Myrkurtråden

besked
Forfatter
Brugeravatar
Fuzz Pig
Geografisk sted: Progland

Re: Myrkurtråden

#11 Indlæg af Fuzz Pig » 12 jan 2016 17:24

Fisker Thomas skrev:
Fuzz Pig skrev: Okay, det anede jeg så ikke. Det giver selvfølgelig meget god mening set i lyset af vold- og mordraten inden for black metal sammenlignet med andre subgenrer. Jeg kan bare vitterligt ikke mindes at have hørt om tilfælde, der minder om Myrkurs i den tid, jeg selv har lyttet til metal - udover dengang et par sure Metallica-fans sendte dødstrusler til Lou Reed efter Lulu udkom.

Jeg forstår ikke nødvendigheden af at skulle se beskederne. Når der nu er tradition for det inden for den scene, så er det vel ikke svært at tro på det. I den her noget overfladiske DR-artikel uddyber hun lidt og fortæller blandt andet, at det primært er hvide amerikanske mænd, der står bag truslerne. Og at hun er klar til at forsvare sig når hun går på scenen. Men det er ikke til at se, at hun selv har nævnt det/de våben, journalisten nævner i overskriften.

Var Clonemetal udtryk for det intellektuelle niveau og omgangsformen inden for den danske metalscene eller var det bare internet-bullshit fra før Facebook tog over?
Der var nogen, der i sin tid forsøgte at sætte ild til Therion-fyrens hus, fordi han ikke var trve nok. Blazing Eternitys guitarist fik vist også dødstrusler, fordi han spillede iført hvid skjorte - i dag er han og trusselsfyren fine venner. På clonemetal var det nok mest internetbullshit, og i praksis var der vel ikke ret mange mord sammenlignet med antallet af dødstrusler i den skandinaviske scene.

Det er bare lidt svært at vurdere, om det er seriøse dødstrusler eller bare mundlort, når hun ikke vil offentliggøre dem. Ikke at det gør det nemmere at håndtere for modtageren, men altså... Det ville da kunne lukke munden på alle dem, der spekulerer i, at det er endnu et marketingstunt.
Okay, det synes jeg alligevel er en rimelig kynisk mistænkeliggørelse af hendes person. Jeg er med på, at der snakkes meget lort på internettet, og der sikkert ikke er særlig stor korrelation mellem antal dødstrusler og antal mord, om det så er på den danske, skandinaviske eller amerikanske scene. Men man skal ikke lede lang tid for at finde ud af hvor meget misogynt had, Myrkur i forvejen er underlagt, og det kan vel aldrig være hendes fans (eller haters), der skal vurdere, om hun reelt er truet eller ej.

Den her video og dens kommentarfelt indeholder fx en del implicitte trusler og rimelig nederen kommentarer, som i langt de fleste tilfælde går på hendes køn. Hvis man har dét mindset, hvilket en del mennesker åbenbart har, så ligger de eksplicitte dødstrusler da rimelig meget til højrebenet. Jeg tvivler i hvert fald ikke på det.

Men ellers godt, at der ikke skete noget med hverken Therion-fyren eller Blazing Eternity-guitaristen.

Brugeravatar
eini

#12 Indlæg af eini » 12 jan 2016 18:01

Jeg synes, det er fint at have en skepsis over for automatreaktioner og naturligvis medregne jargonen, historien osv. i black og metal i det hele taget. Men tror du, Fisker, at Myrkur har nogen som helst mulighed for at spille bolden tilbage på de her dødstrusler og "blive gode venner" med dem, der truer hende?

Det ved jeg ikke, men jeg tror det ikke. Som kvinde er det meget få steder, du har den mulighed; eller det er i hvert fald min personlige oplevelse. Jeg har ikke følt mig specielt afskåret eller nedgjort ved at blive svinet til, men ved, at hvis jeg svarer igen, bliver det ikke respekteret, ikke engang hørt. Det er en envejskommunikation fra manden. Det føles ligesom at være et barn, hvor de voksne ikke behøver at lytte til, hvad man siger.

Brugeravatar
Gregor XIII
Kontakt:

#13 Indlæg af Gregor XIII » 12 jan 2016 18:36

Fisker Thomas skrev:Det er bare lidt svært at vurdere, om det er seriøse dødstrusler eller bare mundlort, når hun ikke vil offentliggøre dem. Ikke at det gør det nemmere at håndtere for modtageren, men altså... Det ville da kunne lukke munden på alle dem, der spekulerer i, at det er endnu et marketingstunt.
Hvor har hun sagt at hun ikke vil gøre det?
Grundet Gregor XIII er vi alle fortabte

Kronoper!

Brugeravatar
Fisker Thomas
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

#14 Indlæg af Fisker Thomas » 12 jan 2016 18:37

Jeg synes, det ville være en god idé, fordi mistænkeliggørelsen rundt omkring på messageboards er i fuld gang. Det er ikke fedt. Jeg tror næppe, hun kan blive venner med dem, men jeg synes da, man bare skal udstille folks idioti - gå i offensiven, simpelthen. Men det er let nok at være idealist på andres vegne - jeg kan sagtens forstå, at hun ikke gør det, og at man bare bliver træt.

