vi rejser

Næsten alt
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
leapfrog
Geografisk sted: på bunden af øresund

Re: vi rejser

#1541 Indlæg af leapfrog » 04 apr 2019 13:11

Kong Louie skrev:
04 apr 2019 12:29
Grunden til jeg finder det fascinerende er, at det bekræfter naturens overlegne styrke. Industrien går i stå, når vi ikke gider mere. Naturen går aldrig i stå, og den er ligeglad med hvor den gror, den gror bare, vælter den omgang bette industrianlæg omkuld og formulder det på en 50-100 år. Herregud.

Jeg er helt enig i ulækkerheden i, at vi bare rykker tungindustrien til Kina, så vi kan pudse vores glorie herhjemme. Men this to shall pass.
Godt, at du er enig i, at det er nasty, men din svada forinden er altså temmelig unuanceret. Det er os mennesker, der for tiden er overlegne på landjorden. Ikke resten af naturen. Resten af naturen går rent faktisk i stå. Et uendeligt antal arter er ved at uddø, fordi vi mennesker blandt andet optager al plads med industri: om det så er skov, fødevareafgrøder, forlystelser eller fabriksbebyggelser. På et overordnet plan har du da ret i, at livet som sådan indfinder sig igen, at den over tid kan blive mangfoldig igen, men lige nu er store dele af naturen gået i stå. Findes ikke længere. Det perspektiv er lidt mere relevant end det der kosmiske deep time-perspektiv om at livet vil komme igen, når vi ikke er her længere.

Brugeravatar
shaken

#1542 Indlæg af shaken » 04 apr 2019 15:15

Hamborg.

Jeg elsker ikke byen, men kan heller ikke mønstre et had; den er sådan lidt midtimellem for mig. Jeg må indrømme, at det er ved at være 8 år siden, jeg sidst satte mine ben på de kanter, så kan ikke stå på mål for den lige nu og her. Mine oplevelser med byen er fra et rent kunstnerisk perspektiv, da det på daværende tidspunkt var på tale, at jeg måske skulle søge ind på deres Hochschule og besøgte derfor en dansk pige, som gik på den pågældende skole for illustration; HAW i folkemunde. Især Anke Feuchtenberger, som er én af professorerne, gjorde indtryk, eller rettere hendes værker gjorde indtryk, men valgte i sidste ende ikke at søge ind, da skolens miljø fremstod nærmest sterilt for mig. Det samme gør sig desuden gældende for mit vedkommende, hvad angår de danske designskoler - klinik for kunst og design – dog i mindre grad.

Billede

Jeg besøgte også nogle illustratorer i privaten, mens jeg var der, i en nedlagt fabrik af en art, hvor vi lavede en tegneleg, hvor papiret gik på omgang og hver mand, så skulle tegne videre. Mega sjovt og måske det bedste minde, jeg har med fra dét besøg. Mit bedste køb var til gengæld en bog med værker af Rodin. Alt for dyr selvfølgelig, men jeg har siden haft meget glæde af den.
Deres primære kunstmuseum er et besøg værd, og jeg vil anbefale at have en skitsebog med under armen. Børn elsker som regel at tegne, og de bliver ofte meget fascinerede, alt efter hvor man befinder sig selvfølgelig, af at kigge med, når en voksen fatter blyanten og går i krig.
If I've a taste, it's not alone
For the earth and stones,
Rocks, coal, iron, air,
That's my daily fare

Brugeravatar
Beefheart
Geografisk sted: Desolation Row

#1543 Indlæg af Beefheart » 05 apr 2019 20:43

Jeg tager på studietur til London med min elev i morgen; nogle tips til pladeforretninger, restauranter osv. her på falderebet?
if through my cracked and dusted dime-store lips I spoke these words out loud would no one hear me?

Brugeravatar
Hansen

#1544 Indlæg af Hansen » 05 apr 2019 22:03

Tak til alle for de mange gode input. Lige nu tyder det på at Hamborg bliver destinationen, og så med lidt detours undervejs. Så bliver det nok Sverige næste år.

Brugeravatar
PeterEllermann
Spotify: 114022072
Geografisk sted: Working class hero.

#1545 Indlæg af PeterEllermann » 05 apr 2019 23:06

Hansen skrev:
05 apr 2019 22:03
Tak til alle for de mange gode input. Lige nu tyder det på at Hamborg bliver destinationen, og så med lidt detours undervejs. Så bliver det nok Sverige næste år.
Skal du husk minityr musem.
Frugtprovokatøren.

