Hvad er egentlig Mayhem-taket på det, der foregår på Nørrebro i dag?

Næsten alt
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

Re: Hvad er egentlig Mayhem-taket på det, der foregår på Nørrebro i dag?

#31 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 15 apr 2019 12:18

Det er jo fuldkommen grotesk at påstå, at ingen beskytter ikke-hvides rettigheder. Og Sjælsmark osv. har jo ingen som helst relevans for det her, det handler jo om statsborgerskab og opholdstilladelse. Men det grineren er selvfølgelig, at han får gårdsdagens optøjer til at handle om de ting, som går ham på som progressiv venstreorienteret forfatter.
Jeg tager tit fejl, men jeg tror jeg tager lidt mindre fejl end de fleste andre herinde, fordi jeg er grundig.

Brugeravatar
Fisker Thomas
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

#32 Indlæg af Fisker Thomas » 15 apr 2019 12:27

Bortset fra det, så truther Mchangama vel relativt meget i sin facebookopdatering om sagen.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar

#33 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 15 apr 2019 12:39

Ja, den er fremragende:
Jacob Mchangama skrev:CHECKLISTE TIL YTRINGSFRIHEDSDEBATTEN

Det seneste døgns voldelige begivenheder har fået mange til at stille spørgsmålstegn ved, hvorvidt hensynet til ytringsfriheden går for vidt. Det er på sin vis forståeligt, at de ekstreme reaktioner på en mand som Paludan, der så direkte opsøger provokationen og udbreder hadske budskaber, får mange til at ønske at politiet skrider ind overfor Paludan. For den menneskelige hjerne har det svært med at opretholde abstrakte principper, når de bliver testet af virkeligheden.

Men inden du beslutter dig for at ytrings- og forsamlingsfriheden er overvurderede, og at der er behov for en “bedre balance” så tænk i det mindste disse argumenter igennem:

1. “Politiet har brugt et anseeligt millionbeløb på at beskytte Rasmus Paludan. Det er ikke rimeligt at en persons ytringsfrihed skal koste samfundet så mange penge, og medføre risiko for vold og hærværk”.

For det første er det vigtigt at slå fast, at truslen ikke udgår fra Paludan selv, men fra hans modstandere. Hvis Paludan opførte sig som de der brændte Nørrebro af igår, sad han i fængsel for længst.

Derudover så er de ressourcer, der er blevet brugt og den sikkerhedstrussel som følger i kølvandet af Paludans demonstrationer, småting ift de mange milliarder kroner og den internationale terrortrussel som Muhammed-tegningerne og Charlie Hebdo karikaturerne medførte.

Så hvis økonomi og sikkerhed trumfer ytringsfrihed, bør du spørge dig selv om du også er villig til at ofre andre former for islamkritik, der har affødt voldelige reaktioner og omfattende offentlige udgifter ift politi og sikkerhedsudbud.

I den forbindelse kan det også være nyttigt at huske på Tibet-sagen. For her var jo et konkret eksempel på at økonomi - i form af gode relationer til et vigtigt eksportmarked i Kina - blev sat over ytringsfriheden. Ville du acceptere politiets ageren ovf tibetanske demonstranter, hvis regeringen kunne sandsynliggøre at brud på grundloven havde sikret det danske samfund 18 milliarder?

Hvis ikke så husk på at den bedste garanti mod en ny Tibet-sag er en robust og principfast beskyttelse af ytrings- og forsamlingsfriheden. Det indebærer at man må tolerere en ynkelig skikkelse som Paludan.

2. “Rasmus Paludan er selv ude om det. Hvis jeg stiller mig op på Faxe-tribunen i en FCK trøje, eller tager til Hell’s Angels fest i en Bandidos-Vest må jeg også regne med at det får konsekvenser”.

Det offentlige rum er ikke et fodboldstadion, hvor bestemte grupperinger skal holdes adskilt fra hinanden baseret på deres politiske og religiøse sympatier. Ideen om at det offentlige rum skal indrettes efter de principper, der gælder blandt organiserede og voldelige kriminelle forekommer heller ikke gennemtænkt. Det offentlige rum tilhører os alle. Det er netop værdierne om ytringsfrihed og tolerance, der tillader os at leve i fred med personer, hvis ideer og værdier byder os imod. Og Hvis Paludan skal nægtes retten til det offentlige rum, må det følge at andre også kan blive ramt.

For nylig holdt Hizb-ut-Tahrir en offentlig demonstration i selve demokratiets hjertekule på Christiansborgs Slotsplads foran Folketinget. Som bekendt går HUT ind for at afskaffe demokratiet til fordel for et totalitært kalifat, med middelalderlige love og straffe baseret på Sharia. Holdninger der er mere
ekstreme end Paludans. Det krænkede og provokerede mange danskere, men de få mod-demonstranter tyede ikke til vold og politiet blev ikke bombarderet med brosten.

