Beijing

Næsten alt
Besvar
besked
Forfatter
Brugeravatar
morteno

Beijing

#1 Indlæg af morteno » 04 okt 2009 10:12

Hvad skal man se?
Hvad skal man spise?
Hvor skal man spise?
Hvor skal man høre musik?
Forslag til gode 1-/2-dages/weekendture væk fra byen?

Jeg har været der et par gange og set en del af de der "turist-steder", så nu er jeg på udkig efter nogle lidt andre oplevelser.

Brugeravatar
not_batman
Geografisk sted: for enden af markvejen...

Re: Beijing

#2 Indlæg af not_batman » 04 okt 2009 14:19

du bliver nødt til at være lidt turistet og så gå ned på food street, hvor du kan få stort set ALT mærkeligt mad - der ligger også en sidegade til wangfujing (strøget/hovedgaden), som har ret meget mærkeligt mad - og en glimrende kyllingekebab, satme svært at støve en god kebab op på de kanter!
vi var der "kun" i en 6 dage ca, havde den obligatoriske bustur til muren for lissom at sige been there done that og få hakket den af listen - derudover brugte jeg det meste af tiden på at vandre rundt i hutongerne og hygge, kom væk fra de store gader og ind af en hvilken som helst sidegade, det er ret inspirerende!
en morgentur ned på den himmelske fredsplads for at se et hav af mennesker gøre morgengymnastik er osse anbefalelsesværdigt, beijing er faktisk en ganske dejlig by!
om ikke andet, så har du en middelmådig musiksmag og en halvstor samling af david tibet-effekter..

Brugeravatar
morteno

#3 Indlæg af morteno » 04 okt 2009 21:08

Det var måske på sin plads om jeg blev en smule mere præcis.

Jeg må komme ud og se noget morgengymnastik. Tidligt op!

Jeg kunne godt tænke mig at gå til en syg koncert med en kinesisk band, besøge nogle gode restauranter, finde ud af hvad jeg skal bruge weekenden til - en 2-dages tur ud af byen måske?, osv. Gode råd modtages gerne!

Jeg har været i Beijing to gange tidligere, begge gange med begrænset tid til at se byen. Men anden gang jeg var der, og ligesom kunne finde ud af de mest basale ting ... det var den fedeste rejse nogensinde.

Blandt det jeg har set har jeg følgende indtryk:

1) Muren. Tog til Badaling og vandrede rundt i en kold og frisk april-luft. Selve muren er jo restaureret lige dér, så det er ikke så voldsomt historisk at gå der. Men det er alligevel vildt fascinerende at se den, i mine øjne, absurde linjeføring af muren. Og hvis man tænker på hvor mange liv der gik tabt under opførslen, så rykker det alligevel noget i én.

Billede

2) Sommerpaladset. Ikke sindsoprivende spændende, men da meget hyggeligt.

3) Den Forbudte By. Igen, ikke sindsoprivende spændende, men da meget hyggeligt. Og så er det jo så vild en historie der ligger bag at man alligevel bliver lidt imponeret.

4) En aften gik jeg ned af en af en vestvendt sidegade til Wangfujing og der var stort salg af eksotiske ting og sager fra vogne. Hyggeligt nok, men Wangfujing er lidt for vestlig til min smag.

5) Spisesteder.
Et godt stykke inde i en hutong ligger Beijing Li Family Cuisine, og det er faktisk ret intimt og ikke-prangende -- og med masser af små retter. Mums! De lukker vist kl. 21 og tager kun kontanter. Man skal forvente at give 250-350 RMB pr. person. Der skal jeg hen igen.

Et solidt "hverdags-spisested" er Yuxiang Renjia (渝乡人家). Det er godt nok 2½ år siden jeg var der sidst, men det ligger der vist stadig. Jeg fik en fantastisk vandmelon-juice til maden og sad og guffede en masse forskellige retter i mig som min kinesiske ledsager havde udvalgt. Menuen var vist også at finde på engelsk. Og så var det rimelig billigt (ikke gade-billigt, men alligevel). Adressen er 5-2 Hepingli East street, Dongcheng district, Beijing (北京市东城区和平里东街5-2号).

