Mit nytårsforsæt

Næsten alt
Post Reply

Nytårsforsæt

Stoppe med at ryge
14
37%
Begynde at ryge
24
63%

Total votes: 38

Antimatter

Re: Mit nytårsforsæt

#121 Post by Antimatter » 08.01.2018 13:00:17

Nytårsforsæt for januar er endeligt at læse Odysseen færdig på Græsk. Måske kan de to forsætter kombineres.

EDIT: Det var bog ét. 23 to go :lol: Man fatter først rigtigt, hvor vanvittigt ambitiøst og hvor vanvittigt omfangsrigt et værk det er sprogligt som kompositorisk, når man sætter sig ned og prøver at læse det på Græsk fra start til slut.
Last edited by Antimatter on 08.01.2018 20:28:20, edited 3 times in total.
Glaucoma, iritis, cataract, crystallised cataract, a nebula in the pupil, conjunctivitis, torn retina, blood accumulation and abscesses

Jallan

#122 Post by Jallan » 08.01.2018 15:48:25

Jallan wrote:Og så vil jeg sige, sådan helt alvorligt, man skal virkelig overveje om man har is nok i maven til at gøre det. Det er et ekstremt volatilt marked, og mønter kan stige og falde med 80% værdi på en dag.
Case in point: https://coinmarketcap.com se markedet bløde i dag. Hvis man overvejer at investere kan man jo holde øje med hvornår det stabiliserer : )
'I for unge til ironi' :lol:

Antimatter

#123 Post by Antimatter » 08.01.2018 23:51:51

Hvis du ikke elsker Homer er du et undermenneske. Så simpelt er det faktisk. Godnat.
Glaucoma, iritis, cataract, crystallised cataract, a nebula in the pupil, conjunctivitis, torn retina, blood accumulation and abscesses

Jonas
Spotify: masshaste

#124 Post by Jonas » 09.01.2018 10:19:20

Jeg synes godt, hans redaktør kunne have skåret lidt mere ind til benet.
Vi må da håbe, det bliver bedre i morgen

Jallan

#125 Post by Jallan » 09.01.2018 11:32:33

Hvad er det fedeste ved det på græsk? Er da en fed bog på dansk også.

satirejohn

#126 Post by satirejohn » 09.01.2018 12:17:37

krea wrote:
1. Tage det i et rum der er fedt/hyggeligt, gerne et du kender godt
2. Tage det sammen med venner du har det godt sammen med og stoler på
3. Lad være med at mixe med alkohol eller andre stoffer. Sukker nedsætter virkningen, så alkohol nedsætter virkningen, men dette kan også bruges til jeres fordel hvis dig eller en af dine venner får et dårligt trip, drik noget juice eller sodavand. Desuden kan dårlige trips afhjælpes ved at man snakker med personen, hvilket er grunden til at det er vigtigt at tage det sammen med venner man stoler på.
4. Åbenlyst, men tag lidt ad gangen, måske et halvt gram. Nordiske svampe er kraftigere end mexikanske. Der kan gå op til en halv time før virkningen kicker.
Gode råd, måske bortset fra det sidste. At redosere er ikke specielt effektivt med svampe, så du skal lidt tage en beslutning om hvor kraftigt trip du vil have. Det kan selvfølgelig være en god idé lige at prøve en mindre dosis til at begynde med, men det kan også være frustrerende at ende et sted lidt midt imellem at trippe og ikke gøre det, medmindre det er det man gerne vil. Efter min mening er det helt fint at springe ud i det og tage et medium trip (fx 2 gram tørrede mexikanske), så længe de andre faktorer er i orden. Det skal så også siges at svampe er uforudsigelige: Jeg har haft ihvertfald ét helt sindssygt (godt) trip på en lille dosis og relativt kedelige trips på store doser.

Vigtigst vil jeg sige er at tage det med nogle gode venner du stoler på - gerne inklusive en der har lidt erfaring med sagerne. Og så at gøre det et sted hvor du har kontrol over omgivelserne og fx kan tænde lyset, slukke musikken osv. I kan altid gå en tur, hvis det hele bare kører for jer.