Brugeravatar
J Spaceman
Geografisk sted: Vesterbro

#1546 Indlæg af J Spaceman » 06 apr 2019 01:42

Beefheart skrev:
05 apr 2019 20:43
Jeg tager på studietur til London med min elev i morgen; nogle tips til pladeforretninger, restauranter osv. her på falderebet?
I kan da hænge ud med mig? Vi kan snakke lidt om fodbold og blød folk? :D
Jon A skrev:Bidrag med noget.

Brugeravatar
foxtrot
Geografisk sted: Grosse Pointe

#1547 Indlæg af foxtrot » 06 apr 2019 13:07

foxtrot skrev:
04 apr 2019 01:19
Pete Rock skrev:
03 apr 2019 23:30
Bare kør op langs stranden til Huntington Beach, eller ned langs stranden til Laguna Beach, afhængig af hvorvidt du er til surfing eller celebs. Der er ikke andet at kigge på end mennesker. Er du der lige nu? US Open of Surfing er i Huntington Beach i slut-Juli, og det var superfedt da jeg var der i 2007. Babes, burnouts and beach bums!
Cool! Tak :-) Yes er der lige nu - sidder i et auditorium på Irvine University.

Det er fredag formiddag jeg har fri, så det bliver nok cykling op ad stranden :-)
Nåede desværre ikke Huntington. Til gengæld åd jeg en double hot fudge brownie sunday på molen ved Balboa Beach. Hold nu kæft den smagte godt. Totalt værd de par uger den sikkert har forkortet mit liv med!
You know, Mike Yanagita. Remember me?

Brugeravatar
Frcaheal

#1548 Indlæg af Frcaheal » 03 maj 2019 13:48

lille sur pige skrev:
11 jan 2019 20:34
Frcaheal skrev:
05 jan 2019 19:07
Her er mine umiddelbare og løse Balkantanker:

Jeg rejste den omvendte vej i sommeren 17, hvor jeg startede i Tuzla og endte i Sofia. Min plan var løs, jeg tog det fra dag til dag, havde nogle flere dage og endte sådan her: Tuzla - Sarajevo - Mostar - Dubrovnik - Kotor - Cetinje - Podgorica - Skhoder - Tirana - Prizren - Pristina - Skopje - Sofia.

Man kan ikke rejse fra Kosovo ind i Serbien. Jeg mødte en englænder i Pristina forrige sommer, der var blevet sat af bussen in the middle of fucking nowhere ved den serbiske grænse og måtte tomle tilbage til Pristina.

Hvis du vil til Mostar, giver det så ikke bedre mening at tage der til på vejen fra Podgorica til Sarajevo? Selvom du jo godt nok så render ind i den der triple grænseovergang ved Neum, der angiveligt skulle kunne tage timevis. Jeg, og nogle gale norske laksefiskere og en amerikaner, jeg havde mødt i Sarajevo, betalte en mand for at køre os udenom af en eller anden lille pisse bjergvej, så vi kun skulle krydse en grænse i stedet for fire.

Jeg vekslede lidt mellem at være social og ikke-social. Efter mine dage med nordmændene og amerikaneren tog jeg et par dage alene lidt uden for Kotor, hvor jeg boede helt ned til vandet og sad på terassen dagen lang, drak rødvin, åd oliven og læste lokale forfattere, jeg havde fundet i den øvrigt fine boghandel Buybook i Sarajevo. Jeg kan sgu meget godt lide Kotor. Det er en slags mini-Dubrovnik med færre turister, hvor alt koster det halve og smager dobbelt så godt som på den kroatiske side af grænsen. De laver en virkelig god lufttørret og let røget skinke i Montenegro. Hermed anbefalet. Niksicko Tamno er i øvrigt også montenegrinsk og en ganske udmærket mørk øl, som det jo ellers ikke er noget, de gør sig så meget i på de kanter. Vranac pro corde er den drikkelige af de udbredte rødvine i Montenegro. Hold dig fra de billige. Hvis du vil have en social dag i Podgorica kan jeg anbefale Hostel Nice Place lige ved stadion. Jeg endte med at blive en ekstra dag i byen (jo sgu! en der frivilligt er blevet i Podgorica), fordi jeg endte med at bruge hele første dag på at hænge ud med hostelejeren Backo i haven og ryge stærke bosniske cigaretter (Drina) og drikke øl af store plastikflasker. Det lærte jeg sgu mere om Montenegro og Jugoslavien af end at gå på et eller andet museum. Men man hænger jo måske ikke så meget ud i haven om vinteren. Som den opmærksomme læser nok har opdaget, er jeg ret glad for Montenegro.

