Gode journalister-tråden

Næsten alt
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
A Friend in London

Re: Gode journalister-tråden

#251 Indlæg af A Friend in London » 30 jun 2020 16:05

Ligesom de fleste forskere helst vil have data, der passer eller kan tilpasses deres (og deres mæceners) tese.

Brugeravatar
J Spaceman
Geografisk sted: London

#252 Indlæg af J Spaceman » 30 jun 2020 16:12

A Friend in London skrev:
30 jun 2020 16:05
Ligesom de fleste forskere helst vil have data, der passer eller kan tilpasses deres (og deres mæceners) tese.
Ja, men her stilles der heldigvis langt højere krav til metoden, hvis du vil nå nogen vegne med dine resultater, og den typiske læser vil ikke i samme grad dele dit ønske om at understøtte din påstand som indenfor medieverdenen.
Jon A skrev:Bidrag med noget.

Brugeravatar
A Friend in London

#253 Indlæg af A Friend in London » 30 jun 2020 16:22

Jeg tror ikke helt, jeg forstår dit svar og/eller kan kontekstualisere det.

Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: York University, Toronto

#254 Indlæg af Pete Rock » 30 jun 2020 16:28

ja, og vores artikler skal igennem peer-review, hvor ~3 forskerne der ikke kender mig personligt skal læse det jeg siger om mine resultater, og hvordan jeg nåede frem til dem. Det er tit en langvarig proces som kan medføre mange ændringer i artiklen, i mange tilfælde nye analyser og nogle gange endda nye eksperimenter. I mange tilfælde skal jeg også dele mine data-set offentligt, så andre forskere (ihvertfald i teorien) kan downloade dem og gen-analysere dem. Andre forskere kan læse min metode-sektion, lave mit eksperiment igen, og tjekke om de når frem til samme resultat. For nogle år siden fik jeg en mail fra en fyr fra University of Reading, UK, der var interesseret i at replicere et EEG-eksperiment jeg publicerede i Journal of Neuroscience i 2016. Nu er han så endelig færdig med at indsamle data og analysere dem, og det ser lykkeligvis ud til at hans resultater i det store og hele ligner mine. :thumbup:
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
J Spaceman
Geografisk sted: London

#255 Indlæg af J Spaceman » 30 jun 2020 16:34

30 jun 2020 16:22
Jeg tror ikke helt, jeg forstår dit svar og/eller kan kontekstualisere det.
Altså selvom forskeren og journalisten begge har en bias imod at bruge data på en måde, som understøtter deres hypotese/holdning, så stiller forskerverdenen langt højere krav til den videnskabelige metode og dataanalysen, end medieverdenen gør. Desuden ville læserne i langt mindre grad dele forskerens bias sammenlignet med en læser af f.eks. en bestemt avis.

Edit: Nå, Pete Rock svarede. I skal nok nærmere lytte til ham, da han rent faktisk har erfaring på området, men det ser ud som om, vi alligevel mener det samme. :)
Senest rettet af J Spaceman 30 jun 2020 16:36, rettet i alt 1 gang.
Jon A skrev:Bidrag med noget.

Brugeravatar
A Friend in London

#256 Indlæg af A Friend in London » 30 jun 2020 16:36

Pete Rock skrev:
30 jun 2020 16:28
ja, og vores artikler skal igennem peer-review, hvor ~3 forskerne der ikke kender mig personligt skal læse det jeg siger om mine resultater, og hvordan jeg nåede frem til dem. Det er tit en langvarig proces som kan medføre mange ændringer i artiklen, i mange tilfælde nye analyser og nogle gange endda nye eksperimenter. I mange tilfælde skal jeg også dele mine data-set offentligt, så andre forskere (ihvertfald i teorien) kan downloade dem og gen-analysere dem. Andre forskere kan læse min metode-sektion, lave mit eksperiment igen, og tjekke om de når frem til samme resultat. For nogle år siden fik jeg en mail fra en fyr fra University of Reading, UK, der var interesseret i at replicere et EEG-eksperiment jeg publicerede i Journal of Neuroscience i 2016. Nu er han så endelig færdig med at indsamle data og analysere dem, og det ser lykkeligvis ud til at hans resultater i det store og hele ligner mine. :thumbup:
Lyder som om, der er stof til en god artikel der! :rockout:

Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: York University, Toronto

#257 Indlæg af Pete Rock » 30 jun 2020 16:39

Det er ikke noget perfekt system. Psychological Science, som ellers er et rimeligt selektivt tidsskrift, måtte lige trække en artikel tilbage med titlen Declines in religiosity predict increases in violent crime—but not among countries with relatively high average IQ, fordi forfatterne brugte nogle tvivlsomme data og en tvivlsom test (IQ-testen) til at nå frem til nogle temmeligt tvivlsomme konklusioner.

edit. Altså en artikel der allerede var blevet publiceret, og altså havde overlevet både redaktørens vurdering og peer review-kritikken.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
stilhed
Geografisk sted: on a mountain
Kontakt:

#258 Indlæg af stilhed » 30 jun 2020 23:14

yossarian skrev:
30 jun 2020 15:16
fabriz skrev:
30 jun 2020 14:21
30 jun 2020 14:02
Tænk, hvis man også turde ytre sig, om dem der bliver født 'forkert'. Det tør jeg heldigvis ikke.
Ja okay, at hjernen ikke er udviklet som den skal, var en uheldigt forhastet formulering. Hjernen er i hvert fald ikke udviklet som den kan blive, hvis man bliver født i andet trimester.

Jeg forsøgte bestemt heller ikke at sige, at det er forkert at de børn overlever. Jeg synes det er fantastisk. Selvfølgelig skal så mange som muligt overleve. Det er helt klart min holdning - ellers ville jeg da heller ikke kunne arbejde på det område.
Nå, men der tror jeg godt, jeg lige vil gå hen? Det er vist noget med at 50% af dem som fødes inden uge 25 får alvorlige hjerneskader? Jeg er ikke ekspert selvsagt, men DR sendte en doku for nogle år siden, "født på grænsen til livet", og for i hvert fald et par af børnene i dén er der rigtig langt hen til et godt liv.
foreslår du, at man forbyder børn at blive født før uge 25?
der har altid eksisteret et misforhold mellem de små folks kår og den betydning, de tillægger deres egen eksistens

Brugeravatar
yossarian
Spotify: 113344089
Geografisk sted: fuckin' dobbelt-A
Kontakt:

#259 Indlæg af yossarian » 01 jul 2020 01:32

stilhed skrev:
30 jun 2020 23:14
yossarian skrev:
30 jun 2020 15:16
fabriz skrev:
30 jun 2020 14:21
30 jun 2020 14:02
Tænk, hvis man også turde ytre sig, om dem der bliver født 'forkert'. Det tør jeg heldigvis ikke.
Ja okay, at hjernen ikke er udviklet som den skal, var en uheldigt forhastet formulering. Hjernen er i hvert fald ikke udviklet som den kan blive, hvis man bliver født i andet trimester.

Jeg forsøgte bestemt heller ikke at sige, at det er forkert at de børn overlever. Jeg synes det er fantastisk. Selvfølgelig skal så mange som muligt overleve. Det er helt klart min holdning - ellers ville jeg da heller ikke kunne arbejde på det område.
Nå, men der tror jeg godt, jeg lige vil gå hen? Det er vist noget med at 50% af dem som fødes inden uge 25 får alvorlige hjerneskader? Jeg er ikke ekspert selvsagt, men DR sendte en doku for nogle år siden, "født på grænsen til livet", og for i hvert fald et par af børnene i dén er der rigtig langt hen til et godt liv.
foreslår du, at man forbyder børn at blive født før uge 25?
Jeg foreslår vistnok at man kigger forældre til babyer på mindre end 750 gram meget dybt i øjnene og giver dem en indtrængende opfordring om at acceptere, at der ikke gives behandling til deres baby. Folk aner ikke hvad de går ind til og de kan ikke overskue konsekvenserne af at få et multihandicappet barn.
foxtrot skrev:En internetperson, der ikke kan se hvornår man er sarkastisk, er jo bare et fjols man endnu ikke har mødt.

Brugeravatar
secondtoughestintheinfant
Geografisk sted: Jerusalem

#260 Indlæg af secondtoughestintheinfant » 03 jul 2020 08:52

God artikel i WA om mordet på Bornholm: https://www.weekendavisen.dk/2020-27/sa ... de-sandhed
Rønne lyder som en Larry Clark-film.
jegharfangetmigenmyg skrev:
29 maj 2019 11:28
Touché.

Besvar