Antimatter

#127 Post by Antimatter » 09.01.2018 14:20:06

Jallan wrote:Hvad er det fedeste ved det på græsk? Er da en fed bog på dansk også.
1.Homers værk på græsk er en af de bedste plader du kommer til at høre. Det daktyliske heksameter med fri toneaccent lyder mega, og det er umuligt at efterligne i en oversættelse. Du kan høre at det var lavet til at blive reciteret.
2. Alle digressionerne fra plottet, hvor fortælleren observerer 'the minds and manners', ἄστεα καὶ νόον, er en lige så central del af Odysseen som det overordnede plot med udrejsen og hjemrejsen, kommer meget bedre til deres ret, når du har adgang til det græske ordforråd. For eksempel når du afholder en overdådig banket i dit palads. Hvad bliver vinen anrettet i og hvem serverer den? For Homer er en tjener ikke bare en tjener og en vinkaraffel er ikke bare en vinkaraffel. Homer dvæler længe over de forskellige tjenere og deres roller, over udformningen og materialet i den beholder som vinen anrettes med. I dansk har man ikke noget ordforråd til at beskrive den slags detaljer.
3. Dialogerne er fede. Tag sådan noget som ‘τέκνον ἐμόν, ποῖόν σε ἔπος φύγεν ἕρκος ὀδόντων. Odysseus er fanget på kællingen (m/k) Calypsos ø i midten af havet. Athene har lige givet Zeus en sviner, fordi han ikke har hjulpet ham, efter alle de fede ofre Odysseus har tilegnet ham. Zeus svarer chokeret: Mit barn, hvilken tale er det der er flygtet fra dine tænders barrikade. Man kan godt få en fornemmelse for hvad Zeus prøver at sige, men det er meget mere elegant på græsk, hvor metaforik,grammatik og lyd går op i en højere enhed. Elsker brugen af krigsmetaforer her.

Jallan

#128 Post by Jallan » 09.01.2018 14:40:06

Kan desværre ikke taget sådan noget som τέκνον ἐμόν, ποῖόν σε ἔπος φύγεν ἕρκος ὀδόντων, da jeg ikke forstår græsk. Men du får det da til at lyde en hel del mere som A song of fire and ice på græsk.

Lang

#129 Post by Lang » 09.01.2018 14:43:55

satirejohn wrote:
krea wrote:
1. Tage det i et rum der er fedt/hyggeligt, gerne et du kender godt
2. Tage det sammen med venner du har det godt sammen med og stoler på
3. Lad være med at mixe med alkohol eller andre stoffer. Sukker nedsætter virkningen, så alkohol nedsætter virkningen, men dette kan også bruges til jeres fordel hvis dig eller en af dine venner får et dårligt trip, drik noget juice eller sodavand. Desuden kan dårlige trips afhjælpes ved at man snakker med personen, hvilket er grunden til at det er vigtigt at tage det sammen med venner man stoler på.
4. Åbenlyst, men tag lidt ad gangen, måske et halvt gram. Nordiske svampe er kraftigere end mexikanske. Der kan gå op til en halv time før virkningen kicker.
Gode råd, måske bortset fra det sidste. At redosere er ikke specielt effektivt med svampe, så du skal lidt tage en beslutning om hvor kraftigt trip du vil have. Det kan selvfølgelig være en god idé lige at prøve en mindre dosis til at begynde med, men det kan også være frustrerende at ende et sted lidt midt imellem at trippe og ikke gøre det, medmindre det er det man gerne vil. Efter min mening er det helt fint at springe ud i det og tage et medium trip (fx 2 gram tørrede mexikanske), så længe de andre faktorer er i orden. Det skal så også siges at svampe er uforudsigelige: Jeg har haft ihvertfald ét helt sindssygt (godt) trip på en lille dosis og relativt kedelige trips på store doser.

Vigtigst vil jeg sige er at tage det med nogle gode venner du stoler på - gerne inklusive en der har lidt erfaring med sagerne. Og så at gøre det et sted hvor du har kontrol over omgivelserne og fx kan tænde lyset, slukke musikken osv. I kan altid gå en tur, hvis det hele bare kører for jer.
Sludder og vrøvl. For den fulde virkning: Tag det under virkelige krampagtige og stresende omstændigheder. Fx til en eller anden stiv begravelse af en du ikke kendte særlig godt.. Dit trip vil live gravøllen gevaldigt op Er der ingen begravelse lige for så tag trippet til en firmafest eller sådan noget og fortæl chefen hvad du egentlig oplever. Du kan også tage ud på et virkelig ubehageligt overfyldt værtshus i Herlev Centeret eller sådan noget for at få den fulde virkning. Og synes du det er hele er ved at blive ubehageligt så tag endnu flere så du kan komme igennem til den anden side. Og går det hele lidt for langsomt så tag en ordentlig spand speed sammen med og forsæt samtalen. Så skal du bare se løjer for husk: Paranoia er den højeste bevidsthedstilstand.
Jeg har ikke valgt Transmission fra.

Antimatter

#130 Post by Antimatter » 09.01.2018 14:47:56

Enig i det med paranoia.

Post Reply