Albanerne har jo bygget en gigantisk motorvej fra Tirana til Pristina op gennem bjergene for at binde kosovoalbanerne sammen med Albanien, så du kan lynhurtigt komme ned til Tirana, hvis du vil det.

Tip: tag et billede af tavlen med langdistancebusafgange, når du ankomme til et sted. Så ved du, hvornår du kan komme derfra igen. Rome2Rio og Balkanviator appsene kan bruges til at se transportmuligheder, men typisk er der mange flere afgange, som ikke finder vej til nettet, kun til tavlen på busstationen.
åh. alt i alt, tror jeg at jeg må komme tilbage og måske tage mere ned langs kysten en anden gang. med flere dage. det lyder i hvert fald herligt, det der. tak for inspiration. ud over at jeg så nu også har et eller anden håbløst billede i hovedet af, at det selvfølgelig også er solskin dernede. i januar. hah.

podgorica -> sarajevo var mest for togturen (som skulle være fin). og jeg tror egentlig jeg dropper mostar. eller. gemmer til en anden gang. nu må vi se.

og jo, det der med at tjekke busafgange er nok en god idé. så vidt jeg kan forstå, er forbindelserne betydeligt ringere om vinteren end om sommeren. men det må man jo bare tage med. og håbe på, at jeg kan finde en bus der kører den rigtige vej (d.v.s. jo nok bare uden om serbien).

og fedt med boghandelanbefaling i sarajevo. der er jeg jo nærmet på vej hjem og må gerne købe ting. og godt med podgricaovernatningsanbefaling. jeg får formentlig brug for i hvert fald at være der en nat. og jeg er virkelig helt håbløst træt af at se på hoteller/hostels.

åhja, men tak igen! jeg glæder mig til at drikke rødvin.
leapfrog skrev:
07 jan 2019 23:31

har taget toget fra sofia til istanbul engang. det var vist mørkt, men det fungerede fint. kan også se de har en flot rute fra thessaloniki til skopje: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

så slipper du for sofia og kan - hvis forholdene tillader det - futte videre til pristina.
det virker som om, at der ikke kører tog hele vejen mellem thessaloniki og skopje mere. togbytte, hrumpf. men er der bedre end sofia? jeg har ikke rigtigt hørt noget - hverken godt eller dårligt - om nogen af stederne. toget mellem istanbul og sofia ser til gengæld ud til at koste nogenlunde det samme som bussen, så måske det kunne være smart. om ikke andet for afvekslingens skyld. tak!
Hvordan endte det her egentlig?

Jeg har selv lige været af sted på en lille tur i påsken til Makedonien og Montenegro, hvor jeg besøgte Ohrid, Ulcinj, Budva og Herceg Novi. Wizzair har jo åbnet en direkte rute til Ohrid fra Malmø, og jeg fandt direkte billetter hjem til kbh fra Dubrovnik til knap 400 kr med Norwegian, så er det jo for dumt at lade være.

Nu lurer jeg på en tur på en uges tid omkring pinse og grundlovsdag til det nordvestlige eksjugoslavien, hvor jeg aldrig har været. Jeg har øje på at flyve til Zagreb og så flyve hjem fra Ljubljana. Jeg tænker, at godt en uge til de to steder måske lige i overkanten, så jeg kunne godt finde på at proppe en by til ind. Er der nogen, der har erfaringer med Rijeka? Trieste er også en mulighed. En tredje mulighed er ikke at flyve hjem fra Ljubljana, men fra Wien. Den løsning gider jeg dog kun, hvis jeg kan finde et sted mellem Ljubljana og Wien, der er værd at besøge. Er Maribor noget ved?
God hvid jul til alle(!)

