TN 2021 - brexile on main street

Næsten alt
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
gigantic

Re: TN 2021 - brexile on main street

#1471 Indlæg af gigantic » 04 maj 2021 08:51

Der er vel ikke noget forkert i det, du refererer (bortset fra det med fælden)? Jeg har ikke login til Politiken. Hvis vi udsætter vaccinationsprogrammet, kommer flere til at nå at blive syge. Det kan vel ikke være anderledes. Og hvis det udskyder genåbningen, så koster det penge. Det er vel også indiskutabelt. Det er vel hans job så at have en holdning til det - ikke at jeg nødvendigvis er enig med Brian Arthur.
eini skrev:
24 jan 2020 15:59
Svingninger er et af de sidste offentlige steder vi har hvor det er vigtigere at være intelligent end at være sympatisk. Lad os da for helvede værne om det. Du kan få alle de hjerte-emojis du skal bruge ovre på Facebook.

Brugeravatar
nap nap.

#1472 Indlæg af nap nap. » 04 maj 2021 09:08

EHG skrev:
04 maj 2021 08:29
Tn:
Har vi en tråd for dumme eks politikere?
Brian Mikkelsen skrev:
30 apr 2021 19:44
»Politikerne er blevet lokket i en fælde af Sundhedsstyrelsen. For det vil få kæmpe økonomiske konsekvenser (to milliarder kroner om ugen) samt mange nye smittede, hospitalsindlæggelser og senfølger at udsætte mindst fire uger«.

»Politikerne bør tage magten fra Brostrøm«
https://politiken.dk/indland/art8195508 ... %B8m%C2%AB

Der kan man tale om at tale imod bedrevidende. Jaja, han varetager Dansk Erhvervs interesser, men hvad er hans forudsætninger for at undsige Brostrøms faglighed? Uhørt tonedøvt indslag fra en så mangtfuld person.
Men det har ikke været så heldigt med Sundhedsstyrelsens faglighed under coronakrisen, har det? Hvis styrelsen ligger inde med en mega god begrundelse for at droppe J&J til mænd, så kunne de i det mindste få en kommunikationsmedarbejder til at formidle den videre.
Forestil dig et kunstværk skabt af Per Arnoldi med musik af Niels Lan Doky.

Brugeravatar
EHG
Geografisk sted: 4623
Kontakt:

#1473 Indlæg af EHG » 04 maj 2021 10:13

Gigantic:
"Det kunne være fedt for de danske virksomheder, hvis vi så at rubbe neglene og åbne det hele". Det er en legal indvending FRA DE's direktør.
"Det kunne være fedt hvis politikerne satte direktøren i Sundhedsstyrelsen fra bestilling, da vi I DE er uenige i hans/deres håndtering af vaccineudrulningen". Det synes jeg ikke en DE direktør skal have en holdning til. Privat-Brian må skrige på fyringer så tosset han vil, men det burde DE-Brian holde sig for god til. Uanset hvor god/mindre god man synes deres håndtering har været.

Nap Nap:
Meldte de ikke det ret klart ud i går? Vaccinens fordele står ikke mål med risikoen for blodpropper. Det budskab turede vicedirektøren aftennyhederne tyndt med. Senere på aftenen blev et politisk flertal enige om at give danskerne adgang til de kasserede vacciner - hvis de selv vil løbe (den minimale) risiko. Ligner en win win fra mit bord - og i hvert fald ikke noget der retfærdiggør en fyring af Sundhedsstyrelsens ledelse (og igen: Hvorfor skal DE's direktør udtale sig om det?)

Brugeravatar
Broder Salsa
Geografisk sted: Dodge City

#1474 Indlæg af Broder Salsa » 04 maj 2021 10:27

Jeg læser ikke Brians udmelding som en opfordring til at fyre Brostrøm - at “tage magten fra Brostrøm” betyder vel i den sammenhæng ikke at lade politiken være styret af SSTs faglige vurderinger.

