Den brusende havtråd

Næsten alt
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
leapfrog
Geografisk sted: på bunden af øresund

Re: Den brusende havtråd

#251 Indlæg af leapfrog » 19 apr 2017 17:33

Noget der altid har undret mig, er, at folk er så vilde efter brage rundt i bølgegangens ubehagelige monotoni langs kyster i Danmark og Kroatien og ikke tøffe stille og rolig ned gennem Europas floder og besøge en masse byer langs breden. Eller det gør folk måske også? Er der gebyr på passage gennem floder? Jeg har uden held forsøgt at finde langdistance-flodcruise til rimelige penge, så det må nok blive på en privat båd engang, når mit afkom kan stå på egne ben.

Harry
Geografisk sted: Kattegat

#252 Indlæg af Harry » 19 apr 2017 18:10

Der er flere grunde. For det første er de svenske skærgårde (eller Limfjorden eller Bornholm/Christiansø eller Bøgestrømmen) alt andet end monotone og der er ikke længere end at man kan nå derop på et par dage. For det andet egner flodsejlads sig ikke synderligt til at sejle med sejl, og jeg gider ikke bruge tre uger i selskab med en brummende motor. Det smukkeste øjeblik i foråret er når man for første gang slukker motoren, hiver sejlene og nyder fremdriften i nærmest total stilhed. Derudover er det åbne hav (den totale monotoni!) mit yndlingsfarvand. At sidde midt på Kattegat uden kyst i sigte er vel den største naturoplevelse man kan få i Danmark. Så virker vores lille land pludselig STORT på den måde man ellers kun oplever det i mere naturrige lande.

Når det så er sagt, så var vi nede i Stettiner Haff forrige år, og turen fra Dziwnow til Wolin (aka Jomsborg!) og videre på Oderen ind til Stetin var ret fin. En god lille motorbåd med indenbordsmotor, så kunne floderne være en ret fed tur. Så flere hollandske både der mest havde karakter af sejlende husbåd, det virkede ret chill.

Forholdene på floderne er i øvrigt til at du sagtens kan have småbørn med, det bør ikke være noget problem hvis man er lidt frisk. Jeg tror sgu jeg skal på sådan en flodtur et af de kommende år. Bare en enkelt gang.

Brugeravatar
Jensth
Geografisk sted: 2400

#253 Indlæg af Jensth » 20 apr 2017 00:26

Alt hvad Harry siger er sandt.

:lol: Leapfrog, det der var omtrent det mest noob-agtige man kan smække i hovedet på en sejlbådsejer.

Prøv en tur alá det Harry så fint beskriver. Det bedste i verden er at sidde i en båd på åbent vand, med en jævn vind agten for tværs, sol for oven og en kop varm kaffe i hånden.

Brugeravatar
leapfrog
Geografisk sted: på bunden af øresund

#254 Indlæg af leapfrog » 20 apr 2017 00:59

Ja, okay, det med vinden...Kan man ikke sejle med sejl på floderne?

Jeg har siddet med kaffe derude på det åbne hav. Ikke på et sejlskib dog. Kun en trawler som tøffede langsomt afsted i solen. Det var bestemt også skønt. Men jeg forstår stadig ikke, at man ikke hører om flere, der søger ind i flodsystemerne.

Brugeravatar
not_batman
Geografisk sted: for enden af markvejen...

#255 Indlæg af not_batman » 20 apr 2017 12:03

du kan sejle med sejl stor set overalt, det er bare et spørgsmål om at krydse mange gange nok. om floden så er bred nok er en anden sag.

som de gamle sejltosser siger, "så findes der to slags idioter. dem der aldrig har sejlet gennem gøtakanalen og så de, der har gjort det mere end en gang". jeg forbinder mest flodsejlads/kanalrundfart med pensionister og flydende campister.

jeg har båd i faaborg - der er vist noget a la 19 havnepladser inden for 10 sømil og et hav af steder at kaste anker. kan ikke se nogen grund til at kruse rundt i adriaterhavet. de bekendte jeg har, der har sejlet i middelhavet siger desuden, at det er pisse dyrt
om ikke andet, så har du en middelmådig musiksmag og en halvstor samling af david tibet-effekter..

Brugeravatar
not_batman
Geografisk sted: for enden af markvejen...

#256 Indlæg af not_batman » 19 feb 2018 14:46

nogle intesserede i en 28' maxi magic?
om ikke andet, så har du en middelmådig musiksmag og en halvstor samling af david tibet-effekter..

Brugeravatar
Oxymoron

#257 Indlæg af Oxymoron » 19 feb 2018 16:52

Jeg skal sejle fra Kirkenes til Sankt Petersborg over Hvidehavet til sommer. Jeg har aldrig sejlet før, så jeg skal sejle med en gammel søulk på hans sejlskib. Jeg glæder mig, men jeg ved ikke, hvad jeg skal forvente. Tips og tricks?

Brugeravatar
Antimatter

#258 Indlæg af Antimatter » 19 feb 2018 16:57

not_batman skrev:nogle intesserede i en 28' maxi magic?
Det sagde hun også igår.
Glaucoma, iritis, cataract, crystallised cataract, a nebula in the pupil, conjunctivitis, torn retina, blood accumulation and abscesses

Brugeravatar
Katten
Geografisk sted: Hus i Ishøj strand

#259 Indlæg af Katten » 30 aug 2018 18:08

not_batman skrev:
19 feb 2018 14:46
nogle intesserede i en 28' maxi magic?
Jeg regner med at du fået den solgt?
Hvis nogen hører om en sejlbåd 24 og op, med inbordsmotor, 4 sovepladser og rulllegenua, så kigger vi efter en. Pris ca. 30.000
When swinging sleeping cat dancer at the Forum.

Besvar