blanding af studie- og livemateriale, sange- og sketchmateriale. En sprælsk og anarkistisk blanding af små mesterværker, som til sammen udgør en ganske fornøjelig cabaret-agtig oplevelse af gakkede sange og indslag. Ekstra Bladets massageannoncer tages under kærlig behandling og Monrad giver den som stanghashtåget nyhedsoplæser af nyheder, som garanteret aldrig har fundet sted.

Monrad & Rislund: Åh Hold Kæft (1985) ***
Billede
En ren liveplade med sketches, som garanteret har været langt sjovere live end på plade. Vi føres ind i den mere rendyrkede art M&R-revy/variete/Damhuskroen, som kendetegner deres senere karriere med spandevis af shows. En kærlig studiebehandling og kraftig nedbarbering af de enkelte numre havde gjort underværker på denne halvvejs mislykkede plade.

Monrad & Rislund / Totalpetroleum: Øl Er Gud (1986) *****
Billede
Brandmusikalske parodier og gakkede pop- og rocksange bl.a. med eksklusive gæstesolister på det fremragende morsomme titelnummer: Rebekka Brüel, Lone Kellerman, Peter Thorup, Povl Dissing og Troels Trier gjalder alle deres lovsang til de gyldne øldråber, og især sidstnævnte skuffer bestemt ikke! Enoghalvfjerds er en god Dylan-imitation med klø til hippiegenerationen, Good Bye Ruth er perkerparodi fra langt tid før andre turde gøre det. En plade som kan vælte enhver fest.

Monrad & Rislund: - Det Er Danmark (1988) ***
Billede
Titelnummeret parodier fænomenet fodboldlandsholdssange gør det så godt at det næsten er blevet en klassiker i samme genre. Pladen er lidt noget rod, som desværre opsamler live-numre fra pladen Åh Hold Kæft! fordi den plade på det tidspunkt var udgået fra markedet pga det forrige pladeselskabs konkurs. Oplev Hans Bischoff blive imitieret i Milles Far Havde Købt Et Kukkeur.

Monrad & Rislund: Mens Vi Venter På Prinsen (1989) *****
Billede
Næsten alt er liveindspillet på denne plade, som rendyrker M&R's egen revyagtige genre og gør det langt bedre end tidligere med liveindspilninger på plade. Giro 413 bliver til Giro 314, hvor bl.a. chefpatolog ved Rigshospitalet sender en hilsen til bilisterne i overhalingsbanen på Farøbroen med ønske om snarligt gensyn. Intelligent verbaliseret fald-på-halen-komik.

Monrad & Rislund: Hundestjerner Hasteindlagt (1990) *****
Billede
- Tilbage til studiet. Stramt producerede studiesketches, som udmunder i denne fornøjelige plade, der tager datidens nye lokalradiofænomen under parodisk behandling, bl.a. de debile reklamespots, hitlisterne og quizprogrammerne. Rigtig vellykket.

Monrad & Rislund: Next Stop Pladderballe (1992) ****
Billede
Konceptplade, hvor DR-radiovært Mogens Landsvig guider den stakkels lytter gennem forskellige sange og sketches fra både studier og livescener. Har sine højdepunkter, men er også anstrengende til tider. Temmelig gyldent er det, at Henning Dyremose med sine 62 år udråbes som verdens ældste, nulevende heavyrocksanger, men i dag har virkeligheden med tiden jo overhalet netop dén joke.

Monrad & Rislund: Farvel Åge (1994) *****
Billede
Efter sigende var de så trætte af at publikum til shows altid råbte efter sketches med figuren, legetøjsgrosserer Åge Brodtgaard, at de valgte at slå ham ihjel på denne plade, og meget passende havde han to plader forinden i en sketch netop vundet en statsmandsbegravelse! Det danner ramme om denne koncept-cd, som har et godt mix af studie- og livenumre. På Fuldstændig Sindsygt sviner de sig selv fuldstændigt til.

Monrad & Rislund: Knepper De? (1996) ***
Billede
Alderen trykker. For de rammer ikke længere særlig meget plet eller gør det hverken særlig morsomt, rammende eller intelligent, når de skal tage samtidsfænomener i behandling. Gombert og Flanhardt Fit For Fedt er et tåkrummende pinligt lavpunkt i deres produktion. På Inderst Inde ironiserer de temmelig begavet over deres egen generations egen afstandtagen til deres egen eksperimenterende ungdom og hænger hykleriet genialt ud.

Monrad & Rislund: Den Store Julebasar (1997) **
Billede
Titelnummeret er muligvis det eneste julenummer nogensinde, som tåler at blive hørt året rundt, men det er også det absolut bedste, man kan sige om denne sjuskede omgang. I forhold til andre plader
har vitserne her typisk ingen tidløs værdi og lyder som noget, der kunne være morsomt som aktuel radiosatire - bare lortet ikke blev genudsendt!

Monrad & Rislund: Ja, Ja... Eller Nej (2000) ***
Billede
Måske det mest ufokuserede og mest tilfældige sammenskrab af gamle leftovers og diverse indfald. Der er artige morsomheder iblandt, som redder det fra dumpekarakter, men generelt hænger pladen ikke en skid sammen. Indslaget om punkbandet Kaptajn Møgsvin, som startede deres band med at vælte på en knallert, er muligvis blandt deres aller bedste sketches.

Monrad & Rislund: Lorteøen (2002) **
Billede
Det går ned ad bakke for d'herrer med denne liveplade, som består af tvivlsomme livesketches og genindspilninger af gammelt bras. Unødvendig plade.

Monrad & Rislund: De Tykke Synger (2003) *
Billede
Fantasien hos disse gamle hjerner fostrer nok ikke flere komiske mesterværker. Burde sælges for 15 kroner på tankstationer.
Senest rettet af Fabbe 23 jul 2007 00:56, rettet i alt 9 gange.

TPFKAB

#9 Indlæg af TPFKAB » 12 jul 2007 03:45

:shock:
Inaktiv profil. Al kommunikation vedr. phisteria-labelet, bedes rettet til profilen 'phisteria'. Tak

Brugeravatar
Jallan
Geografisk sted: Fanget i en barometerlomme

#10 Indlæg af Jallan » 12 jul 2007 08:03

Har du lige lavet en Monrad & Rislund guide? Det er næsten bedre end Reckoners Radiohead-guide.
secondtoughestintheinfant skrev:Jallan

Besvar