Hvis vi forestiller os at flere hundrede højreekstremister havde angrebet HUT demonstrationen og sat indre by i brand, ville du så også gå ind for at forbyde HUT at demonstrere offentligt? Og hvordan ville du stille dig hvis voldelige højreekstremister ikke kun gik efter HUT, men også andre muslimske grupper når de optrådte i det offentlige rum?

3. “Religionskritik er fint, men det bør ikke være tilladt at brænde Koranen. Genindfør blasfemiparagraffen”

Bogafbrændinger har en lang og lidet glorværdig historie. Det er en god tommelfingerregel at den, der brænder bøger har tabt en debat og udstillet sin egen manglende intellektuelle formåen. Men reagerer man med vold og trusler, forærer man bogafbrænderen en moralsk sejr. For dermed opnår bogafbrænderen et martyrium og en stupid og meningsløs handling bliver pludselig meningsfuld.

I 1997 brændte kunstneren Søren Mosegaard Bibelen, hvilket blev sendt i TV-Avisen. Men der var ingen voldelige reaktioner eller demonstrationer. Der har også været adskillige tilfælde, hvor Dannebrog er blevet afbrændt af demonstranter både ifm protester mod Irak-krigen og Muhammed-tegningerne. Mig bekendt er disse afbrændinger af det flag som de fleste af os nærer stærke følelser for, aldrig blevet mødt med organiseret vold og hærværk.

Derfor er kravet om en genindførelse af blasfemiparagraffen de facto et krav om særbehandling af islam og de mest voldsparate muslimer. Det er at opgive ytringsfrihedens og tolerancens indbyggede princip om lighed for loven, hvor de rettigheder som giver muslimer lov til at udøve, manifestere og sprede deres tro i Danmark modsvares af ikke-Muslimers ret til at kritisere og latterliggøre islam og denne religions dogmer.

Så medmindre du også er klar på at forbyde afbrænding af Dannebrog og Biblen, så overvej om din støtte til et forbud mod afbrænding af Koranen virkelig er udtryk for tolerance, eller snarere det modsatte.
Jeg tager tit fejl, men jeg tror jeg tager lidt mindre fejl end de fleste andre herinde, fordi jeg er grundig.

Brugeravatar
shaken

#34 Indlæg af shaken » 15 apr 2019 12:46

Amos skrev:
15 apr 2019 11:24
shaken skrev:
15 apr 2019 11:02
Unødvendig sammenligning, Amos.
Ved ikke helt hvad du mener? Da jeg tændte for mit tv i går for at se nyt fra Brøndby - FCK, så jeg scener fra Blågårds Plads som mindede mig om tv-indslag fra konflikter i mellemøsten...
Jeg synes, det er en overfladisk og infantil betragtning at give udtryk for. Debil faktisk.
If I've a taste, it's not alone
For the earth and stones,
Rocks, coal, iron, air,
That's my daily fare

Brugeravatar
Rock Action
Geografisk sted: kbhØ

#35 Indlæg af Rock Action » 15 apr 2019 12:46

Fisker Thomas skrev:
15 apr 2019 12:27
Bortset fra det, så truther Mchangama vel relativt meget i sin facebookopdatering om sagen.
Helt vildt, men man skal også huske på, at BGP udover at være kaffespot for den venstreorienterede elite (jeg betragter i øvrigt mig selv som venstreorienteret kaffespot-bruger, men selvsagt ikke 'eliten' forståes) altså også er hjemsted for en hel masse mennesker, der tilhører en socialklasse med dertilhørende traumer og en maglende impulskontrol, der bare gør gårsdagens situation fuldkommen uundgåelig. Jeg tror ikke, resultatet havde været 1:1, hvis Paludan havde stillet sig op på Rådhuspladsen eller ved Christiansborg, og det ved han naturligvis også godt. Det er jo det hele hans kunstgreb går ud på. Den der lille firkant er et af de få steder rigtig rigtig mange mennesker, der ellers er fuldkommen marginaliserede, føler en slags kontrol over. Et par 100 m2, hvor alting ikke er fuldkommen kaos, e-boks rykkere og PTSD mareridt, i hvert fald ikke 100% af tiden. Så der er altså en eller anden merit i FCK-trøje blandt BIF fans-analogien, selvom den også er noget så problematisk. Men det er komplekse situationer nu engang. Men ligeså vel som man kan oprette visitationszoner, når det hælder den ene vej, kan man vel også udstede et persona non grata dekret til Paludan uden at det absolut skal ses som et knæfald for alt, hvad der truer demokratiet. Det Paludan foretager sig er jo en kæmpe manipulation af demokratiet i forvejen. Han hverken beskytter eller tester det, som han påstår. Han manipulerer det. Og det provokerer da i den grad mig som demokrat.
andersthode skrev: Jeg elsker alt, til og med Rock Action

Brugeravatar
Ungfugl
Geografisk sted: Sdr. Bjert

#36 Indlæg af Ungfugl » 15 apr 2019 13:03

Det er et godt skriv.