Brugeravatar
nap nap.

#1475 Indlæg af nap nap. » 04 maj 2021 11:20

EHG skrev:
04 maj 2021 10:13
Nap Nap:
Meldte de ikke det ret klart ud i går? Vaccinens fordele står ikke mål med risikoen for blodpropper. Det budskab turede vicedirektøren aftennyhederne tyndt med. Senere på aftenen blev et politisk flertal enige om at give danskerne adgang til de kasserede vacciner - hvis de selv vil løbe (den minimale) risiko. Ligner en win win fra mit bord - og i hvert fald ikke noget der retfærdiggør en fyring af Sundhedsstyrelsens ledelse (og igen: Hvorfor skal DE's direktør udtale sig om det?)
Nej. Jeg tror ikke, vi er ude i en win-win. Hvis danskerne ender med at få adgang til de kasserede vacciner, så kan det få en social slagside, fordi de resursestærker som altid ender først i køen.

I USA har man ikke registreret en eneste blodprop blandt mænd. Otte millioner doser af J&J har ført til 15 indberetninger - alle hos kvinder. SST må tro på en enorm underrapportering, hvis deres beslutning ellers skal give mening.
EHG skrev:
(og igen: Hvorfor skal DE's direktør udtale sig om det?)
Fordi SST begrunder fravalget af J&J med "en god epidemikontrol i Danmark." Den epidemikontrol er opnået gennem nedlukning af samfundet osv. og slider hårdt på mange medlemmer i Dansk Erhverv. Jeg synes i det hele taget, at SST burde gøre mere ud af at anerkende, at nedlukningen i sig selv er et eksperiment, som også har en ødelæggende effekt på rigtig mange områder. Den vinkel er godt gemt væk i deres argumentation.

At Brian Mikkelsen også er en klovn, det kan vi hurtigt blive enige om.
Forestil dig et kunstværk skabt af Per Arnoldi med musik af Niels Lan Doky.

Brugeravatar
EHG
Geografisk sted: 4623
Kontakt:

#1476 Indlæg af EHG » 04 maj 2021 13:08

nap nap. skrev:
04 maj 2021 11:20
EHG skrev:
Nap Nap:
Nej. Jeg tror ikke, vi er ude i en win-win. Hvis danskerne ender med at få adgang til de kasserede vacciner, så kan det få en social slagside, fordi de resursestærker som altid ender først i køen.

I USA har man ikke registreret en eneste blodprop blandt mænd. Otte millioner doser af J&J har ført til 15 indberetninger - alle hos kvinder. SST må tro på en enorm underrapportering, hvis deres beslutning ellers skal give mening.
EHG skrev:
(og igen: Hvorfor skal DE's direktør udtale sig om det?)
Fordi SST begrunder fravalget af J&J med "en god epidemikontrol i Danmark." Den epidemikontrol er opnået gennem nedlukning af samfundet osv. og slider hårdt på mange medlemmer i Dansk Erhverv. Jeg synes i det hele taget, at SST burde gøre mere ud af at anerkende, at nedlukningen i sig selv er et eksperiment, som også har en ødelæggende effekt på rigtig mange områder. Den vinkel er godt gemt væk i deres argumentation.

At Brian Mikkelsen også er en klovn, det kan vi hurtigt blive enige om.
Selvfølgelig er SST ikke hævet over kritik, og selvfølgelig skal de ud og stå på mål for deres beslutning om at skodde J&J. Synes bare ikke Mikkelsens kritik er rettet korrekt. Det er netop ikke nøgtern kritik af SST's tilgang, og selv hvis Ungfugl har ret i, at Mikkelsen ikke går efter Brostrøms job, forsøger han stadig at sætte ham (og SST) uden for indflydelse (og erhvervslivets tarv over sundhedsmyndighedernes anbefalinger, men det er en helt anden snak). Skal DE's direktør virkelig have en holdning til arbejds- og beslutningsgangende i maskinrummet af regeringen?