Gregor > På face.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
Gregor XIII
Kontakt:

#15 Indlæg af Gregor XIII » 12 jan 2016 18:48

Hvor? Jeg har skimmet hendes profil igennem ctrl+f'et for hendes egne kommentarer, og jeg kan ikke se det? Har hun slettet det igen?

Kronoper!

Brugeravatar
Fisker Thomas
Kontakt:

#16 Indlæg af Fisker Thomas » 12 jan 2016 19:05

Gregor XIII skrev:Hvor? Jeg har skimmet hendes profil igennem ctrl+f'et for hendes egne kommentarer, og jeg kan ikke se det? Har hun slettet det igen?

Næ, hov - det var her:
I reached out to Bruun to see if she'd care to publicize any of the threats she's recieved, and she came back with a statement that sums up the situation better than any screenshot could.

"I have decided long ago to not publish any screenshots or names of the people who threaten / hate me, because I don't wish to feed it or give them their 15 min of hater fame. That is the truth, I could have done it a million times, but they don't deserve the attention and a lot of them also use fake profiles. The ones who use real profiles are more often than not in a band themselves, so if I publish anything about them, I would also involuntarily be promoting their shitty bands. Another reason not to do it. If anyone is interested in showcasing the hate I get, there is PLENTY shit about me on the internet they can find. Hate videos on youtube, scroll a comment section from an article about me or even my own facebook etc etc. There is enough to go around! (and twitter, some writers tweet passive aggressive tweets about me, poorly hidden hate, while discrediting my talent as 'just marketing' or 'just because she is a woman in a man dominated genre'."
http://noisey.vice.com/blog/myrkur-facebook-threats

Artiklen indeholder i øvrigt også følgende passage:
Black metal is negative, anti-life, anti-human music; it's controversial, it's unapologetic, it's harsh, it's not politically correct and never will be—that's another simple truth, and one that any fan of the genre needs to accept. But if you're the kind of person who thinks that your love for this music gives you the right to abuse other people whose background or skin color or gender or chord progressions offend you, you are unworthy of black metal. You're just a shitty nerd with mommy issues, and god (sorry—Satan) knows the world could use a fuckload less of those.
Edit: Jeg har ikke set det på Myrkurs facebook selv, men et par stykker i kommentarsporet påpeger dette, som nok er taget ned, hvis det er der...: "Isn't this the same woman who threatens using people's faces for shooting practice if they don't like her music? [...]"

Edit 2: Næ, det var det søreme ikke:

https://www.facebook.com/myrkurmyrkur/p ... =1&theater
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Brugeravatar
Gregor XIII
Kontakt:

#17 Indlæg af Gregor XIII » 12 jan 2016 19:52

Det virker som en ret fin forklaring fra hendes side. Det kommer vel heller ikke bag på nogen at det er amerikanere som står for det, og hvis jeg må komme med et gæt, så tror jeg de fleste mails og beskeder indeholder ordet 'sjw'. Alle undergrunde derovre har været rimelig scary siden #GamerGate. Og en stor grund er, at man kan sælge på det.

Kronoper!

Brugeravatar
Fisker Thomas
Kontakt:

#18 Indlæg af Fisker Thomas » 12 jan 2016 20:00

Gregor XIII skrev:Det virker som en ret fin forklaring fra hendes side. Det kommer vel heller ikke bag på nogen at det er amerikanere som står for det, og hvis jeg må komme med et gæt, så tror jeg de fleste mails og beskeder indeholder ordet 'sjw'. Alle undergrunde derovre har været rimelig scary siden #GamerGate. Og en stor grund er, at man kan sælge på det.
Ja, det overrasker ikke, at USA står stærkt i trusselsbilledet. Det er også en helt rimelig grund - jeg kan godt forstå det. Og kudos for ikke at fjerne egne "dødstrusler" i samme ombæring og stå ved sine fejl. Generelt virker folk rimeligt crazy angående sjw's. Det bruges virkelig meget i flæng, og det er ret ulideligt.

Edit: Og dermed ikke sagt, at jeg ikke kan forstå, at man reagerer på det, man anser for et angreb, eller at der ikke kan ryge en finke af panden under pres, eller at man bliver træt af lort.

Brugeravatar
miegas

#19 Indlæg af miegas » 12 jan 2016 20:11

Noget helt andet: skal jeg rent faktisk prøve at høre Myrkur? Er det noget?
Til de interesserede

Brugeravatar
Fisker Thomas
Kontakt:

#20 Indlæg af Fisker Thomas » 12 jan 2016 20:13

Ikke rigtigt, synes jeg. Jeg gad godt, at det var fedt. Men på den anden side er der en del, der kan høre noget i det alligevel, så måske?

Besvar