Brugeravatar
leapfrog
Geografisk sted: på bunden af øresund

#1549 Indlæg af leapfrog » 03 maj 2019 15:28

Frcaheal skrev:
03 maj 2019 13:48
lille sur pige skrev:
11 jan 2019 20:34
Frcaheal skrev:
05 jan 2019 19:07
Her er mine umiddelbare og løse Balkantanker:

Jeg rejste den omvendte vej i sommeren 17, hvor jeg startede i Tuzla og endte i Sofia. Min plan var løs, jeg tog det fra dag til dag, havde nogle flere dage og endte sådan her: Tuzla - Sarajevo - Mostar - Dubrovnik - Kotor - Cetinje - Podgorica - Skhoder - Tirana - Prizren - Pristina - Skopje - Sofia.

Man kan ikke rejse fra Kosovo ind i Serbien. Jeg mødte en englænder i Pristina forrige sommer, der var blevet sat af bussen in the middle of fucking nowhere ved den serbiske grænse og måtte tomle tilbage til Pristina.

Hvis du vil til Mostar, giver det så ikke bedre mening at tage der til på vejen fra Podgorica til Sarajevo? Selvom du jo godt nok så render ind i den der triple grænseovergang ved Neum, der angiveligt skulle kunne tage timevis. Jeg, og nogle gale norske laksefiskere og en amerikaner, jeg havde mødt i Sarajevo, betalte en mand for at køre os udenom af en eller anden lille pisse bjergvej, så vi kun skulle krydse en grænse i stedet for fire.

Jeg vekslede lidt mellem at være social og ikke-social. Efter mine dage med nordmændene og amerikaneren tog jeg et par dage alene lidt uden for Kotor, hvor jeg boede helt ned til vandet og sad på terassen dagen lang, drak rødvin, åd oliven og læste lokale forfattere, jeg havde fundet i den øvrigt fine boghandel Buybook i Sarajevo. Jeg kan sgu meget godt lide Kotor. Det er en slags mini-Dubrovnik med færre turister, hvor alt koster det halve og smager dobbelt så godt som på den kroatiske side af grænsen. De laver en virkelig god lufttørret og let røget skinke i Montenegro. Hermed anbefalet. Niksicko Tamno er i øvrigt også montenegrinsk og en ganske udmærket mørk øl, som det jo ellers ikke er noget, de gør sig så meget i på de kanter. Vranac pro corde er den drikkelige af de udbredte rødvine i Montenegro. Hold dig fra de billige. Hvis du vil have en social dag i Podgorica kan jeg anbefale Hostel Nice Place lige ved stadion. Jeg endte med at blive en ekstra dag i byen (jo sgu! en der frivilligt er blevet i Podgorica), fordi jeg endte med at bruge hele første dag på at hænge ud med hostelejeren Backo i haven og ryge stærke bosniske cigaretter (Drina) og drikke øl af store plastikflasker. Det lærte jeg sgu mere om Montenegro og Jugoslavien af end at gå på et eller andet museum. Men man hænger jo måske ikke så meget ud i haven om vinteren. Som den opmærksomme læser nok har opdaget, er jeg ret glad for Montenegro.

Albanerne har jo bygget en gigantisk motorvej fra Tirana til Pristina op gennem bjergene for at binde kosovoalbanerne sammen med Albanien, så du kan lynhurtigt komme ned til Tirana, hvis du vil det.

Tip: tag et billede af tavlen med langdistancebusafgange, når du ankomme til et sted. Så ved du, hvornår du kan komme derfra igen. Rome2Rio og Balkanviator appsene kan bruges til at se transportmuligheder, men typisk er der mange flere afgange, som ikke finder vej til nettet, kun til tavlen på busstationen.
åh. alt i alt, tror jeg at jeg må komme tilbage og måske tage mere ned langs kysten en anden gang. med flere dage. det lyder i hvert fald herligt, det der. tak for inspiration. ud over at jeg så nu også har et eller anden håbløst billede i hovedet af, at det selvfølgelig også er solskin dernede. i januar. hah.

podgorica -> sarajevo var mest for togturen (som skulle være fin). og jeg tror egentlig jeg dropper mostar. eller. gemmer til en anden gang. nu må vi se.

og jo, det der med at tjekke busafgange er nok en god idé. så vidt jeg kan forstå, er forbindelserne betydeligt ringere om vinteren end om sommeren. men det må man jo bare tage med. og håbe på, at jeg kan finde en bus der kører den rigtige vej (d.v.s. jo nok bare uden om serbien).

og fedt med boghandelanbefaling i sarajevo. der er jeg jo nærmet på vej hjem og må gerne købe ting. og godt med podgricaovernatningsanbefaling. jeg får formentlig brug for i hvert fald at være der en nat. og jeg er virkelig helt håbløst træt af at se på hoteller/hostels.

