FOLKESKOLEN – Det endelige opgør

Næsten alt
Besvar
besked
Forfatter
Castrato

Re: Jeg hader

#271 Indlæg af Castrato » 15 okt 2021 18:54

Dialingleft skrev:
15 okt 2021 18:52
Du har et vildt billede af hvordan verden ser ud. En kende medieret måske.
Har du været i San Francisco for nylig? Portland? Seattle?
Its the economy, stupid!

Brugeravatar
Pete Rock
Geografisk sted: York University, Toronto

#272 Indlæg af Pete Rock » 15 okt 2021 19:16

Hvis man i USA er rig nok til at kunne vælge hvor man vil bo, er en af de vigtigste kriterier skole-distriktet. Om det også gælder i Canada, får vi at se.

Om ikke andet kommer min knægt vel til at kunne ryge mig under bordet som 12-årig.
Dance encourages the body to move without permission. That's a fundamental flaw. It must be solved.

Brugeravatar
PeterEllermann
Spotify: 114022072
Geografisk sted: Working class hero.

#273 Indlæg af PeterEllermann » 15 okt 2021 19:29

Jeg går ud og ryger.
White noise for babies.

Brugeravatar
Dialingleft
Geografisk sted: Middlebro(w)

#274 Indlæg af Dialingleft » 15 okt 2021 19:48

Castrato skrev:
15 okt 2021 18:54
Dialingleft skrev:
15 okt 2021 18:52
Du har et vildt billede af hvordan verden ser ud. En kende medieret måske.
Har du været i San Francisco for nylig? Portland? Seattle?
Nej sgu da. Det er min pointe. Du taler om de her ting som om vi bor i US. Jeg bor på Nørrebro det samme gør Ali ( mener jeg vi har snakket om tidligere). Du overtager en til en hvad du hører om fra USA. Om det er socialpolitik, finanspolitik, venstrefløjen og materialisme, whatever. Alt er fra det land i vesten som har det mest forskellige system fra det du fucking bor i. Jesus mand. Seriøst. Tror du alvorligt at folkeskoler på Nørrebro er lige som den i the Wire. Det er de ikke.
Jimmi Jazz skrev:
12 feb 2021 19:42
Note to self: kom aldrig mere med friske kommentarer til en sociolog om hans sko.

Brugeravatar
PeterEllermann

#275 Indlæg af PeterEllermann » 15 okt 2021 20:24

PeterEllermann skrev:
15 okt 2021 19:29
Jeg går ud og ryger.
Altså ja.
Nu har jeg tænkt.
Folkeskole mod privatskole - er det det samme som, at folkeskolen er samfundet, og privatskolen er #DeRigeSvin?
Det synes jeg ikke, man kan sige.
Jeg synes, at folkeskolen er afhængig af sit område, og privatskole er det samme men i mindre grad.

En veninde har sendt sit barn i privatskole, komplet med bilkørsel hver dag, og har lige oplevet at barnet kommer hjem efter at have leget på legeplads på folkeren og sagt "Må jeg ikke godt gå der?"
Sagen er, at datteren blev inviteret derover af de venner hun har der går på skolen.

Man kan sagtens overleve en folkeskole hvis man har venner.
Hvis man har et kærligt hjem.
Hvis man har interesser man kan forsvinde ind i.

Jeg tror ikke, man kan overleve en folkeskole, hvis ens mor er Mette Frederiksen. Der er ikke lighedstegn, og det er ikke det samme som at "vores samfund er splittet."
White noise for babies.

Brugeravatar
PeterEllermann

#276 Indlæg af PeterEllermann » 15 okt 2021 20:31

Altså så ja.
Buller skal som udgangspunkt gå i folkeren.
Hvis der sker noget på vejen dertil, eller det ikke går, kan man sagtens skifte.
Men der er ikke noget i Danmark, der er RENLORT.
Ikke vandet i hanerne, ikke sygehuset, ikke folkeskolen.
Det bliver godt hvis vi hjælper hinanden.
White noise for babies.

Brugeravatar
gigantic

#277 Indlæg af gigantic » 15 okt 2021 22:55

Stenet at have hørt godt om Rådmandsgade og Blågårds, lefty. Jeg har udelukkende hørt dårligt - som i daglige tæsk og spraymaling i hovedet på tredje dag i 0.-dårligt. Men jeg håber da, det kommer til at fungere for lille lefty.

