Iceage - New Brigade

Post Reply
Forstoppelse

Re: Iceage - New Brigade

#751 Post by Forstoppelse » 09.10.2014 20:07:42

DieForelle wrote:Jeg er umådeligt glad for plowing into the field of love. Det er en skide fed plade. Men lad os ikke dvæle ved momentet, men hellere diskutere hvad Iceage kan gøre næste gang. Plowing er den udgivelse jeg næsten havde forudset Iceage lave, siden de annonceret at de vil lave en plade efter New Brigade. Materialet er blevet indfriet på en anden måde end jeg havde forudset, men det var lidt implicit at Iceage ville bevæge sig ind på disse "art punk" (gud forbyde det term) områder som de beskæftiger sig med på Plowing. Jeg havde en forudanelse at de ville lave en Wire. I ved progression fra Pink Flag til 154, men som nævnt blev materialet indfriet på en anden måde. Jeg kan dog ikke lade være med at tænke på hvordan Iceage næste gang kan lave en sådan interessant progression som de gjorde fra You're Nothing til Plowing. Det virkede naturligt og jeg vil argumentere for at Plowing Into The Field Of Love er Iceage's mest fyldestgørende album. MEN HVAD NU!? hvad tror I? Vil Iceage annoncerer et breakup? kan de blive ved med at være lige så interessante som nu? Vil de fuldstændig negligere deres punk tilbøjeligheder, og lave et album som udelukkende er baseret på deres nu mere folky lyd? Hvad fanden skal der ske?
Det er da en spændende diskussion!
Jeg er også stadig overvældet over, hvor god Plowing i grunden er. Den og Seek Warmer Climes må vel blive, hvad man holder de næste års dansk præfix-punk op imod i albumforstand. Ikke som at der behøves flere Plowing - men fordi den er så god, som den er.

Men ja, spændende diskussion, DieSinke. Om fremtidens Iceage kan man i hvert fald sige, at det ville være lige for - ift. hvor de har bevæget sig hen nu - at eksperimentere endnu mere med sangstruktur og lydtekstur. Mon ikke vi får en sang over de 8 min. fra dem på den næste. Det er vel det "naturlige" next move, det man må forvente, ligesom man forventede Plowing (at den så har overgået forventningerne er så bonus). På den anden side peger deres ligefremme melodiøsitet måske på, at vi simpelthen skal prøve at vende os til tanken - eller sandsynligheden - for et fremtidigt regulært Iceage-hit... altså deres Let Your Fingers Do the Walking...
Det eneste, der ville decideret overraske, ville være New Brigade II.

En anden ting, der dog varmer ved, at Iceage er blevet så relativt store og så absolut gode, at post-punken er blevet så dominerende på den danske scene, er, at det alt andet lige snart, inden for nogle få år, må betyde en modreaktion. Forhåbentlig ikke en regulær genopdagelse af det, den nuværende bølge ramte som modsætning til, den totale amerikansk-indie reproduktion. Men noget må der vel ske.

tårer

#752 Post by tårer » 10.10.2014 03:49:32

Længere sange er den kedeligste udvikling et band kan tage. Jeg forventer og opfordrer til en Nevermind. Korte, hyper-melodiske, velproducerede nuggets. Gerne med total rigid logik i teksterne. Dét er punk 2015. Eller gå hele vejen og plank en Melt Banana-udgivelse. Hver sang ned og ramme 10 sekunder.

Den anden OK vej ville være at lege max med mediet. F.eks. et portræt af en anden person end Elias. Det har der været for lidt af i rock-historien. Altså, jeg tænker sådan noget med at flytte ind hos nogen og skrive deres biografi som et rockalbum. Eller indspil fire albums der skal afspilles samtidig. Ét eller andet, Iceage også selv synes er sjovt. Det bliver sguda for røv med længere sange og lidt blæsere og violiner. Come on, synes bandet selv det er begejstrende? Det tror jeg ikke lige.
"Zuckerberg grandson of david rockefeller,Bill Clinton is other Rockefeller,Angela merkel is daughter of hitler thats why she is a Rotschild.10 famiilies control the world,they are in everything and have all the gold metal"

jegharfangetmigenmyg

#753 Post by jegharfangetmigenmyg » 10.10.2014 08:06:20

Jeg synes det samme som tårer.
Rolling Stone wrote:Modern Trivia: Michael Jackson claims he wrote many of his hits in a tree.

secondtoughestintheinfant

#754 Post by secondtoughestintheinfant » 10.10.2014 08:53:37

Jeg synes altid det samme som tårer.
The Internet Destroyed Everything He'd Ever Loved, Everything He'd Ever Hoped For. It Only Made One Mistake. IT LEFT HIM ALIVE.

DieForelle

#755 Post by DieForelle » 10.10.2014 11:15:08

Jeg er overhovedet ikke sikker på hvilken progression de tillægger deres næste udgivelse. De har jo formået at overraske og forbløffe ved hver udgivelse. Men igen, jeg er tilbøjelig til at være enig med Forstoppelse. Ikke ens betydende med at en 8. minutters sang burde være fed (men det kunne det jo godt være??) men at der bliver leget yderligere med sangstrukturerne. Let your fingers do the walking er umiddelbart ikke noget helt urealistisk bud på en evolution i deres kontekst. Jeg tvivler på et Nevermind move, selvom man måske også kan argumentere for at det er yderligere progression af nogle af deres elementer i deres musik. Jeg tror bare ikke på det. Måske bliver de helt Scott Walker agtige næste gang? Ned avantgardiske tendenser? De laver den nye The Drift?
Det vil jeg forholde mig frit til

DieForelle

#756 Post by DieForelle » 10.10.2014 13:30:08

Måske laver de Elias 1-4?
Det vil jeg forholde mig frit til

yossarian
Spotify: 113344089

#757 Post by yossarian » 10.10.2014 23:46:02

Det virker lidt som om Sort Sol eller Nick Cave er forbillede ift. deres progression, det er helt vildt så meget den nye lyder som From Her To Eternity. Hvis det er tilfældet, så er det næste logiske skridt enten i retning af Let your Fingers Do The Walking, eller en blues-plade. Det sidste ville være interessant.
foxtrot wrote:En internetperson, der ikke kan se hvornår man er sarkastisk, er jo bare et fjols man endnu ikke har mødt.

kenk

#758 Post by kenk » 15.12.2014 14:22:25

Nice.

Frcaheal

#759 Post by Frcaheal » 15.12.2014 19:06:22

Marseille.
Nå, men så sælger vi egern.

oles

#760 Post by oles » 27.02.2015 11:23:15

Mellemstærk koncert på Jazzhouse i går. 4/6.
Lidt sjovt hvordan de - ligesom Lower hele tiden har været - har udviklet sig til et band, hvor trommeslageren er den vigtigste instrumentalist (og Dan spiller fandme fedt!).
De virker dog mere og mere, både på Plowing Into the Field of Love og live, som et band og så Elias. Og der var flere diskussioner undervejs om hvilke numre de skulle spille :)
De annoncerede et nyt nummer, men mit fremtidsgæt er: Der kommer ikke flere Iceage plader. Elias er "soloartist" inden vi er ude af 2015.
(Men jeg ser sgu frem til den Marching Church plade, så...)

Post Reply