Espresso kande

Næsten alt
besked
Forfatter
Brugeravatar
foxtrot
Geografisk sted: Grosse Pointe

Re: Espresso kande

#11 Indlæg af foxtrot » 13 okt 2008 11:25

Jeg har også den klassiske, og den er en ren fryd at lave kaffe på. Jeg har så også en mælkeskummer og her til min fødselsdag fik jeg så også en elektrisk kværn. Der er ikke noget bedre end nymalet, frisklavet kaffe søndag formiddag. Det jeg så godt kan li' ved at lave lortet selv, i stedet for at gå på café, er at man selv kan bestemme kaffe/mælk-forholdet. Og så selvfølgelig prisen. Og manglen på fremmede idioter på bordene ved siden af.
You know, Mike Yanagita. Remember me?

Brugeravatar
Jon A
Kontakt:

#12 Indlæg af Jon A » 13 okt 2008 11:35

Bare den samme, gode, gamle, velkendte idiot at forholde sig til.
kulsoen skrev:MÆND (læs: Jon A)
Briller af stål

Brugeravatar
foxtrot
Geografisk sted: Grosse Pointe

#13 Indlæg af foxtrot » 13 okt 2008 11:47

Hvad kaldte du lige min kæreste! :shock:
You know, Mike Yanagita. Remember me?

Brugeravatar
Viskarne
Kontakt:

#14 Indlæg af Viskarne » 13 okt 2008 12:23

jeg synes det smager nærmest røvdårligt det kaffe man får ud af sådan en svend. Det mangler jo netop espressoens crema, som Brandon påpeger. Så hellere stempelkaffe.
spent pride arms talking yellow age.

Brugeravatar
tagman
Geografisk sted: 1 AE fra Solen
Kontakt:

#15 Indlæg af tagman » 13 okt 2008 12:35

Det smager altså godt, Viskarne. Prøv at få en italiener eller en italienofil til at lave det for dig; men Brandon har ret i, at de kalder det for moka.. men derfor er det ikke nødvendigvis mindre cremet end en dyr espresso fra en god maskine. Begge dele smager fantastisk, og jeg har meget svært ved at smage forskel -- andet end at espresso er mere koncentreret og har en skarpere smag, mere markant virkning og drikkes i mindre mængder.

Der er dog en slem og ucharmerende bagside ved espresso/moka. Man skal på toilettet. Min italienske ven drak moka og gik på toilettet for at skide og ryge en cigaret el. joint hver morgen i den uge, jeg boede sammen med ham. Det lugtede helt og aldeles elendigt, og jeg håber virkelig, at han er det eneste menneske i verden, der bevidst bruger moka som afføringsmiddel.

Brugeravatar
chris
Geografisk sted: 2200

#16 Indlæg af chris » 13 okt 2008 13:24

Det er han ikke!
*HIK*

Brugeravatar
Brandon
- inaktiv -

#17 Indlæg af Brandon » 13 okt 2008 14:41

Viskarne skrev:jeg synes det smager nærmest røvdårligt det kaffe man får ud af sådan en svend. Det mangler jo netop espressoens crema, som Brandon påpeger. Så hellere stempelkaffe.
Jeg ville ikke drikke mokaen som en espresso - det egner den kraftige, lidt sure, smag sig ikke til - men 1 del moka tilsat 2 dele varm mælk er altså en magisk blanding. Og så er det vigtigt den bliver lavet med en ordentlig, mørkristet, fintmalet kaffe. Normal Merrild kan ikke bruges. Sådan en fætter her er det helt rigtige hvis man kan støve den op:

Billede

Ellers plejer Irma at have denne her:

Billede
I'm looking California and feeling Minnesota

Brugeravatar
Viskarne
Kontakt:

#18 Indlæg af Viskarne » 13 okt 2008 14:45

Brandon skrev:
Viskarne skrev:jeg synes det smager nærmest røvdårligt det kaffe man får ud af sådan en svend. Det mangler jo netop espressoens crema, som Brandon påpeger. Så hellere stempelkaffe.
Jeg ville ikke drikke mokaen som en espresso - det egner den kraftige, lidt sure, smag sig ikke til - men 1 del moka tilsat 2 dele varm mælk er altså en magisk blanding.
det giver mening i teorien - men jeg har det bare sådan at der ikke er noget som mælk, der kan ødelægge en god kop kaffe (og det er ikke fordi jeg synes det er dyrplageri at hive en ko i patterne ...)
spent pride arms talking yellow age.

Brugeravatar
tagman
Geografisk sted: 1 AE fra Solen
Kontakt:

#19 Indlæg af tagman » 13 okt 2008 14:51

Som veg* får man sjældent fred.

radio

#20 Indlæg af radio » 13 okt 2008 14:52

Viskarne skrev:men jeg har det bare sådan at der ikke er noget som mælk, der kan ødelægge en god kop kaffe
En af livets helt store sandheder, men omvendt en aflivets store mysterier, at folk putter mælk i kaffen. Er det ikke sådan noget man gør når man egentlig ikke kan lide kaffe, men føler sig for voksern til at sidde med en kop varm kakao?

Besvar