Nu kommer den endelig: Allan Olsen-tråden!

besked
Forfatter
Brugeravatar
Fabbe

Nu kommer den endelig: Allan Olsen-tråden!

#1 Indlæg af Fabbe » 15 jan 2008 13:22

- Når Palesaint ikke vil.

Billede

Her, i 1998, springer han virkelig ud, som den sublime sangskriver, han har været lige siden. Og fralægger sig den sidste rest af det naive vrøvleri, som prægede den tidligste del af karrieren. Man behøver slet ikke være ryger, for at holde af dette album. Imponerende er det, at to vidt foreskellige sange åbenlyst er inspireret af den samme Bob Dylan-sang: Balladen om T.T.T. samt Streger Af Slim var aldrig blevet til uden It's Alright Ma, I'm Only Bleeding.

dennis b

#2 Indlæg af dennis b » 15 jan 2008 14:14

er den plade et godt sted at starte med ham?
Aldrig har så mange sagt så meget om så lidt.

Brugeravatar
Jallan
Geografisk sted: Fanget i en barometerlomme

#3 Indlæg af Jallan » 15 jan 2008 15:52

Allan Olsen er bomben. Først hørte jeg Johnny Cash i min farfars bil, så hørte jeg Allan Olsen i min mors. Jeg tror dog ikke det udelukkende er nostalgi, der gør hans numre gode, for sange som Rosa, Taberens Søn og mange andre er udødelige klassikere.
Med intens hilsen

Jallan

Brugeravatar
Rock Action
Geografisk sted: kbhØ

#4 Indlæg af Rock Action » 15 jan 2008 16:40

jeg kan godt lide naivt vrøvleri, og 'Jern' er hans bedste plade.
andersthode skrev: Jeg elsker alt, til og med Rock Action

dennis b

#5 Indlæg af dennis b » 15 jan 2008 16:41

...men ville du så skyde på at den plade så også er det bedste sted at starte med Allan Olsen?
Aldrig har så mange sagt så meget om så lidt.

Brugeravatar
oles
Geografisk sted: KBH
Kontakt:

#6 Indlæg af oles » 15 jan 2008 16:53

Dette er en fantastisk plade, et fremragende sted at starte:
Billede

Allan Olsen siger selv om pladen:

"Her er så den liveplade, jeg på et tidspunkt måtte udgive. Jeg vidste allerede da vi lavede Rygter fra Randområderne, at der måtte følge en solopendant efter. Det har været en ret smertefri proces, ikke mindst fordi det teknisk er muligt at optage i god kvalitet, uden at præge koncerterne med alskens bekosteligt ingeniørudstyr.
Nogen vil måske hævde at det lydideal vi har tilstræbt er for publikumspræget, men det var koncerterne – heldigvis – osse, på den fede måde. Personligt foretrækker jeg at høre en liveplade der lyder som en god piratoptagelse, fremfor en studieplade med lidt klapperi i baggrunden."

Brugeravatar
palesaint

#7 Indlæg af palesaint » 15 jan 2008 16:56

Jeg skal nok vende tilbage idag eller imorgen med anbefalinger og diverse kommentarer, men jeg er helt sikkert med oles, hvis det gælder Dennis' introduktion til manden. Trods det lidt for gejlede showmanship er mandens jokes mellem numrenene fortrinlige tableauer af komik, der sådan set forbinder samtlige sange til et hele. Ikke at de ikke kan stå selv, men Allan Olsen er uden tvivl bedst alene med en guitar, sine sange og en bitter joke om kvinder.
Senest rettet af palesaint 22 jan 2008 12:24, rettet i alt 1 gang.
Wer in Blut und Sprüchen schreibt, der will nicht gelesen, sondern auswendig gelernt werden.

Brugeravatar
Rock Action

#8 Indlæg af Rock Action » 15 jan 2008 16:59

ja, den overvejede jeg også at nævne. Den er glimrende, især fordi man får en god forståelse for Allan Olsen and hans disposition. Omvendt synes jeg at hans ballader skal høres på studieindspilninger, hvor 'stilheden' - og dennes nervøse væsen - kommer til sin ret. Allan Olsen er danmarks svar på Bruce Springstreen, hvad angår ballader

Brugeravatar
palesaint

#9 Indlæg af palesaint » 15 jan 2008 17:01

På bundlinien ER han Danmarks svar på Bruce Springsteen.
Wer in Blut und Sprüchen schreibt, der will nicht gelesen, sondern auswendig gelernt werden.

Brugeravatar
Rock Action

#10 Indlæg af Rock Action » 15 jan 2008 17:05

yeah, kan i øvrigt også anbefales at finde interviewet fra Gaardbo på p1, hyggelig lytning.

Besvar