åhja, men tak igen! jeg glæder mig til at drikke rødvin.
leapfrog skrev:
07 jan 2019 23:31

har taget toget fra sofia til istanbul engang. det var vist mørkt, men det fungerede fint. kan også se de har en flot rute fra thessaloniki til skopje: https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

så slipper du for sofia og kan - hvis forholdene tillader det - futte videre til pristina.
det virker som om, at der ikke kører tog hele vejen mellem thessaloniki og skopje mere. togbytte, hrumpf. men er der bedre end sofia? jeg har ikke rigtigt hørt noget - hverken godt eller dårligt - om nogen af stederne. toget mellem istanbul og sofia ser til gengæld ud til at koste nogenlunde det samme som bussen, så måske det kunne være smart. om ikke andet for afvekslingens skyld. tak!
Hvordan endte det her egentlig?

Jeg har selv lige været af sted på en lille tur i påsken til Makedonien og Montenegro, hvor jeg besøgte Ohrid, Ulcinj, Budva og Herceg Novi. Wizzair har jo åbnet en direkte rute til Ohrid fra Malmø, og jeg fandt direkte billetter hjem til kbh fra Dubrovnik til knap 400 kr med Norwegian, så er det jo for dumt at lade være.

Nu lurer jeg på en tur på en uges tid omkring pinse og grundlovsdag til det nordvestlige eksjugoslavien, hvor jeg aldrig har været. Jeg har øje på at flyve til Zagreb og så flyve hjem fra Ljubljana. Jeg tænker, at godt en uge til de to steder måske lige i overkanten, så jeg kunne godt finde på at proppe en by til ind. Er der nogen, der har erfaringer med Rijeka? Trieste er også en mulighed. En tredje mulighed er ikke at flyve hjem fra Ljubljana, men fra Wien. Den løsning gider jeg dog kun, hvis jeg kan finde et sted mellem Ljubljana og Wien, der er værd at besøge. Er Maribor noget ved?
Jeg er normalt ikke mand for udskamning og år tilbage var jeg det slet ikke, men CO2-tunge svipture i flyvemaskine for at køre lidt tog i Østeuropa, fordi det er "for dumt at lade være"...

Når du nu formentlig er ung og fleksibel, så kunne et døgn i hver ende med tog sydøstpå over Trelleborg måske være en ide? Trainline.dk finder tit billetter til 500-600 kr. Jeg skal til Bologna for samme pris i juni.

Brugeravatar
Frcaheal

#1550 Indlæg af Frcaheal » 03 maj 2019 18:22

leapfrog skrev:
03 maj 2019 15:28
Jeg er normalt ikke mand for udskamning og år tilbage var jeg det slet ikke, men CO2-tunge svipture i flyvemaskine for at køre lidt tog i Østeuropa, fordi det er "for dumt at lade være"...

Når du nu formentlig er ung og fleksibel, så kunne et døgn i hver ende med tog sydøstpå over Trelleborg måske være en ide? Trainline.dk finder tit billetter til 500-600 kr. Jeg skal til Bologna for samme pris i juni.
Det var sgu da egentlig meget smart. Et døgn til Zagreb/Ljubljana. Det er jo ikke så galt - jeg troede, det tog meget længere tid. Tak. Som regel har jeg været længere nede syd på Balkan, og der er det jo altså helt umuligt med tog, så jeg har aldrig så meget som tænkt på at tjekke det.

Jeg flyver alt for meget. Du vil ikke vide, hvor mange gange jeg har fløjet kbh-Aalborg gennem årene, men der er jeg jo begyndt at tage bussen i stedet nu, efter jeg har opdaget den over Molslinjen.

Tilbage på sporet (hehe), så kan jeg jo faktisk tage afsted allerede onsdag efter job med tog (der er jo helligdag torsdag, og jeg har allerede taget fri fredag) og ende op med flere nettodage, end hvis jeg skulle vente med at tage af sted til om lørdagen, som var der, der var fly. Nu har jeg sgu bestilt en togbillet til Ljubljana.
God hvid jul til alle(!)

Besvar