Det er uhensigtsmæssigt hvis de kasserede vacciner ender hos de ressourcestærke. Jeg ved ikke nok om måden de vil gøre det på, men hvis det bliver noget ala de indefrosne feriepenge, kan man håbe at det bliver rigeligt tilgængeligt for alle. Høj som lav.

Castrato

#1477 Indlæg af Castrato » 04 maj 2021 14:49

nap nap. skrev:
04 maj 2021 11:20
Jeps. Det er nemlig et ret bizart grundlag de bruger til at sabotere vaccinationsprogrammet. Risikoen for det sjældne hyperkoagulation/trombocytopeni-syndrom er mindre end ved p-piller. Grunden til at kvinder er mere udsatte end mænd, er at deres immunsystem er bedre (reagerer kraftigere), samt evt. kombination med p-piller, og det faktum at de udgør majoriteten af det frontline-personale som har fået vaccinerne først.

Der er iøvrigt en del eksisterende forskning som peger på hvad der er gået galt i blodproptilfældene. Jeg er faktisk ret sikker på sammenhængen og der kommer et indlæg om det i corona-tråden snart.
Engleblid er kastratsangerens kvad.

Brugeravatar
andreassyr
Geografisk sted: Fakultet for Komparativ Irrelevans

#1478 Indlæg af andreassyr » 05 maj 2021 00:14

Svingninger 2021: Mædl, spirituel free jazz og bundseriøs forældrerådgivning. Foraet ældes med ynde, synes jeg.
Spot On

Brugeravatar
Jallan
Geografisk sted: Fanget i en barometerlomme

#1479 Indlæg af Jallan » 05 maj 2021 08:05

Er det i det hele taget ikke ret bizart, hvordan vaccinerne skal have 0 bivirkninger for at blive taget i brug? Som Jensth skriver, så giver man da rask væk piger ned til 15-års alderen p-piller velvidende at blodpropper er en sjælden bivirkning. Der er sjældne bivirkninger ved næsten al medicin, selv panodiler. Jeg synes også det er problematisk at den almindelige person bliver stillet overfor så komplekst et valg uden at have nogen forudsætninger for at træffe det. Omvendt er det selvfølgelig den perfekte ironi at bede alle de selvbestaltede eksperter fra facebook selv træffe beslutningen.
Løbet var kørt, da Jallan besluttede sig for, at at parcellisme og fast white collar-arbejde var meningen med livet. Så var det pludselig uundgåeligt, at han ville implodere i en beigefarvet sky af normiehed.

RIP kongen

Brugeravatar
gigantic

#1480 Indlæg af gigantic » 05 maj 2021 08:58

Udfordringen er vel, at den sygdom, den enkelte vaccineres imod er næsten fuldstændig uskadelig og i hvert fald ikke potentielt dødbringende for store dele af befolkningen. Hvis du er 18 år gammel og sund og rask, så er den lillebitte risiko ved vaccinen større end ved at få sygdommen. Altså for den enkelte, for den 18-årige kan selvfølgelig smitte andre for hvem, sygdommen er potentielt dødbringende. Så jeg synes da, der er et dilemma her. Man kan jo sige, p-pillen løser en udfordring for den enkelte, mens vaccinen for nogen ikke rigtig gør. Den 18-årige øger alene sin risiko for at blive syg eller dø ved at tage vaccinen.
Og så er der jo det her med, at det ikke er et frit valg på samme måde som p-pillerne. Du vil efter al sandsynlighed få færre muligheder for at bevæge dig i samfundet, hvis du ikke er vaccineret. Skal man så de facto påtvinges en risiko?

Det er i hvert fald ikke lige til.
eini skrev:
24 jan 2020 15:59
Svingninger er et af de sidste offentlige steder vi har hvor det er vigtigere at være intelligent end at være sympatisk. Lad os da for helvede værne om det. Du kan få alle de hjerte-emojis du skal bruge ovre på Facebook.

Besvar