Personligt må jeg sige, at jeg blev forbløffet over politiets ageren igår. På vej hjem fra arbejde fik jeg mig en lille falafel på mit yndlingssted på Nørrebrogade tæt ved Elmegade og sad i vinduet, hvor der pludselig kom 8-10 fuld proppede salatfade med udrykning og spærrede vejene i begge retninger ved busstoppestederne mellem Elmegade og Fælledvej. Havde godt hørt om protesten og urolighederne på Blågårds Plads, så tænkte, at det nok spredte sig, mens jeg sad der og stenede og skyndte mig at blive færdig for at tage hjem. Men der var vitterligt ikke én uromager, da jeg kom ud på gaden og havde heller ikke været det inden. Alligevel spænede politimænd frem og tilbage og råbte og skreg og fjernede ting. Da jeg senere hørte, at de på ret voldsom vis fjernede de fjolser, der havde stillet sig op mod et anlæg på Blågårds Plads og havde det fest-agtigt, efter hele situationen var faldet ned, kom jeg til at tænke på, om politiet måske på nogle punkter slet ikke formåede at holde situationen nede - selvom jeg anerkender, at de stod med en svær opgave.

Derudover frygter jeg, at jensth får ret i det her..
Jensth skrev:
15 apr 2019 11:45
....men så fik vi da indvandringsspørgsmålet tilbage øverst på dagsordenen lige op til valgkampen
.. overvej hvor absurd det ville være, hvis udlændingespørgsmålet kommer til at være hovedtema i valgkampen pga. en kæmpe idiot, der "demonstrerer" på Blågårds Plads og et par hundrede idioter, der begår hærværk pga. den ene idiot. Hvis man er i tvivl, om det er et muligt scenarie, så tænd da blot for TV2 News og hør på Peter Skaarup, der står og bræger om, at han og DF vil have ALLE UROMAGERNE udvist. Paludan truede i øvrigt engang en af mine bedste venner med at sagsøge ham, fordi han ikke ville mødes med Paludan igen, efter at have drukket kaffe med ham og blev bange for ham.

Edit: enig med Rock Action.

Brugeravatar
Fisker Thomas
Geografisk sted: Institut Benjamenta
Kontakt:

#37 Indlæg af Fisker Thomas » 15 apr 2019 13:08

Der er i hvert fald ikke noget juridisk i vejen for at anvise Paludan en anden demonstrationsrute eller forhindre ham i at demonstrere netop der, men stadig tillade demonstrationerne uanset.
"Det provokerer mig, at vores nuværende regering har det som formål, at vi allesammen skal leve tre år længere.
Hvad med i stedet at give tilladelse til eutanasi, for så sjovt er livet trods alt heller ikke."

Jytte Nørtoft Jensen, Silkeborg.

Brugeravatar
yossarian
Spotify: 113344089
Geografisk sted: fuckin' dobbelt-A
Kontakt:

#38 Indlæg af yossarian » 15 apr 2019 13:09

Hvor er den pointe, at Paluddan ville afskaffe ytringsfriheden og samtlige andre menneskerettigheder i samme øjeblik han fik muligheden for at gøre det? Hvorfor må demokratiet ikke beskytte sig mod folk som er ude på at ødelægge det?
foxtrot skrev:En internetperson, der ikke kan se hvornår man er sarkastisk, er jo bare et fjols man endnu ikke har mødt.

Brugeravatar
Tonic Satan
Geografisk sted: Jeg er i lommen på dig

#39 Indlæg af Tonic Satan » 15 apr 2019 13:13

Han gør da et kvalificeret forsøg på at blive martyr, og det håber jeg sådan set, at han får held med.
Karsten Olesen skrev:
17 jan 2008 12:21
knepningens mester!

Brugeravatar

#40 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 15 apr 2019 13:17

yossarian skrev:
15 apr 2019 13:09
Hvor er den pointe, at Paluddan ville afskaffe ytringsfriheden og samtlige andre menneskerettigheder i samme øjeblik han fik muligheden for at gøre det? Hvorfor må demokratiet ikke beskytte sig mod folk som er ude på at ødelægge det?
Fordi så går man på kompromis med ytringsfriheden, og så er demokratiet ikke længere demokratisk? Det er jo det samme som at HuT selvfølgelig skal have lov til at lave deres lignende stunt, selvom de er imod demokratiet.

Besvar