Vi gav folkeskolen en chance. Den faldt totalt igennem og var på ingen måde nogen opgave voksen. En stor del af grunden var, at inklusionseleverne simpelthen umuliggjorde en nogenlunde sammenhængende undervisning. Al fokus gik til de stakkels inklusionsbørn, der jo fandme havde brug for den ekstra opmærksomhed. Men det betød så at resten af klassen (også) tabte på inklusionskontoen. Lærerene var egentlig sympatiske og gjorde, hvad de kunne, men det strukturelle og skoleledelsen var helt til hest.
Vi fik plads på en privatskole, der ikke er særlig avanceret. Det er bare en skole, som folkeskolen burde være. Min datter har det tusind gange bedre og går nu i 2. klasse, og vi har ikke set os tilbage. At jeg vælger det bedst mulige for mine børn, kommer jeg aldrig til at undskylde for.
eini skrev:
24 jan 2020 15:59
Svingninger er et af de sidste offentlige steder vi har hvor det er vigtigere at være intelligent end at være sympatisk. Lad os da for helvede værne om det. Du kan få alle de hjerte-emojis du skal bruge ovre på Facebook.

Castrato

#278 Indlæg af Castrato » 15 okt 2021 23:50

Det er også præcist sådan jeg har indtryk af at dynamikken mellem folkeskolen og det private valg fungerer. Venstrefløjen og liberale kan godt lide de fattige men ikke lugten af dem.
Its the economy, stupid!

Brugeravatar
Dialingleft
Geografisk sted: Middlebro(w)

#279 Indlæg af Dialingleft » 16 okt 2021 07:15

gigantic skrev:
15 okt 2021 22:55
Stenet at have hørt godt om Rådmandsgade og Blågårds, lefty. Jeg har udelukkende hørt dårligt - som i daglige tæsk og spraymaling i hovedet på tredje dag i 0.-dårligt. Men jeg håber da, det kommer til at fungere for lille lefty.

Vi gav folkeskolen en chance. Den faldt totalt igennem og var på ingen måde nogen opgave voksen. En stor del af grunden var, at inklusionseleverne simpelthen umuliggjorde en nogenlunde sammenhængende undervisning. Al fokus gik til de stakkels inklusionsbørn, der jo fandme havde brug for den ekstra opmærksomhed. Men det betød så at resten af klassen (også) tabte på inklusionskontoen. Lærerene var egentlig sympatiske og gjorde, hvad de kunne, men det strukturelle og skoleledelsen var helt til hest.
Vi fik plads på en privatskole, der ikke er særlig avanceret. Det er bare en skole, som folkeskolen burde være. Min datter har det tusind gange bedre og går nu i 2. klasse, og vi har ikke set os tilbage. At jeg vælger det bedst mulige for mine børn, kommer jeg aldrig til at undskylde for.

Jeg tror nok det er Park vi hører til. Men har venner der børn på begge skoler som er glade for det. Helt klart problemer. Men ikke flere end de løses fint af lærere og forældre. Altså nu ved jeg ikke hvordan det ser ud i de ældre klasser 5<. Hvor jeg ikke kender nogen. Men jeg tænker bare nogen gange om det også er tilfælde rygterne simpelthen er dårligere end realiteten (jeg har også hørt historien om speaydåsen, om knive med i skole) for mine venners børn er meget glade for det som sagt.

Jeg kommer aldrig til at sige noget dårligt om andres valg når det gælder det. Man skal ikke spille ideologi skak med sine børn. Jeg tror bare at Nørrebros folkeskolers rygter er værre end skolerne egentlig er. Og det er ærgerligt synes jeg.
Jimmi Jazz skrev:
12 feb 2021 19:42
Note to self: kom aldrig mere med friske kommentarer til en sociolog om hans sko.

Brugeravatar
æsmet

#280 Indlæg af æsmet » 16 okt 2021 08:42

Min søster er også folkeskolelærer - og når hun fortæller om sine dage, så får jeg et billede af virkelige mennesker med virkelige problemer. Jeg ville nærmest ønske, der ikke var et alternativ til folkeskolen, og at man satte alt ind for at få det til at fungere. Pædagogerne skal ikke kun være i SFO'en efter skoletid. De skal tænde et bål i skolegården og holde det gående året rundt.

Jeg var selv meget bange, da jeg startede på Jellebakken i 1986. Jeg troede, alle i denim og med rygmærker ville æde mig. De stod altid og røg med deres springknive i smalle passager. En dag på asfaltfodboldbanen i 1988 fældede jeg en bølle fra 8. klasse, der fik hul i bukserne (eller havde det i forvejen - den trendsætter), og blodet bare fossede ud fra hans knæ. Jeg troede, mine dage var talte. Han rejste sig for at slå mig ihjel, men så kom en anden bølle mig til undsætning og blev min beskytter i lang tid: "Hvis du rører ham, så smadrer jeg dig."
Senest rettet af æsmet 16 okt 2021 08:59, rettet i alt 1 gang.
Her står jeg så og kigger på denne fabrik.

Besvar