6) Steder jeg ikke var pjattet med om aftenen er områderne omkring BeiHai Park og Sanlitun. Om dagen er Beihai jo sagen, men om aftenen kan man ikke gå 10m uden at blive tilbudt lidt af det frække.

7) Metroen, mand, jeg elsker den. Taxaerne er også toppen.

8) Kineserne, mand. Dem bliver man sgu aldrig træt af at kigge på. De er sjove, mærkelige og ser på en eller anden måde meget fatalistiske ud.

9) Hutongerne. Min absolutte favorit. Jeg elsker at vade rundt i de små gader, kigge på kinesere der kigger mærkeligt på mig, smutte ned af de små gader helt ned til husenes hoveddøre.

Her er nogle primitive billeder fra sidst:

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Brugeravatar
cspr
Geografisk sted: Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Proin tincidunt.

#4 Indlæg af cspr » 04 okt 2009 21:11

Jeg kan ikek huske en skid af hvor de gode steder, jeg var, ligger eller hvad det hedder. Men jeg kan dog huske Mao Live House, som var rigtig fint til koncert. Dér kan du sikkert også finde andre opslag om koncerter og lignende.

http://www.maolive.com/" target="_blank
Bababadalgharaghtakamminarronnkonnbronnton-nerronntuonnthunntrovarrhounawnskawntoohoohoordenenthurnuk!

Brugeravatar
Tobak
Geografisk sted: I det ydre rum.

#5 Indlæg af Tobak » 07 okt 2009 13:20

Beijing, Noise and the City (an essay)
http://www.yanjun.org/archives/201" target="_blank

Dickson Dee er sej, men han bor i hongkong. han ved dog en masse om beijing også
http://www.dicksondee.com/about.asp" target="_blank
torturing nurse er fra shanghai men er sikkert værd at kontaktte hvis du skal se et eller vanvittigt i beijing

Brugeravatar
dreambydream

#6 Indlæg af dreambydream » 01 sep 2018 08:56

Her sidder jeg så i den kinesiske hovedstad i en lille lejlighed på 15. etage udstyret med pink og mintgrønne vægge, smukke og stemningsfulde Manhattan-billeder i sort-hvid, zebratapet i køkkenet, plastikroser og -tulipaner, blomstret guldsatingardin og bag det udsigt til små celler af liv. Når jeg ikke de næste fem måneder skal ligge i min kingsize-bed i dette deprimerende kompleks og i fosterstilling græde ned i mine cup noodles, alternativt sidde nede ved floden i en dyb spritbrandert, hvad skal jeg så foretage mig?

Vi klarer nok at finde de obligatoriske sites, men hemmelige tip modtages gerne. Ellers skal jeg nok viderebringe mine opdagelser om nogle måneder som den store globetrotter, jeg er. Denne roman af en tråd er nu åben på ny.

Brugeravatar
leapfrog
Geografisk sted: på bunden af øresund

#7 Indlæg af leapfrog » 01 sep 2018 10:08

15 etage! Det lyder godt nok som drømmen. Første opgave: Ned med Manhattan-billederne, behold farverne og find et marked med flotte-grimme kinesiske reklameplakater eller lignende. Første googleopslag gav nogle forslag: http://www.timeoutbeijing.com/features/ ... ijing.html

Derudover forventer jeg, at du flanerer og penetrerer nye kvarterer dagligt og samler materiale til en roman/reportagebog på bedste Christian Kracht-manér.

Brugeravatar
Jonas
Spotify: masshaste
Geografisk sted: Vejen

#8 Indlæg af Jonas » 01 sep 2018 11:34

Ja, vi er mange, der i tidens løb har fået umenneskeligt store forventninger til manden bag dreambydream.
»Jeg har aldrig krænket nogen«

Besvar